REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób

Urszula Mirowska-Łoskot
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób
Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie rachmistrzów nie jest proste do rozliczenia. Urzędy statystyczne mają problemy z liczbą osób spisanych przez poszczególnych rachmistrzów. Rachmistrzowie stają się również ofiarami oszustw.

Problemy z wynagrodzeniem rachmistrzów

Rachmistrzowie skarżą się na problemy z rozliczeniem liczby spisanych osób, od której zależy ich wynagrodzenie. GUS zapewnia, że wszystkie wątpliwości zostaną wyjaśnione.

REKLAMA

Urzędy statystyczne właśnie podliczają pracę rachmistrzów, którzy brali udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021. Od tego podsumowania będzie zależał ich zarobek. Za jedną ankietę mogą otrzymać 6 zł brutto. Niestety zdaniem niektórych rachmistrzów urząd statystyczny przesłał im błędne rozliczenia. – W moim przypadku pomylili się o ok. 300 formularzy – skarży się rachmistrz z woj. zachodniopomorskiego. – To bardzo dużo, bo chodzi o 1,8 tys. zł. – dodaje. – Spisałem ok. 2 tys. osób, a z rozliczenia wynika, że ok. 1,8 tys. – przyznaje rachmistrz z woj. mazowieckiego. Inni również skarżą się, ale chodzi zazwyczaj o kilka brakujących ankiet. – Mnie się nie zgadza pięć osób, ale to już tylko 30 zł. Nie będę się kłócić – wylicza następny. Z kolei niektórzy rachmistrzowie cieszą się, bo urząd pomylił się, ale na ich korzyść, np. doliczając ankiety.

Liczba spisanych osób - wojewódzkie urzędy statystyczne

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny informuje, że rachmistrzowie mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia, a urzędnicy na pewno się nimi zajmą. – Rozliczenia z rachmistrzami realizują wojewódzkie urzędy statystyczne, w których byli oni zatrudnieni. Zakończą się 31 października br. Każde rozliczenie jest traktowane indywidualnie i wyjaśniane, jeśli rachmistrz zgłasza do urzędu uwagi – informuje Karolina Banaszek, rzecznik prasowy prezesa GUS.

Rachmistrzowie obawiają się jednak, że trudno będzie im udowodnić, że spisali więcej osób, niż wynika z przesłanego z urzędu rozliczenia, a urzędnicy nie doliczą brakujących ankiet, mimo że mają twarde dowody. Niektórzy notowali imiona i nazwiska wszystkich spisanych respondentów. Jednak pochwalenie się taką listą może być ryzykowne, bo nie powinni zbierać tych danych. – Muszę poczekać, aż urzędnicy odniosą się do moich zastrzeżeń. Ale w moim przypadku pomyłka jest duża. Nie odpuszczę tego – zapowiada rachmistrz z woj. zachodniopomorskiego.

Rachmistrzowie ofiarami oszustw

Błędny w rozliczeniach to niejedyny problem, z jakim mierzą się rachmistrzowie podczas rozliczania z urzędem za wykonaną pracę. Okazuje się, że rozsyłane są do nich fałszywe e-maile. Nadawca, podając się za urząd statystyczny, prosi o otwarcie załącznika i potwierdzenie numerem PESEL. Temat e-maila to „Pasek wynagrodzeń”, a treść e-maila brzmi: „Dzień dobry, w załączniku przesyłamy pasek wynagrodzeń. Uprzejmie informujemy, iż w związku z podniesieniem bezpieczeństwa danych w sieci, informacje o wynagrodzeniach są dodatkowo szyfrowane. W celu pobrania paska, po otwarciu załącznika, prosimy o wprowadzenie hasła, którym jest nr PESEL”. Urzędnicy ostrzegają, że takich e-maili nie rozsyłają. To próba wyłudzenia danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

115 mln zł wyniosą wydatki na rachmistrzów, pochodzących z naboru dokonywanego przez gminne biura spisowe

16 tys. rachmistrzów rekrutowanych przez gminy było potrzebnych do przeprowadzenia NSP w 2021 r.

386 mln zł wyniesie łączy koszt Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2021 r.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA