REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki w służbie cywilnej 2016

Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
biuro, biznes, finanse, /Fotolia
biuro, biznes, finanse, /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W projekcie budżetu na 2016 r. na podwyżki w służbie cywilnej zaplanowano 460 mln zł. Dyrektorzy wstrzymali jednak prace nad opracowaniem kryteriów podziału dodatkowych środków na wynagrodzenia.

Wyższe pensje dla urzędników zagrożone

Członkowie służby cywilnej nie otrzymają podwyżek już w pierwszym miesiącu tego roku. Część dyrektorów ma wątpliwości, czy w ogóle je wypłaci

REKLAMA

O ile tuż przed październikowymi wyborami w sondzie DGP mieliśmy jasne ustalenia o sposobie podziału środków przez poszczególne urzędy administracji rządowej, o tyle obecnie większość ich dyrektorów generalnych nie chce otwarcie deklarować wypłaty podwyżek w tym roku.

Redakcja poleca: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Zasłaniają się budżetem

REKLAMA

Na podwyżki dla służby cywilnej w projekcie budżetu na 2016 r. zaplanowano 460 mln zł. Ich wypłatę już w styczniu obiecywała poprzednia ekipa rządowa. Z naszej sondy wynika, że nie ma szans, by pieniądze trafiły do zainteresowanych jeszcze w tym miesiącu. Powód? Dyrektorzy wstrzymali prace nad opracowaniem kryteriów podziału dodatkowych środków na wynagrodzenia.

– Nie ma się co im dziwić, bo wskutek nowelizacji ustawy o służbie cywilnej zmieniły się okoliczności. Trzeba będzie wypłacać odprawy zwalnianym dyrektorom, a nowym zapewnić ustanowiony dodatek funkcyjny – tłumaczy Wiesława Chojnacka, była dyrektor generalna Ministerstwa Sprawiedliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką możliwość potwierdzają urzędujący dyrektorzy. – Z uwagi na zmiany, jakie niesie za sobą nowelizacja ustawy o służbie cywilnej z 30 grudnia 2015 r., nie jestem w stanie potwierdzić, czy ubiegłoroczne ustalenia dotyczące podwyżek zostaną zrealizowane – przyznaje dr Marek Tarabuła, dyrektor generalny Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Dla niektórych instytucji przeszkodą w ustalaniu kryteriów są zmiany w administracji. – Ze względu na reorganizację urzędu kryteria podziału środków na podwyżki zostaną opracowane po ustaleniu struktury organizacyjnej – stwierdza Stanisław Krakowski z Ministerstwa Rozwoju. – Musimy najpierw ustalić, ilu pracowników będzie pracowało w nowym resorcie – dodaje.

Z sondy DGP wynika, że prace stanęły także w resortach spraw wewnętrznych i administracji oraz edukacji. – Propozycja wykorzystania środków na wynagrodzenia zostanie przygotowana dopiero po podpisaniu ustawy budżetowej na 2016 r. – informuje nas Joanna Dębek, rzecznik prasowy MEN.

Taki sam powód wstrzymania prac podają Ministerstwa Finansów i Ochrony Środowiska. Z kolei Milena Kruszewska, rzecznik ministra zdrowia, informuje, że w jej urzędzie wypłata podwyżek będzie uzależniona nie tylko od zatwierdzenia budżetu państwa, lecz także rozliczenia wydatków, jakie urząd będzie przeznaczał na wynagrodzenia.

Pieniędzy szybko nie doczekają się także pracownicy Ministerstwa Sprawiedliwości. Kryteria opracowane przez byłą dyrektor generalną nie spodobały się nowej ekipie. A nowych zasad – jak nas poinformowano – jeszcze nie ma.

– Chcielibyśmy, aby podwyżki poza kadrą kierowniczą otrzymywało większość urzędników z wyrównaniem od stycznia. Ale dopuszczamy też sytuację, że mogą być wypłacane później, a wtedy znajdą się pieniądze na odprawy dla zwalnianych osób ze stanowisk kierowniczych – wyjaśnia Marek Reda, dyrektor generalny Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie wojewoda – dodaje.

Związki zawodowe nie chcą słyszeć o opóźnieniach.

– Nie wyobrażamy sobie sytuacji, że podwyżki nie byłyby wyrównane od stycznia – stwierdza Robert Barabasz, szef Sekcji Krajowej Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej NSZZ „Solidarność”.

Będzie po równo

Problemem jest nie tylko brak kryteriów, lecz także sposób podziału pieniędzy na podwyżki. Była już szefowa służby cywilnej apelowała w ubiegłym roku do dyrektorów generalnych, aby nie dzielili wszystkim po równo. Teraz wygląda na to, że jej wytyczne mają małe szanse na uwzględnienie.

– Decyzje w zakresie sposobu podziału środków na podwyżki wynagrodzeń w 2016 r. nie zostały jeszcze podjęte, ale prawdopodobnie regulacja wynagrodzeń obejmie wszystkich pracowników, a jej wypłata nastąpi nie wcześniej niż po uchwaleniu ustawy budżetowej na 2016 r. – tłumaczy Bartłomiej Misiewicz, rzecznik prasowy MON.

Przyznanie podwyżek wszystkim pracownikom administracji jest akceptowane przez urzędnicze związki zawodowe, przy czym żądają one wyłączenia z nich kadry kierowniczej. Podwyższenie pensji wszystkim urzędnikom krytykują eksperci. – Ten automatyzm sprawi, że urzędnicy nie odczują wzrostu uposażeń. Będą mogli liczyć na symboliczne dodatkowe 100, a może 200 zł. Wcale nie będą zadowoleni z takiego rozwiązania. Tym bardziej że od 2009 r. ich pensje nie wzrastały nawet o wskaźnik inflacji – zauważa dr Stefan Płażek, adwokat i adiunkt z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dodaje, że podwyżka dla wszystkich jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia dyrektora generalnego i szefa urzędu. Nie konfliktuje to załogi. – Ale taki wzrost uposażeń nie motywuje do lepszej pracy – ostrzega. ©?

infoRgrafika

Fundusz wynagrodzeń 2016 r. – dla kogo i na co

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

Polecamy serwis: Kadry i płace

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA