REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Subskrybuj nas na Youtube
Sala konferencyjna
Sala konferencyjna
ST

REKLAMA

REKLAMA

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy możemy mówić o zdrowym stylu życia, gdy ponad 8 godzin dziennie spędzamy przy komputerze w wymuszonej, niewygodnej pozycji ciała? Jeśli pracodawca chciałby zarekomendować swoim pracownikom jakieś alternatywne rozwiązania, co gwarantują w tymzakresie przepisy prawa?

REKLAMA

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Aktywnośćfizyczna po pracy, zdrowe odżywianie, zdrowy sen to wszystko jestbardzo ważne. Z dużym zaangażowaniem wybieramy poszczególne meble dodomu, czy sprzęt sportowy, zwracając baczną uwagę na jego jakość,wytrzymałość, dopasowanie do osoby, która będzie z niego korzystać.Należy jednak pamiętać, że w biurze człowiek spędza zazwyczaj większośćswojego czasu. Warto więc również zwrócić uwagę na to, co nas tamotacza.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Pierwszympunktem zbliżającym nas do prowadzenia zdrowego stylu życia w biurzejest praca przy ergonomicznym stanowisku pracy, które wspiera pracęczłowieka i minimalizuje jego dolegliwości. Dlatego też należypamiętać, aby meble były zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniuministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawiebezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitoryekranowe (Dz.U. z 10 grudnia 1998 r. nr 148, poz. 973), a wszczególności, aby biurko posiadało regulację wysokości, a fotel byłwyposażony w mechanizm Synchro umożliwiający dynamiczne siedzenie.

Wykorzystuj regulacje

Istotnejest nie tylko posiadanie ergonomicznego stanowiska pracy wyposażonegow liczne regulacje, lecz także świadome korzystanie z nich idostosowywanie poszczególnych elementów wyposażenia do indywidualnychcech naszego ciała. Jeżeli wsiadamy do samochodu, którym wcześniejjechała inna osoba, zmieniamy ustawienia fotela i lusterek, a czasem iwysokość kierownicy. W biurze, siadając na fotelu czy przy biurkuużywanym wcześniej przez współpracownika, często nie zmieniamy nic, ato poważne zagrożenie dla naszego ciała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rób przerwy w pracy

Mimowłaściwej pozycji przy bardzo dobrym stanowisku pracy, które zostałodostosowane do wymagań użytkownika, należy i tak co godzinę robić5-minutowe przerwy w pracy przy komputerze. Pracownik ma do nich prawozgodnie z ww. rozporządzeniem. Ważne jest, aby podczas przerwy wstać,przejść się, czy wykonać kilka prostych ćwiczeń.

Ćwicz w biurze

Wieluz nas krępuje się ćwiczyć przy współpracownikach, którzy siedzą wskupieniu, wpatrzeni w monitor komputera. Oczywiście w ćwiczeniachbiurowych nie chodzi o wyjmowanie maty, przebieranie się w strójsportowy i wykonywanie ćwiczeń na podłodze w różnych dziwnychpozycjach. Nie wykonujemy ćwiczeń z obciążeniem, czy poprawiającychkondycję i tężyznę fizyczną. Należy skupić się na tych rozciągających,które warto wykonywać tak często, jak tylko się da. Wykonującćwiczenia, warto przestrzegać kilku zasad:

• skoncentruj się na relaksacji mięśni, jeśli poczujesz odprężenie, stopniowo zwiększaj ich napięcie,

• rozciągajmięśnie jedynie do punktu napięcia, po jego osiągnięciu nieznacznie sięodpręż. Nie rozciągaj się do bólu, bo wprowadza to dodatkowy stres!

• rozciągaj się zawsze stosownie do swoich możliwości,

• nie wstrzymuj oddechu, staraj się oddychać równo.

Wbrewpozorom, w biurze można wykonywać sporo różnych ćwiczeń, wiele z nichwykonujemy intuicyjnie... siedząc na fotelu. Możemy, siedząc na fotelu,założyć ręce za oparcie i napiąć mięśnie. Warto również usiąść głębokona krześle, spleść ręce za głową, wypchnąć klatkę piersiową do przodu,wychylić się do tyłu wraz z oparciem i rozluźnić. Siedząc na fotelumożna również wykonać kilka skłonów do przodu, czy naprzemiennieprzyciągać kolana do klatki piersiowej. Do rozciągania mięśni szyi ikarku najlepiej wykonać ćwiczenia polegające na przechylaniu głowy nalewo i prawo oraz przód i tył, każdorazowo przytrzymując ją kilkasekund w danej pozycji. Nadgarstki rozciągamy poprzez wysunięcie rąk doprzodu i zadarcie palców do góry lub opuszczenie ich maksymalnie w dółi przytrzymanie kilka sekund. W pozycji stojącej można wykonać skrętytułowia czy kołysanie ramion. Można również spleść nadgarstki i unieśćręce wysoko nad głowę, rozciągając tułów. Możliwych do wykonaniaćwiczeń jest bardzo dużo. Ich regularne wykonywanie w ciągu dnia pracynie tylko zmniejsza napięcie, ale również zwiększa ogólną zdolnośćdostosowania się do pracy. W efekcie ogranicza to możliwość wystąpieniaprzeciążeń mięśni i więzadeł. Niektóre firmy organizują specjalnekąciki do ćwiczeń, gdzie pracownik może pójść i przez kilka minutpoćwiczyć.

Czytaj także: Praca w oczach urzędnika>>

A może masaż

Opróczprowadzenia ćwiczeń w biurze można też wykonywać podstawowe techniki zzakresu masażu. Masaż taki odbywa się w ubraniu, bez koniecznościużycia środków do masażu ani specjalistycznych urządzeń. Do jegowykonania służą specjalne fotele do masażu lub w razie ich braku masażmożna przeprowadzić także na siedząco przy biurku z głową opartą oblat. Masowane są okolice głowy, karku, lędźwie, wyższe partie kończyngórnych. Techniki mają charakter relaksacyjny, aby maksymalnie usunąćefekty zmęczenia. Masaż trwający 10–15 minut przynosi korzyści, któresą analogiczne jak w segmentarnym masażu leczniczym. Są to: lokalnywzrost ciepłoty ciała, wzrost efektywności układu krwionośnego, poprawaukrwienia tkanki skórnej, podskórnej, łącznej oraz lokalnych mięśni, atakże działanie przeciwbólowe oraz poprawa samopoczucia. Podczasprowadzenia takiego masażu należy również pamiętać oprzeciwwskazaniach, które w nim także obowiązują.

Czytaj także: Czy pracownicy potrafią efektywnie wypoczywać?>>

Corporate Wellness

Wszystkiewspomniane działania: ergonomiczne stanowisko pracy, miejsca doćwiczeń, masaże oraz wyjazdy antystresowe, edukacja prozdrowotna,opieka medyczna, zapewnienie zdrowej żywności czy jakiekolwiek inne,które mają na celu poprawę zdrowia jej pracowników, określa się mianem Corporate Wellness.Firmy świadomie wdrażające taką strategię opierają się naprzeświadczeniu, że zdrowi pracownicy są zadowoleni i bardziej wydajni,a ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy i warto o nich dbaćkompleksowo. Wszelkie działania z zakresu Corporate Wellness zwiększają świadomość prozdrowotną i pozytywnie wpływają na stan zdrowia pracownika.

Dagmara Szwaj

Autorkajest menedżerem PR i marketingu w firmie MARTELA. Koordynuje równieżdziałania w ramach Programu Edukacyjnego ZDROWE BIURO promującegoprozdrowotne, ergonomiczne rozwiązania w środowisku pracy biurowej.

KONTAKT:

dagmara.szwaj@martela.pl

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

REKLAMA

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA