REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Subskrybuj nas na Youtube
Sala konferencyjna
Sala konferencyjna
ST

REKLAMA

REKLAMA

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy możemy mówić o zdrowym stylu życia, gdy ponad 8 godzin dziennie spędzamy przy komputerze w wymuszonej, niewygodnej pozycji ciała? Jeśli pracodawca chciałby zarekomendować swoim pracownikom jakieś alternatywne rozwiązania, co gwarantują w tymzakresie przepisy prawa?

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Aktywnośćfizyczna po pracy, zdrowe odżywianie, zdrowy sen to wszystko jestbardzo ważne. Z dużym zaangażowaniem wybieramy poszczególne meble dodomu, czy sprzęt sportowy, zwracając baczną uwagę na jego jakość,wytrzymałość, dopasowanie do osoby, która będzie z niego korzystać.Należy jednak pamiętać, że w biurze człowiek spędza zazwyczaj większośćswojego czasu. Warto więc również zwrócić uwagę na to, co nas tamotacza.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Pierwszympunktem zbliżającym nas do prowadzenia zdrowego stylu życia w biurzejest praca przy ergonomicznym stanowisku pracy, które wspiera pracęczłowieka i minimalizuje jego dolegliwości. Dlatego też należypamiętać, aby meble były zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniuministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawiebezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitoryekranowe (Dz.U. z 10 grudnia 1998 r. nr 148, poz. 973), a wszczególności, aby biurko posiadało regulację wysokości, a fotel byłwyposażony w mechanizm Synchro umożliwiający dynamiczne siedzenie.

Wykorzystuj regulacje

Istotnejest nie tylko posiadanie ergonomicznego stanowiska pracy wyposażonegow liczne regulacje, lecz także świadome korzystanie z nich idostosowywanie poszczególnych elementów wyposażenia do indywidualnychcech naszego ciała. Jeżeli wsiadamy do samochodu, którym wcześniejjechała inna osoba, zmieniamy ustawienia fotela i lusterek, a czasem iwysokość kierownicy. W biurze, siadając na fotelu czy przy biurkuużywanym wcześniej przez współpracownika, często nie zmieniamy nic, ato poważne zagrożenie dla naszego ciała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rób przerwy w pracy

Mimowłaściwej pozycji przy bardzo dobrym stanowisku pracy, które zostałodostosowane do wymagań użytkownika, należy i tak co godzinę robić5-minutowe przerwy w pracy przy komputerze. Pracownik ma do nich prawozgodnie z ww. rozporządzeniem. Ważne jest, aby podczas przerwy wstać,przejść się, czy wykonać kilka prostych ćwiczeń.

Ćwicz w biurze

Wieluz nas krępuje się ćwiczyć przy współpracownikach, którzy siedzą wskupieniu, wpatrzeni w monitor komputera. Oczywiście w ćwiczeniachbiurowych nie chodzi o wyjmowanie maty, przebieranie się w strójsportowy i wykonywanie ćwiczeń na podłodze w różnych dziwnychpozycjach. Nie wykonujemy ćwiczeń z obciążeniem, czy poprawiającychkondycję i tężyznę fizyczną. Należy skupić się na tych rozciągających,które warto wykonywać tak często, jak tylko się da. Wykonującćwiczenia, warto przestrzegać kilku zasad:

• skoncentruj się na relaksacji mięśni, jeśli poczujesz odprężenie, stopniowo zwiększaj ich napięcie,

• rozciągajmięśnie jedynie do punktu napięcia, po jego osiągnięciu nieznacznie sięodpręż. Nie rozciągaj się do bólu, bo wprowadza to dodatkowy stres!

• rozciągaj się zawsze stosownie do swoich możliwości,

• nie wstrzymuj oddechu, staraj się oddychać równo.

Wbrewpozorom, w biurze można wykonywać sporo różnych ćwiczeń, wiele z nichwykonujemy intuicyjnie... siedząc na fotelu. Możemy, siedząc na fotelu,założyć ręce za oparcie i napiąć mięśnie. Warto również usiąść głębokona krześle, spleść ręce za głową, wypchnąć klatkę piersiową do przodu,wychylić się do tyłu wraz z oparciem i rozluźnić. Siedząc na fotelumożna również wykonać kilka skłonów do przodu, czy naprzemiennieprzyciągać kolana do klatki piersiowej. Do rozciągania mięśni szyi ikarku najlepiej wykonać ćwiczenia polegające na przechylaniu głowy nalewo i prawo oraz przód i tył, każdorazowo przytrzymując ją kilkasekund w danej pozycji. Nadgarstki rozciągamy poprzez wysunięcie rąk doprzodu i zadarcie palców do góry lub opuszczenie ich maksymalnie w dółi przytrzymanie kilka sekund. W pozycji stojącej można wykonać skrętytułowia czy kołysanie ramion. Można również spleść nadgarstki i unieśćręce wysoko nad głowę, rozciągając tułów. Możliwych do wykonaniaćwiczeń jest bardzo dużo. Ich regularne wykonywanie w ciągu dnia pracynie tylko zmniejsza napięcie, ale również zwiększa ogólną zdolnośćdostosowania się do pracy. W efekcie ogranicza to możliwość wystąpieniaprzeciążeń mięśni i więzadeł. Niektóre firmy organizują specjalnekąciki do ćwiczeń, gdzie pracownik może pójść i przez kilka minutpoćwiczyć.

Czytaj także: Praca w oczach urzędnika>>

A może masaż

Opróczprowadzenia ćwiczeń w biurze można też wykonywać podstawowe techniki zzakresu masażu. Masaż taki odbywa się w ubraniu, bez koniecznościużycia środków do masażu ani specjalistycznych urządzeń. Do jegowykonania służą specjalne fotele do masażu lub w razie ich braku masażmożna przeprowadzić także na siedząco przy biurku z głową opartą oblat. Masowane są okolice głowy, karku, lędźwie, wyższe partie kończyngórnych. Techniki mają charakter relaksacyjny, aby maksymalnie usunąćefekty zmęczenia. Masaż trwający 10–15 minut przynosi korzyści, któresą analogiczne jak w segmentarnym masażu leczniczym. Są to: lokalnywzrost ciepłoty ciała, wzrost efektywności układu krwionośnego, poprawaukrwienia tkanki skórnej, podskórnej, łącznej oraz lokalnych mięśni, atakże działanie przeciwbólowe oraz poprawa samopoczucia. Podczasprowadzenia takiego masażu należy również pamiętać oprzeciwwskazaniach, które w nim także obowiązują.

Czytaj także: Czy pracownicy potrafią efektywnie wypoczywać?>>

Corporate Wellness

Wszystkiewspomniane działania: ergonomiczne stanowisko pracy, miejsca doćwiczeń, masaże oraz wyjazdy antystresowe, edukacja prozdrowotna,opieka medyczna, zapewnienie zdrowej żywności czy jakiekolwiek inne,które mają na celu poprawę zdrowia jej pracowników, określa się mianem Corporate Wellness.Firmy świadomie wdrażające taką strategię opierają się naprzeświadczeniu, że zdrowi pracownicy są zadowoleni i bardziej wydajni,a ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy i warto o nich dbaćkompleksowo. Wszelkie działania z zakresu Corporate Wellness zwiększają świadomość prozdrowotną i pozytywnie wpływają na stan zdrowia pracownika.

Dagmara Szwaj

Autorkajest menedżerem PR i marketingu w firmie MARTELA. Koordynuje równieżdziałania w ramach Programu Edukacyjnego ZDROWE BIURO promującegoprozdrowotne, ergonomiczne rozwiązania w środowisku pracy biurowej.

KONTAKT:

dagmara.szwaj@martela.pl

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA