REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłaty z ZFŚS do „wczasów pod gruszą”

REKLAMA

W związku z feriami zimowymi pracownicy posiadający dzieci otrzymali dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostki (chodzi o dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą). Takie dopłaty wypłacono także byłym pracownikom jednostki – obecnym emerytom i rencistom. Czy dopłaty te należy opodatkować po stronie osób, które je otrzymały?

REKLAMA

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, kto otrzymał świadczenie w postaci dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą – pracownik, dziecko pracownika czy emeryt lub rencista (były pracownik jednostki). Pracownikowi należy potrącić zaliczkę na podatek od kwoty powyżej 380 zł w skali roku. Świadczenie przyznane dziecku pracownika podlega opodatkowaniu w całości, emeryt zaś lub rencista (były pracownik) zapłaci podatek zryczałtowany od kwoty powyżej 2280 zł w roku podatkowym.

REKLAMA

Dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) do tzw. wczasów pod gruszą, otrzymane przez osoby uprawnione (m.in. pracowników oraz ich rodziny), co do zasady stanowią dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dla pracowników jest to przychód ze stosunku pracy powyżej kwoty wolnej od podatku – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Zwolniona z podatku jest bowiem tylko wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚŚ, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych – łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Doprecyzowano przy tym, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Dopłaty z ZFŚS do tzw. wczasów pod gruszą dla dzieci pracownika podlegają opodatkowaniu w całości – niezależnie od wysokości, źródła ich finansowania oraz wieku dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypoczynek zorganizowany

W przypadku dopłat do „wczasów pod gruszą” płatnik nie może zastosować zwolnienia z podatku z art. 21 ust. 1 pkt 78 updof. Przepis ten dotyczy bowiem tylko i wyłącznie dopłat do wypoczynku dzieci do lat 18, odbywającego się w formie zorganizowanej.

Otrzymane dofinansowanie zakład pracy, jako płatnik, zalicza u pracownika (rodzica niepełnoletniego dziecka) do przychodów ze stosunku pracy (art. 7 ust. 1 w zw. z art. 12 ust. 1 updof) i opodatkowuje na zasadach ogólnych – razem z wynagrodzeniem pracownika za dany miesiąc.

Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa

Wypłacone z funduszu ZFŚS dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą pracodawca będzie miał obowiązek wykazać w deklaracji rocznej PIT-4R, składanej do 31 stycznia 2014 r. (art. 38 ust. 1a updof) oraz w informacji rocznej PIT-11, przekazywanej podatnikowi (pracownikowi) do 28 lutego 2014 r. (art. 39 ust. 1 ustawy o PIT).
W przypadku osób, które łączył uprzednio z zakładem pracy stosunek służbowy, stosunek pracy – a będących obecnie emerytami lub rencistami – świadczenie w postaci dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 updof – w limitowanym zakresie do wysokości 2280 zł w roku podatkowym. Jeżeli dopłata w 2013 r. przekroczy kwotę 2280 zł, to od nadwyżki ponad tę kwotę jednostka będąca płatnikiem, jako były pracodawca, ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10% należności (art. 30 ust. 1 pkt 4 updof). Pobrany podatek jednostka będzie miała obowiązek wykazać w deklaracji rocznej PIT-8AR, składanej do 31 stycznia 2014 r. (art. 41 ust. 1, 4, 7 i art. 42 ust. 1a updof). Jednostka nie przekazuje natomiast byłemu pracownikowi (emerytowi lub renciście), który otrzymał świadczenie w kwocie podlegającej opodatkowaniu, żadnej informacji podatkowej – z uwagi na to, że podatek zryczałtowany został już pobrany, a przychodów opodatkowanych w formie zryczałtowanej nie łączy się z przychodami z innych źródeł.

Zobacz również: Forum

Warunki regulaminu uprawniające do korzystania ze świadczeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zostały szczegółowo opisane w RB nr 1/2013.

Podstawa prawna
● art. 7 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 38, 67, 78, art. 30, art. 38 ust. 1a, art. 41 ust. 1, 4 i 7, art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1540).

Agnieszka Zawadzka
prawnik specjalizujący się w podatku dochodowym od osób fizycznych, współpracownik biura doradztwa podatkowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

REKLAMA

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

REKLAMA