REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierownicze stanowisko urzędnicze a emerytura

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Żórawski
Zatrudnienie emeryta na stanowisku urzędniczym.
Zatrudnianie pracownika
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy pracownik po przejściu na emeryturę może aplikować na stanowisko urzędnicze? Czy emeryt może pracować na kierowniczym stanowisku urzędniczym?

Polecamy: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów

REKLAMA

Odpowiedź: Tak, można zatrudnić na stanowisku urzędniczym osobę, która przeszła na emeryturę. Przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) nie zawierają przesłanek negatywnych, które wyłączałyby zatrudnienie na stanowisku urzędniczym osób pobierających świadczenia emerytalne bądź osób, które ukończyły określony wiek, gdyż regulacje tego typu miałyby niewątpliwie charakter dyskryminujący, a tym samym niedopuszczalny. Dlatego nie ma przeszkód w zatrudnieniu osoby pobierającej świadczenie emerytalne na to samo lub podobne stanowisko do zajmowanego przez tę osobę w danym urzędzie uprzednio, zakładając, że spełnia ona wymogi określone w ustawie o pracownikach samorządowych.

Uzasadnienie: Ogólne warunki zatrudniania pracowników na stanowiskach urzędniczych uregulowane zostały w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, pracownikiem samorządowym może zostać osoba, która:

  • jest obywatelem polskim (z zastrzeżeniem, że na dane stanowisko może ubiegać się także osoba nieposiadająca polskiego obywatelstwa, a praca na tym stanowisku nie polega na udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa oraz taka osoba posiada wykazaną odpowiednim dokumentem znajomość języka polskiego),
  • ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
  • posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku.

Ustawodawca wprowadza dodatkowe wymogi w zależności od podstawy zatrudnienia pracownika samorządowego oraz tego, czy stanowisko ma charakter kierowniczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku zatrudnienia na podstawie wyboru lub powołania pracownikiem samorządowym może być wyłącznie osoba, która poza spełnieniem wymogów wskazanych w art. 6 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Zobacz: Kadry i płace

Znacznie bardziej skonkretyzowany charakter mają wymogi obowiązujące kandydatów na stanowiska urzędnicze, których zatrudnienie ma opierać się na umowie o pracę. Takie osoby muszą spełnić warunki wskazane w art. 6 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, a także:

  • posiadać co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
  • nie mogły być skazane prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe oraz
  • cieszyć się nieposzlakowaną opinią.

REKLAMA

Na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być natomiast zatrudniona osoba spełniająca kryteria zatrudnienia na stanowisku urzędniczym na podstawie umowy o pracę, przy czym podniesiono wymóg wykształcenia - kandydat na takie stanowisko musi posiadać wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia. Dodatkowo staż pracy tej osoby powinien wynosić co najmniej 3 lata (alternatywnie - może ona wykazać minimum 3 lata prowadzenia działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymogami wynikającymi ze stanowiska, na które prowadzony jest nabór).

Jeżeli osoba pobierająca świadczenie emerytalne spełnia wymogi wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych, może zostać zatrudniona na stanowisku urzędniczym. Należy jednak podkreślić, że zatrudnienie pracownika na stanowisku urzędniczym następuje wyłącznie na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru, chyba że zachodzą okoliczności wyłączające ten obowiązek - tj. w sytuacji zastępstwa nieobecnego pracownika bądź przeniesienia pracownika (art. 11 i 12 ustawy o pracownikach samorządowych).

Podstawa prawna

art. 6, art. 11, art. 12 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t Dz.U. z 2016 r. poz. 902; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1930)

Agata Piszko

prawnik, członek stowarzyszenia audytorów wewnętrznych IIA Polska, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy w samorządzie terytorialnym

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA