REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnienie funkcji ławnika przez strażaka a prawo do uposażenia

Subskrybuj nas na Youtube
Pełnienie funkcji ławnika przez strażaka a prawo do uposażenia /fot. Fotolia
Pełnienie funkcji ławnika przez strażaka a prawo do uposażenia /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Strażak systemu codziennego został ławnikiem w sądzie rejonowym. Czy należy mu potrącić z uposażenia za czas wykonywania czynności ławnika wyliczoną kwotę, a jeśli tak, to w jaki sposób?

Strażak pełniący funkcję ławnika powinien zostać zwolniony od zajęć służbowych na czas niezbędny do wykonywania czynności w sądzie. Za ten czas strażak otrzymuje jednak uposażenie zasadnicze, dodatki do uposażenia o charakterze stałym i inne należności pieniężne należne na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym – z uwzględnieniem powstałych w tym okresie zmian, mających wpływ na prawo do uposażenia i innych należności pieniężnych lub na ich wysokość. A zatem za czas pełnienia funkcji ławnika strażak nie traci – moim zdaniem – prawa do uposażenia.

REKLAMA

REKLAMA

Nieobecność pracownika w pracy związana z pełnieniem funkcji ławnika

Pełnienie przez pracownika funkcji ławnika w sądzie jest jedną z przyczyn uzasadniających usprawiedliwienie nieobecności tego pracownika. Na czas wykonywania czynności w sądzie pracodawca zatrudniający ławnika jest obowiązany do zwolnienia go od pracy. Regulacja ta, określona przepisami ustawy z 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (dalej: ustawa – Prawo o ustroju sądów powszechnych), jest wyrazem ochrony pracownika przed negatywnymi konsekwencjami niestawienia się w pracy. Przepisy tej ustawy nałożyły na pracodawcę obowiązek zwolnienia pracownika na czas wykonywania czynności w sądzie. Względy logiki przemawiają za tym, że czas zwolnienia powinien obejmować również czas niezbędny na przybycie do sądu oraz ewentualny powrót z sądu do siedziby pracodawcy.

Wyznaczając ławnika do udziału w rozprawie, sąd zawiadamia o tym jednocześnie pracodawcę zatrudniającego ławnika (art. 170 § 3 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych). Pracodawca z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym powinien więc posiadać informację o zaistniałej sytuacji, w szczególności w celu stworzenia możliwości zorganizowania ewentualnego zastępstwa nieobecnego pracownika, tak aby nie zakłócić procesu pracy.

REKLAMA

Rekompensata pieniężna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za czas zwolnienia od pracy ławnik zachowuje prawo do świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia (art. 172 § 2 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych). Pracodawca powinien więc odliczyć część wynagrodzenia pracownika za czas jego nieobecności. Pracownik zachowuje natomiast prawo do świadczeń wynikających ze stosunku pracy – np. prawo do nagrody czy premii.

W zamian za utracone wynagrodzenie pracownik otrzymuje rekompensatę pieniężną za czas wykonywania czynności w sądzie, której koszt ponosi Skarb Państwa. Ustawa – Prawo o ustroju sądów powszechnych wymienia w art. 172 § 3, z jakimi konkretnie czynnościami związane jest prawo do otrzymania rekompensaty. Są to:

● udział w rozprawie lub posiedzeniu,

● uczestnictwo w naradzie nad wyrokiem,

● sporządzenie uzasadnienia lub uczestnictwo w posiedzeniu rady ławniczej, jeżeli pracownik został do niej wybrany.

Wysokość rekompensaty dla ławników biorących udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika wynosi 1,9% podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego. Podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego stanowi z kolei przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Istoty rekompensaty pieniężnej nie należy upatrywać w kategoriach diety związanej z pełnieniem przez pracownika obowiązków społecznych i obywatelskich. Dlatego też rozważania w tej kwestii warto uzupełnić tezą wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 lutego 2009 r. (sygn. akt II FSK 302/08), w której sąd uznał, że rekompensata pieniężna wypłacana ławnikom sądowym nie jest dietą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego też względu nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania tym podatkiem. Jak zauważył NSA, wykładnia gramatyczna pojęcia „rekompensata” prowadzi do wniosku, że przez to pojęcie należy rozumieć odszkodowanie, wynagrodzenie poniesionej straty, np. z tytułu utraty potencjalnych zarobków.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Pełnienie funkcji ławnika przez strażaka a prawo do uposażenia

Dowiedz się jakie powinno być uposażenie strażaka za czas zwolnienia od pracy.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

REKLAMA

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

REKLAMA