Czy wysokość świadczenia z ZFŚS musi uwzględniać kryterium dochodowe rodziny pracownika
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
STAN FAKTYCZNY: Samorządowy zakład budżetowy ze zgromadzonych na ZFŚS środków pieniężnych finansuje działalność socjalną swoich pracowników polegającą na dofinansowaniu do krajowego wypoczynku organizowanego przez nich we własnym zakresie. Wysokość kwoty dofinansowania do tzw. wczasów pod gruszą uzależniona jest wyłącznie od średniego dochodu brutto z ostatnich 3 miesięcy uzyskiwanego wyłącznie przez pracownika zakładu. Zasady takie unormowane zostały w regulaminie ZFŚS zakładu, sporządzonym przez naszego radcę prawnego i zatwierdzonym przez kierownika jednostki. Największe dofinansowanie otrzymują pracownicy (radca prawny, inspektor ds. bhp), którzy zatrudnieni są na niepełnych etatach, dla których zakład jest jednym z kilku pracodawców, a ich sytuacja ekonomiczna jest niezła.
REKLAMA
ODPOWIEDŹ: Zapisy w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS lub Fundusz) uzależniające wysokość kwoty dofinansowania od średniego dochodu brutto uzyskiwanego wyłącznie przez pracownika zakładu są nieprawidłowe.
Zasady dokonywania wypłat świadczeń z ZFŚS zostały określone w ustawie z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS).
Fundusz tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, z tym że pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych tworzą Fundusz, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników (art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o ZFŚŚ)
Samorządowy zakład budżetowy na mocy wymienionych przepisów jest zatem zobligowany bez względu na wielkość zatrudnienia do utworzenia ZFŚS.
Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ZFŚS uzgodnionym ze związkami zawodowymi, a w razie ich braku - z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Z powyższych uregulowań wynika, iż zapisy uwzględnione w regulaminie obowiązującym w samorządowym zakładzie budżetowym nie mogą być sprzeczne z zapisami ustawy o ZFŚS. Z tego też względu pracodawca nie może ustanowić wewnętrznego regulaminu ZFŚS, w którym ustanowione reguły korzystania ze środków Funduszu są sprzeczne z zasadami uregulowanymi w przepisach ustawy o ZFŚS.
Należy dodatkowo zaznaczyć, iż zgodnie z zapisami art. 12a ust. 1 ustawy o ZFŚS, kto będąc pracodawcą lub odpowiedzialnym, w imieniu pracodawcy, za wykonywanie przepisów ustawy, nie wykonuje przepisów ustawy albo podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy, podlega karze grzywny.
Samorządowy zakład budżetowy, wypłacając świadczenia z ZFŚS swoim pracownikom, gdzie wysokość dofinansowania uzależniona była wyłącznie od kryterium uzyskiwanego dochodu przez samego pracownika i tylko w samym zakładzie, postępował nieprawidłowo i wbrew przepisom ustawy o ZFŚS. Ponadto sporządzony przez radcę prawnego zatrudnionego w zakładzie i zatwierdzony przez kierownika jednostki regulamin wewnętrzny ZFŚS zawierał postanowienia, które są sprzeczne i niezgodne z przepisami ustawy o ZFŚS.
Polecamy serwis: ZFŚS
Zapisy art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS jednoznacznie wskazują, że przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. A zatem postępowanie samorządowego zakładu budżetowego było sprzeczne z przepisami ustawy o ZFŚS, gdyż nie uwzględniało ogólnej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników zakładu uprawnionych do korzystania z ZFŚS.
Najprawdopodobniej, jak wynika z okoliczności podanych w pytaniu, radca prawny, który sporządził regulamin ZFŚS samorządowego zakładu budżetowego, dostosował zasady określające wysokość dofinansowania do wczasów pod gruszą do swojej sytuacji, gdzie przy zatrudnieniu na niepełnym etacie i proporcjonalnie niższym wynagrodzeniu, braku uwzględniania dochodów z zatrudnienia w innych zakładach oraz dobrej sytuacji finansowej, korzystne dla niego było uwzględnianie wysokości dochodów uzyskiwanych wyłącznie w samorządowym zakładzie budżetowym.
Prawidłowo samorządowy zakład budżetowy winien bezwzględnie zróżnicować wysokość wypłacanych świadczeń z ZFŚS pracownikom zakładu, uwzględniając ich wysokość od kryterium dochodowego całej rodziny pracownika, a nie wyłącznie od dochodu brutto uzyskiwanego w zakładzie.
Dodatkowo samorządowy zakład budżetowy zobowiązany jest do zmiany swojego wewnętrznego regulaminu ZFŚS, uwzględniając w nim zasady i zapisy, które nie będą sprzeczne z ogólnymi przepisami prawa materialnego, w zakresie działalności socjalnej organizowanej przez zakład pracy.
Odnośnie do drugiej części pytania, ewidencja operacji gospodarczych w samorządowym zakładzie budżetowym dokonywana jest zgodnie z planem kont dla jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Operacje przyznanych i wypłaconych pracownikom samorządowego zakładu budżetowego świadczeń pieniężnych z ZFŚS należy ująć na kontach:
234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
851 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych",
135 „Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia" (ZFŚS),
225 „Rozrachunki z budżetami".
Schemat. Ewidencja przyznanego i wypłaconego świadczenia z ZFŚS (dofinansowanie do wczasów pod gruszą)
135 Rachunek środków
851 Zakładowy fundusz 234 Pozostałe rozrachunki funduszy specjalnego
świadczeń socjalnych z pracownikami przeznaczenia 225 Rozrachunki z budżetami
1 |
|||
" 2 |
|||
* 3 <------------------------------- >- |
Objaśnienia do schematu:
- Przyznanie z ZFŚS dofinansowania do wczasów pod gruszą pracownikowi - Wn 851, Ma 234
- Przelew kwoty netto dofinansowania na rachunek bankowy pracownika - Wn 234, Ma 135
- Zapłata zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconego świadczenia, którego wysokości przekracza 380 zł - Wn 225, Ma 135
RADOSŁAW TYBURCZY - biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w urzędzie wojewódzkim, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego i instytucjami państwowymi w zakresie kontroli i analiz finansowo-księgowych
PODSTAWY PRAWNE
art. 1 ust. 1 i 2, art. 8 ust. 1 i 2, art. 12a ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 592; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1645)
załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)
Zobacz również: Świadczenia finansowane w ramach działalności socjalnej
REKLAMA
REKLAMA