REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnienie funkcji ławnika przez strażaka a prawo do uposażenia

Pełnienie funkcji ławnika przez strażaka a prawo do uposażenia /fot. Fotolia
Pełnienie funkcji ławnika przez strażaka a prawo do uposażenia /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Strażak systemu codziennego został ławnikiem w sądzie rejonowym. Czy należy mu potrącić z uposażenia za czas wykonywania czynności ławnika wyliczoną kwotę, a jeśli tak, to w jaki sposób?

Strażak pełniący funkcję ławnika powinien zostać zwolniony od zajęć służbowych na czas niezbędny do wykonywania czynności w sądzie. Za ten czas strażak otrzymuje jednak uposażenie zasadnicze, dodatki do uposażenia o charakterze stałym i inne należności pieniężne należne na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym – z uwzględnieniem powstałych w tym okresie zmian, mających wpływ na prawo do uposażenia i innych należności pieniężnych lub na ich wysokość. A zatem za czas pełnienia funkcji ławnika strażak nie traci – moim zdaniem – prawa do uposażenia.

REKLAMA

Nieobecność pracownika w pracy związana z pełnieniem funkcji ławnika

REKLAMA

Pełnienie przez pracownika funkcji ławnika w sądzie jest jedną z przyczyn uzasadniających usprawiedliwienie nieobecności tego pracownika. Na czas wykonywania czynności w sądzie pracodawca zatrudniający ławnika jest obowiązany do zwolnienia go od pracy. Regulacja ta, określona przepisami ustawy z 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (dalej: ustawa – Prawo o ustroju sądów powszechnych), jest wyrazem ochrony pracownika przed negatywnymi konsekwencjami niestawienia się w pracy. Przepisy tej ustawy nałożyły na pracodawcę obowiązek zwolnienia pracownika na czas wykonywania czynności w sądzie. Względy logiki przemawiają za tym, że czas zwolnienia powinien obejmować również czas niezbędny na przybycie do sądu oraz ewentualny powrót z sądu do siedziby pracodawcy.

Wyznaczając ławnika do udziału w rozprawie, sąd zawiadamia o tym jednocześnie pracodawcę zatrudniającego ławnika (art. 170 § 3 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych). Pracodawca z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym powinien więc posiadać informację o zaistniałej sytuacji, w szczególności w celu stworzenia możliwości zorganizowania ewentualnego zastępstwa nieobecnego pracownika, tak aby nie zakłócić procesu pracy.

Rekompensata pieniężna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za czas zwolnienia od pracy ławnik zachowuje prawo do świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia (art. 172 § 2 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych). Pracodawca powinien więc odliczyć część wynagrodzenia pracownika za czas jego nieobecności. Pracownik zachowuje natomiast prawo do świadczeń wynikających ze stosunku pracy – np. prawo do nagrody czy premii.

W zamian za utracone wynagrodzenie pracownik otrzymuje rekompensatę pieniężną za czas wykonywania czynności w sądzie, której koszt ponosi Skarb Państwa. Ustawa – Prawo o ustroju sądów powszechnych wymienia w art. 172 § 3, z jakimi konkretnie czynnościami związane jest prawo do otrzymania rekompensaty. Są to:

● udział w rozprawie lub posiedzeniu,

● uczestnictwo w naradzie nad wyrokiem,

● sporządzenie uzasadnienia lub uczestnictwo w posiedzeniu rady ławniczej, jeżeli pracownik został do niej wybrany.

Wysokość rekompensaty dla ławników biorących udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika wynosi 1,9% podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego. Podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego stanowi z kolei przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Istoty rekompensaty pieniężnej nie należy upatrywać w kategoriach diety związanej z pełnieniem przez pracownika obowiązków społecznych i obywatelskich. Dlatego też rozważania w tej kwestii warto uzupełnić tezą wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 lutego 2009 r. (sygn. akt II FSK 302/08), w której sąd uznał, że rekompensata pieniężna wypłacana ławnikom sądowym nie jest dietą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego też względu nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania tym podatkiem. Jak zauważył NSA, wykładnia gramatyczna pojęcia „rekompensata” prowadzi do wniosku, że przez to pojęcie należy rozumieć odszkodowanie, wynagrodzenie poniesionej straty, np. z tytułu utraty potencjalnych zarobków.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Pełnienie funkcji ławnika przez strażaka a prawo do uposażenia

Dowiedz się jakie powinno być uposażenie strażaka za czas zwolnienia od pracy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

REKLAMA

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie. Zadania gmin związane zrealizowaniem bonu senioralnego. Co powinno znaleźć się w sprawozdaniu dotyczącym realizowania bonu senioralnego? Jak będą finansowane zadania z zakresu bonu senioralnego?

REKLAMA

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta Andrzeja Dudy. Chodzi o zrównanie praw wszystkich kół gospodyń wiejskich, jeśli chodzi o ich dostęp do rozwiązań zawartych w ustawie o KGW z 9 listopada 2018 roku.

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października. JST mogą uzyskać do 350 tys. zł. 1 października Fundacja Fundusz Współpracy uruchomiła kolejną pulę środków dla samorządów na zakup usług społecznych.

REKLAMA