REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierownicze stanowisko urzędnicze a emerytura

Zatrudnienie emeryta na stanowisku urzędniczym./ fot. Shutterstock
Zatrudnienie emeryta na stanowisku urzędniczym./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy pracownik po przejściu na emeryturę może aplikować na stanowisko urzędnicze? Czy emeryt może pracować na kierowniczym stanowisku urzędniczym?

Polecamy: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów

REKLAMA

Odpowiedź: Tak, można zatrudnić na stanowisku urzędniczym osobę, która przeszła na emeryturę. Przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) nie zawierają przesłanek negatywnych, które wyłączałyby zatrudnienie na stanowisku urzędniczym osób pobierających świadczenia emerytalne bądź osób, które ukończyły określony wiek, gdyż regulacje tego typu miałyby niewątpliwie charakter dyskryminujący, a tym samym niedopuszczalny. Dlatego nie ma przeszkód w zatrudnieniu osoby pobierającej świadczenie emerytalne na to samo lub podobne stanowisko do zajmowanego przez tę osobę w danym urzędzie uprzednio, zakładając, że spełnia ona wymogi określone w ustawie o pracownikach samorządowych.

Uzasadnienie: Ogólne warunki zatrudniania pracowników na stanowiskach urzędniczych uregulowane zostały w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, pracownikiem samorządowym może zostać osoba, która:

  • jest obywatelem polskim (z zastrzeżeniem, że na dane stanowisko może ubiegać się także osoba nieposiadająca polskiego obywatelstwa, a praca na tym stanowisku nie polega na udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa oraz taka osoba posiada wykazaną odpowiednim dokumentem znajomość języka polskiego),
  • ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
  • posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku.

Ustawodawca wprowadza dodatkowe wymogi w zależności od podstawy zatrudnienia pracownika samorządowego oraz tego, czy stanowisko ma charakter kierowniczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku zatrudnienia na podstawie wyboru lub powołania pracownikiem samorządowym może być wyłącznie osoba, która poza spełnieniem wymogów wskazanych w art. 6 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Zobacz: Kadry i płace

Znacznie bardziej skonkretyzowany charakter mają wymogi obowiązujące kandydatów na stanowiska urzędnicze, których zatrudnienie ma opierać się na umowie o pracę. Takie osoby muszą spełnić warunki wskazane w art. 6 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, a także:

  • posiadać co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
  • nie mogły być skazane prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe oraz
  • cieszyć się nieposzlakowaną opinią.

REKLAMA

Na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być natomiast zatrudniona osoba spełniająca kryteria zatrudnienia na stanowisku urzędniczym na podstawie umowy o pracę, przy czym podniesiono wymóg wykształcenia - kandydat na takie stanowisko musi posiadać wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia. Dodatkowo staż pracy tej osoby powinien wynosić co najmniej 3 lata (alternatywnie - może ona wykazać minimum 3 lata prowadzenia działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymogami wynikającymi ze stanowiska, na które prowadzony jest nabór).

Jeżeli osoba pobierająca świadczenie emerytalne spełnia wymogi wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych, może zostać zatrudniona na stanowisku urzędniczym. Należy jednak podkreślić, że zatrudnienie pracownika na stanowisku urzędniczym następuje wyłącznie na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru, chyba że zachodzą okoliczności wyłączające ten obowiązek - tj. w sytuacji zastępstwa nieobecnego pracownika bądź przeniesienia pracownika (art. 11 i 12 ustawy o pracownikach samorządowych).

Podstawa prawna

art. 6, art. 11, art. 12 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t Dz.U. z 2016 r. poz. 902; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1930)

Agata Piszko

prawnik, członek stowarzyszenia audytorów wewnętrznych IIA Polska, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy w samorządzie terytorialnym

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA