REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki w służbie cywilnej w 2016 r. dla najmniej zarabiających i najlepszych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wynagrodzenia w służbie cywilnej 2016
Wynagrodzenia w służbie cywilnej 2016

REKLAMA

REKLAMA

Zaprojektowane na 2016 rok podwyżki to pierwszy krok w kierunku modernizacji wynagrodzeń w służbie cywilnej - przekonuje Szef Służby Cywilnej Claudia Torres-Bartyzel w wywiadzie dla Infor.pl. Dodaje, iż przyznane środki powinny zostać rozdysponowane ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb najniżej opłacanych jednostek podległych i nadzorowanych.

Wioleta Matela-Marszałek: Czy odmrożenie płac w służbie cywilnej uważa Pani za satysfakcjonujące?

REKLAMA

Claudia Torres-Bartyzel, Szef Służby Cywilnej: Zaprojektowany na 2016 r. wzrost funduszu wynagrodzeń dla członków korpusu służby cywilnej wyniesie ok. 6% względem roku 2015. To oczekiwany przez środowisko urzędnicze sygnał po wieloletnim okresie zamrożenia płac. Mam nadzieję, że dyrektorzy generalni i kierownicy urzędów podzielą te pieniądze mając na uwadze dwa cele: zwiększenie wynagrodzeń najniżej wynagradzanym pracownikom oraz docenienie najlepszych pracowników.

Zobacz również: Podwyżki w służbie cywilnej w 2016 r.

W jaki sposób zostaną podzielone pieniądze na podwyżki? Kto może liczyć na wzrost pensji?

Zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów maksymalny wzrost funduszu wynagrodzeń w ministerstwach i urzędach centralnych może wynieść 5,5 proc., a w urzędach wojewódzkich 6 proc. Jednocześnie, wspólnie z Ministrem Finansów, zwróciłam się z prośbą do ministrów, kierowników urzędów centralnych oraz wojewodów, żeby przyznane środki rozdysponowali ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb najniżej opłacanych jednostek podległych i nadzorowanych. W szczególności dotyczy to wojewódzkiej i powiatowej administracji zespolonej tj. inspekcji i straży. Analiza projektu ustawy budżetowej na 2016 r. wskazuje, że pracownicy tych instytucji mogą otrzymać podwyżkę ponad 10 procentową. Muszę jednak podkreślić, że środki na podwyżki będą przekazane do dyspozycji kierownikom urzędów i to będą ostatecznie decydować o indywidualnych podwyżkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet Zmiany w prawie pracy w 2016 r.

Jak ocenia Pani potrzeby służby cywilnej w kwestii wynagrodzeń w najbliższych latach i realne możliwości ich spełnienia?

Nakłady na poprawę trudnej sytuacji płacowej w służbie cywilnej są duże, co nie znaczy, że problem niskich płac zostanie ostatecznie rozwiązany. Dotyczy to w szczególności pracowników służby cywilnej zatrudnionych w jednostkach podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Ministrowi Obrony Narodowej. Stąd wyrażam nadzieję, że zaprojektowane na 2016 rok podwyżki to pierwszy krok w kierunku modernizacji wynagrodzeń w służbie cywilnej. Moim zdaniem, warto się zastanowić i podjąć dyskusję nad możliwością zwiększenia zależności funduszu wynagrodzeń w służbie cywilnej od koniunktury gospodarczej, poprzez np. powiązanie wzrostu tego funduszu od wzrostu PKB.

Limit mianowań w służbie cywilnej w ostatnich latach pozostaje na podobnym poziomie. Widoczny wzrost jest zaplanowany na 2018 rok (350 osób). Z czego wynikają te liczby?

Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2016-2018 jest efektem uzgodnień Rady Ministrów i kompromisu pomiędzy potrzebami służby cywilnej, a ograniczeniami budżetowymi. W związku z powyższym, w przyszłym roku utrzymany zostanie limit 200 osób, jednak pozytywnie należy ocenić pewien ruch w górę, począwszy od 2017 r., na który zaplanowany został limit 280 osób, poprzez rok 2018 – z limitem 350 osób.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA