REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów delegacji na podstawie umowy o dzieło

Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka współpracuje z osobą fizyczną na podstawie umowy o dzieło. W umowie tej określono, że jednostka, oprócz wynagrodzenia należnego wykonawcy dzieła, zwraca również tej osobie koszty delegacji (podróży), tj. diety i ryczałty za noclegi. Podróże te są związane z działalnością jednostki (rozmowy handlowe itp.). Czy świadczenia wypłacane wykonawcy dzieła z tytułu podróży korzystają ze zwolnienia od podatku tak jak w przypadku pracowników, czy należy je opodatkować? Czy zwrot kosztów takiej delegacji jest dla jednostki kosztem podatkowym?

Wprawdzie zwrot kosztów podróży służbowych jest uregulowany w Kodeksie pracy tylko przy stosunku pracy, jednak nie oznacza to, że przy zawieraniu umów innego rodzaju (np. umów o dzieło) nie ma możliwości zwracania osobom niebędącym pracownikami poniesionych kosztów podróży. Otóż jest to możliwe, pod warunkiem zawarcia odpowiednich ustaleń w umowie łączącej strony. Warunki wypłacania należności z tytułu podróży osobom współpracującym z jednostką m.in. na podstawie umowy o dzieło należy określić w umowie cywilnoprawnej łączącej strony. Jeżeli tak się stanie, to diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem skorzystają ze zwolnienia od podatku - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 updof (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof).

Zwolnienie to ma zastosowanie, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wykonawcy dzieła, natomiast zostaną poniesione m.in. w celu osiągnięcia przychodów zamawiającego dzieło (tutaj - jednostki).

Jednostka może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodów prawidłowo udokumentowane wydatki na zwrot kosztów delegacji, wypłacone, zgodnie z odrębnymi przepisami, osobie świadczącej usługi jednostce na podstawie umowy o dzieło - jeżeli pozostają one w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami osiąganymi przez jednostkę.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop (art. 15 ust. 1 updop). Przepisy nie określają zamkniętego katalogu wydatków, które jednostka może zaliczyć do swoich kosztów podatkowych. Jednak wydatki takie, związane z prowadzoną działalnością, powinny łącznie spełniać określone warunki. Chodzi o wydatki:

l pozostające w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami,

l niewymienione w treści art. 16 ust. 1 updop,

l których poniesienie zostało prawidłowo udokumentowane.

Zgodnie z przyjętą linią orzecznictwa sądowo-administracyjnego, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jednostki, należy przede wszystkim ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak również możliwość osiągnięcia przychodu oraz zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Właśnie z oceny tego związku powinno wynikać, że dany wydatek - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości - może się przyczynić do osiągnięcia przychodu, jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Kosztami podatkowymi jednostki w takim ujęciu będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i te pozostające z przychodami w związku pośrednim.

Podstawy prawne

l Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658)

l Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA