REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników
Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

Prawidłowe postępowanie

REKLAMA

Zasady wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin zostały ustalone w ustawie o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.). Pracownikowi samorządowemu można przyznać dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 u.p.s.). Pracodawca w regulaminie wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie umowy o pracę może określić warunki i sposób przyznawania dodatku specjalnego (art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s.). To upoważnienie ustawowe nie daje pracodawcy samorządowemu (tu: wójtowi gminy, który wykonuje obowiązki pracodawcy wobec pracowników urzędu gminy - zgodnie z art. 7 pkt 3 u.p.s.) podstawy do określenia innych tytułów wypłaty dodatku specjalnego niż ustalone w przepisach u.p.s.

Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

Wójt może tylko ustalić:

  1. warunki wypłaty dodatku,
  2. sposób przyznawania dodatku.

Według "Słownika języka polskiego" PWN, słowo "warunek" oznacza czynnik, od którego uzależnione jest zajście czegoś.

Przykład
PRZYKŁAD

Skoro zgodnie z art. 36 ust. 5 u.p.s. można przyznać dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań - to kierownik jednostki może w regulaminie organizacyjnym opisać, jakie warunki muszą zajść, aby z tych tytułów wypłacić dodatek specjalny pracownikowi. Te warunki mogą być określone różnie, ale powinny być dokładnie opisane. Uwzględniając tę zasadę, kierownik jednostki może wprowadzić przykładowo zapis:

"Dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych przyznaje się, gdy pracownik ma okresowo zwiększone obowiązki służbowe z tytułu:

  1. zastępowania innego pracownika nieobecnego w pracy,
  2. wykonywania obowiązków przypisanych do innego stanowiska w czasie wakatu (czyli niezatrudnieniu nikogo na tym stanowisku)

- pod warunkiem, że zwiększenie to trwa co najmniej miesiąc".

Z kolei znaczenie słowa "sposób" tłumaczone jest przez słownik PWN jako określony tryb postępowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład
PRZYKŁAD

Określając tryb przyznania dodatku specjalnego w regulaminie wynagradzania, kierownik jednostki może np. postanowić:

"O przyznanie dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań wnioskuje do kierownika jednostki bezpośredni przełożony pracownika. W przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych - wniosek składa zastępca kierownika jednostki.

Wniosek składa się na piśmie, z podaniem:

  • podstawy prawnej,
  • stanu faktycznego,
  • proponowanej wysokości dodatku,
  • proponowanego okresu, na jaki ma być przyznany dodatek.

Wniosek rozpatruje się niezwłocznie. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony przez kierownika jednostki w takim terminie, że nie jest możliwa wypłata dodatku w terminie wypłaty wynagrodzenia za dany miesiąc, od którego dodatek ma przysługiwać, to pracownikowi wypłaca się dodatek za ten miesiąc w terminie wypłaty wynagrodzenia za miesiąc kolejny".

REKLAMA

Zgodnie z art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s. pracodawca samorządowy może określić warunki i sposób przyznawania dodatku specjalnego, ale nie musi. Jeśli tego nie zrobi, to pracodawca każdorazowo decyduje o warunkach i sposobie przyznania tych dodatków.

W rozpatrywanym przypadku zarządzenie burmistrza miasta zostało wydane bez podstawy prawnej i jako takie jest nieważne. W urzędzie należy niezwłocznie zaprzestać wypłacania dodatków specjalnych na jego podstawie. Co do już wypłaconych dodatków, to za tę nieprawidłowość odpowiada burmistrz miasta, który dodatki te przyznał i wypłacił. Powinien on podjąć decyzję co do tego, czy będzie dochodził od pracowników ich zwrotu (zob. też artykuł "Nieuzasadnione przyznanie dodatku specjalnego zastępcy burmistrza"; GSiA nr 12/2022, str. 70).

Izabela Motowilczuk

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej

 

 

 

Artykuł pochodzi z: Gazeta samorządu i administracji 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA