REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Sala konferencyjna
Sala konferencyjna
ST

REKLAMA

REKLAMA

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy możemy mówić o zdrowym stylu życia, gdy ponad 8 godzin dziennie spędzamy przy komputerze w wymuszonej, niewygodnej pozycji ciała? Jeśli pracodawca chciałby zarekomendować swoim pracownikom jakieś alternatywne rozwiązania, co gwarantują w tymzakresie przepisy prawa?

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Aktywnośćfizyczna po pracy, zdrowe odżywianie, zdrowy sen to wszystko jestbardzo ważne. Z dużym zaangażowaniem wybieramy poszczególne meble dodomu, czy sprzęt sportowy, zwracając baczną uwagę na jego jakość,wytrzymałość, dopasowanie do osoby, która będzie z niego korzystać.Należy jednak pamiętać, że w biurze człowiek spędza zazwyczaj większośćswojego czasu. Warto więc również zwrócić uwagę na to, co nas tamotacza.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Pierwszympunktem zbliżającym nas do prowadzenia zdrowego stylu życia w biurzejest praca przy ergonomicznym stanowisku pracy, które wspiera pracęczłowieka i minimalizuje jego dolegliwości. Dlatego też należypamiętać, aby meble były zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniuministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawiebezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitoryekranowe (Dz.U. z 10 grudnia 1998 r. nr 148, poz. 973), a wszczególności, aby biurko posiadało regulację wysokości, a fotel byłwyposażony w mechanizm Synchro umożliwiający dynamiczne siedzenie.

Wykorzystuj regulacje

Istotnejest nie tylko posiadanie ergonomicznego stanowiska pracy wyposażonegow liczne regulacje, lecz także świadome korzystanie z nich idostosowywanie poszczególnych elementów wyposażenia do indywidualnychcech naszego ciała. Jeżeli wsiadamy do samochodu, którym wcześniejjechała inna osoba, zmieniamy ustawienia fotela i lusterek, a czasem iwysokość kierownicy. W biurze, siadając na fotelu czy przy biurkuużywanym wcześniej przez współpracownika, często nie zmieniamy nic, ato poważne zagrożenie dla naszego ciała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rób przerwy w pracy

Mimowłaściwej pozycji przy bardzo dobrym stanowisku pracy, które zostałodostosowane do wymagań użytkownika, należy i tak co godzinę robić5-minutowe przerwy w pracy przy komputerze. Pracownik ma do nich prawozgodnie z ww. rozporządzeniem. Ważne jest, aby podczas przerwy wstać,przejść się, czy wykonać kilka prostych ćwiczeń.

Ćwicz w biurze

Wieluz nas krępuje się ćwiczyć przy współpracownikach, którzy siedzą wskupieniu, wpatrzeni w monitor komputera. Oczywiście w ćwiczeniachbiurowych nie chodzi o wyjmowanie maty, przebieranie się w strójsportowy i wykonywanie ćwiczeń na podłodze w różnych dziwnychpozycjach. Nie wykonujemy ćwiczeń z obciążeniem, czy poprawiającychkondycję i tężyznę fizyczną. Należy skupić się na tych rozciągających,które warto wykonywać tak często, jak tylko się da. Wykonującćwiczenia, warto przestrzegać kilku zasad:

• skoncentruj się na relaksacji mięśni, jeśli poczujesz odprężenie, stopniowo zwiększaj ich napięcie,

• rozciągajmięśnie jedynie do punktu napięcia, po jego osiągnięciu nieznacznie sięodpręż. Nie rozciągaj się do bólu, bo wprowadza to dodatkowy stres!

• rozciągaj się zawsze stosownie do swoich możliwości,

• nie wstrzymuj oddechu, staraj się oddychać równo.

Wbrewpozorom, w biurze można wykonywać sporo różnych ćwiczeń, wiele z nichwykonujemy intuicyjnie... siedząc na fotelu. Możemy, siedząc na fotelu,założyć ręce za oparcie i napiąć mięśnie. Warto również usiąść głębokona krześle, spleść ręce za głową, wypchnąć klatkę piersiową do przodu,wychylić się do tyłu wraz z oparciem i rozluźnić. Siedząc na fotelumożna również wykonać kilka skłonów do przodu, czy naprzemiennieprzyciągać kolana do klatki piersiowej. Do rozciągania mięśni szyi ikarku najlepiej wykonać ćwiczenia polegające na przechylaniu głowy nalewo i prawo oraz przód i tył, każdorazowo przytrzymując ją kilkasekund w danej pozycji. Nadgarstki rozciągamy poprzez wysunięcie rąk doprzodu i zadarcie palców do góry lub opuszczenie ich maksymalnie w dółi przytrzymanie kilka sekund. W pozycji stojącej można wykonać skrętytułowia czy kołysanie ramion. Można również spleść nadgarstki i unieśćręce wysoko nad głowę, rozciągając tułów. Możliwych do wykonaniaćwiczeń jest bardzo dużo. Ich regularne wykonywanie w ciągu dnia pracynie tylko zmniejsza napięcie, ale również zwiększa ogólną zdolnośćdostosowania się do pracy. W efekcie ogranicza to możliwość wystąpieniaprzeciążeń mięśni i więzadeł. Niektóre firmy organizują specjalnekąciki do ćwiczeń, gdzie pracownik może pójść i przez kilka minutpoćwiczyć.

Czytaj także: Praca w oczach urzędnika>>

A może masaż

Opróczprowadzenia ćwiczeń w biurze można też wykonywać podstawowe techniki zzakresu masażu. Masaż taki odbywa się w ubraniu, bez koniecznościużycia środków do masażu ani specjalistycznych urządzeń. Do jegowykonania służą specjalne fotele do masażu lub w razie ich braku masażmożna przeprowadzić także na siedząco przy biurku z głową opartą oblat. Masowane są okolice głowy, karku, lędźwie, wyższe partie kończyngórnych. Techniki mają charakter relaksacyjny, aby maksymalnie usunąćefekty zmęczenia. Masaż trwający 10–15 minut przynosi korzyści, któresą analogiczne jak w segmentarnym masażu leczniczym. Są to: lokalnywzrost ciepłoty ciała, wzrost efektywności układu krwionośnego, poprawaukrwienia tkanki skórnej, podskórnej, łącznej oraz lokalnych mięśni, atakże działanie przeciwbólowe oraz poprawa samopoczucia. Podczasprowadzenia takiego masażu należy również pamiętać oprzeciwwskazaniach, które w nim także obowiązują.

Czytaj także: Czy pracownicy potrafią efektywnie wypoczywać?>>

Corporate Wellness

Wszystkiewspomniane działania: ergonomiczne stanowisko pracy, miejsca doćwiczeń, masaże oraz wyjazdy antystresowe, edukacja prozdrowotna,opieka medyczna, zapewnienie zdrowej żywności czy jakiekolwiek inne,które mają na celu poprawę zdrowia jej pracowników, określa się mianem Corporate Wellness.Firmy świadomie wdrażające taką strategię opierają się naprzeświadczeniu, że zdrowi pracownicy są zadowoleni i bardziej wydajni,a ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy i warto o nich dbaćkompleksowo. Wszelkie działania z zakresu Corporate Wellness zwiększają świadomość prozdrowotną i pozytywnie wpływają na stan zdrowia pracownika.

Dagmara Szwaj

Autorkajest menedżerem PR i marketingu w firmie MARTELA. Koordynuje równieżdziałania w ramach Programu Edukacyjnego ZDROWE BIURO promującegoprozdrowotne, ergonomiczne rozwiązania w środowisku pracy biurowej.

KONTAKT:

dagmara.szwaj@martela.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA