REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą kontrole zasad naboru pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy lubuskie i mazowieckie nagminnie pomijają procedurę otwartego i konkurencyjnego naboru pracowników. Bardzo często dochodzi też do przygotowywania konkursów w taki sposób, by wygrał określony kandydat.

W styczniu 2009 r. Najwyższa Izba Kontroli (dalej: NIK) opublikowała wyniki dwóch kontroli przeprowadzonych w samorządach pod kątem przestrzegania zasad otwartego i konkurencyjnego naboru pracowników. Sprawdzono urzędy w województwie lubuskim oraz mazowieckim.

REKLAMA

Wyniki kontroli - woj. lubuskie

Spośród 11 skontrolowanych przez NIK samorządów w województwie lubuskim, zarówno urzędów gmin, miast, jak i starostw powiatowych, aż w 9 (82%) stwierdzono obsadzanie wolnych stanowisk urzędniczych z pominięciem procedury otwartego i konkurencyjnego naboru określonej w ustawie z 22 marca 1090 r. o pracownikach samorządowych (nieobowiązującej od 1 stycznia 2009 r.).

Nagminne było także:

• formułowanie kryteriów wyboru kandydatów nieadekwatnych do zadań realizowanych na obsadzanych stanowiskach,

• nierówne traktowanie kandydatów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zawieranie umów cywilnoprawnych w warunkach, w których powinna być zawarta umowa o pracę,

• zatrudnianie osób niespełniających normatywnych wymogów w zakresie stażu pracy i wykształcenia,

• długotrwałe zwlekanie z przeprowadzeniem naborów na stanowiska urzędnicze,

• niezgodne z prawem lub nierzetelne wykonywanie czynności kancelaryjnych dotyczących naborów.

Uchybienia dotyczyły m.in. obsadzania stanowisk rzecznika prasowego, specjalisty ds. osób niepełnosprawnych, specjalisty ds. edukacji, sekretarza powiatu.

We wszystkich skontrolowanych urzędach odnotowano także uchybienia o charakterze formalnym dotyczące m.in.:

1) niepełnej treści ogłoszeń,

2) niewłaściwego trybu ich publikacji oraz

3) zaniechania weryfikacji niekaralności osób zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych.

Skala uchybień - woj. mazowieckie

W województwie mazowieckim na skontrolowanych w 10 urzędach 360 decyzji o obsadzeniu stanowiska urzędniczego bez organizowania konkursu, w 97% przypadków było to niesłuszne. Nabór próbowano zastąpić m.in. powierzeniem obowiązków kierowniczych lub przeniesieniem pracowników na inne stanowiska urzędnicze.

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła także 40% konkursów (na 372 przebadane).

Nieprawidłowości dotyczyły m.in. ograniczenia zasady otwartości i konkurencyjności naboru poprzez:

• zamieszczenie w ogłoszeniach o naborze wyższych kwalifikacji w zakresie wykształcenia i stażu pracy niż określone w przepisach oraz

• niezamieszczenie informacji o stanowisku, na jakie poszukuje się pracownika.

Przy czym, określając wymagania wobec kandydatów, kierowano się kwalifikacjami osób już zatrudnionych i często pełniących obowiązki na danym stanowisku. Były również przypadki niezatrudniania osób, które uzyskały w konkursie najwyższe oceny.

Niejasne prawo

Wśród argumentów najczęściej podawanych przez samorządowców, wyjaśniających uchybienia, najczęściej wymieniano:

• niejednoznaczność obowiązujących przepisów (m.in. brak definicji „wolne stanowisko urzędnicze”),

• nadmierny formalizm przepisów,

• nieelastyczność przepisów.

REKLAMA

Wskazane problemy rozwiązuje, zdaniem kontrolerów NIK, ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, która weszła w życie 1 stycznia 2009 r. Zwiększyła ona elastyczność procesu naboru m.in. poprzez usankcjonowanie tzw. naboru wewnętrznego, tj. możliwości obsadzania wolnych stanowisk osobami już zatrudnionymi w urzędzie, bez potrzeby organizowania konkursu.

Przedstawiciele NIK zapowiedzieli, że, podobnie jak w województwie lubuskim i mazowieckim, kontrole zasad naboru pracowników samorządowych zostaną przeprowadzone w latach 2009-2010 w całym kraju.

Wioletta Kępka

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA

Ponowne zatrudnienie pracownika urzędu zwolnionego w czasie długiej choroby [Przykład]

Czy przy ponownym zatrudnianiu pracownika trzeba powierzyć mu dokładnie to samo stanowisko, które zajmował przed zwolnieniem? Jakie są wymagania Kodeksu pracy w tym zakresie?

Interpretacje dotyczące podatków lokalnych publikowane przez KIS [Projekt]

Indywidualne interpretacje podatkowe, dotyczące podatków lokalnych i wydawane przez organy samorządów, będą publikowane przez Krajową Informację Skarbową. Tak wynika z opublikowanej w środę na stronach kancelarii premiera informacji o planowanej nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Certyfikacja wykonawców ma zwiększyć przejrzystość zamówień publicznych

Prezydent podpisał ustawę o certyfikacji zamówień publicznych. Ustawa nie przewiduje obowiązku certyfikacji. Wykonawca będzie mógł ubiegać się o certyfikację i posługiwać się nią w postępowaniu na zasadzie dobrowolności.

Jak uchwala się ustawę budżetową w Polsce?

Uchwalenie budżetu państwa w Polsce odbywa się według szczegółowej procedury zapisanej w Konstytucji i regulaminach parlamentu. Dokument przechodzi drogę od Rady Ministrów, przez Sejm i Senat, aż po podpis prezydenta, a każdy etap ma określone terminy i zasady.

REKLAMA

Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

REKLAMA