Obligatoryjne składniki wynagrodzenia pracowników samorządowych
REKLAMA
REKLAMA
Podstawa wynagrodzenia
Pracownik samorządowy, zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych, powinien otrzymywać wynagrodzenie stosowne do swoich kwalifikacji i zajmowanego stanowiska. Poza wynagrodzeniem zasadniczym może również otrzymywać dodatki do płacy. Dwa z nich – dodatek stażowy oraz specjalny – muszą być wypłacane zawsze, kiedy pracownik spełnia określone w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych warunki.
REKLAMA
Polecamy serwis: Wynagrodzenia
Dodatek stażowy
Dodatek stażowy, zwany też dodatkiem za wysługę lat lub za wieloletnią pracę, przysługuje pracownikowi, który wykaże, że posiada odpowiedni staż pracy. Dodatek ten nie ma charakteru uznaniowego, ale jest przyznawany z mocy prawa w chwili spełnienia przez pracownika warunków przewidzianych w przepisach. Już pięcioletni okres zatrudnienia uprawnia pracownika samorządowego do dodatku w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek rośnie o jeden procent rocznie do wysokości 20% po 20 latach pracy. Do wspomnianego stażu zatrudnienia wlicza się pracę u wszystkich pracodawców – nie tylko w dziale finansów publicznych, ale również w firmach prywatnych. Ma to na celu zachęcenie potencjalnych kandydatów do pracy w organach samorządowych. Do stażu niewliczane są tylko okresy zatrudnienia na podstawie innej niż stosunek pracy, np. na podstawie umowy zlecenia oraz niezakończone stosunki pracy. Oprócz standardowego zatrudnienia do stażu pracy mogą wliczać się też, np. okres czynnej służby wojskowej, niektóre urlopy bezpłatne czy praca w gospodarstwie rolnym. Według § 7 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, w które pracuje oraz za te, w które ze względu na chorobę czy też opiekę sprawowaną nad chorym członkiem rodziny lub dzieckiem, jest mu wypłacany zasiłek. Po spełnieniu przesłanek przyznania dodatku, pracownik otrzymuje od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nabył uprawnienie do dodatku lub już w tym samym miesiącu, jeśli nabył uprawnienie w pierwszym jego dniu.
Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016
Dodatek specjalny
Dodatek specjalny przysługuje tylko osobom zajmującym określone, najwyższe, stanowiska w samorządzie. Otrzymuje go wójt (odpowiednio: burmistrz i prezydent), starosta oraz marszałek województwa. Rozporządzenie nie przewiduje tu żadnych dodatkowych warunków – samo zajmowanie jednego z ww. stanowisk jest podstawą do prawa do dodatku. Przepisy określają dwie możliwe stawki tego uprawnienia. Są to:
- między 20% a 40% łącznie kwoty wynagrodzenia i dodatku funkcyjnego;
- między 20% a 50% łącznie kwoty wynagrodzenia i dodatku funkcyjnego w stosunku do prezydenta Warszawy oraz prezydentów miast i miast na prawach powiatu liczących ponad 300 tys. mieszkańców.
Konkretną wysokość dodatku dla danego pracownika samorządowego określają w drodze uchwały organy stanowiące danej jednostki samorządu terytorialnego, tj. rada gminy lub miasta dla wójta (burmistrza, prezydenta), rada powiatu dla starosty, a sejmik województwa dla marszałka.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.);
- rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1050)
Czy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, gdy choruje 30 dni w miesiącu liczącym 31 dni
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.