Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kadry i płace w sferze budżetowej

Ewa Preis
inforCMS
Od 1 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych. Jak się okazuje, wciąż stwarzają one pracodawcom spore kłopoty interpretacyjne. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się problemy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych.

(?) Jestem kierownikiem urzędu gminy. Obecnie zatrudniamy 5 pracowników mianowanych. Jak mam ustalić wynagrodzenie tych pracowników? Czy pracownikowi mianowanemu mogę przyznać nagrodę?

Może Pan przyznać nagrodę pracownikowi minowanemu. Do pracowników samorządowych mianowanych do 31 grudnia 2011 r. mają zastosowanie dotychczasowe przepisy dotyczące wynagrodzeń. Obowiązuje ich zatem uchylone dla pozostałych pracowników samorządowych rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Na podstawie tego rozporządzenia pracownikom samorządowym, a zatem również pracownikom samorządowym mianowanym, przysługuje nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.

WAŻNE!

Pracownikom mianowanym można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.

PRZYKŁAD

W urzędzie gminy w 2009 r. jest zatrudniony pracownik mianowany na stanowisku głównego specjalisty. Wykazuje on dużą samodzielność w wykonywaniu zadań oraz koordynował w I kwartale 2009 r. pracę zespołu złożonego z kilku pracowników urzędu przy wykonywaniu powierzonego zadania związanego z obchodami rocznicy miasta. Takiemu pracownikowi można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach środków, którymi dysponuje kierownik jednostki. O przyznaniu nagrody oraz o jej wysokości decyduje kierownik jednostki.

(?) Czy pracownikowi samorządowemu mianowanemu można w 2009 r. podwyższyć wynagrodzenie zasadnicze?

Podwyższenie wynagrodzenia pracownikowi samorządowemu mianowanemu zatrudnionemu na danym stanowisku pracy będzie możliwe tylko w ramach kategorii zaszeregowania wskazanych w rozporządzeniu z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Wynagrodzenie będzie można zatem takiemu pracownikowi podwyższyć, przyznając mu maksymalną kategorię zaszeregowania na danym stanowisku.

PRZYKŁAD

W urzędzie gminy na stanowisku głównego specjalisty jest zatrudniony pracownik mianowany z wynagrodzeniem 3000 zł. Górna granica wynagrodzenia na tym stanowisku wynosi 4000 zł (XVII kategoria zaszeregowania). Zatem pracodawca może takiemu pracownikowi podwyższyć wynagrodzenie maksymalnie do kwoty 4000 zł.


• art. 772 § 1, § 5, art. 128 § 2 pkt 2, art. 282 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy,

• art. 36 ust. 4 i ust. 5, art. 39 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 1, art. 58, art. 59 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458),

• rozporządzenie z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398),

• § 13 wraz z załącznikiem nr 1 uchylonego rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (DzU nr 146, poz. 1223 ze zm.).

Małgorzata Terlikowska

radca Prezesa Rady Ministrów w Kancelarii Prezesa RM

Nowe zasady ustalania kwalifikacji do wykonywania pracy nauczyciela

Od 1 września br. zacznie obowiązywać rozporządzenie, które doprecyzowało ogólnie określone w Karcie Nauczyciela warunki, jakie muszą spełnić kandydaci na nauczycieli. Wskazuje ono na wymagany poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek. Pozwoli to uniknąć nieporozumień między kandydatem na nauczyciela a dyrektorem np. w sytuacji, gdy kandydat na nauczyciela posiadający tytuł zawodowy magistra uważa, że ukończone studia wyższe, niezależnie od kierunku, dają mu wystarczające kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 12 marca 2009 r. r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (DzU nr 50, poz. 400, zwane dalej – rozporządzenie), które wejdzie w życie 1 września 2009 r., doprecyzowało i uporządkowało obecnie obowiązujące wymagania kwalifikacyjne określone w Karcie Nauczyciela. Pełną treść rozporządzenia znajdą Państwo na stronie www.mp.infor.pl.

Karta Nauczyciela pozwala na wykonywanie pracy na stanowisku nauczyciela osobie, która:

• posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do zajmowania którego są to wystarczające kwalifikacje,

• przestrzega podstawowych zasad moralnych,

• spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu (art. 9 ust. 1 Karty Nauczyciela).

Na potwierdzenie posiadanego wykształcenia kandydat na nauczyciela powinien przedstawić:

• dyplom ukończenia szkoły wyższej lub zakładu kształcenia nauczycieli,

• zaświadczenie/świadectwo potwierdzające posiadane przygotowanie pedagogiczne.

1. Nowe definicje pojęć

Aby prawidłowo ocenić kwalifikacje przyszłego nauczyciela, dyrektor musi poznać definicje pojęć używanych w przepisach rozporządzenia. I tak, mówiąc o:

• nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych wymienionych w Karcie Nauczyciela,

• kursie kwalifikacyjnym – należy przez to rozumieć kurs kwalifikacyjny z zakresu określonego przedmiotu, prowadzonych zajęć lub przygotowania pedagogicznego, organizowany zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, którego ukończenie umożliwia nauczycielowi posiadającemu poziom wykształcenia wymagany od nauczycieli danego typu szkoły lub rodzaju placówki uzyskanie kwalifikacji do nauczania tego przedmiotu, prowadzenia tych zajęć lub przygotowania pedagogicznego,

• przygotowaniu pedagogicznym – należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

• zakładzie kształcenia nauczycieli – należy przez to rozumieć kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium języków obcych, studium nauczycielskie, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego lub pedagogiczne studium techniczne,

• studiach pierwszego stopnia – należy przez to rozumieć studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe,

• studiach magisterskich – należy przez to rozumieć studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie,

• studiach wyższych bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć studia pierwszego stopnia albo studia magisterskie.

WAŻNE!

Od 1 września 2009 r. nauczyciel nie musi być absolwentem studiów na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć.

2. Pedagodzy inni niż nauczyciele

Dotychczas brakowało szczegółowych uregulowań dotyczących kwalifikacji wymaganych przy zatrudnianiu nauczycieli świetlicy, wychowawców w internatach czy pedagogów szkolnych. Dyrektorzy szkół oceniali kwalifikacje kandydatów na te stanowiska wykorzystując swoje doświadczenie w pracy w oświacie i poprzednie, stare przepisy. Na spotkaniach z przedstawicielami ministerstwa zgłaszali konieczność uregulowania tej kwestii.

Od nowego roku szkolnego kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach będzie posiadać m.in. osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły.

PRZYKŁAD

Dyrektor szkoły podstawowej poszukuje wychowawcy świetlicy. Zgłosiła się osoba posiadająca kwalifikacje do prowadzenia zajęć z przyrody. Do 31 sierpnia br. kwalifikacje do pracy w świetlicy posiadali nauczyciele, którzy ukończyli pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą. Od 1 września 2009 r. nauczycielka mająca kwalifikacje do nauczania przyrody w szkole podstawowej może zostać zatrudniona w charakterze wychowawcy świetlicy.

Stanowisko pedagoga szkolnego w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach uzupełniających i szkołach policealnych będzie mogła zajmować osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła:

• studia magisterskie na kierunku pedagogika o specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom lub

• studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć.

Osoba o wyżej opisanych kwalifikacjach może być również pedagogiem szkolnym w gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Ponadto w tych placówkach będzie mogła zostać zatrudniona na stanowisku pedagoga szkolnego osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła:

• studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika o specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom lub

• studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć.

• art. 9 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (DzU z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zm.),

• rozporządzenie z 12 marca 2009 r. r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (DzU nr 50, poz. 400).

Ewa Preis

radca prawny


 

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź >>
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Tylko teraz
349,00 zł
614,00
Przejdź do sklepu
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    2 gru 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Senior+ w edycji na 2022 rok
    Program Senior+ w edycji na 2022 rok adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego. Jakie wymagania należy spełnić?
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022 - minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował po posiedzeniu Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, że osiągnięto porozumienie. Od kiedy i o ile wzrosną wynagrodzenia medyków?
    Wizja lokalna w terenie
    Wizja lokalna, uregulowana w ustawie ‒ Prawo zamówień publicznych, jest szczególnym narzędziem, z którego zamawiający może skorzystać, określając warunki udziału w postępowaniu. Próżno szukać definicji legalnej tego pojęcia albo wyraźnych wymogów określonych przez ustawodawcę w tym zakresie. Jednak niezastosowanie się przez wykonawcę do wytycznych określonych w specyfikacji warunków zamówienia w tym względzie może skutkować odrzuceniem oferty, co rodzi konkretne konsekwencje w sferze proceduralnej.
    Klasyfikacja budżetowa wykonania instalacji fotowoltaiki

    Jaki paragraf klasyfikacji budżetowej będzie właściwy dla wydatków związanych ze sporządzeniem kosztorysu szacunkowego na wykonanie instalacji CO i fotowoltaiki (kwota 5500 zł)?

    Jak rozliczyć VAT od usług pośrednictwa sprzedaży zestawów fotowoltaicznych
    Jaką stawką ryczałtu opodatkować usługi wywozu odpadów przez firmę budowlaną – interpretacja MF

    Przychody z tytułu obciążania klientów opłatami za wywóz odpadów budowlanych stanowiącymi element kompleksowej usługi budowlanej należy opodatkować ryczałtem w wysokości 5,5%. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

    Służba cywilna - uelastycznienie naboru i czasu pracy
    Projekt nowelizacji ustawy o służbie cywilnej zakłada m.in. uelastycznienie procesu naboru do służby cywilnej i zmiany w czasie pracy.