REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział środków z rezerwy celowej na dodatek specjalny dla członków korpusu służby cywilnej a stan zatrudnienia

Roman Pawliczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową, otrzymaliśmy decyzję o przyznaniu środków z rezerwy celowej na dodatek specjalny dla członków korpusu służby cywilnej. Środki podzielone zostały zgodnie z limitem zatrudnienia, jaki jest w planie finansowym jednostki na rok 2008, a liczba faktycznych etatów jest mniejsza. Czy otrzymaną całą rezerwę należy podzielić na ilość etatów i wykorzystać w całości (otrzymaliśmy więcej środków, niż zatrudniamy ludzi) i czy w związku z wyrównaniem od stycznia od dodatku specjalnego należy potrącać chorobowe?

Otrzymane środki rezerwy celowej mogą Państwo wykorzystać w całości, niezależnie od stanu zatrudnienia. Ostateczne wielkości dla poszczególnych pracowników w miesiącach kończących rok można tak dopasować, aby jak najpełniej wykorzystać otrzymane środki. Trzeba tylko pamiętać, że dodatki specjalne mogą być finansowane tylko z tej rezerwy, a nie z budżetu podstawowego, i ich wielkości należy dostosować do wielkości otrzymanych środków na dodatki specjalne w 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Podziału środków na dodatki specjalne dokonano zgodnie z kwotami należnymi poszczególnym jednostkom wynikającymi z procentowego podziału środków na wynagrodzenia ujętego w uchwale Rady Ministrów nr 133 z 11 czerwca 2008 r. w sprawie procentowego podziału na poszczególne urzędy środków na wynagrodzenia, przewidzianych na dodatki specjalne w służbie cywilnej. W przedmiotowej uchwale, rozdzielając środki, przyjęto zasadę, według której kwoty przekazane do dyspozycji poszczególnym jednostkom (urzędom) zostały określone w jednakowej wysokości „per capita” (87,73 zł/m-c bez pochodnych). Podstawą określenia liczby zatrudnionych był limit zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej przyjęty w ustawie budżetowej na 2008 r. Wszelkie zmiany tej wielkości, które miały miejsce w trakcie br., nie miały wpływu na wysokość przyznanej kwoty.

Przepisy art. 57 ust. 2 i 3 ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej) weszły w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. Oznacza to, że od tego dnia dodatek specjalny stał się składnikiem wynagrodzenia każdego członka korpusu służby cywilnej. Jako należny składnik wynagrodzenia powinien być wypłacony wszystkim członkom korpusu służby cywilnej, którzy byli uprawnieni do wynagrodzenia po wejściu w życie wskazanych przepisów. Dotyczy to również tych członków korpusu służby cywilnej, których stosunek pracy w służbie cywilnej ustał po wejściu w życie przepisu art. 57 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, a przed podjęciem przez Radę Ministrów uchwały i przed otrzymaniem środków z rezerwy celowej, przeznaczonych na wypłatę dodatków specjalnych.

Zapamiętaj!

REKLAMA

Wypłata dodatku specjalnego jako obligatoryjnego składnika wynagrodzenia każdego członka korpusu służby cywilnej powinna nastąpić niezwłocznie z wyrównaniem od 1 stycznia 2008 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ustalaniu wysokości dodatku specjalnego (składnika wynagrodzenia) należy brać pod uwagę specyfikę i charakter zadań wykonywanych przez członka korpusu służby cywilnej. Ustalenie wysokości wynagrodzenia członka korpusu służby cywilnej, w tym podział na poszczególne jego składniki, należy do wyłącznej kompetencji dyrektora generalnego urzędu (lub innej osoby upoważnionej do dokonywania czynności ze stosunku pracy).

Zapamiętaj!

Dodatek specjalny przyznaje się na czas określony, przy czym jego wysokość w danym roku budżetowym jest uzależniona od wysokości środków na wynagrodzenia przewidzianych na te dodatki, przyznanych zatrudniającemu go urzędowi, na podstawie uchwały Rady Ministrów.

Dodatek specjalny przyznaje się kwotowo ze środków na wynagrodzenia, przewidzianych na dodatki specjalne.

Zapamiętaj!

Jedynym źródłem finansowania dodatków specjalnych są otrzymane środki na wynagrodzenia przewidziane na wypłatę tych dodatków (art. 57 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej).

Otrzymane środki finansowe powinny być podzielone w taki sposób, aby zagwarantować wypłatę dodatku specjalnego wszystkim członkom korpusu służby cywilnej zatrudnionym w jednostce (urzędzie) w danym roku budżetowym, biorąc w szczególności pod uwagę możliwe zmiany stanu zatrudnienia w trakcie roku oraz zmiany warunków pracy i płacy członków korpusu służby cywilnej.

Zapamiętaj!

W razie nieprzyznania członkowi korpusu służby cywilnej dodatku specjalnego może on dochodzić swoich roszczeń z tego tytułu przed sądem pracy.

Odpowiadając wprost na zadane pytanie, należy stwierdzić, że przy wykorzystaniu środków rezerwy celowej na dodatki specjalne należy kierować się wielkością przyznanej rezerwy celowej oraz zasadami podziału środków na poszczególnych członków korpusu służby cywilnej określonymi przez kierownika jednostki (urzędu). Wielkość rezerwy celowej z tytułu zmiany zatrudnienia (etatów) nie będzie korygowana, w związku z tym przyznane wielkości środków stanowią nieprzekraczalny limit na dodatki specjalne.

Zapamiętaj!

Środki niewykorzystane do końca 2008 r. podlegają zwrotowi do budżetu państwa.

W związku z tym, że od 1 stycznia 2008 r. dodatek specjalny stał się obligatoryjnym składnikiem wynagrodzenia pracownika służby cywilnej oraz zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r., przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się składników wynagrodzenia, jeżeli postanowienia układów zbiorowych pracy lub przepisy o wynagradzaniu nie przewidują zmniejszania ich za okres pobierania zasiłku, dodatek specjalny wchodzi do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego. Odwrotnie niż np. dodatek stażowy, który nie wchodzi do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, gdyż nie jest pomniejszany za czas absencji chorobowej. Proporcjonalne zmniejszenie wynagrodzenia za dni absencji chorobowej wynika ze sposobu obliczania wynagrodzenia za czas przepracowany, określonego w § 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy.

Ponadto w związku z wyrównaniem tego dodatku od 1 stycznia 2008 r. istnieje konieczność przeliczenia wynagrodzenia oraz pozostałych należności tym pracownikom, którzy otrzymali nagrodę jubileuszową lub odprawę, a także tym, którzy odeszli w 2008 r. z pracy lub przeszli na emeryturę.

Podstawy prawne

• Ustawa z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 170, poz. 1218; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1242)

• Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 582)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2292)

• Uchwała Rady Ministrów nr 133 z 11 czerwca 2008 r. w sprawie procentowego podziału na poszczególne urzędy środków na wynagrodzenia, przewidzianych na dodatki specjalne w służbie cywilnej (M.P. Nr 49, poz. 435)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

REKLAMA

Szczecin: Mieszkańcy wybrali 26 inwestycji. Tak zmieni się miasto w 2026 r.

W poniedziałek ogłoszono zwycięzców Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2026. Wśród projektów ogólnomiejskich najwięcej głosów uzyskały: defibrylatory AED w tramwajach i autobusach, miejski szlak Gryfów Szczecińskich i warsztaty redukcji stresu.

MRiT: Zasady zawierania umów urbanistycznych w gestii gmin. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

W dniu 4 grudnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wyjaśnia w komunikacie Ministerstwo Rozwoju i Technologii, te nowe przepisy pozwolą gminom samodzielnie określać zasady tworzenia umów urbanistycznych, zawieranych z inwestorami w ramach zintegrowanych planów inwestycyjnych.

Lubuskie planuje 1,2 mld zł wydatków w 2026 r. Inwestycje spadną, zadłużenie wzrośnie

Projekt budżetu Województwa Lubuskiego na 2026 r. uwzględnia podstawowe założenia polityki rozwoju gospodarczego regionu; to budżet bardzo proinwestycyjny, w którym zapisano na inwestycje prawie 416 mln zł – przekazał PAP marszałek woj. lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.

Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

REKLAMA

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA