REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Bożena Goliszewska-Chojdak
prawnik, ekonomista, specjalista i praktyk z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń, redaktor MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń
Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

Taki dodatek może zostać przyznany jedynie w przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.

REKLAMA

REKLAMA

Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu?

Przyznanie dodatku specjalnego jest konsekwencją powstania konkretnych okoliczności, tj. okresowego zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych). Nie można pominąć tych okoliczności wskazując np. na ogólne postanowienia w tym zakresie w regulaminie wynagradzania.

Ze stanowiska RIO wynika bowiem, że pracodawca powinien szczegółowo uzasadnić przyznanie takiego świadczenia, mając na względzie fakt, iż wystąpienie powyższych przesłanek musi mieć charakter okresowy, a nie stały. Konieczne jest też rzetelne ich uzasadnienie w pismach przyznających dodatek.

Niewłaściwe jest przyznanie dodatku specjalnego na czas nieokreślony, a także wtedy, gdy doszło do stałego zwiększenia zakresu obowiązków urzędnika.  Jeżeli pracodawca zamierza bowiem na stałe powierzyć pracownikowi dodatkowe obowiązki, wykraczające poza dotychczas wykonywany zakres pracy, powinien to zrobić w formie wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia z pracownikiem porozumienia zmieniającego dotychczasowe warunki pracy. 

REKLAMA

RIO o dodatku specjalnym

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie we wniosku pokontrolnym skierowanym do burmistrza Nowego Targu zwróciła uwagę, że dodatek specjalny może zostać przyznany jedynie w przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.

Kontrola kompleksowa wykazała bowiem, że burmistrz przyznał dodatki specjalne w latach 2021 - 2022 pracownikom na stanowiskach I i II Zastępcy Burmistrza, Skarbnika Miasta, Sekretarza oraz Starszego Informatyka, bez szczegółowego uzasadnienia, z którego wynikałoby wystąpienie przesłanek określonych w art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, powołując się na ogólny zapis regulaminu wynagradzania. 

Z opisu kontroli wynika, że w pismach kierowanych do pracowników, w których informowano o przyznaniu dodatku, burmistrz podawał jedynie wysokość oraz okres na jaki został przyznany dodatek specjalny, bez wskazania konkretnych okoliczności, zgodnych z przesłankami określonymi w art. 36 ust. 5 wskazanej wyżej ustawy, tj. nie wyszczególniono jakie obowiązki służbowe zostały zwiększone (okresowo) lub jakie dodatkowe zadania powierzono.  

„Pracodawca winien więc szczegółowo uzasadnić przyznanie takiego świadczenia, mając na względzie fakt, iż wystąpienie powyższych przesłanek musi mieć charakter okresowy, a nie stały” – zaznaczyła RIO. Izba wskazała też, że konieczne jest rzetelne ich uzasadnienie w pismach przyznających dodatek.

Z kolei RIO w Szczecinie wykryła niedawno, że w regulaminie wynagradzania pracowników urzędu miejskiego w Łobzie określono, że dodatek specjalny może być przyznany również na czas nieokreślony, co jest niezgodne z art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. 

Również RIO w Łodzi w wystąpieniu pokontrolnym do burmistrza Zelowa wskazała, że w przypadku stałego zwiększenia zakresu obowiązków urzędnika nie można przyznać mu dodatku specjalnego.

Izba zasugerowała, że jeżeli pracodawca zamierza na stałe powierzyć pracownikowi dodatkowe obowiązki, wykraczające poza dotychczas wykonywany zakres pracy, powinien to zrobić w formie wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia z pracownikiem porozumienia zmieniającego dotychczasowe warunki pracy. 

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych dodatek specjalny przysługuje wójtom, burmistrzom, prezydentom miast, starostom i marszałkom w wysokości 30 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Pracownikom samorządowym dodatek może zostać przyznany

Źródło: www.samorzad.pap.pl

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA