REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podnoszenie kwalifikacji kadry kierowniczej

Katarzyna Lipka-Szostak

REKLAMA

Jednym ze sposobów  wzmocnienia potencjału samorządu jest usprawnienie funkcjonowania struktur administracji samorządowej, a można to zrobić, uczestnicząc w cyklu szkoleń w „Akademii Liderów Samorządowych”.

Akademia Liderów Samorządowych to projekt systemowy o charakterze pilotażowym. Finansowany jest w ramach Priorytetu V Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL) – w 85% są to środki unijne, pozostała kwota to wkład własny beneficjenta, czyli środki budżetowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA). Budżet wynosi 2 mln zł. Pracownicy samorządowi nie ponoszą kosztów uczestnictwa w szkoleniach.

REKLAMA

REKLAMA

Od 17 sierpnia br. trwa rekrutacja pierwszej grupy uczestników projektu Akademia Liderów Samorządowych. W latach 2009/2010 w zajęciach Akademii Liderów weźmie udział 240 uczestników z jednostek samorządu terytorialnego. Projekt umożliwi wyższym urzędnikom samorządowym ukończenie studiów podyplomowych albo studium zawodowego, dotyczących m.in. zarządzania zasobami ludzkimi, stanowienia prawa miejscowego oraz finansów.

Kto może wziąć udział w zajęciach Akademii Liderów

Projekt skierowany jest do 3 grup pracowników samorządowych:

1) wójtów, burmistrzów lub prezydentów, ich zastępców, starostów i członków zarządu powiatów, a także marszałków województw i członków zarządów województw (położono szczególny nacisk na tę grupę ze względu na jej kluczową rolę w zarządzaniu administracją samorządową),

REKLAMA

2) sekretarzy odpowiedzialnych za organizację i jakość pracy urzędu, w tym także za procedury i współpracę z organem stanowiącym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) skarbników odpowiedzialnych za sprawy finansowe jednostek.

Koniec kadencji samorządowej to istotny problem w doborze uczestników pierwszej grupy – mówi Jacek Sonta, Naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji MSWiA. – Dlatego zdecydowaliśmy, że w pierwszej edycji Akademii Liderów Samorządowych 2009/2010 stanowić oni będą najmniejszą grupę, a program szkoleniowy będzie miał dla nich formę pilotażu. W drugiej edycji Akademii, tj. w latach 2010/2011, nabór na szkolenia dla tej grupy zostanie zakończony po wyborach samorządowych. Dokonamy starań, aby w rezultacie przeszkolić jak najwięcej przedstawicieli tej grupy. Jak wynika z przeprowadzonych przez MSWiA badań ankietowych, zapotrzebowanie na tego typu szkolenia jest bardzo duże. Nie przewidujemy problemów w naborze uczestników.

Ministerstwo stosować będzie zasadę równego dostępu wszystkich samorządów do Akademii. Ze względu na fakt, że małe i średnie gminy stanowią większość w Polsce, zakłada się, że najwięcej kadry kierowniczej pochodzić będzie właśnie z tych jednostek.

Warunkiem przystąpienia do projektu jest udział w badaniach ankietowych prowadzonych przez Departament Administracji Publicznej MSWiA w ramach projektu systemowego „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, opracowanie standardów kompetencyjnych oraz przeprowadzenie oceny potrzeb szkoleniowych pracowników urzędów administracji samorządowej”. Badania ankietowe już trwają. W projekcie mogą wziąć udział ci, którzy:

• już wypełnili ankietę oraz

• wypełnią ją przed rozpoczęciem naboru do Akademii Liderów.

Jaki jest cel projektu

Projekt ma na celu przygotowanie kierowniczej kadry urzędników samorządowych do poprawienia jakości w zakresie:

• stanowienia aktów prawa miejscowego,

• usług świadczonych przez jst, zwłaszcza w związku z funkcjonowaniem przedsiębiorstw,

• zarządzania zasobami ludzkimi jst,

• budowania wizerunku urzędu jst,

• przejrzystości funkcjonowania urzędu i praktyk antykorupcyjnych,

• zarządzania finansami publicznymi,

• współpracy z organizacjami pozarządowymi i społecznymi.

Cel ten zostanie osiągnięty dzięki podniesieniu umiejętności przywódczych urzędników (takich jak: motywowanie pracowników, planowanie ścieżek kariery, zarządzanie zmianą czy praca zespołowa), interpersonalnych i negocjacyjnych (poprawienie umiejętności wystąpień publicznych i protokołu biznesowego), wzbogaceniu wiedzy urzędników w zakresie zarządzania przez cele i mierzenie dokonań oraz systemów zapewniania jakości.

Efektem projektu ma być także zdynamizowanie działań jst na rzecz współpracy z przedsiębiorcami, wzmocnienie atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów oraz udziału jst w dialogu społecznym ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pozarządowych.

Nabycie umiejętności i wzrost wiedzy uczestników szkoleń w zakresie teorii zarządzania i zachowań organizacyjnych oraz współczesnych metod i technik zarządzania organizacją usprawnią działania kadr urzędów administracji samorządowej. Tym samym przyczynią się do zbliżenia urzędu do obywatela – dodaje Jacek Sonta. – Umiejętności związane z budowaniem zespołów i pracy zespołowej oraz umiejętności interpersonalne i polepszenie technik negocjacyjnych przyczynią się do poprawy jakości funkcjonowania i obsługi w urzędach jst. Podobne projekty realizowane są w większości krajów Unii Europejskiej, np. w Słowenii.

Zakres tematyczny

Akademia liderów składa się z:

• bloku wspólnego oraz

• 3 bloków zajęć do wyboru przez uczestników.

Blok wspólny obejmuje m.in.: zajęcia dotyczące zarządzania jakością pracy urzędów oraz wdrażania mechanizmów poprawy jakości obsługi klienta w urzędach jst, zaprezentowanie dobrych praktyk w urzędach jst i problemowe omówienie wybranych rozwiązań, warsztaty dotyczące relacji interpersonalnych, komunikacji i rozwiązywania konfliktów, a także budowy zespołu „team building”.

Bloki do wyboru:

1) zarządzanie zasobami ludzkimi, promocja, a w nim:

• zarządzanie zasobami ludzkimi,

• poszerzenie wiedzy z zakresu kultury organizacyjnej i budowy strategii zarządzania jst,

• techniki promocji i budowania pozytywnego wizerunku;

2) jakość i stanowienie prawa w jst, zwłaszcza:

• warsztaty z dobrego rządzenia (case study),

• techniki legislacji w prawie lokalnym,

• fundusz sołecki,

• procedury administracyjne,

• poprawa jakości stanowionego prawa (procedury),

• współpraca z organem stanowiącym,

• zarządzanie jakością w urzędzie;

3) finanse publiczne koncentrujące się na:

• poszerzaniu wiedzy z zakresu zarządzania finansami publicznymi, w tym wdrażaniu budżetów zadaniowych w jst,

• finansach jst w świetle prawa unijnego,

• rozliczaniu finansów w ramach dotacji unijnych.

Warunki uzyskania dyplomu

Absolwenci uzyskają świadectwo ukończenia Akademii Liderów Samorządowych w formie dyplomu ukończenia studiów podyplomowych lub studium zawodowego, poświadczonego przez uczelnię wyższą oraz MSWiA. Ci, którzy biorą udział w studiach podyplomowych, żeby uzyskać świadectwa, muszą zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty, a także przygotować i obronić pracę dyplomową. W przypadku studium zawodowego należy uczestniczyć w nie mniej niż 80% wszystkich zajęć i pozytywnie zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty.

TERMINY REKRUTACJI

Pierwsza edycji Akademii Liderów trwa:

• rekrutacja: od 17 sierpnia do 8 października 2009 r.,

• termin pierwszych zajęć: 17 października 2009 r.,

• termin ostatnich zajęć: 20 czerwca 2010 r.

Druga edycja odbędzie się w latach 2010–2011.

Katarzyna Lipka-Szostak

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

1000 plus - to nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia. Czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA