REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

Nieprawidłowość

REKLAMA

Wójt gminy nie określił w regulaminie wynagradzania urzędu miejskiego szczegółowych warunków wynagradzania pracowników samorządowych, w tym maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego. Pracownicy urzędu mieli ustalane wynagrodzenie zasadnicze w kwocie minimalnej, podanej w załączniku do rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Poza tym otrzymywali dodatki specjalne i dodatki stażowe – na zasadach określonych w ustawie o pracownikach samorządowych.

Infor.pl prezentuje fragment odpowiedzi wyjaśniającej jakie jest prawidłowe postępowanie. Artykuł pochodzi z 

"Gazeta Samorządu i Administracji"

Prawidłowe postępowanie

(…) W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej. W ramach tych granic pracodawca określa wynagrodzenie zasadnicze dla pracowników zatrudnionych na tym stanowisku – przy czym powinno się ono różnić kwotowo, gdy pracownicy ci mają różne kwalifikacje zawodowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Przykład

Na stanowisku starszego specjalisty w urzędzie gminy zatrudniono dwóch pracowników:

  • pracownika X – który spełnia minimalne wymagania kwalifikacyjne (wykształcenie średnie kierunkowe oraz 5 lat stażu pracy w jednostce na stanowiskach młodszego specjalisty i specjalisty),

  • pracownika Y – który ma wyższe kwalifikacje od minimalnych (wykształcenie wyższe kierunkowe i 15 lat pracy, w tym ostatnie 5 lat na stanowisku starszego specjalisty).

Pracownik Y ma wyższe kwalifikacje zawodowe niż pracownik X. Wynagrodzenie zasadnicze tych dwóch pracowników powinno więc się różnić – stosownie do dyspozycji art. 36 ust. 1 u.p.s. Pracownik Y powinien mieć wyższe wynagrodzenie zasadnicze, ponieważ ma wyższe kwalifikacje, wynikające z posiadania wyższego wykształcenia i dłuższego stażu pracy – owocującego większym doświadczeniem w wykonywaniu danej pracy. To z kolei przekłada się na to, że pracownik Y wykonuje pracę lepiej, dokładniej i szybciej. Jest też w stanie podołać w krótkim czasie nawet bardzo złożonym zadaniom, czego nie zrobi pracownik X, ponieważ jego doświadczenie jest zbyt małe. Ze względu na niższe wykształcenie i mniejsze doświadczenie zawodowe albo nie podoła on zadaniom złożonym bez pomocy ze strony innych pracowników (np. będzie potrzebował opinii przełożonego lub radcy prawnego tam, gdzie pracownik bardziej doświadczony zna już sam zagadnienie), albo wykona zadanie sam, ale będzie potrzebował dużo więcej czasu na samodzielne znalezienie rozwiązania (w tym na pogłębioną analizę stanu faktycznego, przepisów, orzecznictwa). Te różnice powinny zaleźć odzwierciedlenie w „wycenie” wartości pracy świadczonej przez tych dwóch pracowników.

Usunięcie nieprawidłowości w tym przypadku wymaga od wójta gminy, aby:

  1. ustalił w regulaminie wynagradzania szczegółowe warunki wynagradzania pracowników samorządowych – w tym maksymalne wynagrodzenie zasadnicze stosowane na poszczególnych stanowiskach pracy (w powiązaniu z tzw. kategorią zaszeregowania pracowników),

  2. przeanalizował angaże pracowników, a następnie zróżnicował wysokość wynagrodzenia zasadniczego pracowników z uwzględnieniem ich kwalifikacji zawodowych oraz wartości pracy, jaką wykonują – przyznając pracownikom o wyższych kwalifikacjach wynagrodzenie zasadnicze wyższe od minimalnego.

Izabela Motowilczuk

 

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

REKLAMA

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

REKLAMA