REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia pracowników administracji 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wynagrodzenie/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenie/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2016 r. ulegają podwyższeniu maksymalne stawki wynagrodzeń pracowników administracji rządowej, niebędących członkami służby cywilnej. Najwyższe pensje tej grupy urzędników po zmianach wynoszą od 2000 do 6400 zł w zależności do kategorii zaszeregowania.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 marca 2016 r. zmienia zasady wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek. Przedmiotowe przepisy obowiązują od 25 marca 2016 r.

REKLAMA

Nowelizacja nie podwyższa stawek minimalnych, wzrastają jedynie kwoty maksymalne wynagrodzeń. Zmiany mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od 1 stycznia 2016 r.

O tym, czy dany pracownik otrzyma podwyżkę zdecydują kierownicy jednostek.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Po zmianach maksymalne kwoty wynagrodzeń wynoszą od 2000 zł w I kategorii zaszeregowania do 6400 w kategorii XXI (wzrosły one o 25 procent w stosunku do kwot obowiązujących od 2013 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego są następujące: 

  • 840 – 2 000
  • II  850 – 2 010 zł
  • III  860 – 2 030 zł
  • IV  870 – 2 060 zł
  • 880 – 2 090 zł
  • VI  890 – 2 120 zł
  • VII  900 – 2 150 zł
  • VIII  910 – 2 280 zł
  • IX  930 – 2 410 zł
  • 950 – 2 550 zł
  • XI  980 – 2 730 zł
  • XII  1 010 – 2 900 zł
  • XIII  1 050 – 3 100 zł
  • XIV  1 090 – 3 380 zł
  • XV  1 130 – 3 650 zł
  • XVI  1 180 – 4 060 zł
  • XVII  1 240 – 4 470 zł
  • XVIII  1 300 – 4 880 zł
  • XIX  1 360 – 5 300 zł
  • XX  1 420 – 5 780 zł
  • XXI  1 530 – 6 400 zł

Ile zarabiają urzędnicy państwowi?

Jak stanowią przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, urzędnikowi państwowemu przysługuje wynagrodzenie zależne od zajmowanego stanowiska, posiadanych kwalifikacji zawodowych, jakości oraz stażu pracy.

Podstawą pensji jest wynagrodzenie zasadnicze. Minimalne oraz maksymalne kwoty tego wynagrodzenia określa wspomniane wyżej rozporządzenie.

Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku związanym z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu przysługuje ponadto dodatek funkcyjny.

Z kolei dodatek specjalny jest przyznawany z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych, powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter czy warunki wykonywanej pracy.

REKLAMA

Za każdą godzinę pracy w porze nocnej wypłacany jest dodatek w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego. Kwota ta nie może być jednak niższa od dodatku ustalonego na podstawie Kodeksu pracy (czyli 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę).

Urzędnikowi przysługuje również dodatek za wieloletnią pracę. Wynosi on 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po pięciu latach pracy i wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.

Wysokość nagród jubileuszowych to odpowiednio:

  • po 20 latach pracy – 75% wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 25 latach pracy – 100% wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 30 latach pracy – 150% wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 35 latach pracy – 200% wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 40 latach pracy – 300% wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 45 latach pracy – 400% wynagrodzenia miesięcznego.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 2014, poz. 1502 z późn. zm.);

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz. U. z 2010 r., nr 27 poz. 134);

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 marca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz. U. z 2016 r., poz. 396).

Zobacz również: Wynagrodzenia w służbie cywilnej 2016

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

REKLAMA

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

REKLAMA

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

REKLAMA