Świadczenia finansowane w ramach działalności socjalnej
REKLAMA
REKLAMA
Dopłaty do wypoczynku pracowników
Przez usługi świadczone na rzecz różnych form wypoczynku należy rozumieć wypoczynek pracowników zorganizowany w formie wczasów, wczasów profilaktycznych, pobytu w sanatorium na leczeniu lub rekonwalescencji, kolonii, obozów, zimowisk, rajdów dla dzieci i młodzieży, wypoczynku zorganizowanego przez pracowników we własnym zakresie (tzw. wczasy pod gruszą), wycieczek, wyjazdów weekendowych.
REKLAMA
REKLAMA
Termin przyznania takiego dofinansowania podlega wewnątrzzakładowym regulacjom w regulaminie ZFŚS. To pracodawca decyduje, czy świadczenie będzie wypłacane jeszcze przed urlopem, po jego zakończeniu czy też w dwóch częściach - jednej przed rozpoczęciem, a drugiej po zakończeniu urlopu.
Działalność socjalna, która może być realizowana przez pracodawcę ze środków ZFŚS, obejmuje różne formy wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, organizowane zarówno na terenie Polski, jak i poza jej granicami. Uprawnienia pracowników do świadczeń z ZFŚS powinny być zróżnicowane jedynie w zależności od sytuacji rodzinnej, życiowej i materialnej tych osób i ich rodzin.
Zobacz również: Przejście środków ZFŚS na rok następny
Dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży
Do korzystania ze środków ZFŚS uprawnione są również dzieci pracownika, jako członkowie jego rodziny. Pracodawca musi w regulaminie uszczegółowić:
- jakie formy wypoczynku będą przez niego dofinansowywane lub finansowane,
zz warunki, jakie muszą zostać spełnione,
zz dokumenty, jakie muszą zostać dostarczone, aby uzyskać dofinansowanie.
Kryteriami, jakie mogą być zastosowane przy przydzielaniu świadczeń, będą - tak jak w przypadku pozostałych osób uprawnionych - kryteria socjalne, czyli sytuacja życiowa, rodzinna i materialna uprawnionego.
W regulaminie trzeba też określić, do jakiego wieku dzieci pracownika będą mogły korzystać z dofinansowania do wypoczynku. W zasadzie nie jest możliwe, aby wyłączyć z korzystania z funduszu dzieci do 18 lat. W przypadku osób do lat 18 wszelkie formalności związane z przydzieleniem świadczeń będą za dziecko załatwiać rodzice jako przedstawiciele ustawowi (chyba że dziecko ma wyznaczonego przez sąd innego opiekuna).
Można wydłużyć okres dofinansowania dla dzieci powyżej tego wieku, np. kontynuujących naukę.
W regulaminie trzeba też ustalić wysokość dofinansowań (może być różna dla różnych form wypoczynku), a także częstotliwość wypłat. Wszystko zależy od wielkości środków na ZFŚS. W praktyce najczęściej wypłacane jest:
- raz lub dwa razy do roku - dofinansowanie letniego i zimowego wypoczynku dzieci,
• w miarę potrzeb - dofinansowanie wypoczynku krótkotrwałego, np. sobotnio-niedzielnego.
Tworzenie żłobków i przedszkoli
Środki ZFŚS mogą być przeznaczane także na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego. Istnieje także możliwość dofinansowania, w ramach działalności socjalnej świadczonej przez zakład pracy, opieki nad dziećmi pracowników umieszczonymi w zewnętrznych przedszkolach i żłobkach lub sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię. Ustalenia te należy uwzględnić w regulaminie ZFŚS. Określa on, na co mogą zostać przeznaczone gromadzone na rachunku ZFŚS pieniądze, a także kryteria, jakie należy spełnić, aby zostać beneficjentem tego funduszu.
Pracodawca, dofinansowując czesne za przedszkole czy żłobek, nie może wszystkim pracownikom udzielić pomocy w takiej samej wysokości. Należy indywidualnie ocenić sytuację danej osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS i dopiero na tej podstawie ustalić wysokość ewentualnego świadczenia.
Działalność sportowo-rekreacyjna
Oznacza m.in. zakup przez pracodawcę karnetów na basen, korty tenisowe, siłownię czy inne zajęcia oferowane przez kluby sportowe. Pracodawca może opłacać zakup usług sportowych i rekreacyjnych dla pracowników ze środków funduszu w całości lub jedynie w części.
Działalność kulturalno-oświatowa
Polega ona np. na zakupie przez pracodawcę biletów do kina, teatru czy na wystawy. Jednak działalność w tym zakresie może polegać również na zakupie podręczników i innych pomocy naukowych dla dzieci pracowników, którzy sami nie są w stanie sfinansować tych wydatków, czy też zakupie książek i czasopism do zakładowej biblioteki.
Pomoc materialna
Dotyczy najpilniejszych potrzeb socjalnych pracowników, które mogą być zaspokajane najszybciej i najefektywniej. Rodzajem bezzwrotnej materialnej pomocy finansowanej z ZFŚS, przyznawanej osobom uprawnionym, jest pomoc w postaci rzeczowej . Pracodawca dokonuje bezpośrednio zakupu określonych towarów za środki funduszu i przekazuje je zainteresowanym. W ramach tego rodzaju pomocy pracodawca może zakupić dla pracownika odzież, artykuły i sprzęt gospodarstwa domowego, a także żywność lub lekarstwa.
ZAPAMIĘTAJ!
Decydując się na wybór formy pomocy udzielonej pracownikowi, pracodawca powinien kierować się wnioskami pracowników oraz wynikami z przeprowadzonego przez pracodawcę rozeznania sytuacji socjalnej pracownika. To pracodawca powinien decydować o celowości wsparcia pracownika pomocą rzeczową czy finansową.
Zapomogi finansowe
W katalogu świadczeń finansowanych z ZFŚS znajduje się również pomoc finansowa, przez którą należy rozumieć różnego rodzaju zapomogi bezzwrotne. W regulaminie ZFŚS obowiązującym u danego pracodawcy należy określić częstotliwość ich przyznawania oraz wysokość. Regulamin powinien zawierać również szczegółowe zasady i warunki ubiegania się i przyznawania pomocy bezzwrotnej, tj.:
- okoliczności uzasadniające przyznanie zapomogi, np. sytuacje losowe: pożar, zalanie mieszkania, kradzież, zgon pracownika (emeryta) lub członka jego rodziny, choroba pracownika lub członków jego rodziny, utrata zatrudnienia przez współmałżonka powodująca radykalne pogorszenie sytuacji materialnej rodziny pracownika lub emeryta,
- formę pomocy - finansowa lub rzeczowa,
- zasady ustalania wysokości zapomogi (np. minimalna i maksymalna wysokość w danym przypadku; w szczególnie uzasadnionych sytuacjach ustalana indywidualnie); w praktyce o wysokości bezzwrotnej pomocy decyduje tzw. plan wydatków z ZFŚS, w którym corocznie ustala się wartość środków przeznaczonych na zapomogi,
zz częstotliwość przyznawania zapomogi (np. raz, kilka razy w roku, w każdym przypadku wystąpienia potrzeby socjalnej itp.), obowiązek i sposób dokumentowania okoliczności potwierdzających wystąpienie zdarzenia uzasadniającego udzielenie zapomogi; ma to istotne znaczenie nie tylko dla ustalenia zasadności udzielenia świadczenia z funduszu, lecz także dla celów podatkowych.
W planie wydatków, stanowiącym załącznik do regulaminu funduszu, powinien być określony limit środków, które pracodawca zamierza w danym roku przeznaczyć na pomoc finansową dla pracowników. Wysokość zapomogi, która stanowi pomoc doraźną dla pracownika, powinna być za każdym razem rozpatrywana indywidualnie.
ZAPAMIĘTAJ!
Wszystkie świadczenia socjalne, w tym zapomogi, majq charakter uznaniowy, gdyż decyzja o ich przyznaniu i wysokości jest zawsze uzależniona wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej ubiegającej się o świadczenie.
Pracownik bądź emeryt zakładu pracy, aby uzyskać pomoc finansową ze środków ZFŚS, powinien legitymować się dokumentami, które potwierdzają np. długotrwałą chorobę powodującą dodatkowe wydatki (konieczność zakupu lekarstw, sprzętu medycznego, płatnych badań i innych usług medycznych lub rehabilitacyjnych, niezbędnych w procesie leczenia, np. trudno dostępnych w publicznej służbie zdrowia). Przewlekłość leczenia może być także poświadczona przez lekarza rodzinnego lub prowadzącego.
Polecamy serwis: Kadry i płace
Zwrotna lub bezzwrotna pomoc na cele mieszkalne Pracodawcy tworzący ZFŚS mogą udzielać osobom uprawnionym do korzystania z funduszu zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe.
Warunki udzielania pomocy w takiej formie określają strony, tj. pracodawca oraz pracownik-pożyczkobiorca, w umowie cywilnej o jej udzielenie. Pomoc może być udzielona w formie:
- bezzwrotnej zapomogi na określone w regulaminie funduszu różne cele mieszkaniowe,
- zwrotnej zapomogi w postaci pożyczki.
Z reguły pracodawcy przeznaczają środki na:
- budowę lokalu mieszkalnego w domu wielorodzinnym lub budowę domu jednorodzinnego,
- zakup lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego na rynku pierwotnym lub wtórnym,
- modernizację i przebudowę pomieszczeń niemieszkalnych (np. poddasza) na lokal mieszkalny,
- modernizację i remont mieszkania lub domu,
- wykup lokalu na własność,
- uzupełnienie wkładu budowlanego w spółdzielni,
- pomoc finansową na zmniejszenie bieżących wydatków mieszkaniowych,
- doraźną lub systematyczną pomoc na zmniejszenie bieżących wydatków mieszkaniowych.
Warunkiem udzielenia takiej pomocy jest zawarcie stosownej umowy między pracodawcą a osobą korzystającą z pomocy (art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS).
Przepisy nie precyzują rodzajów wydatków mieszkaniowych, jakie mogą być finansowane z ZFŚS. Decyzje w tych sprawach pozostawiono tworzącym ten fundusz. Wydatki te powinny być określone w regulaminie funduszu, uzgadnianym bądź z zakładowymi organizacjami związkowymi, bądź (jeżeli takie organizacje w zakładzie nie działają) z przedstawicielem pracowników. Regulamin ZFŚS powinien przede wszystkim określać:
- na jakie rodzaje pomocy mieszkaniowej przeznaczone są pożyczki;
- zasady i tryb (w tym np. niezbędne dokumenty, wzór wniosku) ubiegania się o pożyczkę;
- zasady i tryb rozpatrywania wniosków (np. częstotliwość rozpatrywania);
- warunki udzielania pożyczki (rodzaje pożyczek, wysokość, częstotliwość ich przyznawania):
oprocentowanie,
- sposób zabezpieczenia spłaty pożyczek,
- okres spłaty,
zz tryb ściągania zadłużenia w przypadku niespłacania, zmiany miejsca zamieszkania lub niewypłacalności pożyczkobiorcy,
zz zasady umarzania części lub całości udzielonej pożyczki,
- warunki zawieszania spłaty,
- okoliczności powodujące natychmiastową wymagalność spłaty,
- maksymalną i minimalną wysokość pomocy na cele mieszkaniowe,
- zasady udzielania pożyczek mieszkaniowych na ten sam cel dla członków rodziny zatrudnionych u tego samego pracodawcy,
- tryb spłaty w przypadku rozwiązania umowy o pracę itp.
Pomoc taką mogą uzyskać wyłącznie osoby uprawnione do korzystania z ZFŚS - pracownicy i ich rodziny, byli pracownicy - emeryci, renciści i ich rodziny, a także inne osoby, którym pracodawca przyznał prawo do korzystania z funduszu.
Im bardziej szczegółowo zasady udzielania pomocy zostaną uregulowane w regulaminie, tym lepiej będą zabezpieczone interesy ZFŚS (a pośrednio - osób uprawnionych do korzystania z pomocy), a także pracodawcy jako dysponenta funduszu.
Przyznając pomoc, pracodawca powinien kierować się sytuacją życiową, materialną i rodzinną pracownika. Dlatego też udzielanie pomocy w postaci bezzwrotnej powinna być adresowana jedynie do pracowników pozostających w szczególnie ciężkiej sytuacji mieszkaniowej i materialnej.
Z PISM MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Terminy przedawnienia pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 592 ze zm., dalej ustawa o ZFŚS) działalność socjalna obejmuje m.in. udzielanie zwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych w umowie. Dodać należy, że zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu, w tym udzielania pożyczek na cele mieszkaniowe, określa pracodawca w regulaminie, uzgodnionym ze związkami zawodowymi, a gdy one nie działają - z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Mając na uwadze to, że przepisy ustawy o ZFŚS nie zawierają szczegółowych regulacji odnośnie zasad udzielania zwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe, wskazując na konieczność uregulowania warunków jej udzielenia w umowie, zdaniem Departamentu Prawa Pracy w MPiPS, udzielenie przez pracodawcę pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych należałoby uznać za czynność z zakresu prawa cywilnego normowaną art. 720-724 k.c. Skutkowałoby to także stosowaniem art. 117-125 k.c. w części dotyczącej przedawnienia takiego świadczenia.
Jednocześnie Departament informuje, że nie jest uprawniony do wydawania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów ustaw. W związku z tym poglądy prawne departamentu nie są wiążące dla stron stosunku pracy, sądów i inspektorów pracy.
Pismo Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 5 czerwca 2014 r.
Pomoc mieszkaniowa (zwrotna i bezzwrotna) z ZFŚS ma charakter celowy, dlatego pracodawca jako administrator funduszu ma obowiązek dopilnować prawidłowości wykorzystywania jego środków. Obowiązkiem pracodawcy jest zebranie od wnioskodawcy (lub już pożyczkobiorcy) dokumentów dowodzących, na jaki cel zamierza przeznaczyć pomoc. Należy żądać udokumentowania prawidłowości wydatkowanych pieniędzy. Szczegóły dotyczące rodzaju dokumentów, które będą akceptowane przy udzielaniu pożyczek, powinny być zamieszczone w regulaminie ZFŚS. To właśnie regulamin powinien rozstrzygać, jakiego rodzaju pomoc mieszkaniową świadczy pracodawca (np. zakup, wykup, remont), w jakiej wysokości i czy wszyscy pracownicy są uprawnieni do skorzystania z niej.
ZAPAMIĘTAJ!
Ponieważ pożyczki mogq być przyznawane wyłącznie na cele mieszkaniowe, nie można ich udzielać na kupno sprzętu AGD, samochodu, na budowę i zakup domków letniskowych, garaży itp.
Zobacz również: Zasady tworzenia ZFŚS w jednostkach sektora finansów publicznych
W tabeli 3 przedstawiono kilka wybranych sentencji dotyczących świadczeń finansowanych w ramach działalności socjalnej pracodawcy.
TABELA 3. Świadczenia finansowane w ramach działalności socjalnej w orzecznictwie
TEZA |
OZNACZENIE WYROKU (DATA, SYGNATURA) |
1 |
2 |
Z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą być finansowane jedynie te rodzaje działalności socjalnej, które są objęte ustawową definicją działalności socjalnej. Wykluczone jest zatem finansowanie świadczeń przyznanych pracownikom w związku z ich zatrudnieniem w określonej firmie, takich jak polisy ubezpieczeniowe, zakwaterowanie, dowóz do pracy, wyżywienie czy wreszcie składki na ubezpieczenie społeczne. |
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 1 października 2013 r., sygn. akt III AUa 1313/12 |
Świadczenia socjalne nie są elementem stosunku pracy. Ze środków funduszu finansuje się zatem świadczenia niewynikające z warunków wynagradzania za pracę oraz niezależne od wyników i jakości wykonywanej pracy. Jedynie te działania, które podejmowane są w interesie pracowników, a nie pracodawcy, mieszczą się w ustawowym pojęciu zakładowa działalność socjalna. |
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 26 września 2013 r., sygn. akt III AUa 352/13 |
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, użyte w ustawie określenie działalność socjalna oznacza: usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialno-rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Środki ZFŚS pracodawca może przeznaczyć również na dofinansowanie zakładowych ośrodków wczasowych i kolonijnych, domów wypoczynkowych, sanatoriów, ogródków działkowych, obiektów sportowo-rekreacyjnych, żłobków i przedszkoli oraz obiektów służących działalności kulturalnej. Wyklucza to finansowanie z funduszu socjalnego takich świadczeń socjalno-bytowych, których pracodawca udziela pracownikom w związku z ich zatrudnieniem i w celu zaspokojenia swoich interesów: zakwaterowanie w hotelach pracowniczych, dowóz do pracy, wyżywienie, stypendia szkoleniowe. |
Wyrok Sądu Apelacyjnego w poznaniu z 19 września 2013 r., sygn. akt III AUa 335/13 |
Artykuł 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, Nr 118, poz. 561, Nr 139, poz. 647 i Nr 147, poz. 686, z 1997 r. Nr 82, poz. 518 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 75, poz. 486 i Nr 113, poz. 717, z 2002 r. Nr 135, poz. 1146, z 2003 r. Nr 213, poz. 2081 oraz z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) w zakresie, wjakim przepisy te uniemożliwiają pracownikom skorzystanie z usług świadczonych przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli są one świadczone poza terenem kraju, są niezgodne z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. |
Wyrok TK z 28 marca 2007 r., sygn. akt K 40/04 |
1 |
2 |
Z istoty świadczenia wynika, iż trudno przyjąć, że korzystanie z takich form działalności socjalnej, jak wycieczki integracyjne, ma być uzależnione od tzw. kryterium socjalnego, czyli od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Zaprzecza to istocie tej usługi polegającej na integracji pracowników. |
Wyrok Sqdu Apelacyjnego w Poznaniu z 25 września 2013 r., sygn. akt III AUa 294/13 |
Z istoty świadczenia (bezpłatny dla wszystkich pracowników i członków ich rodzin udział w imprezie integracyjnej) wynika, że świadczenie to nie jest świadczeniem ulgowym, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ale mieści się w pojęciu działalność socjalna w rozumieniu rzeczonej ustawy art. 2 cyt. ustawy. |
Wyrok Sqdu Apelacyjnego w Poznaniu z 5 września 2013 r., sygn. akt III AUa 314/13 |
Działalność socjalna pracodawcy nie ogranicza się jedynie do udzielania ulgowych usług i świadczeń z ZFŚS. Może on bowiem również zaspokajać zbiorowe potrzeby zatrudnionych, organizując masowe imprezy, np. zorganizowane wycieczki, spotkania integracyjne, pikniki, „andrzejki". Taki przejaw aktywności zakładu stanowi rodzaj rekreacji czy wypoczynku, a więc mieści się w pojęciu działalności socjalnej pracodawcy określonej w art. 2 pkt 1 ustawy z 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Przy organizowaniu takich zbiorowych imprez nie ma elementu „przyznawania ulgowych usług i świadczeń z ZFŚS". |
Wyrok Sqdu Apelacyjnego w Poznaniu z 25 września 2013 r., sygn. akt III AUa 278/13 |
Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie odnosi się do całości działalności socjalnej w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej ustawy, a jedynie do ulgowych świadczeń i usług. Regulamin może przewidywać wydatkowanie środków funduszu na inne cele mieszczące się w ramach działalności socjalnej oraz ustalać inne zasady korzystania z tych świadczeń, np. powszechnej dostępności na równych zasadach w zakresie imprez integracyjnych. |
Wyrok Sqdu Apelacyjnego w Poznaniu z 26 września 2013 r., sygn. akt III AUa 309/13 |
Z powodu ścisłego katalogu zdefiniowanego w ustawie o ZFŚS nie wszystkie wydatki ponoszone na rzecz pracowników można zaliczyć do działalności socjalnej. Działalność socjalna nie powinna obejmować następujących wydatków:
• inwestycji socjalnych, z wyjątkiem dofinansowania zakładowych obiektów socjalnych, tworzenia zakładowych żłobków, przedszkoli, klubów dziecięcych, opieki sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię oraz innych form wychowania przedszkolnego, a także na odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych w przypadku określonym w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o ZFŚS, przewidującym możliwość przeznaczenia na te cele części uzyskanego przychodu ze sprzedaży,
dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących zakładowej działalności socjalnej,
- kosztów prowadzenia przyzakładowego żywienia zbiorowego (zakładowych stołówek, restauracji, barów itp.),
- kosztów utrzymania przyzakładowej służby zdrowia,
- profilaktycznych szczepień ochronnych,
- kosztów dojazdów do pracy,
- składek należnych z tytułu polis grupowego ubezpieczenia pracowników na życie,
- zobowiązań podatkowych wobec budżetu,
- kosztów składek na ubezpieczenia ZUS,
- kosztów związanych bezpośrednio z obchodami jubileuszowymi zakładowych świąt branżowych, kościelnych, spotkań pożegnalnych dla emerytów i rencistów itp.
ZAPAMIĘTAJ!
Pracodawca odpowiada za wydatkowanie środków ZFŚS zgodnie z obowiqzu- jqcymi przepisami.
Związkom zawodowym przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z roszczeniem o zwrot ZFŚS środków wydatkowanych niezgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS lub o przekazanie należnych środków na fundusz.
Czytaj więcej w poradniku: Komentarz do ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (PDF)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.