REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

DGP: Jak rozliczyć w PIT przekroczenie progu podatkowego 120 000 zł w 2022 r. [brutto netto]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
DGP: Jak rozliczyć w PIT przekroczenie progu podatkowego 120 000 zł w 2022 r. [brutto netto]
DGP: Jak rozliczyć w PIT przekroczenie progu podatkowego 120 000 zł w 2022 r. [brutto netto]

REKLAMA

REKLAMA

Przekroczenie drugiego progu podatkowego oznacza konieczność zapłaty wyższego podatku - według stawki 32 proc., a nie 12 proc.

Pierwszym progiem podatkowym bywa nazywana kwota wolna od podatku. Obecnie wynosi ona 30 tys. zł. Przy takim dochodzie rocznym w ogóle nie płaci się podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Dopiero od dochodów ponad tę kwotę należy zapłacić podatek według stawki 12 proc. Lepiej zarabiający mogą przekroczyć drugi próg skali podatkowej, powyżej którego PIT wynosi już nie 12 proc., a 32 proc. Polski Ład podniósł wysokość tego progu z 85 528 zł do 120 tys. zł. Przepis obowiązuje od początku 2022 r, a w 2023 r. nic się pod tym względem nie zmieni.

REKLAMA

Prób podatkowy 120 tys. zł – netto czy brutto?

Kwota 120 tys. zł odnosi się do podstawy obliczenia podatku lub inaczej: dochodu po odliczeniach. Błędem będzie zarówno odnoszenie jej do zarobków netto, jak i zarobków brutto. Aby obliczyć podstawę obliczenia podatku, od zarobków brutto (przychodów) odejmujemy składki na ubezpieczenia społeczne, koszty uzyskania przychodów i niektóre ulgi podatkowe.

Drugi próg przy zarobkach ponad 11 tys. zł

Podstawa opodatkowania zależy od różnych czynników i nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, przy jakich zarobkach miesięcznych osiągnie ona równowartość drugiego progu podatkowego, czyli 120 tys. zł.

Weźmy jednak pod uwagę najprostszy przykład:

REKLAMA

Pracownik zatrudniony na pełen etat u jednego pracodawcy zarabia tyle samo w każdym miesiącu, nie dorabia, nie dojeżdża do pracy, nie uczestniczy w pracowniczych planach kapitałowych (PPK) i nie korzysta z ulg. Aby przekroczyć próg, musiałby zarabiać 11 879 zł brutto co miesiąc. To spora zmiana w porównaniu ze stanem sprzed Polskiego Ładu, gdzie przekroczenie progu powodowały stałe zarobki rzędu 8,5 tys. zł miesięcznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście, powyższe wyliczenia należy traktować orientacyjnie. Inną kwotę otrzymamy np., gdy podatnik ma prawo do wyższych kosztów uzyskania przychodów, wykonuje umowę zlecenia, dochód uzyskuje u dwóch pracodawców, otrzymuje dodatki do wynagrodzenia itp. W uproszczeniu można jednak założyć, że zarobki do wysokości ok. 11 tys. zł nie powinny skutkować przekroczeniem progu.

Próg podatkowy 120 tys. zł dotyczy też osób prowadzących działalność gospodarczą, ale tylko opodatkowaną na zasadach ogólnych (według skali). Progów podatkowych nie ma natomiast, gdy działalność jest opodatkowana ryczałtem, liniowo lub w formie karty podatkowej.

Co się stanie po przekroczeniu progu podatkowego

Konsekwencją przekroczenia drugiego progu podatkowego jest obowiązek zapłaty podatku według wyższej stawki, jednakże tylko od nadwyżki ponad próg. Określa to wzór z art. 27 ust. 1 ust. o PIT, dotyczący skali podatkowej. Zgodnie z nim:

Podstawa obliczenia podatku w zł

podatek wynosi

do

ponad

120 000

12% minus kwota zmniejszająca podatek 3600 zł

120 000 zł

10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł

Przykład 1.

Podatnik osiągnął roczny dochód 121 tys. zł, a więc przekroczył próg o 1 tys. zł.

Jego podatek wyniesie:

10 800 zł plus 32%x1000=11 120 zł.

Gdyby nie istniał próg, podatek liczylibyśmy według wzoru: 12%*121 000 zł minus 3600 zł = 10 920 zł. Podatnik miałby więc do zapłacenia 200 zł mniej w skali roku.

Przykład 2.

Podatnik osiągnął roczny dochód 130 000 zł, a więc przekroczył próg o 10 tys. zł. Jego podatek wyniesie:

10 800 zł plus 32%x10 000=14 000 zł

A gdyby nie było progu? Podatek byłby niższy o 2 tys. zł w skali roku: 12%*130 000 zł minus 3600 zł=12 000 zł.

W przypadku etatowców, płatnik (pracodawca) odprowadzając zaliczki na podatek, uwzględnia przekroczenie progu. Gdy dochód podatnik liczony od początku roku przekroczy 120 tys. zł, płatnik zaczyna odprowadzać wyższe zaliczki od jego pensji. Dlatego też pracownicy, którzy przekroczą próg, w ostatnich miesiącach roku dostają „na rękę” mniej niż na początku roku.

Inaczej jest w przypadku umów cywilnoprawnych – tutaj płatnik co do zasady nie „pilnuje”, czy próg 120 tys. zł nie został przekroczony i odprowadza 12-procentowe zaliczki na podatek przez cały rok. Jeśli podatnik próg przekroczy, sam będzie musiał dopłacić brakujący podatek w rozliczeniu rocznym PIT. Sposobem na uniknięcie tej niedogodności jest złożenie płatnikowi wniosku o obliczanie i pobieranie w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy według wyższej stawki podatkowej (art. 41a ustawy o PIT).

Czy da się uniknąć przekroczenia progu? W niektórych sytuacjach jest to możliwe, gdy podatnik rozlicza PIT z małżonkiem lub jako samotny rodzic. Także ulgi podatkowe, które powodują obniżenie dochodu (nie: podatku) mogą sprawić, że w ostatecznym rozliczeniu dochód 120 tys. zł nie zostanie przekroczony. Beneficjenci ulg dla młodych, 4+, na powrót i dla pracujących seniorów „wpadną” w drugi próg dopiero, gdy ich dochód ponad limit 85 528 zł przekroczy 120 tys. zł.

Danina solidarnościowa

Niekiedy spotykamy się jeszcze z określeniem „trzeci próg podatkowy”. Odnosi się ono do daniny solidarnościowej, czyli podatku dla milionerów. Jest to dodatkowa danina w wysokości 4 proc., jaką należy zapłacić po przekroczeniu 1 mln zł rocznych dochodów.

11 141 zł i 12 800 zł - co oznaczają te kwoty

Przy okazji wprowadzania Polskiego Ładu głośno było jeszcze o innych kwotach zarobków, których przekroczenie może nieść określone konsekwencje: 11 141 zł i 12 800 zł. Nie mają one wiele wspólnego z progami podatkowymi, ale dla jasności w tym miejscu warto wyjaśnić ich znaczenie.

11 141 zł brutto to kwota, która odnosiła się do miesięcznego górnego pułapu ulgi dla klasy średniej. Ulga ta została zlikwidowana, a zamiast niej obniżono podstawową stawkę PIT z 17 proc. do 12 proc. W 2023 r. podatnicy nie muszą się już tą kwotą w ogóle przejmować.

12 800 zł brutto to górna granica miesięcznie zarobków, przy których zmiany wprowadzone przez Polski Ład i Polski Ład 2.0 powinny być dla podatnika korzystne lub neutralne. Innymi słowy, gdy ktoś zarabia do 12 800 zł, zasady opodatkowania w 2022 r. powinny być dla niego korzystniejsze bądź w najgorszym razie takie same jak w 2021 r. Kwota 12 800 zł brutto nie pojawia się w ustawie, a w wypowiedziach polityków tłumaczących skutki wprowadzonej reformy. Nie jest to żaden próg, po przekroczeniu którego podatnik traci jakieś prawa albo musi spełniać nowe obowiązki.

Przy jakich zarobkach brutto przekroczy się próg podatkowy

Tomasz Ciechoński

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA