REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady zaliczania dodatków do podstawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

REKLAMA

Czy jednostka budżetowa prawidłowo wylicza podstawę do zasiłku chorobowego w ten sposób, że wlicza do podstawy dodatek stażowy, a wynagrodzenie pracownika i wspomniany dodatek są wówczas pomniejszane proporcjonalnie o dni chorobowego.

W regulaminie wynagradzania jest zapis, że dodatek stażowy nie należy się w przypadku przebywania pracownika na zwolnieniu chorobowym. Jak powinno to wyglądać w przypadku, gdy pracownik otrzymuje również dodatek, np. funkcyjny czy dla pracowników socjalnych?

Jeżeli w regulaminie wynagradzania jednostki budżetowej jest zapis, że dodatek stażowy nie należy się w przypadku przebywania pracownika na zwolnieniu chorobowym, to będzie on uwzględniany przy ustalaniu wysokości podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego.

REKLAMA

Zasady przyznawania i wypłaty zasiłków określają przepisy ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (dalej: ustawa chorobowa).

Wspólnym elementem niezbędnym do ustalenia wysokości tych zasiłków jest podstawa wymiaru.

Podstawą wymiaru zasiłku chorobowego jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracownika wypłacone w okresie 12 miesięcy kalendarzowych (art. 36 ustawy chorobowej). Są to miesiące poprzedzające miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. Podstawowy problem sprowadza się właśnie do obliczenia przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, czyli podstawy wymiaru. Ze względu na różnorodność składników wynagrodzenia przysługujących pracownikom pojawia się pytanie, co brać pod uwagę przy tych obliczeniach.

Natomiast w podstawie wymiaru wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy nie uwzględnia się składników, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne,

• zgodnie z obowiązującymi w zakładzie przepisami regulującymi zasady ich wypłaty nie są zmniejszane za okres pobierania wynagrodzenia chorobowego,

• nie przysługują pracownikowi za okres choroby, za który ma on prawo do wynagrodzenia chorobowego (np. prawo do nich ustało w wyniku zmiany regulaminu wynagradzania).

Składnik wynagrodzenia, który spełnia chociaż jeden z wymienionych warunków, nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu kwoty wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy (art. 41 ustawy chorobowej).

Co i jak wliczać

Dodatkowe składniki wynagrodzenia, które są zmniejszane za okres pobierania zasiłku, bierze się pod uwagę przy obliczaniu podstawy wymiaru w zależności od okresów, za jakie przysługują. Dodatki za okresy:

1) miesięczne - wlicza się w kwocie wypłaconej pracownikowi za miesiące kalendarzowe, z których wynagrodzenie przyjmuje się do obliczenia podstawy wymiaru,

2) kwartalne - wlicza się w wysokości stanowiącej 1/12 kwot wypłaconych za cztery kwartały poprzedzające miesiąc, w którym rozpoczął się okres zasiłkowy,

3) roczne - uwzględnia się w wysokości stanowiącej 1/12 kwoty wypłaconej za rok poprzedzający miesiąc, w którym rozpoczął się okres zasiłkowy.

Wynagrodzenie pracownika przyjmowane do ustalenia podstawy zasiłków to przychód stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe pomniejszony o składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe w części finansowanej przez pracownika (art. 3 pkt 3 ustawy chorobowej).

Dodatek stażowy

Zasady przyznawania i wypłaty dodatków do wynagrodzenia pracownikom samorządowym określone zostały w przepisach:

REKLAMA

• rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w urzędach gmin (dalej: rozporządzenie płacowe),

• rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w jednostkach samorządu (dalej: rozporządzenie płacowe w jednostkach organizacyjnych).

Dodatek stażowy wynosi 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Jego wysokość wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Przysługuje pracownikowi za dni, za które pracownik otrzymuje wynagrodzenie. Czyli de facto, przysługuje za dni pracy.

Dodatek stażowy wypłacany jest również pracownikowi za dni jego nieobecności w pracy spowodowanej niezdolnością do pracy wskutek choroby bądź koniecznością osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, pod warunkiem że pracownik za te dni otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego (§ 7 rozporządzenia płacowego oraz § 11 rozporządzenia płacowego w jednostkach organizacyjnych).

Skoro jednak w regulaminie wynagradzania samorządowej jednostki organizacyjnej jest zapis, że dodatek stażowy nie należy się w przypadku przebywania pracownika na zwolnieniu chorobowym, świadczy to o tym, że będzie on uwzględniany przy ustalaniu wysokości podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego. W przypadku pracowników gmin, powiatów i urzędów marszałkowskich przepisy rozporządzenia płacowego dotyczącego dodatku stażowego mają pierwszeństwo przed regulaminem wynagradzania.

Inne dodatki

Nie ze wszystkimi dodatkami sprawa jest tak jasna. Poza ogólnymi zasadami ich przyznawania i wypłaty, w przepisach brak szczegółowych informacji, czy składniki te wypłacane są również za czas nieświadczenia pracy. Pozostają zatem regulacje wewnętrzne, chyba że charakter i cel określonego dodatku nie pozostawiają żadnych wątpliwości co do pomniejszania jego wysokości za czas nieprzepracowany.

Dodatek funkcyjny przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu i kierownikowi urzędu stanu cywilnego. Jest wypłacany jedynie za czas wykonywania określonych czynności (§ 5 rozporządzenia płacowego w jednostkach organizacyjnych i § 6 rozporządzenia płacowego).

Charakter dodatku funkcyjnego wskazuje, że nie przysługuje on za czas niewykonywania obowiązków - czas nieprzepracowany. Wstrzymanie wypłaty za takie okresy świadczy o wliczaniu dodatku do podstawy wymiaru zasiłków, chyba że przepisy wewnętrzne obowiązujące w jednostce budżetowej przewidują inne zasady wypłaty dodatku funkcyjnego.

Analogicznie należy postępować z dodatkiem dla pracowników socjalnych. O tym, czy dodatek ten będzie uwzględniany w podstawie wymiaru wynagrodzenia chorobowego, decydować będą warunki jego wypłaty.

Z ORZECZNICTWA

Podstawę wymiaru stanowią tylko te składniki wynagrodzenia, co do których z przepisów układów zbiorowych lub innych aktów normatywnych dotyczących wynagradzania wynika, że podlegają one zmniejszeniu lub zawieszeniu w okresie pobierania przez pracownika zasiłku chorobowego. Składników tych nie uwzględnia się tylko wówczas, gdy wynagrodzenie chorobowe przysługuje za okres przypadający po upływie terminu, na jaki przyznano pracownikowi prawo do danego składnika.

Wyrok SN z 11 maja 2005 r., sygn. akt III UK 33/05

 

Magdalena Kasprzak

Podstawy prawne:

• Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1654)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 431)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 430)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

REKLAMA

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

REKLAMA