REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

Prawidłowe postępowanie

REKLAMA

REKLAMA

Zasady wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin zostały ustalone w ustawie o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.). Pracownikowi samorządowemu można przyznać dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 u.p.s.). Pracodawca w regulaminie wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie umowy o pracę może określić warunki i sposób przyznawania dodatku specjalnego (art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s.). To upoważnienie ustawowe nie daje pracodawcy samorządowemu (tu: wójtowi gminy, który wykonuje obowiązki pracodawcy wobec pracowników urzędu gminy - zgodnie z art. 7 pkt 3 u.p.s.) podstawy do określenia innych tytułów wypłaty dodatku specjalnego niż ustalone w przepisach u.p.s.

Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

Wójt może tylko ustalić:

  1. warunki wypłaty dodatku,
  2. sposób przyznawania dodatku.

Według "Słownika języka polskiego" PWN, słowo "warunek" oznacza czynnik, od którego uzależnione jest zajście czegoś.

REKLAMA

Przykład
PRZYKŁAD

Skoro zgodnie z art. 36 ust. 5 u.p.s. można przyznać dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań - to kierownik jednostki może w regulaminie organizacyjnym opisać, jakie warunki muszą zajść, aby z tych tytułów wypłacić dodatek specjalny pracownikowi. Te warunki mogą być określone różnie, ale powinny być dokładnie opisane. Uwzględniając tę zasadę, kierownik jednostki może wprowadzić przykładowo zapis:

"Dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych przyznaje się, gdy pracownik ma okresowo zwiększone obowiązki służbowe z tytułu:

  1. zastępowania innego pracownika nieobecnego w pracy,
  2. wykonywania obowiązków przypisanych do innego stanowiska w czasie wakatu (czyli niezatrudnieniu nikogo na tym stanowisku)

- pod warunkiem, że zwiększenie to trwa co najmniej miesiąc".

Z kolei znaczenie słowa "sposób" tłumaczone jest przez słownik PWN jako określony tryb postępowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład
PRZYKŁAD

Określając tryb przyznania dodatku specjalnego w regulaminie wynagradzania, kierownik jednostki może np. postanowić:

"O przyznanie dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań wnioskuje do kierownika jednostki bezpośredni przełożony pracownika. W przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych - wniosek składa zastępca kierownika jednostki.

Wniosek składa się na piśmie, z podaniem:

  • podstawy prawnej,
  • stanu faktycznego,
  • proponowanej wysokości dodatku,
  • proponowanego okresu, na jaki ma być przyznany dodatek.

Wniosek rozpatruje się niezwłocznie. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony przez kierownika jednostki w takim terminie, że nie jest możliwa wypłata dodatku w terminie wypłaty wynagrodzenia za dany miesiąc, od którego dodatek ma przysługiwać, to pracownikowi wypłaca się dodatek za ten miesiąc w terminie wypłaty wynagrodzenia za miesiąc kolejny".

Zgodnie z art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s. pracodawca samorządowy może określić warunki i sposób przyznawania dodatku specjalnego, ale nie musi. Jeśli tego nie zrobi, to pracodawca każdorazowo decyduje o warunkach i sposobie przyznania tych dodatków.

W rozpatrywanym przypadku zarządzenie burmistrza miasta zostało wydane bez podstawy prawnej i jako takie jest nieważne. W urzędzie należy niezwłocznie zaprzestać wypłacania dodatków specjalnych na jego podstawie. Co do już wypłaconych dodatków, to za tę nieprawidłowość odpowiada burmistrz miasta, który dodatki te przyznał i wypłacił. Powinien on podjąć decyzję co do tego, czy będzie dochodził od pracowników ich zwrotu (zob. też artykuł "Nieuzasadnione przyznanie dodatku specjalnego zastępcy burmistrza"; GSiA nr 12/2022, str. 70).

Izabela Motowilczuk

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej

 

 

 

Artykuł pochodzi z: Gazeta samorządu i administracji 

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA