REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawo zamówień publicznych zmiany 2025 2026 wywiad
Prawo zamówień publicznych - zmiany w 2025 i 2026 roku. Wywiad z Beatą Żmudzką, Dyrektorką Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Zmiany w zamówieniach publicznych 2025 i 2026

Redaktorka infor.pl, Emilia Panufnik: W tym roku weszło w życie kilka zmian w Prawie zamówień publicznych. Przyjrzyjmy się im po kolei. Po pierwsze, 1 czerwca weszły w życie przepisy ustawy z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. poz. 620). Ustawa ta zmienia brzmienie art. 94 oraz art. 96 Prawa zamówień publicznych. Czego one dotyczą?

REKLAMA

REKLAMA

Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet: Dla wykonawców ustawa ma charakter czysto techniczny. Zmiana w art. 94 i 96 Prawa zamówień publicznych polega wyłącznie na aktualizacji odesłań do nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Nowa ustawa zastąpiła dotychczasową ustawę o promocji zatrudnienia. Z punktu widzenia biznesu i kluczowych postanowień Pzp, istota przepisów pozostała niezmieniona. Artykuły te nadal umożliwiają zamawiającemu zastrzeżenie w ogłoszeniu o zamówieniu, że o jego udzielenie mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy zatrudniający osoby społecznie marginalizowane. Dotyczy to na przykład zakładów pracy chronionej, spółdzielni socjalnych czy innych wykonawców, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja. Utrzymanie tego mechanizmu jest istotne dla podmiotów ekonomii społecznej i wspierania włączenia społecznego poprzez rynek zamówień, a sama aktualizacja odesłań zapewnia spójność prawa.

Beata Żmudzka wywiad zamówienia publiczne

Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet

Źródło zewnętrzne

Wykonawcy z państw trzecich a dostęp do zamówień publicznych

Dnia 9 września 2025 r. weszła w życie nowelizacja ograniczająca dostęp do polskiego rynku zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich (nie będących stronami umów z UE). Nowe przepisy pozbawiają ich dostępu do środków ochrony prawnej przewidzianych w Prawie zamówień publicznych i ustawie o umowie koncesji. W jaki sposób polski ustawodawca ograniczył ten dostęp?

Ustawodawca wprowadził narzędzie, które ma chronić europejski i polski rynek przed wykonawcami z państw, które nie gwarantują wzajemności, czyli nie dają polskim i unijnym firmom równego dostępu do swoich rynków zamówień publicznych. Ograniczenie to zostało wprowadzone w dwojaki sposób. Przepisy dają zamawiającemu prawo do ograniczenia dostępu do polskiego rynku zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich, które nie są stroną porozumienia Światowej Organizacji Handlu (WTO) i nie zawarły z Unią Europejską umów międzynarodowych w zakresie równego dostępu do rynku zamówień publicznych lub robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z tych państw trzecich. Zamawiający może więc wykluczyć takie podmioty, jeśli uzna to za konieczne, np. w celu ochrony strategicznych interesów. Kluczowym elementem obostrzenia jest pozbawienia wykonawców z państw trzecich dostępu do środków ochrony prawnej przewidzianych w ustawie Pzp i ustawie o umowie koncesji.

REKLAMA

Nowelizacja wzmacnia pozycję firm unijnych na polskim rynku i ogranicza ryzyko nieuczciwej konkurencji ze strony podmiotów spoza UE, które mogłyby oferować usługi bez ponoszenia kosztów spełniania unijnych standardów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikaty wykonawców w zamówieniach publicznych

Również we wrześniu tego roku w Dzienniku Ustaw opublikowano Ustawę o certyfikacji. Ustanawia nowy instrument weryfikacji podmiotowej w zamówieniach publicznych. Jak będą funkcjonowały certyfikaty wykonawców? Kiedy wejdą w życie?

Ustawa o certyfikacji, choć ogłoszona 11 września 2025 r., wejdzie w życie w dużej mierze dopiero 12 lipca 2026 r. Ten czas jest niezbędny na przygotowanie infrastruktury i procedur. Certyfikacja ma być nowym instrumentem weryfikacji podmiotowej w zamówieniach publicznych i umożliwiać wykonawcom uzyskanie urzędowego potwierdzenia spełniania określonych wymogów podmiotowych warunkujących udział w przetargu. Jak zapowiada ustawodawca – certyfikaty uproszczą i przyspieszą procedury przetargowe. Zamiast za każdym razem składać obszerne dokumenty potwierdzające te warunki w każdym przetargu, wykonawca przedstawi tylko certyfikat, a zamawiający będzie musiał go uznać.

Dla firm takich jak nasza, działających w sektorze, który w znacznym stopniu opiera się na przetargach, to obietnica dużego uproszczenia i przyspieszenia procesu składania ofert. Zamiast angażować zespół do każdorazowego kompletowania i uwierzytelniania dokumentów, będziemy posługiwać się jednym, aktualnym dokumentem. To oszczędność czasu, redukcja kosztów administracyjnych i mniejsze ryzyko formalnych błędów w ofercie, a co za tym idzie, poprawa efektywności.

Wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych

1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie kolejne duże zmiany w Prawie zamówień publicznych. Co w praktyce oznacza podwyższenie progu stosowania ustawy z 130 000 zł do 170 000 zł?

Podwyższenie progu stosowania Pzp z 130 000 zł do 170 000 zł oznacza, że wszystkie zamówienia o wartości szacunkowej poniżej 170 000 zł netto będą wyłączone spod rygorów ustawy Pzp. W praktyce ma to kilka konsekwencji biznesowych, szczególnie z perspektywy małych i średnich firm oraz małych zamawiających. Zamawiający, w tym np. mniejsze jednostki samorządowe czy szkoły, nie będą musieli przeprowadzać czasochłonnych i skomplikowanych procedur przetargowych dla zamówień o tej wartości (np. małe usługi serwisowe czy drobne dostawy). Będą mogli stosować uproszczone, wewnętrzne procedury. Jednocześnie to też ułatwienie dla wykonawców, którzy starają się o mniejsze zamówienia np. na doraźną ochronę eventów czy monitoring małych obiektów. Będą mogły one być zrealizowane zdecydowanie szybciej - zamiast 1-2 miesięcy na przetarg, procedura może potrwać kilka dni, co zwiększa płynność i zapewni możliwość szybkiego reagowania na potrzeby klientów. Mniej zamówień objętych Pzp to też mniejsze obciążenie biurokratyczne zarówno dla zamawiających, jak i dla nas jako wykonawców, co również przekłada się na oszczędności operacyjne.

Czy nowe regulacje zmieniają istotnie przepisy dotyczące zachowania konkurencyjności postępowań o udzielenie zamówienia publicznego?

Tak, jak najbardziej. Nowe regulacje wprowadzają mechanizmy, których celem jest realne podniesienie konkurencyjności poprzez deregulację procesu, zwiększenie przejrzystości, innowacyjności i skuteczności, a także zapewnienie równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Zdalne rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą

Wiemy, że to nie wszystkie zmiany w Prawie zamówień publicznych, które wejdą w życie w przyszłym roku. 13 marca 2026 r. zaczynają obowiązywać nowe przepisy Prawa zamówień publicznych dotyczące rozpraw zdalnych przed Krajową Izbą Odwoławczą. Czy może Pani wytłumaczyć Czytelnikom Infor.pl na czym polegają?

Wprowadzenie rozpraw zdalnych przed KIO to jeden z elementów szerszej elektronizacji i deregulacji postępowań odwoławczych. Jest to bardzo pozytywna i potrzebna zmiana. Nowe przepisy umożliwią prowadzenie rozpraw odwoławczych w KIO zdalnie, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się w czasie rzeczywistym – podobnie jak to miało miejsce w sądach w okresie pandemii. Dla wykonawców z całej Polski koszty udziału w rozprawie to nie tylko opłaty prawne, ale także delegacje, dojazdy i noclegi dla prawników i reprezentantów firmy. Możliwość udziału zdalnego znacząco obniża te koszty, co jest szczególnie istotne w przypadku sporu o mniejsze zamówienia. Zdalne rozprawy przyczynią się też do większej dostępności do wymiaru sprawiedliwości w sprawach zamówień publicznych. To z kolei może zachęcić mniejsze podmioty do korzystania ze środków ochrony prawnej, co działa prokonkurencyjnie.

Jak ocenia Pani nowe przepisy wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Nowelizacje stanowią istotny krok w zmianie systemu zamówień publicznych w Polsce, szczególnie w zakresie usprawnienia procesów i lepszej ochrony wykonawców. Jednocześnie oczywiście dostrzegamy pewne wyzwania dla wykonawców, choćby dotyczące wyższego progu stosowanie Pzp, co ogranicza środki ochrony prawnej dla mniejszych zamówień. Nowelizacje wprowadzające odmienne zasady dla wykonawców z państw trzecich, będą od nich wymagały śledzenia na bieżąco owych regulacji i adaptacji do nich, jeśli podmioty te będą chciały utrzymać konkurencyjność.

Dziękuję za przybliżenie najważniejszych zmian w prawie zamówień publicznych.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA