REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Staż dla bezrobotnych w jednostkach budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Staż oznacza nabywanie umiejętności praktycznych do świadczenia pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy, bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Nadzór nad odbywaniem stażu przez bezrobotnego sprawuje starosta. Sam staż odbywa się natomiast na podstawie umowy zawartej między starostą, z upoważnienia którego działa dyrektor PUP, a pracodawcą – według programu określonego w umowie.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe informacje dotyczące stażu dla bezrobotnych wynikają z przepisów ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Natomiast szczegółowe zasady organizowania staży dla bezrobotnych określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych (dalej: rozporządzenie o stażu).

Kierowanie na staż

Skierowanie bezrobotnego na staż poprzedzone jest kwalifikacją wstępną, dokonaną przez pośrednika pracy, i akceptacją kandydata ze strony pracodawcy. Pracodawca, przyjmując bezrobotnego na staż, nie ponosi kosztów wynagrodzenia. Bezrobotny otrzymuje w trakcie odbywania stażu stypendium w wysokości 890,60 zł brutto miesięcznie. Za okres, za który przysługuje stypendium, stażyście nie przysługuje zasiłek dla bezrobotnych.

Starosta może skierować do odbycia stażu bezrobotnych:

REKLAMA

● do 25. roku życia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● do 27. roku życia, w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia szkoły wyższej

● długotrwale bezrobotnych albo bezrobotnych, którzy zakończyli realizację kontraktu socjalnego, albo kobiety, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka

● powyżej 50. roku życia

● bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego

● samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18. roku życia

● którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia

● niepełnosprawnych.

Organizator stażu

Pracodawca – organizator stażu – składa do starosty wniosek o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu.

Wniosek o zawarcie umowy powinien obejmować:

● dane organizatora: firmę lub imię i nazwisko, siedzibę i miejsce prowadzenia działalności oraz imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania organizatora

● liczbę pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy

● liczbę przewidywanych miejsc pracy, na których bezrobotni będą odbywać staż

● imię i nazwisko oraz stanowisko opiekuna bezrobotnego odbywającego staż

● proponowany okres odbywania stażu – nie krótszy niż 3 miesiące

● opis zadań, jakie będą wykonywane podczas stażu przez bezrobotnego – w tym nazwę zawodu lub specjalności, zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy – nazwę komórki organizacyjnej i stanowiska pracy oraz zakres zadań zawodowych

● wymagania dotyczące predyspozycji psychofizycznych i zdrowotnych, poziomu wykształcenia oraz minimalnych kwalifikacji niezbędnych do podjęcia stażu przez bezrobotnego na danym stanowisku pracy.

ZAPAMIĘTAJ!

Bezrobotny nie może ponownie odbywać stażu u tego samego organizatora – pracodawcy na tym samym stanowisku pracy, na którym wcześniej odbywał staż, przygotowanie zawodowe w miejscu pracy lub przygotowanie zawodowe dorosłych.

Starosta, w terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku od organizatora, informuje go pisemnie o sposobie rozpatrzenia wniosku. Przy pozytywnej decyzji starosta zawiera z organizatorem umowę.

Umowa o zorganizowanie stażu określa w szczególności (§ 5 rozporządzenia o stażu):

● firmę lub imię i nazwisko organizatora

● imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania organizatora

● siedzibę organizatora

● miejsce odbywania stażu

● dane bezrobotnego odbywającego staż: imię i nazwisko, datę urodzenia, adres

● imię i nazwisko oraz zajmowane stanowisko opiekuna bezrobotnego odbywającego staż

● datę rozpoczęcia i zakończenia stażu

● program stażu

● zobowiązanie organizatora do zapewnienia należytej realizacji stażu zgodnie z ustalonym programem.

PRZYKŁAD

Otrzymaliśmy zgodę starosty na organizowanie stażu dla bezrobotnych. Czy w umowie zawartej ze starostą można dodatkowo określić obowiązki stażystów?

Katalog elementów obowiązkowych dla umowy zawieranej ze starostą nie jest zamknięty. Oznacza to, że może on być dowolnie przez strony rozszerzany – tak aby strony mogły uregulować w nim istotne dla nich inne kwestie. Dopuszczalne jest również określenie w umowie przyszłych obowiązków stażysty.

Program stażu

Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę z pracodawcą, według programu określonego w tej umowie. Przy ustalaniu programu powinny być uwzględnione predyspozycje psychofizyczne i zdrowotne, poziom wykształcenia oraz dotychczasowe kwalifikacje zawodowe bezrobotnego.

Program stażu powinien określać w szczególności:

● nazwę zawodu lub specjalności, której dotyczy

● zakres zadań wykonywanych przez bezrobotnego

● rodzaj uzyskiwanych kwalifikacji lub umiejętności zawodowych

● sposób potwierdzenia nabytych kwalifikacji lub umiejętności zawodowych

● opiekuna osoby objętej programem stażu.

Okres stażu wynosi od 3 do 12 miesięcy dla bezrobotnych do 25. roku życia lub bezrobotnych, którzy w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia szkoły wyższej nie ukończyli 27. roku życia. W pozostałych przypadkach staż może trwać maksymalnie 6 miesięcy.

Obowiązki pracodawców – organizatorów

Mimo że bezpośrednio pomiędzy stażystą a pracodawcą nie dochodzi do nawiązania żadnej umowy, a wykonywana w ramach stażu praca nie jest realizacją stosunku pracy, to trudno nie zauważyć, że obowiązki i uprawnienia – zarówno pracodawcy jak i stażysty – są zbliżone do tych, które nakłada na strony stosunku pracy ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.

Pracodawca – organizator stażu – ma obowiązek:

● zapoznać bezrobotnego z programem stażu

● zapoznać bezrobotnego z jego obowiązkami oraz uprawnieniami

● zapewnić bezrobotnemu bezpieczne i higieniczne warunki odbywania stażu na zasadach przewidzianych dla pracowników

● zapewnić bezrobotnemu profilaktyczną ochronę zdrowia w zakresie przewidzianym dla pracowników

● szkolić bezrobotnego na zasadach przewidzianych dla pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych oraz zapoznać go z obowiązującym regulaminem pracy

● przydzielić bezrobotnemu, na zasadach przewidzianych dla pracowników, odzież i obuwie robocze, środki ochrony indywidualnej oraz niezbędne środki higieny osobistej

● zapewnić bezrobotnemu, na zasadach przewidzianych dla pracowników, bezpłatne posiłki i napoje profilaktyczne

● niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, poinformować starostę o przypadkach przerwania odbywania stażu, o każdym dniu nieusprawiedliwionej nieobecności bezrobotnego oraz o innych zdarzeniach istotnych dla realizacji programu

● niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, po zakończeniu realizacji programu stażu wydać bezrobotnemu opinię, zawierającą informacje o zadaniach realizowanych przez bezrobotnego i umiejętnościach praktycznych pozyskanych w trakcie stażu

● dostarczyć staroście, w terminie 5 dni po zakończeniu każdego miesiąca stażu, listę obecności podpisywaną przez bezrobotnego.

PRZYKŁAD

Kiedy pracodawca musi obowiązkowo dostarczyć stażyście środki ochrony indywidualnej?

Pracodawca ma taki obowiązek, jeśli ograniczenie zagrożeń przy określonych pracach w wyniku zastosowania rozwiązań organizacyjnych i technicznych nie jest wystarczające. Dotyczy to także zastosowania odpowiednich środków ochrony zbiorowej. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom (w tym i stażystom) środki ochrony indywidualnej odpowiednie do rodzaju i poziomu zagrożeń – zgodnie z unormowaniami § 39 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

U organizatora stażu, który jest jednocześnie pracodawcą, staż w tym samym terminie mogą odbywać bezrobotni w liczbie nieprzekraczającej liczby pracowników zatrudnionych u organizatora w dniu składania wniosku. Liczba pracowników powinna być ustalana w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Natomiast u organizatora stażu, który nie jest pracodawcą, staż może odbywać jednocześnie tylko jeden bezrobotny.

Obowiązki i uprawnienia stażysty

Bezrobotny skierowany do odbycia stażu:

● przestrzega ustalonego przez organizatora rozkładu czasu pracy

● sumiennie i starannie wykonuje zadania objęte programem stażu oraz stosuje się do poleceń organizatora i opiekuna – jeśli nie są one sprzeczne z prawem

● przestrzega przepisów i zasad obowiązujących u organizatora – w szczególności regulaminu pracy, tajemnicy służbowej, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych

● sporządza sprawozdanie z przebiegu stażu, zawierające informacje o wykonywanych zadaniach oraz uzyskanych kwalifikacjach lub umiejętnościach zawodowych.

PRZYKŁAD

Czy bezrobotny – stażysta może wykonywać zlecone mu zadania w godzinach nadliczbowych w określone dni?

Nie – praca w godzinach nadliczbowych jest w tym przypadku zakazana. Czas pracy bezrobotnego odbywającego staż nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo, a bezrobotnego będącego osobą niepełnosprawną zaliczoną do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności – 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo.

Dodatkowo należy pamiętać, że bezrobotny nie może odbywać stażu w niedziele i święta, w porze nocnej, w systemie pracy zmianowej ani właśnie w godzinach nadliczbowych. Bezrobotnemu odbywającemu staż przysługuje również prawo do okresów odpoczynku na zasadach przewidzianych dla pracowników.

Starosta może natomiast wyrazić zgodę na realizację stażu w niedziele i święta, w porze nocnej lub w systemie pracy zmianowej – jeśli charakter pracy w danym zawodzie wymaga takiego rozkładu czasu pracy.

Pracodawca zobowiązany jest do udzielenia bezrobotnemu odbywającemu staż, na jego wniosek, 2 dni wolnych za każde 30 dni odbywania stażu. Za dni wolne przysługuje stypendium. Za ostatni miesiąc odbywania stażu pracodawca jest obowiązany udzielić dni wolnych przed upływem terminu zakończenia stażu.

Po zakończeniu stażu bezrobotny otrzymuje od pracodawcy opinię, którą w ciągu 7 dni przedkłada staroście wraz ze sprawozdaniem z przebiegu stażu. Starosta z kolei wydaje na tej podstawie stosowne zaświadczenie o odbyciu stażu. Opinia pracodawcy oraz sprawozdanie (wraz z kopią programu stażu) zwracane są bezrobotnemu. Zaświadczenie o odbyciu stażu stanowi w pewnym sensie odpowiednik świadectwa pracy, jakie otrzymuje pracownik od pracodawcy, w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Osoba, która ukończyła staż, będzie mogła w przyszłości udokumentować ten fakt pracodawcy, u którego miałaby podjąć pracę (w celu potwierdzenia zdobytego doświadczenia). W razie uzyskania pozytywnej opinii od pracodawcy poszukujący pracy będzie mógł ją dołączyć do zaświadczenia.

Przerwany staż

Z przerwaniem stażu mamy do czynienia w dwóch przypadkach. Po pierwsze, starosta – na wniosek bezrobotnego odbywającego staż lub z urzędu – może rozwiązać z organizatorem umowę o odbycie stażu w przypadku nierealizowania przez organizatora programu stażu lub niedotrzymywania warunków jego odbywania. Podjęcie takiej decyzji powinno być poprzedzone wysłuchaniem organizatora stażu.

Drugi przypadek przerwania stażu ma miejsce, gdy starosta – na wniosek organizatora lub z urzędu – po zasięgnięciu opinii organizatora i wysłuchaniu bezrobotnego, może pozbawić bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku:

● nieusprawiedliwionej nieobecności podczas więcej niż jednego dnia stażu,

● naruszenia podstawowych obowiązków określonych w regulaminie pracy, w szczególności stawienia się do odbycia stażu w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, narkotyków lub środków psychotropowych lub spożywania w miejscu pracy alkoholu, narkotyków lub środków psychotropowych,

● usprawiedliwionej nieobecności uniemożliwiającej zrealizowanie programu stażu.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 235)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 63, poz. 322)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych (Dz.U. Nr 142, poz. 1160)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 108, poz. 690)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA