REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta odpisów na ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Martuszewicz

REKLAMA

Z końcem roku pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinien ustalić przeciętną liczbę osób zatrudnionych w zakładzie w danym roku i dokonać stosownej korekty odpisów przekazanych na ten fundusz.

Zbliża się termin dokonywania korekt odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W tym roku istnieje dodatkowy powód dokonania korekty związany ze zmianą przepisów. W związku z tym może się okazać, że nawet pracodawcy, u których faktyczna przeciętna liczba zatrudnionych nie uległa zmianie w stosunku do przewidywanej, będą musieli dokonać korekty odpisu.

REKLAMA

REKLAMA

Od 15 stycznia 2009 r. wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze – w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych – wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Z tą datą wobec zmiany ustawy o funduszu przestało być możliwe dokonywanie podwyższonego odpisu na pracowników zatrudnionych w szczególnie uciążliwych warunkach pracy. Chodzi tu o pracowników zatrudnionych na stanowiskach określonych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego oraz wzrostu emerytur i rent inwalidzkich dla pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach i szczególnym charakterze (DzU nr 8, poz. 43 ze zm.) wykonujących prace wymienione w wykazach A i B, stanowiących załączniki do rozporządzenia.

Wprowadzone zmiany mogą skutkować zmianą liczby pracowników, na których naliczano odpis na fundusz w wyższej wysokości. W szczególności może się okazać, że w zakładach, w których na część pracowników naliczono wyższy odpis, od 15 stycznia 2009 r. nie trzeba już tego robić.

Podstawę naliczania odpisu na fundusz stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym z końcem roku należy powtórzyć procedurę realizowaną na początku roku i ponownie naliczyć odpis na fundusz, tym razem na podstawie rzeczywistej, a nie planowanej przeciętnej liczby zatrudnionych.

W tym roku będzie to jednak nieco skomplikowane, gdyż w trakcie roku zmianie uległy przepisy dotyczące obliczania przeciętnej liczby zatrudnionych.

9 marca 2009 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W konsekwencji, dokonując obliczeń, należy uwzględnić przepisy dwóch rozporządzeń.

Trzeba pamiętać, że osobno oblicza się przeciętną liczbę zatrudnionych w warunkach normalnych, osobno – wykonujących prace w szczególnych warunkach (za okres do 14 i od 15 stycznia). Pracowników młodocianych nie uwzględnia się w tych obliczeniach, odpis na nich naliczany jest osobno.

Sposób obliczania

ETAP I.

Należy ustalić, które spośród zatrudnionych osób będą podlegać wliczeniu do liczby osób stanowiących podstawę obliczeń. Będą to wszyscy pracownicy zatrudnieni w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy, w przeliczeniu na pełne etaty (patrz tabela).

ETAP II.

Trzeba wybrać jedną z metod ustalania przeciętnej miesięcznej liczby osób zatrudnionych (w przeliczeniu na pełne etaty) w każdym miesiącu, stosowną do płynności zatrudnienia w firmie. Do metod tych zaliczymy:

• średnią arytmetyczną (dodaje się stany zatrudnienia – w przeliczeniu na pełne etaty – w poszczególnych dniach w danym miesiącu, łącznie z niedzielami, świętami i dniami wolnymi od pracy – przyjmując dla tych dni stan zatrudnienia z dnia poprzedniego – i otrzymaną sumę dzieli się przez liczbę dni kalendarzowych miesiąca),

• średnią chronologiczną (dodaje się do siebie połowę stanu zatrudnienia – w przeliczeniu na pełne etaty – na pierwszy dzień miesiąca, pełną liczbę zatrudnionych na 15. dzień miesiąca oraz połowę na ostatni dzień miesiąca; otrzymaną sumę należy podzielić przez 2; metody tej nie powinno się stosować przy dużej fluktuacji zatrudnienia),

• metodę uproszczoną (dodaje się liczbę zatrudnionych – w przeliczeniu na pełne etaty – w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca, sumę zaś dzieli przez 2; zaleca się ją stosować w zakładach pracy, w których sytuacja kadrowa jest dosyć stabilna).

Czytaj także: Dopłata z ZFŚS do biletów na imprezy kulturalne>>

 

ETAP III.

Obliczamy przeciętną liczbę zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) przez dodanie przeciętnych liczb zatrudnionych w poszczególnych miesiącach (zatrudnionych w warunkach normalnych i w szczególnych) i podzielenie otrzymanych sum przez 12. Uzyskane liczby trzeba pomnożyć przez wysokość obowiązujących odpisów – co daje odpis należny (dla danej grupy pracowników).

ETAP IV.

Należy zsumować odpisy naliczone na poszczególne grupy zatrudnionych (w warunkach normalnych i szczególnych oraz ustalony osobno odpis na pracowników młodocianych). Na końcu trzeba porównać ustaloną w końcu roku wysokość odpisu z ustalonym na początku roku – odprowadzonym na konto funduszu. Jeżeli kwota ta jest niższa od przewidywanej, można w roku następnym odprowadzić odpis należny za ten rok pomniejszony o nadpłaconą kwotę (lub nadpłacone środki wycofać z konta funduszu). Jeżeli zaś jest wyższa – należy ją niezwłocznie uzupełnić, dokonując na konto funduszu stosownej dopłaty.

Anna Martuszewicz 

Podstawa prawna:

• art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.),

• rozporządzenie MPiPS z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 168 ze zm.),

• rozporządzenie MPiPS z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 349).

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA