REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

Bożena Goliszewska-Chojdak
Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

Taki dodatek może zostać przyznany jedynie w przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.

REKLAMA

Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu?

Przyznanie dodatku specjalnego jest konsekwencją powstania konkretnych okoliczności, tj. okresowego zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych). Nie można pominąć tych okoliczności wskazując np. na ogólne postanowienia w tym zakresie w regulaminie wynagradzania.

REKLAMA

Ze stanowiska RIO wynika bowiem, że pracodawca powinien szczegółowo uzasadnić przyznanie takiego świadczenia, mając na względzie fakt, iż wystąpienie powyższych przesłanek musi mieć charakter okresowy, a nie stały. Konieczne jest też rzetelne ich uzasadnienie w pismach przyznających dodatek.

Niewłaściwe jest przyznanie dodatku specjalnego na czas nieokreślony, a także wtedy, gdy doszło do stałego zwiększenia zakresu obowiązków urzędnika.  Jeżeli pracodawca zamierza bowiem na stałe powierzyć pracownikowi dodatkowe obowiązki, wykraczające poza dotychczas wykonywany zakres pracy, powinien to zrobić w formie wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia z pracownikiem porozumienia zmieniającego dotychczasowe warunki pracy. 

RIO o dodatku specjalnym

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie we wniosku pokontrolnym skierowanym do burmistrza Nowego Targu zwróciła uwagę, że dodatek specjalny może zostać przyznany jedynie w przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.

Kontrola kompleksowa wykazała bowiem, że burmistrz przyznał dodatki specjalne w latach 2021 - 2022 pracownikom na stanowiskach I i II Zastępcy Burmistrza, Skarbnika Miasta, Sekretarza oraz Starszego Informatyka, bez szczegółowego uzasadnienia, z którego wynikałoby wystąpienie przesłanek określonych w art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, powołując się na ogólny zapis regulaminu wynagradzania. 

Z opisu kontroli wynika, że w pismach kierowanych do pracowników, w których informowano o przyznaniu dodatku, burmistrz podawał jedynie wysokość oraz okres na jaki został przyznany dodatek specjalny, bez wskazania konkretnych okoliczności, zgodnych z przesłankami określonymi w art. 36 ust. 5 wskazanej wyżej ustawy, tj. nie wyszczególniono jakie obowiązki służbowe zostały zwiększone (okresowo) lub jakie dodatkowe zadania powierzono.  

„Pracodawca winien więc szczegółowo uzasadnić przyznanie takiego świadczenia, mając na względzie fakt, iż wystąpienie powyższych przesłanek musi mieć charakter okresowy, a nie stały” – zaznaczyła RIO. Izba wskazała też, że konieczne jest rzetelne ich uzasadnienie w pismach przyznających dodatek.

Z kolei RIO w Szczecinie wykryła niedawno, że w regulaminie wynagradzania pracowników urzędu miejskiego w Łobzie określono, że dodatek specjalny może być przyznany również na czas nieokreślony, co jest niezgodne z art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. 

Również RIO w Łodzi w wystąpieniu pokontrolnym do burmistrza Zelowa wskazała, że w przypadku stałego zwiększenia zakresu obowiązków urzędnika nie można przyznać mu dodatku specjalnego.

Izba zasugerowała, że jeżeli pracodawca zamierza na stałe powierzyć pracownikowi dodatkowe obowiązki, wykraczające poza dotychczas wykonywany zakres pracy, powinien to zrobić w formie wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia z pracownikiem porozumienia zmieniającego dotychczasowe warunki pracy. 

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych dodatek specjalny przysługuje wójtom, burmistrzom, prezydentom miast, starostom i marszałkom w wysokości 30 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Pracownikom samorządowym dodatek może zostać przyznany

Źródło: www.samorzad.pap.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy uchwalona przez Sejm

Nowe przepisy zakładają m.in. przedłużenie Ukraińcom legalności pobytu. Teraz nowelizacją zajmie się Senat.

Kontrole w tych jednostkach bez obecności jej kierownika lub wyznaczonego pracownika. Zmiany już niedługo

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pracuje nad zmianami dotyczącymi kontroli w jednostkach pomocy społecznej. Co się zmieni i od kiedy?

Jak ustalić wysokość nagrody jubileuszowej dla nauczyciela i pracownika niepedagogicznego

Po przepracowaniu odpowiedniego okresu nauczyciele i pracownicy samorządowi mogą liczyć na nagrodę jubileuszową. Od czego zależy jej wysokość? 

Nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna w budżetówce 2024 r.

Nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna w budżetówce to przykłady uprawnień przysługujących pracownikom sfery budżetowej. Jaka jest wysokość nagrody i odprawy w 2024 roku? Jak je obliczyć? Czy trzeba płacić podatek i zus?

REKLAMA

Po ukończeniu 55 roku życia 3 562,14 zł. Dla kogo takie świadczenie?

W lutym 2024 r. przeciętne świadczenie kompensacyjne wynosiło 3 562,14 zł. Jakie warunki trzeba spełnić, by je otrzymać?

Problem dofinansowania dojazdu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola w innej gminie. Odpowiedź MEN

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej określenie „najbliższej placówki oświatowej” dotyczy jednostek oświatowych, które mają możliwość realizacji wszystkich zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

REKLAMA