REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki w służbie cywilnej 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
biuro, biznes, finanse, /Fotolia
biuro, biznes, finanse, /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W projekcie budżetu na 2016 r. na podwyżki w służbie cywilnej zaplanowano 460 mln zł. Dyrektorzy wstrzymali jednak prace nad opracowaniem kryteriów podziału dodatkowych środków na wynagrodzenia.

Wyższe pensje dla urzędników zagrożone

Członkowie służby cywilnej nie otrzymają podwyżek już w pierwszym miesiącu tego roku. Część dyrektorów ma wątpliwości, czy w ogóle je wypłaci

REKLAMA

O ile tuż przed październikowymi wyborami w sondzie DGP mieliśmy jasne ustalenia o sposobie podziału środków przez poszczególne urzędy administracji rządowej, o tyle obecnie większość ich dyrektorów generalnych nie chce otwarcie deklarować wypłaty podwyżek w tym roku.

Redakcja poleca: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Zasłaniają się budżetem

REKLAMA

Na podwyżki dla służby cywilnej w projekcie budżetu na 2016 r. zaplanowano 460 mln zł. Ich wypłatę już w styczniu obiecywała poprzednia ekipa rządowa. Z naszej sondy wynika, że nie ma szans, by pieniądze trafiły do zainteresowanych jeszcze w tym miesiącu. Powód? Dyrektorzy wstrzymali prace nad opracowaniem kryteriów podziału dodatkowych środków na wynagrodzenia.

– Nie ma się co im dziwić, bo wskutek nowelizacji ustawy o służbie cywilnej zmieniły się okoliczności. Trzeba będzie wypłacać odprawy zwalnianym dyrektorom, a nowym zapewnić ustanowiony dodatek funkcyjny – tłumaczy Wiesława Chojnacka, była dyrektor generalna Ministerstwa Sprawiedliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką możliwość potwierdzają urzędujący dyrektorzy. – Z uwagi na zmiany, jakie niesie za sobą nowelizacja ustawy o służbie cywilnej z 30 grudnia 2015 r., nie jestem w stanie potwierdzić, czy ubiegłoroczne ustalenia dotyczące podwyżek zostaną zrealizowane – przyznaje dr Marek Tarabuła, dyrektor generalny Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Dla niektórych instytucji przeszkodą w ustalaniu kryteriów są zmiany w administracji. – Ze względu na reorganizację urzędu kryteria podziału środków na podwyżki zostaną opracowane po ustaleniu struktury organizacyjnej – stwierdza Stanisław Krakowski z Ministerstwa Rozwoju. – Musimy najpierw ustalić, ilu pracowników będzie pracowało w nowym resorcie – dodaje.

Z sondy DGP wynika, że prace stanęły także w resortach spraw wewnętrznych i administracji oraz edukacji. – Propozycja wykorzystania środków na wynagrodzenia zostanie przygotowana dopiero po podpisaniu ustawy budżetowej na 2016 r. – informuje nas Joanna Dębek, rzecznik prasowy MEN.

Taki sam powód wstrzymania prac podają Ministerstwa Finansów i Ochrony Środowiska. Z kolei Milena Kruszewska, rzecznik ministra zdrowia, informuje, że w jej urzędzie wypłata podwyżek będzie uzależniona nie tylko od zatwierdzenia budżetu państwa, lecz także rozliczenia wydatków, jakie urząd będzie przeznaczał na wynagrodzenia.

Pieniędzy szybko nie doczekają się także pracownicy Ministerstwa Sprawiedliwości. Kryteria opracowane przez byłą dyrektor generalną nie spodobały się nowej ekipie. A nowych zasad – jak nas poinformowano – jeszcze nie ma.

– Chcielibyśmy, aby podwyżki poza kadrą kierowniczą otrzymywało większość urzędników z wyrównaniem od stycznia. Ale dopuszczamy też sytuację, że mogą być wypłacane później, a wtedy znajdą się pieniądze na odprawy dla zwalnianych osób ze stanowisk kierowniczych – wyjaśnia Marek Reda, dyrektor generalny Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie wojewoda – dodaje.

Związki zawodowe nie chcą słyszeć o opóźnieniach.

– Nie wyobrażamy sobie sytuacji, że podwyżki nie byłyby wyrównane od stycznia – stwierdza Robert Barabasz, szef Sekcji Krajowej Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej NSZZ „Solidarność”.

Będzie po równo

Problemem jest nie tylko brak kryteriów, lecz także sposób podziału pieniędzy na podwyżki. Była już szefowa służby cywilnej apelowała w ubiegłym roku do dyrektorów generalnych, aby nie dzielili wszystkim po równo. Teraz wygląda na to, że jej wytyczne mają małe szanse na uwzględnienie.

– Decyzje w zakresie sposobu podziału środków na podwyżki wynagrodzeń w 2016 r. nie zostały jeszcze podjęte, ale prawdopodobnie regulacja wynagrodzeń obejmie wszystkich pracowników, a jej wypłata nastąpi nie wcześniej niż po uchwaleniu ustawy budżetowej na 2016 r. – tłumaczy Bartłomiej Misiewicz, rzecznik prasowy MON.

Przyznanie podwyżek wszystkim pracownikom administracji jest akceptowane przez urzędnicze związki zawodowe, przy czym żądają one wyłączenia z nich kadry kierowniczej. Podwyższenie pensji wszystkim urzędnikom krytykują eksperci. – Ten automatyzm sprawi, że urzędnicy nie odczują wzrostu uposażeń. Będą mogli liczyć na symboliczne dodatkowe 100, a może 200 zł. Wcale nie będą zadowoleni z takiego rozwiązania. Tym bardziej że od 2009 r. ich pensje nie wzrastały nawet o wskaźnik inflacji – zauważa dr Stefan Płażek, adwokat i adiunkt z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dodaje, że podwyżka dla wszystkich jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia dyrektora generalnego i szefa urzędu. Nie konfliktuje to załogi. – Ale taki wzrost uposażeń nie motywuje do lepszej pracy – ostrzega. ©?

infoRgrafika

Fundusz wynagrodzeń 2016 r. – dla kogo i na co

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA