REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie dyscyplinarne i przywrócenie do pracy. Co z prawem do trzynastki?

Dyscyplinarne zwolnienie z pracy a prawo do trzynastki

REKLAMA

REKLAMA

Dyscyplinarne zwolnienie z pracy a prawo do trzynastki. Czy pracownikowi zwolnionemu dyscyplinarnie i przywróconemu do pracy przysługuje prawo do trzynastki?

Dyscyplinarne zwolnienie z pracy a prawo do trzynastki

PROBLEM

REKLAMA

Pracownik został zatrudniony w 2012 r., zwolniony dyscyplinarnie w grudniu 2021 r., przywrócony do pracy ugodą przed sądem, zawartą 18 lipca 2022 r. W dniach od 1 stycznia 2022 r. do 1 marca 2022 r. przebywał na zwolnieniu lekarskim, następnie od 2 marca 2022 r. – 1 sierpnia 2022 r. przypadał okres usprawiedliwionej nieobecności, zaliczany do stażu pracy z wypłaconym zaległym wynagrodzeniem, na podstawie ugody przed sądem. Następnie od 2 sierpnia 2022 r. – 30 listopada 2022 r. była nieobecność usprawiedliwiona niepłatna (okres wypowiedzenia) - z uwagi na przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy. Czy pracownik ma prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r.?

RADA

Z przepisów ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej wynika, iż pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Możliwość nabycia dodatkowego wynagrodzenia wymiarze proporcjonalnym uzależniona jest natomiast od przepracowania co najmniej 6 miesięcy. Okres przebywania na zwolnieniu lekarskim, okres usprawiedliwionej nieobecności, zaliczany do stażu pracy z wypłaconym zaległym wynagrodzeniem, na podstawie ugody przed sądem jak również okres nieobecności usprawiedliwiona niepłatna (okres wypowiedzenia)- przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy nie są okresami „przepracowania” zarówno roku jak również co najmniej sześciu miesięcy - co oznacza, iż pracownik w omawianej sytuacji nie ma roszczenia w sprawie wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Każdy pracownik - czyli osoba zatrudniona na podstawie stosunku pracy ma prawo do wynagrodzenia za pracę. W przypadku pracowników zaliczanych do szeroko rozumianej sfery publicznej, w zakresie wynagrodzenia pojawia się dodatkowy przywilej w postaci dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Jest ono regulowane przepisami ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.

Zasadą jest, że pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy.

Przepisy nie definiują pojęcia „przepracowanie” na potrzeby ustalenia rocznego lub przynajmniej 6 miesięcznego okresu przepracowania - można jednak spotkać się z zasadnym poglądem zgodnie z którym przed pracowanie w rozumieniu ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym oznacza faktyczne - efektywne wykonywanie pracy a nie tylko pozostawanie w stosunku pracy.

Uwzględniając powyższe, okresy o których mowa w pytaniu przypadające w 2022 roku z oczywistych względów nie mogą być zaliczone do okresu efektywnego przepracowania - wykonywania obowiązków pracowniczych, co sprawia, iż pracownik nie nabędzie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Podstawa prawna:

art. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. 1997 nr 160 poz. 1080).

Sebastian Kryczka

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA