REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kadry i płace w sferze budżetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Preis
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych. Jak się okazuje, wciąż stwarzają one pracodawcom spore kłopoty interpretacyjne. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się problemy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych.

(?) Jestem kierownikiem urzędu gminy. Obecnie zatrudniamy 5 pracowników mianowanych. Jak mam ustalić wynagrodzenie tych pracowników? Czy pracownikowi mianowanemu mogę przyznać nagrodę?

REKLAMA

REKLAMA

Może Pan przyznać nagrodę pracownikowi minowanemu. Do pracowników samorządowych mianowanych do 31 grudnia 2011 r. mają zastosowanie dotychczasowe przepisy dotyczące wynagrodzeń. Obowiązuje ich zatem uchylone dla pozostałych pracowników samorządowych rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Na podstawie tego rozporządzenia pracownikom samorządowym, a zatem również pracownikom samorządowym mianowanym, przysługuje nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.

WAŻNE!

Pracownikom mianowanym można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W urzędzie gminy w 2009 r. jest zatrudniony pracownik mianowany na stanowisku głównego specjalisty. Wykazuje on dużą samodzielność w wykonywaniu zadań oraz koordynował w I kwartale 2009 r. pracę zespołu złożonego z kilku pracowników urzędu przy wykonywaniu powierzonego zadania związanego z obchodami rocznicy miasta. Takiemu pracownikowi można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach środków, którymi dysponuje kierownik jednostki. O przyznaniu nagrody oraz o jej wysokości decyduje kierownik jednostki.

(?) Czy pracownikowi samorządowemu mianowanemu można w 2009 r. podwyższyć wynagrodzenie zasadnicze?

Podwyższenie wynagrodzenia pracownikowi samorządowemu mianowanemu zatrudnionemu na danym stanowisku pracy będzie możliwe tylko w ramach kategorii zaszeregowania wskazanych w rozporządzeniu z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Wynagrodzenie będzie można zatem takiemu pracownikowi podwyższyć, przyznając mu maksymalną kategorię zaszeregowania na danym stanowisku.

PRZYKŁAD

W urzędzie gminy na stanowisku głównego specjalisty jest zatrudniony pracownik mianowany z wynagrodzeniem 3000 zł. Górna granica wynagrodzenia na tym stanowisku wynosi 4000 zł (XVII kategoria zaszeregowania). Zatem pracodawca może takiemu pracownikowi podwyższyć wynagrodzenie maksymalnie do kwoty 4000 zł.


• art. 772 § 1, § 5, art. 128 § 2 pkt 2, art. 282 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy,

• art. 36 ust. 4 i ust. 5, art. 39 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 1, art. 58, art. 59 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458),

• rozporządzenie z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398),

• § 13 wraz z załącznikiem nr 1 uchylonego rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (DzU nr 146, poz. 1223 ze zm.).

Małgorzata Terlikowska

radca Prezesa Rady Ministrów w Kancelarii Prezesa RM

Nowe zasady ustalania kwalifikacji do wykonywania pracy nauczyciela

Od 1 września br. zacznie obowiązywać rozporządzenie, które doprecyzowało ogólnie określone w Karcie Nauczyciela warunki, jakie muszą spełnić kandydaci na nauczycieli. Wskazuje ono na wymagany poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek. Pozwoli to uniknąć nieporozumień między kandydatem na nauczyciela a dyrektorem np. w sytuacji, gdy kandydat na nauczyciela posiadający tytuł zawodowy magistra uważa, że ukończone studia wyższe, niezależnie od kierunku, dają mu wystarczające kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 12 marca 2009 r. r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (DzU nr 50, poz. 400, zwane dalej – rozporządzenie), które wejdzie w życie 1 września 2009 r., doprecyzowało i uporządkowało obecnie obowiązujące wymagania kwalifikacyjne określone w Karcie Nauczyciela. Pełną treść rozporządzenia znajdą Państwo na stronie www.mp.infor.pl.

Karta Nauczyciela pozwala na wykonywanie pracy na stanowisku nauczyciela osobie, która:

• posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do zajmowania którego są to wystarczające kwalifikacje,

• przestrzega podstawowych zasad moralnych,

• spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu (art. 9 ust. 1 Karty Nauczyciela).

Na potwierdzenie posiadanego wykształcenia kandydat na nauczyciela powinien przedstawić:

• dyplom ukończenia szkoły wyższej lub zakładu kształcenia nauczycieli,

• zaświadczenie/świadectwo potwierdzające posiadane przygotowanie pedagogiczne.

1. Nowe definicje pojęć

Aby prawidłowo ocenić kwalifikacje przyszłego nauczyciela, dyrektor musi poznać definicje pojęć używanych w przepisach rozporządzenia. I tak, mówiąc o:

• nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych wymienionych w Karcie Nauczyciela,

• kursie kwalifikacyjnym – należy przez to rozumieć kurs kwalifikacyjny z zakresu określonego przedmiotu, prowadzonych zajęć lub przygotowania pedagogicznego, organizowany zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, którego ukończenie umożliwia nauczycielowi posiadającemu poziom wykształcenia wymagany od nauczycieli danego typu szkoły lub rodzaju placówki uzyskanie kwalifikacji do nauczania tego przedmiotu, prowadzenia tych zajęć lub przygotowania pedagogicznego,

• przygotowaniu pedagogicznym – należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

• zakładzie kształcenia nauczycieli – należy przez to rozumieć kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium języków obcych, studium nauczycielskie, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego lub pedagogiczne studium techniczne,

• studiach pierwszego stopnia – należy przez to rozumieć studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe,

• studiach magisterskich – należy przez to rozumieć studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie,

• studiach wyższych bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć studia pierwszego stopnia albo studia magisterskie.

WAŻNE!

Od 1 września 2009 r. nauczyciel nie musi być absolwentem studiów na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć.

2. Pedagodzy inni niż nauczyciele

Dotychczas brakowało szczegółowych uregulowań dotyczących kwalifikacji wymaganych przy zatrudnianiu nauczycieli świetlicy, wychowawców w internatach czy pedagogów szkolnych. Dyrektorzy szkół oceniali kwalifikacje kandydatów na te stanowiska wykorzystując swoje doświadczenie w pracy w oświacie i poprzednie, stare przepisy. Na spotkaniach z przedstawicielami ministerstwa zgłaszali konieczność uregulowania tej kwestii.

Od nowego roku szkolnego kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach będzie posiadać m.in. osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły.

PRZYKŁAD

Dyrektor szkoły podstawowej poszukuje wychowawcy świetlicy. Zgłosiła się osoba posiadająca kwalifikacje do prowadzenia zajęć z przyrody. Do 31 sierpnia br. kwalifikacje do pracy w świetlicy posiadali nauczyciele, którzy ukończyli pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą. Od 1 września 2009 r. nauczycielka mająca kwalifikacje do nauczania przyrody w szkole podstawowej może zostać zatrudniona w charakterze wychowawcy świetlicy.

Stanowisko pedagoga szkolnego w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach uzupełniających i szkołach policealnych będzie mogła zajmować osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła:

• studia magisterskie na kierunku pedagogika o specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom lub

• studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć.

Osoba o wyżej opisanych kwalifikacjach może być również pedagogiem szkolnym w gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Ponadto w tych placówkach będzie mogła zostać zatrudniona na stanowisku pedagoga szkolnego osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła:

• studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika o specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom lub

• studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć.

• art. 9 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (DzU z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zm.),

• rozporządzenie z 12 marca 2009 r. r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (DzU nr 50, poz. 400).

Ewa Preis

radca prawny


 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA