REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych a staż pracy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w naszym urzędzie miasta nie określa, aby jednym z kryteriów o przyznanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokości dopłat z funduszu był staż pracy pracowników zatrudnionych w miejscu pracy (nie bierzemy pod uwagę stażu pracy ogólnego, a także zakładowego).

W miesiącach marzec-kwiecień Komisja socjalna zbierała wnioski o przyznanie świadczenia socjalnego od pracowników urzędu - uprawnionych do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W tym czasie z dniem 2 kwietnia 2008 r. zatrudniliśmy w urzędzie nowego pracownika, który następnego dnia (tj. 3 kwietnia 2008 r.) złożył wniosek o przyznanie świadczenia socjalnego. Komisja socjalna uwzględniła jego wniosek i wypłaciła mu świadczenie. Czy postąpiliśmy prawidłowo?

REKLAMA

Odpowiedź:

Tak, świadczenie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) może otrzymać także nowo zatrudniony pracownik. Staż pracy - czy to ogólny, czy zakładowy - absolutnie nie może być kryterium decydującym o przyznawaniu świadczeń z funduszu socjalnego. Należy brać pod uwagę jedynie kryterium socjalne.

Uzasadnienie:

REKLAMA

Ustalenie prawidłowych kryteriów przyznawania świadczeń z ZFŚS rodzi w praktyce wiele wątpliwości i problemów, często występują tutaj nieprawidłowości. Związane są one najczęściej ze stosowaniem niezgodnych z przepisami ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS) kryteriów przyznawania pomocy z funduszu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady i warunki korzystania ze świadczeń ZFŚS określone powinny zostać szczegółowo w regulaminie gospodarowania środkami funduszu. Postanowienia regulaminu nie mogą być sprzeczne z zasadą wyrażoną w art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS, czyli przyznawania świadczeń z ZFŚS, według kryterium socjalnego, które obejmuje sytuację:

• życiową,

• rodzinną,

• materialną

osoby uprawnionej do korzystania z funduszu.

Kryterium zakładowego stażu pracy może być wykorzystywane w wielu sytuacjach. Często same przepisy powszechnie obowiązującego prawa przyznają większe uprawnienia pracownikom mającym dłuższy czas zatrudnienia u tego samego pracodawcy. W odniesieniu jednak do korzystania ze środków ZFŚS pracodawca nie może stosować takiego kryterium (nawet jako dodatkowego), ponieważ nie ma ono wpływu na sytuację socjalną pracownika.

Stosowanie stażu pracy jako kryterium może powodować odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy o ZFŚS. Kto, będąc pracodawcą lub będąc odpowiedzialnym, w jego imieniu nie wykonuje przepisów albo podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy o ZFŚS, podlega karze grzywny. Działaniem niezgodnym z ustawą o ZFŚS będzie np. uzależnienie przyznawania świadczeń od długości zatrudnienia u danego pracodawcy.

W konsekwencji nawet bardzo krótki okres zatrudnienia w zakładzie pracy uprawnia do korzystania ze środków funduszu. Innymi słowy, pracownik nabywa prawo do korzystania ze środków ZFŚS od pierwszego dnia zatrudnienia.

Przyznawanie świadczeń nie jest nigdy automatyczne. Zawsze trzeba brać pod uwagę kryterium socjalne oraz posiadane na rachunku funduszu środki.

Marek Rotkiewicz

Podstawa prawna:

• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 89, poz. 589)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA