REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dowody i ewidencja przebiegu pojazdu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Nowicka
Dowody i ewidencja przebiegu pojazdu / Fot. Fotolia
Dowody i ewidencja przebiegu pojazdu / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia dokumentowania kosztów podróży służbowych ma ścisły związek z rozliczeniami podatkowymi każdej delegacji. Dokumentowania nie wymagają wydatki, które są zwracane w formie ryczałtu.

REKLAMA

W przypadku zarówno podróży krajowej, jak i zagranicznej do tej kategorii wydatków należą:

● diety,

● ryczałty za noclegi oraz

● ryczałty na dojazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Inaczej jest w przypadku wydatków, które są zwracane nauczycielowi w wysokości faktycznie poniesionej. Takie wydatki powinny być potwierdzone dowodami (np. biletami PKP czy PKS) oraz fakturami czy rachunkami, wystawionymi na szkołę. Konieczność dokumentowania obejmuje należności z tytułu kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów, jak również innych niezbędnych wydatków bezpośrednio związanych z podróżą służbową (np. z tytułu opłat za bagaż, przejazdów drogami płatnymi i autostradami, postojów w strefie płatnego parkowania, opłat za miejsca parkingowe) oraz świadczeń dodatkowych (np. kosztów leczenia).

Co istotne – § 5 ust. 2 rozporządzenia o podróżach służbowych dopuszcza możliwość rozliczenia kosztów wyjazdu służbowego na podstawie pisemnego oświadczenia nauczyciela o poniesionym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania. Może to jednak nastąpić jedynie w uzasadnionych przypadkach (np. w sytuacji gdy nauczyciel zagubił bilety PKP; w razie zagubienia faktury należy już wystąpić o jej duplikat).

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Dodatkowo w uzasadnionych przypadkach nauczyciel ma obowiązek złożyć pisemne oświadczenie o okolicznościach mających wpływ na: prawo do diet i ryczałtów oraz zwrot innych kosztów podróży lub ich wysokość (§ 5 ust. 3 rozporządzenia o podróżach służbowych).

Odrębną kwestią jest dokumentowanie przez nauczyciela kosztów przejazdu w podróży służbowej samochodem osobowym niebędącym własnością pracodawcy (szkoły). Wyrażając zgodę na odbycie podróży służbowej takim samochodem, pracodawca powinien zobowiązać nauczyciela do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (art. 16 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; dalej: updop). Prowadzenie takiej ewidencji jest konieczne dla celów podatkowych. Przebieg pojazdu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 30 i 51 updop, to jest samochodu osobowego, powinien być – z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego – udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu, potwierdzonej przez podatnika (pracodawcę) na koniec każdego miesiąca.

Zobacz również w INFORRB: Czy nauczycielowi wyjeżdżającemu na wycieczkę szkolną należy się dieta

Ewidencja taka powinna zawierać co najmniej następujące dane:

● imię, nazwisko, adres osoby używającej pojazdu,

● numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika,

● kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu,

● opis trasy (skąd – dokąd),

● liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,

● stawkę za jeden kilometr przebiegu,

● kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz

● podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.

Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu nie jest wymagane, jeśli nauczyciel – za zgodą pracodawcy – odbył podróż służbową motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością szkoły. W takim przypadku, w celu ustalenia limitu zwrotu kosztów przejazdu (tzw. kilometrówki), pracodawca może przyjąć od nauczyciela oświadczenie o liczbie przejechanych kilometrów i przebytej trasie.

Z ORZECZNICTWA

Brak ewidencji lub prowadzenie jej w sposób niepozwalający na stwierdzenie ilości faktycznie przejechanych kilometrów powoduje, że wydatek poniesiony z tytułu używania samochodu osobowego niestanowiącego majątku podatnika nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Wyrok NSA w Poznaniu z 8 czerwca 2001 r.,
sygn. akt I SA/Po 781/00

Polecamy serwis: Podróże służbowe

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Oświatowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA