REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłaty z ZFŚS do „wczasów pod gruszą”

REKLAMA

W związku z feriami zimowymi pracownicy posiadający dzieci otrzymali dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostki (chodzi o dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą). Takie dopłaty wypłacono także byłym pracownikom jednostki – obecnym emerytom i rencistom. Czy dopłaty te należy opodatkować po stronie osób, które je otrzymały?

REKLAMA

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, kto otrzymał świadczenie w postaci dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą – pracownik, dziecko pracownika czy emeryt lub rencista (były pracownik jednostki). Pracownikowi należy potrącić zaliczkę na podatek od kwoty powyżej 380 zł w skali roku. Świadczenie przyznane dziecku pracownika podlega opodatkowaniu w całości, emeryt zaś lub rencista (były pracownik) zapłaci podatek zryczałtowany od kwoty powyżej 2280 zł w roku podatkowym.

REKLAMA

Dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) do tzw. wczasów pod gruszą, otrzymane przez osoby uprawnione (m.in. pracowników oraz ich rodziny), co do zasady stanowią dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dla pracowników jest to przychód ze stosunku pracy powyżej kwoty wolnej od podatku – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Zwolniona z podatku jest bowiem tylko wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚŚ, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych – łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Doprecyzowano przy tym, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Dopłaty z ZFŚS do tzw. wczasów pod gruszą dla dzieci pracownika podlegają opodatkowaniu w całości – niezależnie od wysokości, źródła ich finansowania oraz wieku dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypoczynek zorganizowany

W przypadku dopłat do „wczasów pod gruszą” płatnik nie może zastosować zwolnienia z podatku z art. 21 ust. 1 pkt 78 updof. Przepis ten dotyczy bowiem tylko i wyłącznie dopłat do wypoczynku dzieci do lat 18, odbywającego się w formie zorganizowanej.

Otrzymane dofinansowanie zakład pracy, jako płatnik, zalicza u pracownika (rodzica niepełnoletniego dziecka) do przychodów ze stosunku pracy (art. 7 ust. 1 w zw. z art. 12 ust. 1 updof) i opodatkowuje na zasadach ogólnych – razem z wynagrodzeniem pracownika za dany miesiąc.

Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa

Wypłacone z funduszu ZFŚS dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą pracodawca będzie miał obowiązek wykazać w deklaracji rocznej PIT-4R, składanej do 31 stycznia 2014 r. (art. 38 ust. 1a updof) oraz w informacji rocznej PIT-11, przekazywanej podatnikowi (pracownikowi) do 28 lutego 2014 r. (art. 39 ust. 1 ustawy o PIT).
W przypadku osób, które łączył uprzednio z zakładem pracy stosunek służbowy, stosunek pracy – a będących obecnie emerytami lub rencistami – świadczenie w postaci dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 updof – w limitowanym zakresie do wysokości 2280 zł w roku podatkowym. Jeżeli dopłata w 2013 r. przekroczy kwotę 2280 zł, to od nadwyżki ponad tę kwotę jednostka będąca płatnikiem, jako były pracodawca, ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10% należności (art. 30 ust. 1 pkt 4 updof). Pobrany podatek jednostka będzie miała obowiązek wykazać w deklaracji rocznej PIT-8AR, składanej do 31 stycznia 2014 r. (art. 41 ust. 1, 4, 7 i art. 42 ust. 1a updof). Jednostka nie przekazuje natomiast byłemu pracownikowi (emerytowi lub renciście), który otrzymał świadczenie w kwocie podlegającej opodatkowaniu, żadnej informacji podatkowej – z uwagi na to, że podatek zryczałtowany został już pobrany, a przychodów opodatkowanych w formie zryczałtowanej nie łączy się z przychodami z innych źródeł.

Zobacz również: Forum

Warunki regulaminu uprawniające do korzystania ze świadczeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zostały szczegółowo opisane w RB nr 1/2013.

Podstawa prawna
● art. 7 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 38, 67, 78, art. 30, art. 38 ust. 1a, art. 41 ust. 1, 4 i 7, art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1540).

Agnieszka Zawadzka
prawnik specjalizujący się w podatku dochodowym od osób fizycznych, współpracownik biura doradztwa podatkowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA