REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział środków z rezerwy celowej na dodatek specjalny dla członków korpusu służby cywilnej a stan zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Pawliczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową, otrzymaliśmy decyzję o przyznaniu środków z rezerwy celowej na dodatek specjalny dla członków korpusu służby cywilnej. Środki podzielone zostały zgodnie z limitem zatrudnienia, jaki jest w planie finansowym jednostki na rok 2008, a liczba faktycznych etatów jest mniejsza. Czy otrzymaną całą rezerwę należy podzielić na ilość etatów i wykorzystać w całości (otrzymaliśmy więcej środków, niż zatrudniamy ludzi) i czy w związku z wyrównaniem od stycznia od dodatku specjalnego należy potrącać chorobowe?

Otrzymane środki rezerwy celowej mogą Państwo wykorzystać w całości, niezależnie od stanu zatrudnienia. Ostateczne wielkości dla poszczególnych pracowników w miesiącach kończących rok można tak dopasować, aby jak najpełniej wykorzystać otrzymane środki. Trzeba tylko pamiętać, że dodatki specjalne mogą być finansowane tylko z tej rezerwy, a nie z budżetu podstawowego, i ich wielkości należy dostosować do wielkości otrzymanych środków na dodatki specjalne w 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Podziału środków na dodatki specjalne dokonano zgodnie z kwotami należnymi poszczególnym jednostkom wynikającymi z procentowego podziału środków na wynagrodzenia ujętego w uchwale Rady Ministrów nr 133 z 11 czerwca 2008 r. w sprawie procentowego podziału na poszczególne urzędy środków na wynagrodzenia, przewidzianych na dodatki specjalne w służbie cywilnej. W przedmiotowej uchwale, rozdzielając środki, przyjęto zasadę, według której kwoty przekazane do dyspozycji poszczególnym jednostkom (urzędom) zostały określone w jednakowej wysokości „per capita” (87,73 zł/m-c bez pochodnych). Podstawą określenia liczby zatrudnionych był limit zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej przyjęty w ustawie budżetowej na 2008 r. Wszelkie zmiany tej wielkości, które miały miejsce w trakcie br., nie miały wpływu na wysokość przyznanej kwoty.

Przepisy art. 57 ust. 2 i 3 ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej) weszły w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. Oznacza to, że od tego dnia dodatek specjalny stał się składnikiem wynagrodzenia każdego członka korpusu służby cywilnej. Jako należny składnik wynagrodzenia powinien być wypłacony wszystkim członkom korpusu służby cywilnej, którzy byli uprawnieni do wynagrodzenia po wejściu w życie wskazanych przepisów. Dotyczy to również tych członków korpusu służby cywilnej, których stosunek pracy w służbie cywilnej ustał po wejściu w życie przepisu art. 57 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, a przed podjęciem przez Radę Ministrów uchwały i przed otrzymaniem środków z rezerwy celowej, przeznaczonych na wypłatę dodatków specjalnych.

Zapamiętaj!

REKLAMA

Wypłata dodatku specjalnego jako obligatoryjnego składnika wynagrodzenia każdego członka korpusu służby cywilnej powinna nastąpić niezwłocznie z wyrównaniem od 1 stycznia 2008 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ustalaniu wysokości dodatku specjalnego (składnika wynagrodzenia) należy brać pod uwagę specyfikę i charakter zadań wykonywanych przez członka korpusu służby cywilnej. Ustalenie wysokości wynagrodzenia członka korpusu służby cywilnej, w tym podział na poszczególne jego składniki, należy do wyłącznej kompetencji dyrektora generalnego urzędu (lub innej osoby upoważnionej do dokonywania czynności ze stosunku pracy).

Zapamiętaj!

Dodatek specjalny przyznaje się na czas określony, przy czym jego wysokość w danym roku budżetowym jest uzależniona od wysokości środków na wynagrodzenia przewidzianych na te dodatki, przyznanych zatrudniającemu go urzędowi, na podstawie uchwały Rady Ministrów.

Dodatek specjalny przyznaje się kwotowo ze środków na wynagrodzenia, przewidzianych na dodatki specjalne.

Zapamiętaj!

Jedynym źródłem finansowania dodatków specjalnych są otrzymane środki na wynagrodzenia przewidziane na wypłatę tych dodatków (art. 57 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej).

Otrzymane środki finansowe powinny być podzielone w taki sposób, aby zagwarantować wypłatę dodatku specjalnego wszystkim członkom korpusu służby cywilnej zatrudnionym w jednostce (urzędzie) w danym roku budżetowym, biorąc w szczególności pod uwagę możliwe zmiany stanu zatrudnienia w trakcie roku oraz zmiany warunków pracy i płacy członków korpusu służby cywilnej.

Zapamiętaj!

W razie nieprzyznania członkowi korpusu służby cywilnej dodatku specjalnego może on dochodzić swoich roszczeń z tego tytułu przed sądem pracy.

Odpowiadając wprost na zadane pytanie, należy stwierdzić, że przy wykorzystaniu środków rezerwy celowej na dodatki specjalne należy kierować się wielkością przyznanej rezerwy celowej oraz zasadami podziału środków na poszczególnych członków korpusu służby cywilnej określonymi przez kierownika jednostki (urzędu). Wielkość rezerwy celowej z tytułu zmiany zatrudnienia (etatów) nie będzie korygowana, w związku z tym przyznane wielkości środków stanowią nieprzekraczalny limit na dodatki specjalne.

Zapamiętaj!

Środki niewykorzystane do końca 2008 r. podlegają zwrotowi do budżetu państwa.

W związku z tym, że od 1 stycznia 2008 r. dodatek specjalny stał się obligatoryjnym składnikiem wynagrodzenia pracownika służby cywilnej oraz zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r., przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się składników wynagrodzenia, jeżeli postanowienia układów zbiorowych pracy lub przepisy o wynagradzaniu nie przewidują zmniejszania ich za okres pobierania zasiłku, dodatek specjalny wchodzi do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego. Odwrotnie niż np. dodatek stażowy, który nie wchodzi do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, gdyż nie jest pomniejszany za czas absencji chorobowej. Proporcjonalne zmniejszenie wynagrodzenia za dni absencji chorobowej wynika ze sposobu obliczania wynagrodzenia za czas przepracowany, określonego w § 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy.

Ponadto w związku z wyrównaniem tego dodatku od 1 stycznia 2008 r. istnieje konieczność przeliczenia wynagrodzenia oraz pozostałych należności tym pracownikom, którzy otrzymali nagrodę jubileuszową lub odprawę, a także tym, którzy odeszli w 2008 r. z pracy lub przeszli na emeryturę.

Podstawy prawne

• Ustawa z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 170, poz. 1218; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1242)

• Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 582)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2292)

• Uchwała Rady Ministrów nr 133 z 11 czerwca 2008 r. w sprawie procentowego podziału na poszczególne urzędy środków na wynagrodzenia, przewidzianych na dodatki specjalne w służbie cywilnej (M.P. Nr 49, poz. 435)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA