REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Urszula Mirowska-Łoskot
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób
Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie rachmistrzów nie jest proste do rozliczenia. Urzędy statystyczne mają problemy z liczbą osób spisanych przez poszczególnych rachmistrzów. Rachmistrzowie stają się również ofiarami oszustw.

Problemy z wynagrodzeniem rachmistrzów

Rachmistrzowie skarżą się na problemy z rozliczeniem liczby spisanych osób, od której zależy ich wynagrodzenie. GUS zapewnia, że wszystkie wątpliwości zostaną wyjaśnione.

REKLAMA

Urzędy statystyczne właśnie podliczają pracę rachmistrzów, którzy brali udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021. Od tego podsumowania będzie zależał ich zarobek. Za jedną ankietę mogą otrzymać 6 zł brutto. Niestety zdaniem niektórych rachmistrzów urząd statystyczny przesłał im błędne rozliczenia. – W moim przypadku pomylili się o ok. 300 formularzy – skarży się rachmistrz z woj. zachodniopomorskiego. – To bardzo dużo, bo chodzi o 1,8 tys. zł. – dodaje. – Spisałem ok. 2 tys. osób, a z rozliczenia wynika, że ok. 1,8 tys. – przyznaje rachmistrz z woj. mazowieckiego. Inni również skarżą się, ale chodzi zazwyczaj o kilka brakujących ankiet. – Mnie się nie zgadza pięć osób, ale to już tylko 30 zł. Nie będę się kłócić – wylicza następny. Z kolei niektórzy rachmistrzowie cieszą się, bo urząd pomylił się, ale na ich korzyść, np. doliczając ankiety.

Liczba spisanych osób - wojewódzkie urzędy statystyczne

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny informuje, że rachmistrzowie mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia, a urzędnicy na pewno się nimi zajmą. – Rozliczenia z rachmistrzami realizują wojewódzkie urzędy statystyczne, w których byli oni zatrudnieni. Zakończą się 31 października br. Każde rozliczenie jest traktowane indywidualnie i wyjaśniane, jeśli rachmistrz zgłasza do urzędu uwagi – informuje Karolina Banaszek, rzecznik prasowy prezesa GUS.

Rachmistrzowie obawiają się jednak, że trudno będzie im udowodnić, że spisali więcej osób, niż wynika z przesłanego z urzędu rozliczenia, a urzędnicy nie doliczą brakujących ankiet, mimo że mają twarde dowody. Niektórzy notowali imiona i nazwiska wszystkich spisanych respondentów. Jednak pochwalenie się taką listą może być ryzykowne, bo nie powinni zbierać tych danych. – Muszę poczekać, aż urzędnicy odniosą się do moich zastrzeżeń. Ale w moim przypadku pomyłka jest duża. Nie odpuszczę tego – zapowiada rachmistrz z woj. zachodniopomorskiego.

Rachmistrzowie ofiarami oszustw

Błędny w rozliczeniach to niejedyny problem, z jakim mierzą się rachmistrzowie podczas rozliczania z urzędem za wykonaną pracę. Okazuje się, że rozsyłane są do nich fałszywe e-maile. Nadawca, podając się za urząd statystyczny, prosi o otwarcie załącznika i potwierdzenie numerem PESEL. Temat e-maila to „Pasek wynagrodzeń”, a treść e-maila brzmi: „Dzień dobry, w załączniku przesyłamy pasek wynagrodzeń. Uprzejmie informujemy, iż w związku z podniesieniem bezpieczeństwa danych w sieci, informacje o wynagrodzeniach są dodatkowo szyfrowane. W celu pobrania paska, po otwarciu załącznika, prosimy o wprowadzenie hasła, którym jest nr PESEL”. Urzędnicy ostrzegają, że takich e-maili nie rozsyłają. To próba wyłudzenia danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

115 mln zł wyniosą wydatki na rachmistrzów, pochodzących z naboru dokonywanego przez gminne biura spisowe

16 tys. rachmistrzów rekrutowanych przez gminy było potrzebnych do przeprowadzenia NSP w 2021 r.

386 mln zł wyniesie łączy koszt Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2021 r.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA