Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]
REKLAMA
REKLAMA
Taki dodatek może zostać przyznany jedynie w przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.
REKLAMA
Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu?
Przyznanie dodatku specjalnego jest konsekwencją powstania konkretnych okoliczności, tj. okresowego zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych). Nie można pominąć tych okoliczności wskazując np. na ogólne postanowienia w tym zakresie w regulaminie wynagradzania.
REKLAMA
Ze stanowiska RIO wynika bowiem, że pracodawca powinien szczegółowo uzasadnić przyznanie takiego świadczenia, mając na względzie fakt, iż wystąpienie powyższych przesłanek musi mieć charakter okresowy, a nie stały. Konieczne jest też rzetelne ich uzasadnienie w pismach przyznających dodatek.
Niewłaściwe jest przyznanie dodatku specjalnego na czas nieokreślony, a także wtedy, gdy doszło do stałego zwiększenia zakresu obowiązków urzędnika. Jeżeli pracodawca zamierza bowiem na stałe powierzyć pracownikowi dodatkowe obowiązki, wykraczające poza dotychczas wykonywany zakres pracy, powinien to zrobić w formie wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia z pracownikiem porozumienia zmieniającego dotychczasowe warunki pracy.
RIO o dodatku specjalnym
Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie we wniosku pokontrolnym skierowanym do burmistrza Nowego Targu zwróciła uwagę, że dodatek specjalny może zostać przyznany jedynie w przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.
Kontrola kompleksowa wykazała bowiem, że burmistrz przyznał dodatki specjalne w latach 2021 - 2022 pracownikom na stanowiskach I i II Zastępcy Burmistrza, Skarbnika Miasta, Sekretarza oraz Starszego Informatyka, bez szczegółowego uzasadnienia, z którego wynikałoby wystąpienie przesłanek określonych w art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, powołując się na ogólny zapis regulaminu wynagradzania.
Z opisu kontroli wynika, że w pismach kierowanych do pracowników, w których informowano o przyznaniu dodatku, burmistrz podawał jedynie wysokość oraz okres na jaki został przyznany dodatek specjalny, bez wskazania konkretnych okoliczności, zgodnych z przesłankami określonymi w art. 36 ust. 5 wskazanej wyżej ustawy, tj. nie wyszczególniono jakie obowiązki służbowe zostały zwiększone (okresowo) lub jakie dodatkowe zadania powierzono.
„Pracodawca winien więc szczegółowo uzasadnić przyznanie takiego świadczenia, mając na względzie fakt, iż wystąpienie powyższych przesłanek musi mieć charakter okresowy, a nie stały” – zaznaczyła RIO. Izba wskazała też, że konieczne jest rzetelne ich uzasadnienie w pismach przyznających dodatek.
Z kolei RIO w Szczecinie wykryła niedawno, że w regulaminie wynagradzania pracowników urzędu miejskiego w Łobzie określono, że dodatek specjalny może być przyznany również na czas nieokreślony, co jest niezgodne z art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych.
Również RIO w Łodzi w wystąpieniu pokontrolnym do burmistrza Zelowa wskazała, że w przypadku stałego zwiększenia zakresu obowiązków urzędnika nie można przyznać mu dodatku specjalnego.
Izba zasugerowała, że jeżeli pracodawca zamierza na stałe powierzyć pracownikowi dodatkowe obowiązki, wykraczające poza dotychczas wykonywany zakres pracy, powinien to zrobić w formie wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia z pracownikiem porozumienia zmieniającego dotychczasowe warunki pracy.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych dodatek specjalny przysługuje wójtom, burmistrzom, prezydentom miast, starostom i marszałkom w wysokości 30 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Pracownikom samorządowym dodatek może zostać przyznany
Źródło: www.samorzad.pap.pl
REKLAMA
REKLAMA