REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów podróży pracownika sfery budżetowej 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olga Zych
Zwrot kosztów podróży pracownika sfery budżetowej 2017 r./ fot. Fotolia
Zwrot kosztów podróży pracownika sfery budżetowej 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot kosztów podróży przysługuje pracownikom na zasadach określonych w Kodeksie pracy. Do pracowników sfery budżetowej stosuje się jednak inne przepisy dotyczące rozliczania podróży służbowej, określone w ministerialnym Rozporządzeniu. O czym musi pamiętać urzędnik wyjeżdżający w podróż służbową?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej jest szczegółową regulacją całościowo normującą podróże służbowe wskazanej grupy zawodowej. Ten akt prawny, mimo że wszedł w życie przeszło cztery lata temu, pozostaje aktualny. W tym czasie modyfikowano oczywiście zawarte w jego treści szczegółowe rozwiązania, jednak konstrukcja rozporządzenia i jego zasadnicze treści pozostają niezmienne. 

REKLAMA

REKLAMA

Definiowana w Kodeksie pracy podróż służbowa, polega na wykonywaniu na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika lub w której znajduje się siedziba pracodawcy. Miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej określa pracodawca.

Rozporządzenie określa dwa typy podróży: podróże krajowe i zagraniczne. Warto zwrócić uwagę na to rozróżnienie, gdyż ma ono wpływ na sposób rozliczania podróży służbowej. 

Podróże krajowe

Pracownikowi w podróży przysługuje dieta i zwrot podróży oraz pobytu na miejscu (np. przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów). 

Zobacz: Finanse publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie określa wysokość diety w podróży służbowej. Dieta jest określona konkretną wartością pieniężną i w aktualnym stanie prawnym wynosi 30 złotych na dobę.  Może być wypłacona w części, jeżeli podróż trwała krócej niż 24 godziny (§7 Rozporządzenia). W Rozporządzeniu określono również maksymalne kwoty i sposób zwrotu kosztów noclegu.

Podróże zagraniczne

Rozporządzenie wskazuje, w jaki sposób policzyć, ile trwa podróż zagraniczna w zależności od tego, czy jest to podróż morska, lądowa czy lotnicza. Pracodawca może wskazać więcej niż jedno państwo docelowe. 

Określa wysokość diety przeznaczonej na wyżywienie i drobne wydatki. W załączniku nr 1 do Rozporządzenia wskazuje maksymalne kwoty, jakie można przeznaczyć w wymienionych państwach (załącznik wskazuje 111 państw) na pokrycie kosztów diety i noclegu. 

Pracownik jest uprawniony do otrzymania zaliczki w walucie obcej na niezbędne koszty podróży zagranicznej, w wysokości wynikającej ze wstępnej kalkulacji tych kosztów. Jeżeli pracownik wyrazi na to zgodę, zaliczka może zostać wypłacona w walucie polskiej.

Rozliczenie kosztów podróży zagranicznej jest dokonywane w walucie otrzymanej zaliczki, w walucie wymienialnej albo w walucie polskiej, według średniego kursu z dnia jej wypłacenia.

W przypadku choroby powstałej podczas podróży zagranicznej lub krajowej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów leczenia za granicą, ale tylko w przypadku kosztów, których poniesienie było niezbędne. 
Ważne, by pamiętać, że w celu uzyskania zwrotu kosztów wydatki muszą być udokumentowane. 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA