REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wysokość świadczenia z ZFŚS musi uwzględniać kryterium dochodowe rodziny pracownika

Radosław Tyburczy
ZFŚS/ Fot. Fotolia
ZFŚS/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy w regulaminie ZFŚS może znaleźć się zapis, że wysokość kwoty dofinansowa¬nia do krajowego wypoczynku jest uzależniona jedynie od dochodu uzyskiwanego przez pracownika danego zakładu? Na jakich kontach należy ewidencjonować przyznane i wypłacone dofinansowanie do wczasów pod gruszą?

REKLAMA

STAN FAKTYCZNY: Samorządowy zakład budżetowy ze zgromadzonych na ZFŚS środków pieniężnych finan­suje działalność socjalną swoich pracowników polegającą na dofinansowaniu do krajowego wypoczynku organizo­wanego przez nich we własnym zakresie. Wysokość kwo­ty dofinansowania do tzw. wczasów pod gruszą uzależnio­na jest wyłącznie od średniego dochodu brutto z ostatnich 3 miesięcy uzyskiwanego wyłącznie przez pracownika zakładu. Zasady takie unormowane zostały w regulami­nie ZFŚS zakładu, sporządzonym przez naszego radcę prawnego i zatwierdzonym przez kierownika jednostki. Największe dofinansowanie otrzymują pracownicy (radca prawny, inspektor ds. bhp), którzy zatrudnieni są na nie­pełnych etatach, dla których zakład jest jednym z kilku pracodawców, a ich sytuacja ekonomiczna jest niezła.

REKLAMA

ODPOWIEDŹ: Zapisy w regulaminie zakładowego fun­duszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS lub Fundusz) uzależniające wysokość kwoty dofinansowania od śred­niego dochodu brutto uzyskiwanego wyłącznie przez pra­cownika zakładu są nieprawidłowe.

Zasady dokonywania wypłat świadczeń z ZFŚS zosta­ły określone w ustawie z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS).

Fundusz tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pra­cowników w przeliczeniu na pełne etaty, z tym że pra­codawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych tworzą Fundusz, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników (art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o ZFŚŚ)

Samorządowy zakład budżetowy na mocy wymie­nionych przepisów jest zatem zobligowany bez względu na wielkość zatrudnienia do utworzenia ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń fi­nansowanych z ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności so­cjalnej określa pracodawca w regulaminie ZFŚS uzgod­nionym ze związkami zawodowymi, a w razie ich braku - z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezen­towania jej interesów (art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Z po­wyższych uregulowań wynika, iż zapisy uwzględnione w regulaminie obowiązującym w samorządowym zakła­dzie budżetowym nie mogą być sprzeczne z zapisami usta­wy o ZFŚS. Z tego też względu pracodawca nie może ustanowić wewnętrznego regulaminu ZFŚS, w którym ustanowione reguły korzystania ze środków Funduszu są sprzeczne z zasadami uregulowanymi w przepisach ustawy o ZFŚS.

Należy dodatkowo zaznaczyć, iż zgodnie z zapisami art. 12a ust. 1 ustawy o ZFŚS, kto będąc pracodawcą lub odpowiedzialnym, w imieniu pracodawcy, za wykonywa­nie przepisów ustawy, nie wykonuje przepisów ustawy albo podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy, podlega karze grzywny.

Samorządowy zakład budżetowy, wypłacając świadczenia z ZFŚS swoim pracownikom, gdzie wy­sokość dofinansowania uzależniona była wyłącznie od kryterium uzyskiwanego dochodu przez samego pracownika i tylko w samym zakładzie, postępował nieprawidłowo i wbrew przepisom ustawy o ZFŚS. Po­nadto sporządzony przez radcę prawnego zatrudnionego w zakładzie i zatwierdzony przez kierownika jednostki re­gulamin wewnętrzny ZFŚS zawierał postanowienia, które są sprzeczne i niezgodne z przepisami ustawy o ZFŚS.

Polecamy serwis: ZFŚS

Zapisy art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS jednoznacznie wskazują, że przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby upraw­nionej do korzystania z Funduszu. A zatem postępowa­nie samorządowego zakładu budżetowego było sprzeczne z przepisami ustawy o ZFŚS, gdyż nie uwzględniało ogól­nej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników zakładu uprawnionych do korzystania z ZFŚS.

Najprawdopodobniej, jak wynika z okoliczności poda­nych w pytaniu, radca prawny, który sporządził regulamin ZFŚS samorządowego zakładu budżetowego, dostosował zasady określające wysokość dofinansowania do wczasów pod gruszą do swojej sytuacji, gdzie przy zatrudnieniu na niepełnym etacie i proporcjonalnie niższym wynagrodze­niu, braku uwzględniania dochodów z zatrudnienia w in­nych zakładach oraz dobrej sytuacji finansowej, korzystne dla niego było uwzględnianie wysokości dochodów uzy­skiwanych wyłącznie w samorządowym zakładzie budże­towym.

Prawidłowo samorządowy zakład budżetowy wi­nien bezwzględnie zróżnicować wysokość wypłacanych świadczeń z ZFŚS pracownikom zakładu, uwzględ­niając ich wysokość od kryterium dochodowego całej rodziny pracownika, a nie wyłącznie od dochodu brutto uzyskiwanego w zakładzie.

Dodatkowo samorządowy zakład budżetowy zobowią­zany jest do zmiany swojego wewnętrznego regulaminu ZFŚS, uwzględniając w nim zasady i zapisy, które nie będą sprzeczne z ogólnymi przepisami prawa materialne­go, w zakresie działalności socjalnej organizowanej przez zakład pracy.

Odnośnie do drugiej części pytania, ewidencja ope­racji gospodarczych w samorządowym zakładzie bud­żetowym dokonywana jest zgodnie z planem kont dla jednostek budżetowych oraz samorządowych zakła­dów budżetowych określonym w załączniku nr 3 do roz­porządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu teryto­rialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakła­dów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Operacje przyznanych i wypłaconych pracownikom samorządowego zakładu budżetowego świadczeń pie­niężnych z ZFŚS należy ująć na kontach:

234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
851 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych",
135 „Rachunek środków funduszy specjalnego prze­znaczenia" (ZFŚS),

225 „Rozrachunki z budżetami".

Schemat. Ewidencja przyznanego i wypłaconego świadczenia z ZFŚS (dofinansowanie do wczasów pod gruszą)

135 Rachunek środków

851 Zakładowy fundusz 234 Pozostałe rozrachunki                             funduszy specjalnego

świadczeń socjalnych                        z pracownikami                            przeznaczenia                 225 Rozrachunki z budżetami

1

" 2

* 3 <------------------------------- >-

Objaśnienia do schematu:

  1. Przyznanie z ZFŚS dofinansowania do wczasów pod gruszą pracownikowi - Wn 851, Ma 234
  2. Przelew kwoty netto dofinansowania na rachunek bankowy pracownika - Wn 234, Ma 135
  3. Zapłata zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconego świadczenia, którego wysokości przekracza 380 zł - Wn 225, Ma 135

RADOSŁAW TYBURCZY - biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w urzędzie wojewódzkim, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego i instytucjami państwowymi w zakresie kontroli i analiz finansowo-księgowych

PODSTAWY PRAWNE

art. 1 ust. 1 i 2, art. 8 ust. 1 i 2, art. 12a ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o za­kładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 592; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1645)
załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w spra­wie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżeto­wych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy ce­lowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

Zobacz również: Świadczenia finansowane w ramach działalności socjalnej

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? W jakich przypadkach pracodawca będzie mógł rozwiązać umowę o pracę z winy pracownika, a w jakich bez winy pracownika? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Wnioski do 17 marca 2025 r.

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Ruszyła II edycja konkursu dla gmin. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznaczy blisko 100 mln zł z Unii Europejskiej na Społeczne Agencje Najmu Wnioski do 17 marca 2025 r. Kto może wystąpić o dofinansowanie? Ile wynosi dofinansowanie?

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem. Resort rodziny 31 stycznia opublikował wyniki VI tury naboru ciągłego w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029. Zgodnie z danymi resortu rodziny, poziom użłobkowienia w Polsce wynosi już 40,11 proc. Pod koniec 2023 r. wynosił 36 proc.

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kiedy pracownik powinien poinformować pracodawcę o taki zwolnieniu? Czy dni przeznaczone na zwolnienie z powodu działania siły wyższej przechodzą na kolejny rok?

REKLAMA

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. 31 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów, które wprowadza m.in. nowe wzory sporządzania sprawozdań przez JST. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Amortyzacja środków trwałych

Czym są środki trwałe? Czym jest amortyzacja? Co jest wartością początkową środka trwałego? Co należy uwzględnić przy amortyzacji środka trwałego? Jakie wyróżniamy metody amortyzacji środków trwałych?

Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

REKLAMA

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA