REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Bożena Goliszewska-Chojdak
prawnik, ekonomista, specjalista i praktyk z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń, redaktor MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń
Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

Taki dodatek może zostać przyznany jedynie w przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.

REKLAMA

Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu?

Przyznanie dodatku specjalnego jest konsekwencją powstania konkretnych okoliczności, tj. okresowego zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych). Nie można pominąć tych okoliczności wskazując np. na ogólne postanowienia w tym zakresie w regulaminie wynagradzania.

REKLAMA

Ze stanowiska RIO wynika bowiem, że pracodawca powinien szczegółowo uzasadnić przyznanie takiego świadczenia, mając na względzie fakt, iż wystąpienie powyższych przesłanek musi mieć charakter okresowy, a nie stały. Konieczne jest też rzetelne ich uzasadnienie w pismach przyznających dodatek.

Niewłaściwe jest przyznanie dodatku specjalnego na czas nieokreślony, a także wtedy, gdy doszło do stałego zwiększenia zakresu obowiązków urzędnika.  Jeżeli pracodawca zamierza bowiem na stałe powierzyć pracownikowi dodatkowe obowiązki, wykraczające poza dotychczas wykonywany zakres pracy, powinien to zrobić w formie wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia z pracownikiem porozumienia zmieniającego dotychczasowe warunki pracy. 

RIO o dodatku specjalnym

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie we wniosku pokontrolnym skierowanym do burmistrza Nowego Targu zwróciła uwagę, że dodatek specjalny może zostać przyznany jedynie w przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.

Kontrola kompleksowa wykazała bowiem, że burmistrz przyznał dodatki specjalne w latach 2021 - 2022 pracownikom na stanowiskach I i II Zastępcy Burmistrza, Skarbnika Miasta, Sekretarza oraz Starszego Informatyka, bez szczegółowego uzasadnienia, z którego wynikałoby wystąpienie przesłanek określonych w art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, powołując się na ogólny zapis regulaminu wynagradzania. 

Z opisu kontroli wynika, że w pismach kierowanych do pracowników, w których informowano o przyznaniu dodatku, burmistrz podawał jedynie wysokość oraz okres na jaki został przyznany dodatek specjalny, bez wskazania konkretnych okoliczności, zgodnych z przesłankami określonymi w art. 36 ust. 5 wskazanej wyżej ustawy, tj. nie wyszczególniono jakie obowiązki służbowe zostały zwiększone (okresowo) lub jakie dodatkowe zadania powierzono.  

„Pracodawca winien więc szczegółowo uzasadnić przyznanie takiego świadczenia, mając na względzie fakt, iż wystąpienie powyższych przesłanek musi mieć charakter okresowy, a nie stały” – zaznaczyła RIO. Izba wskazała też, że konieczne jest rzetelne ich uzasadnienie w pismach przyznających dodatek.

Z kolei RIO w Szczecinie wykryła niedawno, że w regulaminie wynagradzania pracowników urzędu miejskiego w Łobzie określono, że dodatek specjalny może być przyznany również na czas nieokreślony, co jest niezgodne z art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. 

Również RIO w Łodzi w wystąpieniu pokontrolnym do burmistrza Zelowa wskazała, że w przypadku stałego zwiększenia zakresu obowiązków urzędnika nie można przyznać mu dodatku specjalnego.

Izba zasugerowała, że jeżeli pracodawca zamierza na stałe powierzyć pracownikowi dodatkowe obowiązki, wykraczające poza dotychczas wykonywany zakres pracy, powinien to zrobić w formie wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia z pracownikiem porozumienia zmieniającego dotychczasowe warunki pracy. 

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych dodatek specjalny przysługuje wójtom, burmistrzom, prezydentom miast, starostom i marszałkom w wysokości 30 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Pracownikom samorządowym dodatek może zostać przyznany

Źródło: www.samorzad.pap.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA