REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe miejsca pracy dla nauczycieli już w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dodatkowe miejsca pracy dla nauczycieli już w 2017 r./ fot. Fotolia
Dodatkowe miejsca pracy dla nauczycieli już w 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciele przez reformę oświaty mieli tracić pracę. Resort edukacji zapewnia jednak, że powstaną dodatkowe miejsca pracy. Dyrektorzy nie mogą już zwiększać liczby godzin ponadwymiarowych. Od roku szkolnego 2017/2018 będą mieli obowiązek tworzyć nowe miejsca pracy.

Urzędnicy skrupulatnie sprawdzają projekty arkuszy organizacyjnych na przyszły rok. Robią wszystko, aby samorządy nie mogły zaoszczędzić na etatach w oświacie

REKLAMA

Resort edukacji narodowej zapewnił, że w nadchodzącym roku szkolnym powstanie dodatkowo 5 tys. miejsc pracy. Wszystko wskazuje na to, że plan uda się zrealizować dzięki kuratorom i zmienionym przepisom. Te zostały przez resort edukacji znacznie zaostrzone – nie można na przykład zwiększać liczby godzin ponadwymiarowych, ale trzeba tworzyć nowe etaty. Po raz pierwszy od 2009 r. dyrektorzy muszą też opiniować arkusze organizacyjne – z oświatowymi związkami zawodowymi oraz z kuratoriami oświaty. A te robią wszystko, by samorządy nie oszczędzały na etatach. Dają dodatkowe wytyczne i skrupulatnie sprawdzają przygotowywane dokumenty na rok szkolny 2017/2018.

Konieczna kontrola

Z takiego obrotu sprawy cieszą się oświatowe związki.

REKLAMA

– Dzięki tym zmianom i kontroli naszej, a także kuratorów, dyrektorzy i samorządowcy będą mieli mniejsze pole manewru w szukaniu oszczędności na etatach w oświacie. Sam wymóg, aby w danej placówce nie było więcej nadgodzin niż obecnie, sprawi, że trzeba będzie zatrudnić dodatkowych nauczycieli, a nie rozdzielać ponadwymiarowe godziny na tych, którzy już pracują – mówi Sławomir Wittkowicz, przewodniczący Branży Nauki, Oświaty i Kultury w Forum Związków Zawodowych.

– Z pewnością opiniowanie arkuszy przez kuratoryjnych urzędników sprawi, że będzie więcej etatów dla nauczycieli. Często było tak, że dyrektor zdawał sobie sprawę i zgłaszał gminie, że prawo jest naginane, ale otrzymywał polecenie od samorządu i nie miał wyjścia. Musiał się do niego stosować – dodaje Ewa Halska, ekspert ds. oświaty. Najczęściej chodziło o zbyt dużą liczbę dzieci w oddziałach – samorządy nagminnie przymrużały oko na to, że w przedszkolach i szkołach podstawowych w klasach I–III było więcej niż 25 uczniów. Teraz do takich praktyk ma już nie dochodzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: ZUS

Zdaniem Sławomira Wittkowicza wciąż jednak włodarze, głównie z dużych miast, szukają sposobu na obejście obowiązku uzgadniania arkuszy. Związkowcy wskazują, że do nich trafiają jedynie wykazy dotyczące kwalifikacji nauczycieli i liczby przydzielonych godzin pracy. Z kolei do samorządów wysyłany jest do zatwierdzenia cały arkusz organizacyjny, z którego płynie o wiele więcej informacji.

Próby nacisków

Z drugiej strony samorządy starają się wpływać na dyrektorów, aby nie byli zbyt rozrzutni przy planowaniu nowego roku szkolnego. Robią to jednak nieformalnie, bo zarządzenia w takich sprawach były uznawane przez sądy za niezgodne z przepisami.

– Nie przyjęliśmy zarządzenia odnośnie wytycznych w sprawie opracowania arkuszy organizacyjnych. Do placówek oświatowych zostało jednak skierowane pismo prezydenta miasta, regulujące zasady sporządzania arkuszy – potwierdza Jadwiga Miąsik z wydziału edukacji Urzędu Miasta Rzeszowa. Jak tłumaczy, pismo dotyczy m.in. zalecanej liczebności oddziałów ogólnodostępnych, powierzenia stanowisk kierowniczych, zasad zatrudnienia wychowawcy świetlicy, pedagoga szkolnego, bibliotekarza, zasad przyznania godzin na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, form realizacji zajęć wychowania fizycznego.

Organizowane są także spotkania z dyrektorami, na których omawiane są zasady tworzenia arkuszy. Tak jest na przykład w Bydgoszczy czy w Lublinie.

Z kolei wiceprezydent Krakowa skierował do dyrektorów informacje dotyczące liczby oddziałów klas pierwszych oraz liczebności uczniów. W Białymstoku powstały wytyczne dla dyrektorów pt. „Ustalenia Prezydenta Miasta Białegostoku dotyczące organizacji szkół i placówek na rok szkolny 2017/2018”.

– Dokument ten reguluje kwestie związane z projektowaniem arkuszy organizacyjnych, m.in. liczebności oddziałów, podziałów na grupy i standaryzacji zatrudnienia – wyjaśnia Kamila Busłowska z Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Specjalne narady dla dyrektorów miały też miejsce w Częstochowie.

– Na naszym terenie nie kurator, ale my będziemy decydować, ilu nauczycieli będzie pracować, bo miasto jest organem prowadzącym – mówi stanowczo Ryszard Stefaniak, wiceprezydent Częstochowy. Zaraz jednak dodaje, że miasto będzie się starać, by nauczyciele mieli jednak pracę mimo likwidacji gimnazjów.

Zbyt dużo żądają

Co do zasady dyrektorzy placówek oświatowych powinni przygotowywać się do nowego roku szkolnego na podstawie rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. poz. 649). Kuratorzy przygotowali jednak dodatkowe wytyczne, w których domagają się na przykład opinii rady pedagogicznej na temat arkuszy. Żądania dotyczą też np. imiennego wykazu nauczycieli i ich kwalifikacji.

– Rozszerzenia katalogu określonego przepisami prawa dokonuje organ do tego upoważniony, w przypadku tworzenia arkusza organizacji jest to dyrektor. W przepisach nie ma delegacji upoważniającej kuratora do określania dodatkowych dokumentów, w szczególności rozszerzania elementów wchodzących w skład definiowanego przepisami prawa arkusza organizacji oraz trybu jego zatwierdzania – oburza się Marek Pleśniar, dyrektor biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.

– To wprowadza niepotrzebny chaos przy tworzeniu kluczowego dla planowanej pracy szkoły dokumentu – dodaje.

Jego organizacja wystosowała w tej sprawie protest do resortu edukacji narodowej. Ministerstwo jednak uważa, że wszelkie działania ze strony kuratorów mają na celu pomoc dyrektorom w organizowaniu nowego roku szkolnego.

– Sądy wielokrotnie stały na stanowisku, że każdy zainteresowany może zapytać szkoły o kwalifikacje nauczyciela. Nie widzę nic dziwnego w tym, żeby o takie informacje prosili kuratorzy – mówi Sławomir Wittkowicz.

– Chyba lepiej jest sprawdzić kompetencje pedagogów do nauki poszczególnych przedmiotów przed rozpoczęciem roku szkolnego niż dopiero w trakcie, podczas kontroli – dodaje. ⒸⓅ

infoRgrafika

Arkusz organizacji szkoły podstawowej z zerówka

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

REKLAMA

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

REKLAMA