REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Subskrybuj nas na Youtube
Sala konferencyjna
Sala konferencyjna
ST

REKLAMA

REKLAMA

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy możemy mówić o zdrowym stylu życia, gdy ponad 8 godzin dziennie spędzamy przy komputerze w wymuszonej, niewygodnej pozycji ciała? Jeśli pracodawca chciałby zarekomendować swoim pracownikom jakieś alternatywne rozwiązania, co gwarantują w tymzakresie przepisy prawa?

REKLAMA

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Aktywnośćfizyczna po pracy, zdrowe odżywianie, zdrowy sen to wszystko jestbardzo ważne. Z dużym zaangażowaniem wybieramy poszczególne meble dodomu, czy sprzęt sportowy, zwracając baczną uwagę na jego jakość,wytrzymałość, dopasowanie do osoby, która będzie z niego korzystać.Należy jednak pamiętać, że w biurze człowiek spędza zazwyczaj większośćswojego czasu. Warto więc również zwrócić uwagę na to, co nas tamotacza.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Pierwszympunktem zbliżającym nas do prowadzenia zdrowego stylu życia w biurzejest praca przy ergonomicznym stanowisku pracy, które wspiera pracęczłowieka i minimalizuje jego dolegliwości. Dlatego też należypamiętać, aby meble były zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniuministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawiebezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitoryekranowe (Dz.U. z 10 grudnia 1998 r. nr 148, poz. 973), a wszczególności, aby biurko posiadało regulację wysokości, a fotel byłwyposażony w mechanizm Synchro umożliwiający dynamiczne siedzenie.

REKLAMA

Wykorzystuj regulacje

Istotnejest nie tylko posiadanie ergonomicznego stanowiska pracy wyposażonegow liczne regulacje, lecz także świadome korzystanie z nich idostosowywanie poszczególnych elementów wyposażenia do indywidualnychcech naszego ciała. Jeżeli wsiadamy do samochodu, którym wcześniejjechała inna osoba, zmieniamy ustawienia fotela i lusterek, a czasem iwysokość kierownicy. W biurze, siadając na fotelu czy przy biurkuużywanym wcześniej przez współpracownika, często nie zmieniamy nic, ato poważne zagrożenie dla naszego ciała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rób przerwy w pracy

Mimowłaściwej pozycji przy bardzo dobrym stanowisku pracy, które zostałodostosowane do wymagań użytkownika, należy i tak co godzinę robić5-minutowe przerwy w pracy przy komputerze. Pracownik ma do nich prawozgodnie z ww. rozporządzeniem. Ważne jest, aby podczas przerwy wstać,przejść się, czy wykonać kilka prostych ćwiczeń.

Ćwicz w biurze

Wieluz nas krępuje się ćwiczyć przy współpracownikach, którzy siedzą wskupieniu, wpatrzeni w monitor komputera. Oczywiście w ćwiczeniachbiurowych nie chodzi o wyjmowanie maty, przebieranie się w strójsportowy i wykonywanie ćwiczeń na podłodze w różnych dziwnychpozycjach. Nie wykonujemy ćwiczeń z obciążeniem, czy poprawiającychkondycję i tężyznę fizyczną. Należy skupić się na tych rozciągających,które warto wykonywać tak często, jak tylko się da. Wykonującćwiczenia, warto przestrzegać kilku zasad:

• skoncentruj się na relaksacji mięśni, jeśli poczujesz odprężenie, stopniowo zwiększaj ich napięcie,

• rozciągajmięśnie jedynie do punktu napięcia, po jego osiągnięciu nieznacznie sięodpręż. Nie rozciągaj się do bólu, bo wprowadza to dodatkowy stres!

• rozciągaj się zawsze stosownie do swoich możliwości,

• nie wstrzymuj oddechu, staraj się oddychać równo.

Wbrewpozorom, w biurze można wykonywać sporo różnych ćwiczeń, wiele z nichwykonujemy intuicyjnie... siedząc na fotelu. Możemy, siedząc na fotelu,założyć ręce za oparcie i napiąć mięśnie. Warto również usiąść głębokona krześle, spleść ręce za głową, wypchnąć klatkę piersiową do przodu,wychylić się do tyłu wraz z oparciem i rozluźnić. Siedząc na fotelumożna również wykonać kilka skłonów do przodu, czy naprzemiennieprzyciągać kolana do klatki piersiowej. Do rozciągania mięśni szyi ikarku najlepiej wykonać ćwiczenia polegające na przechylaniu głowy nalewo i prawo oraz przód i tył, każdorazowo przytrzymując ją kilkasekund w danej pozycji. Nadgarstki rozciągamy poprzez wysunięcie rąk doprzodu i zadarcie palców do góry lub opuszczenie ich maksymalnie w dółi przytrzymanie kilka sekund. W pozycji stojącej można wykonać skrętytułowia czy kołysanie ramion. Można również spleść nadgarstki i unieśćręce wysoko nad głowę, rozciągając tułów. Możliwych do wykonaniaćwiczeń jest bardzo dużo. Ich regularne wykonywanie w ciągu dnia pracynie tylko zmniejsza napięcie, ale również zwiększa ogólną zdolnośćdostosowania się do pracy. W efekcie ogranicza to możliwość wystąpieniaprzeciążeń mięśni i więzadeł. Niektóre firmy organizują specjalnekąciki do ćwiczeń, gdzie pracownik może pójść i przez kilka minutpoćwiczyć.

Czytaj także: Praca w oczach urzędnika>>

A może masaż

Opróczprowadzenia ćwiczeń w biurze można też wykonywać podstawowe techniki zzakresu masażu. Masaż taki odbywa się w ubraniu, bez koniecznościużycia środków do masażu ani specjalistycznych urządzeń. Do jegowykonania służą specjalne fotele do masażu lub w razie ich braku masażmożna przeprowadzić także na siedząco przy biurku z głową opartą oblat. Masowane są okolice głowy, karku, lędźwie, wyższe partie kończyngórnych. Techniki mają charakter relaksacyjny, aby maksymalnie usunąćefekty zmęczenia. Masaż trwający 10–15 minut przynosi korzyści, któresą analogiczne jak w segmentarnym masażu leczniczym. Są to: lokalnywzrost ciepłoty ciała, wzrost efektywności układu krwionośnego, poprawaukrwienia tkanki skórnej, podskórnej, łącznej oraz lokalnych mięśni, atakże działanie przeciwbólowe oraz poprawa samopoczucia. Podczasprowadzenia takiego masażu należy również pamiętać oprzeciwwskazaniach, które w nim także obowiązują.

Czytaj także: Czy pracownicy potrafią efektywnie wypoczywać?>>

Corporate Wellness

Wszystkiewspomniane działania: ergonomiczne stanowisko pracy, miejsca doćwiczeń, masaże oraz wyjazdy antystresowe, edukacja prozdrowotna,opieka medyczna, zapewnienie zdrowej żywności czy jakiekolwiek inne,które mają na celu poprawę zdrowia jej pracowników, określa się mianem Corporate Wellness.Firmy świadomie wdrażające taką strategię opierają się naprzeświadczeniu, że zdrowi pracownicy są zadowoleni i bardziej wydajni,a ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy i warto o nich dbaćkompleksowo. Wszelkie działania z zakresu Corporate Wellness zwiększają świadomość prozdrowotną i pozytywnie wpływają na stan zdrowia pracownika.

Dagmara Szwaj

Autorkajest menedżerem PR i marketingu w firmie MARTELA. Koordynuje równieżdziałania w ramach Programu Edukacyjnego ZDROWE BIURO promującegoprozdrowotne, ergonomiczne rozwiązania w środowisku pracy biurowej.

KONTAKT:

dagmara.szwaj@martela.pl

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

REKLAMA

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

REKLAMA