REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia finansowane w ramach działalności socjalnej

PRACA ZBIOROWA
Działalność socjalna, dopłaty do wypoczynku/ Fot. Fotolia
Działalność socjalna, dopłaty do wypoczynku/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o ZFŚS zawiera jedynie ogólny wykaz rodzajów działalności socjalnej. W zależności od potrzeb swoich pracowników oraz ich sytua­cji materialnej z ZFŚS mogą być finansowane różne rodzaje świadczeń w ramach działalności pracodawcy. Uszczegółowienie, jakiego rodzaju wsparcia socjalnego mogą spodziewać się osoby uprawnione, pracodawca powinien zawrzeć w regulaminie ZFŚS.

Dopłaty do wypoczynku pracowników

Przez usługi świadczone na rzecz różnych form wypoczynku należy ro­zumieć wypoczynek pracowników zorganizowany w formie wczasów, wczasów profilaktycznych, pobytu w sanatorium na leczeniu lub rekon­walescencji, kolonii, obozów, zimowisk, rajdów dla dzieci i młodzieży, wypoczynku zorganizowanego przez pracowników we własnym zakresie (tzw. wczasy pod gruszą), wycieczek, wyjazdów weekendowych.

REKLAMA

REKLAMA

Termin przyznania takiego dofinansowania podlega wewnątrzzakła­dowym regulacjom w regulaminie ZFŚS. To pracodawca decyduje, czy świadczenie będzie wypłacane jeszcze przed urlopem, po jego zakoń­czeniu czy też w dwóch częściach - jednej przed rozpoczęciem, a drugiej po zakończeniu urlopu.

Działalność socjalna, która może być realizowana przez pracodawcę ze środków ZFŚS, obejmuje różne formy wypoczynku, działalności kul­turalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, organizowane zarówno na terenie Polski, jak i poza jej granicami. Uprawnienia pracowników do świadczeń z ZFŚS powinny być zróżnicowane jedynie w zależności od sytuacji rodzinnej, życiowej i materialnej tych osób i ich rodzin.

Zobacz również: Przejście środków ZFŚS na rok następny

Dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży

Do korzystania ze środków ZFŚS uprawnione są również dzieci pracowni­ka, jako członkowie jego rodziny. Pracodawca musi w regulaminie uszcze­gółowić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jakie formy wypoczynku będą przez niego dofinansowywane lub fi­nansowane,

zz warunki, jakie muszą zostać spełnione,

zz dokumenty, jakie muszą zostać dostarczone, aby uzyskać dofinanso­wanie.

Kryteriami, jakie mogą być zastosowane przy przydzielaniu świadczeń, będą - tak jak w przypadku pozostałych osób uprawnionych - kryteria socjalne, czyli sytuacja życiowa, rodzinna i materialna uprawnionego.

W regulaminie trzeba też określić, do jakiego wieku dzieci pracow­nika będą mogły korzystać z dofinansowania do wypoczynku. W za­sadzie nie jest możliwe, aby wyłączyć z korzystania z funduszu dzieci do 18 lat. W przypadku osób do lat 18 wszelkie formalności związane z przy­dzieleniem świadczeń będą za dziecko załatwiać rodzice jako przedsta­wiciele ustawowi (chyba że dziecko ma wyznaczonego przez sąd innego opiekuna).

Można wydłużyć okres dofinansowania dla dzieci powyżej tego wie­ku, np. kontynuujących naukę.

W regulaminie trzeba też ustalić wysokość dofinansowań (może być różna dla różnych form wypoczynku), a także częstotliwość wypłat. Wszystko zależy od wielkości środków na ZFŚS. W praktyce najczęściej wypłacane jest:

  • raz lub dwa razy do roku - dofinansowanie letniego i zimowego wy­poczynku dzieci,

• w miarę potrzeb - dofinansowanie wypoczynku krótkotrwałego, np. sobotnio-niedzielnego.

Tworzenie żłobków i przedszkoli

Środki ZFŚS mogą być przeznaczane także na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowa­nia przedszkolnego. Istnieje także możliwość dofinansowania, w ramach działalności socjalnej świadczonej przez zakład pracy, opieki nad dziećmi pracowników umieszczonymi w zewnętrznych przedszkolach i żłobkach lub sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię. Ustalenia te należy uwzględnić w regulaminie ZFŚS. Określa on, na co mogą zostać przezna­czone gromadzone na rachunku ZFŚS pieniądze, a także kryteria, jakie należy spełnić, aby zostać beneficjentem tego funduszu.

Pracodawca, dofinansowując czesne za przedszkole czy żłobek, nie może wszystkim pracownikom udzielić pomocy w takiej samej wysokoś­ci. Należy indywidualnie ocenić sytuację danej osoby uprawnionej do ko­rzystania z ZFŚS i dopiero na tej podstawie ustalić wysokość ewentualne­go świadczenia.

Działalność sportowo-rekreacyjna

Oznacza m.in. zakup przez pracodawcę karnetów na basen, korty teniso­we, siłownię czy inne zajęcia oferowane przez kluby sportowe. Pracodaw­ca może opłacać zakup usług sportowych i rekreacyjnych dla pracowni­ków ze środków funduszu w całości lub jedynie w części.

Działalność kulturalno-oświatowa

Polega ona np. na zakupie przez pracodawcę biletów do kina, teatru czy na wystawy. Jednak działalność w tym zakresie może polegać również na za­kupie podręczników i innych pomocy naukowych dla dzieci pracowników, którzy sami nie są w stanie sfinansować tych wydatków, czy też zakupie książek i czasopism do zakładowej biblioteki.


Pomoc materialna

Dotyczy najpilniejszych potrzeb socjalnych pracowników, które mogą być zaspokajane najszybciej i najefektywniej. Rodzajem bezzwrotnej mate­rialnej pomocy finansowanej z ZFŚS, przyznawanej osobom upraw­nionym, jest pomoc w postaci rzeczowej . Pracodawca dokonuje bezpo­średnio zakupu określonych towarów za środki funduszu i przekazuje je zainteresowanym. W ramach tego rodzaju pomocy pracodawca może za­kupić dla pracownika odzież, artykuły i sprzęt gospodarstwa domowego, a także żywność lub lekarstwa.

ZAPAMIĘTAJ!

Decydując się na wybór formy pomocy udzielonej pracownikowi, pracodawca powinien kierować się wnioskami pracowników oraz wynikami z przeprowa­dzonego przez pracodawcę rozeznania sytuacji socjalnej pracownika. To pra­codawca powinien decydować o celowości wsparcia pracownika pomocą rzeczową czy finansową.

Zapomogi finansowe

W katalogu świadczeń finansowanych z ZFŚS znajduje się również pomoc finansowa, przez którą należy rozumieć różnego rodzaju zapomogi bez­zwrotne. W regulaminie ZFŚS obowiązującym u danego pracodawcy na­leży określić częstotliwość ich przyznawania oraz wysokość. Regulamin powinien zawierać również szczegółowe zasady i warunki ubiegania się i przyznawania pomocy bezzwrotnej, tj.:

  • okoliczności uzasadniające przyznanie zapomogi, np. sytuacje losowe: pożar, zalanie mieszkania, kradzież, zgon pracownika (emeryta) lub członka jego rodziny, choroba pracownika lub członków jego rodziny, utrata zatrudnienia przez współmałżonka powodująca radykalne po­gorszenie sytuacji materialnej rodziny pracownika lub emeryta,
  • formę pomocy - finansowa lub rzeczowa,
  • zasady ustalania wysokości zapomogi (np. minimalna i maksymalna wysokość w danym przypadku; w szczególnie uzasadnionych sytua­cjach ustalana indywidualnie); w praktyce o wysokości bezzwrotnej pomocy decyduje tzw. plan wydatków z ZFŚS, w którym corocznie ustala się wartość środków przeznaczonych na zapomogi,

zz częstotliwość przyznawania zapomogi (np. raz, kilka razy w roku, w każdym przypadku wystąpienia potrzeby socjalnej itp.), obowiązek i sposób dokumentowania okoliczności potwierdzających wystąpienie zdarzenia uzasadniającego udzielenie zapomogi; ma to istotne znaczenie nie tylko dla ustalenia zasadności udzielenia świad­czenia z funduszu, lecz także dla celów podatkowych.

W planie wydatków, stanowiącym załącznik do regulaminu funduszu, po­winien być określony limit środków, które pracodawca zamierza w da­nym roku przeznaczyć na pomoc finansową dla pracowników. Wysokość zapomogi, która stanowi pomoc doraźną dla pracownika, powinna być za każdym razem rozpatrywana indywidualnie.

ZAPAMIĘTAJ!

Wszystkie świadczenia socjalne, w tym zapomogi, majq charakter uznaniowy, gdyż decyzja o ich przyznaniu i wysokości jest zawsze uzależniona wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej ubiegającej się o świadczenie.

Pracownik bądź emeryt zakładu pracy, aby uzyskać pomoc finansową ze środków ZFŚS, powinien legitymować się dokumentami, które potwierdza­ją np. długotrwałą chorobę powodującą dodatkowe wydatki (konieczność zakupu lekarstw, sprzętu medycznego, płatnych badań i innych usług me­dycznych lub rehabilitacyjnych, niezbędnych w procesie leczenia, np. trudno dostępnych w publicznej służbie zdrowia). Przewlekłość leczenia może być także poświadczona przez lekarza rodzinnego lub prowadzącego.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zwrotna lub bezzwrotna pomoc na cele mieszkalne Pracodawcy tworzący ZFŚS mogą udzielać osobom uprawnionym do korzy­stania z funduszu zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe.

Warunki udzielania pomocy w takiej formie określają strony, tj. praco­dawca oraz pracownik-pożyczkobiorca, w umowie cywilnej o jej udziele­nie. Pomoc może być udzielona w formie:

  • bezzwrotnej zapomogi na określone w regulaminie funduszu różne cele mieszkaniowe,
  • zwrotnej zapomogi w postaci pożyczki.

Z reguły pracodawcy przeznaczają środki na:

  • budowę lokalu mieszkalnego w domu wielorodzinnym lub budowę domu jednorodzinnego,
  • zakup lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego na rynku pier­wotnym lub wtórnym,
  • modernizację i przebudowę pomieszczeń niemieszkalnych (np. podda­sza) na lokal mieszkalny,
  • modernizację i remont mieszkania lub domu,
  • wykup lokalu na własność,
  • uzupełnienie wkładu budowlanego w spółdzielni,
  • pomoc finansową na zmniejszenie bieżących wydatków mieszkanio­wych,
  • doraźną lub systematyczną pomoc na zmniejszenie bieżących wydat­ków mieszkaniowych.

Warunkiem udzielenia takiej pomocy jest zawarcie stosownej umowy między pracodawcą a osobą korzystającą z pomocy (art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS).

Przepisy nie precyzują rodzajów wydatków mieszkaniowych, jakie mogą być finansowane z ZFŚS. Decyzje w tych sprawach pozostawiono tworzącym ten fundusz. Wydatki te powinny być określone w regulami­nie funduszu, uzgadnianym bądź z zakładowymi organizacjami związ­kowymi, bądź (jeżeli takie organizacje w zakładzie nie działają) z przed­stawicielem pracowników. Regulamin ZFŚS powinien przede wszystkim określać:

  1. na jakie rodzaje pomocy mieszkaniowej przeznaczone są pożyczki;
  2. zasady i tryb (w tym np. niezbędne dokumenty, wzór wniosku) ubiega­nia się o pożyczkę;
  3. zasady i tryb rozpatrywania wniosków (np. częstotliwość rozpatry­wania);
  4. warunki udzielania pożyczki (rodzaje pożyczek, wysokość, częstotli­wość ich przyznawania):

oprocentowanie,

  • sposób zabezpieczenia spłaty pożyczek,
  • okres spłaty,

zz tryb ściągania zadłużenia w przypadku niespłacania, zmiany miej­sca zamieszkania lub niewypłacalności pożyczkobiorcy,

zz zasady umarzania części lub całości udzielonej pożyczki,

  • warunki zawieszania spłaty,
  • okoliczności powodujące natychmiastową wymagalność spłaty,
  • maksymalną i minimalną wysokość pomocy na cele mieszkaniowe,
  • zasady udzielania pożyczek mieszkaniowych na ten sam cel dla członków rodziny zatrudnionych u tego samego pracodawcy,
  • tryb spłaty w przypadku rozwiązania umowy o pracę itp.

Pomoc taką mogą uzyskać wyłącznie osoby uprawnione do korzystania z ZFŚS - pracownicy i ich rodziny, byli pracownicy - emeryci, renciści i ich rodziny, a także inne osoby, którym pracodawca przyznał prawo do korzystania z funduszu.

Im bardziej szczegółowo zasady udzielania pomocy zostaną uregulo­wane w regulaminie, tym lepiej będą zabezpieczone interesy ZFŚS (a po­średnio - osób uprawnionych do korzystania z pomocy), a także praco­dawcy jako dysponenta funduszu.

Przyznając pomoc, pracodawca powinien kierować się sytuacją życio­wą, materialną i rodzinną pracownika. Dlatego też udzielanie pomocy w postaci bezzwrotnej powinna być adresowana jedynie do pracow­ników pozostających w szczególnie ciężkiej sytuacji mieszkaniowej i materialnej.

Z PISM MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

Terminy przedawnienia pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 592 ze zm., dalej ustawa o ZFŚS) działalność socjalna obejmuje m.in. udzielanie zwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych w umowie. Do­dać należy, że zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finanso­wanych z funduszu, w tym udzielania pożyczek na cele mieszkaniowe, określa pracodawca w regulaminie, uzgodnionym ze związkami zawodo­wymi, a gdy one nie działają - z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Mając na uwadze to, że przepisy ustawy o ZFŚS nie zawierają szczegóło­wych regulacji odnośnie zasad udzielania zwrotnej pomocy na cele miesz­kaniowe, wskazując na konieczność uregulowania warunków jej udziele­nia w umowie, zdaniem Departamentu Prawa Pracy w MPiPS, udzielenie przez pracodawcę pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego fundu­szu świadczeń socjalnych należałoby uznać za czynność z zakresu prawa cywilnego normowaną art. 720-724 k.c. Skutkowałoby to także stosowa­niem art. 117-125 k.c. w części dotyczącej przedawnienia takiego świad­czenia.

Jednocześnie Departament informuje, że nie jest uprawniony do wydawa­nia powszechnie obowiązującej wykładni przepisów ustaw. W związku z tym poglądy prawne departamentu nie są wiążące dla stron stosunku pracy, sądów i inspektorów pracy.


Pismo Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 5 czerwca 2014 r.

Pomoc mieszkaniowa (zwrotna i bezzwrotna) z ZFŚS ma charakter celo­wy, dlatego pracodawca jako administrator funduszu ma obowiązek do­pilnować prawidłowości wykorzystywania jego środków. Obowiązkiem pracodawcy jest zebranie od wnioskodawcy (lub już pożyczkobiorcy) do­kumentów dowodzących, na jaki cel zamierza przeznaczyć pomoc. Nale­ży żądać udokumentowania prawidłowości wydatkowanych pieniędzy. Szczegóły dotyczące rodzaju dokumentów, które będą akceptowane przy udzielaniu pożyczek, powinny być zamieszczone w regulaminie ZFŚS. To właśnie regulamin powinien rozstrzygać, jakiego rodzaju pomoc miesz­kaniową świadczy pracodawca (np. zakup, wykup, remont), w jakiej wy­sokości i czy wszyscy pracownicy są uprawnieni do skorzystania z niej.

ZAPAMIĘTAJ!

Ponieważ pożyczki mogq być przyznawane wyłącznie na cele mieszkaniowe, nie można ich udzielać na kupno sprzętu AGD, samochodu, na budowę i zakup domków letniskowych, garaży itp.

Zobacz również: Zasady tworzenia ZFŚS w jednostkach sektora finansów publicznych

W tabeli 3 przedstawiono kilka wybranych sentencji dotyczących świad­czeń finansowanych w ramach działalności socjalnej pracodawcy.

TABELA 3. Świadczenia finansowane w ramach działalności socjalnej w orzecznictwie

TEZA

OZNACZENIE WYROKU (DATA, SYGNATURA)

1

2

Z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą być finansowane jedy­nie te rodzaje działalności socjalnej, które są objęte ustawową definicją dzia­łalności socjalnej. Wykluczone jest zatem finansowanie świadczeń przyzna­nych pracownikom w związku z ich zatrudnieniem w określonej firmie, takich jak polisy ubezpieczeniowe, zakwaterowanie, dowóz do pracy, wyżywienie czy wreszcie składki na ubezpieczenie społeczne.

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu

z 1 października 2013 r., sygn. akt III AUa 1313/12

Świadczenia socjalne nie są elementem stosunku pracy. Ze środków funduszu finansuje się zatem świadczenia niewynikające z warunków wynagradzania za pracę oraz niezależne od wyników i jakości wykonywanej pracy. Jedynie te działania, które podejmowane są w interesie pracowników, a nie pracodawcy, mieszczą się w ustawowym pojęciu zakładowa działalność socjalna.

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 26 września 2013 r., sygn. akt III AUa 352/13

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z 1994 r. o zakładowym funduszu świad­czeń socjalnych, użyte w ustawie określenie działalność socjalna oznacza: usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolne­go, udzielanie pomocy materialno-rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Środki ZFŚS pracodawca może przeznaczyć również na dofinanso­wanie zakładowych ośrodków wczasowych i kolonijnych, domów wypoczyn­kowych, sanatoriów, ogródków działkowych, obiektów sportowo-rekreacyj­nych, żłobków i przedszkoli oraz obiektów służących działalności kulturalnej. Wyklucza to finansowanie z funduszu socjalnego takich świadczeń socjalno­-bytowych, których pracodawca udziela pracownikom w związku z ich zatrud­nieniem i w celu zaspokojenia swoich interesów: zakwaterowanie w hotelach pracowniczych, dowóz do pracy, wyżywienie, stypendia szkoleniowe.

Wyrok Sądu Apelacyjnego w poznaniu z 19 września 2013 r., sygn. akt III AUa 335/13

Artykuł 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym fun­duszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, Nr 118, poz. 561, Nr 139, poz. 647 i Nr 147, poz. 686, z 1997 r. Nr 82, poz. 518 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 75, poz. 486 i Nr 113, poz. 717, z 2002 r. Nr 135, poz. 1146, z 2003 r. Nr 213, poz. 2081 oraz z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) w zakresie, wjakim przepisy te uniemożliwiają pracownikom skorzystanie z usług świadczonych przez pra­codawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświato­wej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli są one świadczone poza terenem kraju, są nie­zgodne z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Wyrok TK

z 28 marca 2007 r., sygn. akt K 40/04

1

2

Z istoty świadczenia wynika, iż trudno przyjąć, że korzystanie z takich form działalności socjalnej, jak wycieczki integracyjne, ma być uzależnione od tzw. kryterium socjalnego, czyli od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Zaprzecza to istocie tej usługi polega­jącej na integracji pracowników.

Wyrok Sqdu Apelacyjnego w Poznaniu z 25 września 2013 r., sygn. akt III AUa 294/13

Z istoty świadczenia (bezpłatny dla wszystkich pracowników i członków ich rodzin udział w imprezie integracyjnej) wynika, że świadczenie to nie jest świadczeniem ulgowym, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z 1994 r. o za­kładowym funduszu świadczeń socjalnych, ale mieści się w pojęciu działal­ność socjalna w rozumieniu rzeczonej ustawy art. 2 cyt. ustawy.

Wyrok Sqdu Apelacyjnego w Poznaniu z 5 września 2013 r., sygn. akt III AUa 314/13

Działalność socjalna pracodawcy nie ogranicza się jedynie do udzielania ulgowych usług i świadczeń z ZFŚS. Może on bowiem również zaspokajać zbiorowe potrzeby zatrudnionych, organizując masowe imprezy, np. zorgani­zowane wycieczki, spotkania integracyjne, pikniki, „andrzejki". Taki przejaw ak­tywności zakładu stanowi rodzaj rekreacji czy wypoczynku, a więc mieści się w pojęciu działalności socjalnej pracodawcy określonej w art. 2 pkt 1 ustawy z 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Przy organizowa­niu takich zbiorowych imprez nie ma elementu „przyznawania ulgowych usług i świadczeń z ZFŚS".

Wyrok Sqdu Apelacyjnego w Poznaniu z 25 września 2013 r., sygn. akt III AUa 278/13

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń so­cjalnych nie odnosi się do całości działalności socjalnej w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej ustawy, a jedynie do ulgowych świadczeń i usług. Regulamin może przewidywać wydatkowanie środków funduszu na inne cele mieszczące się w ramach działalności socjalnej oraz ustalać inne zasady korzystania z tych świadczeń, np. powszechnej dostępności na równych zasadach w zakresie imprez integracyjnych.

Wyrok Sqdu Apelacyjnego w Poznaniu z 26 września 2013 r., sygn. akt III AUa 309/13

Z powodu ścisłego katalogu zdefiniowanego w ustawie o ZFŚS nie wszystkie wydatki ponoszone na rzecz pracowników można zaliczyć do działalności socjalnej. Działalność socjalna nie powinna obejmować następujących wydatków:

• inwestycji socjalnych, z wyjątkiem dofinansowania zakładowych obiektów socjalnych, tworzenia zakładowych żłobków, przedszkoli, klubów dziecięcych, opieki sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię oraz innych form wychowania przedszkolnego, a także na odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych w przypadku określo­nym w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o ZFŚS, przewidującym możliwość przeznaczenia na te cele części uzyskanego przychodu ze sprzedaży,

dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących zakładowej dzia­łalności socjalnej,

  • kosztów prowadzenia przyzakładowego żywienia zbiorowego (zakła­dowych stołówek, restauracji, barów itp.),
  • kosztów utrzymania przyzakładowej służby zdrowia,
  • profilaktycznych szczepień ochronnych,
  • kosztów dojazdów do pracy,
  • składek należnych z tytułu polis grupowego ubezpieczenia pracowni­ków na życie,
  • zobowiązań podatkowych wobec budżetu,
  • kosztów składek na ubezpieczenia ZUS,
  • kosztów związanych bezpośrednio z obchodami jubileuszowymi za­kładowych świąt branżowych, kościelnych, spotkań pożegnalnych dla emerytów i rencistów itp.

ZAPAMIĘTAJ!

Pracodawca odpowiada za wydatkowanie środków ZFŚS zgodnie z obowiqzu- jqcymi przepisami.

Związkom zawodowym przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z roszczeniem o zwrot ZFŚS środków wydatkowanych niezgodnie z prze­pisami ustawy o ZFŚS lub o przekazanie należnych środków na fundusz.

Czytaj więcej w poradniku: Komentarz do ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (PDF)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA