REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligatoryjne składniki wynagrodzenia pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Małek
Wynagrodzenia, pracownicy samorządowi/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenia, pracownicy samorządowi/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikom samorządowym przysługują obligatoryjne i fakultatywne dodatki do płacy. Do tej pierwszej kategorii zaliczamy dwa świadczenia: dodatek za wysługę lat oraz dodatek specjalny.

Podstawa wynagrodzenia

Pracownik samorządowy, zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych, powinien otrzymywać wynagrodzenie stosowne do swoich kwalifikacji i zajmowanego stanowiska. Poza wynagrodzeniem zasadniczym może również otrzymywać dodatki do płacy. Dwa z nich – dodatek stażowy oraz specjalny – muszą być wypłacane zawsze, kiedy pracownik spełnia określone w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych warunki.

REKLAMA

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

Dodatek stażowy

Dodatek stażowy, zwany też dodatkiem za wysługę lat lub za wieloletnią pracę, przysługuje pracownikowi, który wykaże, że posiada odpowiedni staż pracy. Dodatek ten nie ma charakteru uznaniowego, ale jest przyznawany z mocy prawa w chwili spełnienia przez pracownika warunków przewidzianych w przepisach. Już pięcioletni okres zatrudnienia uprawnia pracownika samorządowego do dodatku w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek rośnie o jeden procent rocznie do wysokości 20% po 20 latach pracy. Do wspomnianego stażu zatrudnienia wlicza się pracę u wszystkich pracodawców – nie tylko w dziale finansów publicznych, ale również w firmach prywatnych. Ma to na celu zachęcenie potencjalnych kandydatów do pracy w organach samorządowych. Do stażu niewliczane są tylko okresy zatrudnienia na podstawie innej niż stosunek pracy, np. na podstawie umowy zlecenia oraz niezakończone stosunki pracy. Oprócz standardowego zatrudnienia do stażu pracy mogą wliczać się też, np. okres czynnej służby wojskowej, niektóre urlopy bezpłatne czy praca w gospodarstwie rolnym. Według § 7 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, w które pracuje oraz za te, w które ze względu na chorobę czy też opiekę sprawowaną nad chorym członkiem rodziny lub dzieckiem, jest mu wypłacany zasiłek. Po spełnieniu przesłanek przyznania dodatku, pracownik otrzymuje od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nabył uprawnienie do dodatku lub już w tym samym miesiącu, jeśli nabył uprawnienie w pierwszym jego dniu.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

Dodatek specjalny

Dodatek specjalny przysługuje tylko osobom zajmującym określone, najwyższe, stanowiska w samorządzie. Otrzymuje go wójt (odpowiednio: burmistrz i prezydent), starosta oraz marszałek województwa. Rozporządzenie nie przewiduje tu żadnych dodatkowych warunków – samo zajmowanie jednego z ww. stanowisk jest podstawą do prawa do dodatku. Przepisy określają dwie możliwe stawki tego uprawnienia. Są to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- między 20% a 40% łącznie kwoty wynagrodzenia i dodatku funkcyjnego;

- między 20% a 50% łącznie kwoty wynagrodzenia i dodatku funkcyjnego w stosunku do prezydenta Warszawy oraz prezydentów miast i miast na prawach powiatu liczących ponad 300 tys. mieszkańców.

Konkretną wysokość dodatku dla danego pracownika samorządowego określają w drodze uchwały organy stanowiące danej jednostki samorządu terytorialnego, tj. rada gminy lub miasta dla wójta (burmistrza, prezydenta), rada powiatu dla starosty, a sejmik województwa dla marszałka.

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.);

- rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1050)

Polecamy w INFORRB

Czy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, gdy choruje 30 dni w miesiącu liczącym 31 dni

Czy pracodawca ma prawo ponaglić urzędnika, który nie składa wniosku o przyznanie mu dnia wolnego w zamian za pracę w niedzielę

Czy trzynastka może być „zerowa”

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA