REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnik może zostać zwolniony nawet bez zmiany statutu urzędu

REKLAMA

Reorganizacja urzędu - uprawniająca do zwolnienia urzędnika państwowego - to także likwidacja stanowiska urzędniczego, dokonana bez zmiany stosownego statutu lub regulaminu.

REKLAMA

Jolanta T. - powódka - pracowała w urzędzie wojewódzkim, gdzie, jako urzędnik mianowany, była zatrudniona na stanowisku starszego inspektora wojewódzkiego. Jej umowa o pracę została rozwiązana - za trzymiesięcznym wypowiedzeniem. Przyczyną było zmniejszenie zatrudnienia w urzędzie, spowodowane zmniejszeniem wydatków na obsługę administracji rządowej oraz nabycie przez nią uprawnień do wcześniejszej emerytury. Powódka twierdziła, że przyczyna ta nie była rzeczywista, bo działania pracodawcy nie stanowiły reorganizacji urzędu - gdyż ta może nastąpić tylko przez zmianę statutu lub regulaminu. W ocenie powódki, tylko taka reorganizacja mogłaby, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 ze zm.) stanowić podstawę do zwolnienia.

REKLAMA

Sąd I instancji wskazał, iż zgodnie z założeniami centralnego programu rządowego Tanie i sprawne Państwo od 2007 roku nastąpić miała likwidacja około 6 tys. etatów administracji rządowej (pięć proc. wszystkich etatów), co powodować miało oszczędności w wysokości 250 mln zł. Wobec tego wojewoda polecił - w pierwszej kolejności - rozwiązać umowy o pracę z osobami deklarującymi chęć przejścia na wcześniejszą emeryturę i osobami posiadającymi takie uprawnienia. Sąd I instancji ustalił, że stanowisko powódki zostało rzeczywiście zlikwidowane. Dlatego też uznał, że przyczyna wypowiedzenia była prawdziwa, a kwestia związana z posiadaniem przez nią uprawnień do wcześniejszej emerytury stanowiła jedynie kryterium doboru pracowników do zwolnienia. Sąd II instancji podzielił to stanowisko. Powódka zaskarżyła ten wyrok skargą kasacyjną.

Sąd Najwyższy oddalił skargę. W uzasadnieniu SN wskazał, że przesłanką rozwiązania stosunku pracy z mianowanym urzędnikiem państwowym jest reorganizacja urzędu. Nie oznacza to jednak tylko zmiany przepisów regulujących pracę urzędu. Ani regulamin, ani staut nie określają bowiem w sposób wyczerpujący i pełny całej struktury organizacyjnej urzędu. Zatem likwidacja stanowiska, bez zmiany regulujących pracę urzędu przepisów, także może być podstawą do zwolnienia pracownika. Oczywiście nastąpić to może tylko wtedy, gdy zmiany organizacyjne są tak duże, że uniemożliwiają dalsze zatrudnianie pracownika - a to właśnie miało miejsce w przypadku powódki.

Wyrok z 14 stycznia 2008 r., sygn. akt II PK 107/07

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA