Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniejsze wymagania wobec funkcjonariuszy

Artur Radwan
Artur Radwan
Kandydat do pracy w policji nie musi mieć wiedzy ogólnej, by przejść do kolejnego etapu rekrutacji. O przyjęcie do korpusu oficerów w wojsku będą mogły się ubiegać osoby po studiach licencjackich. Mimo obniżenia wymagań policja nadal poszukuje osób do pracy.

Najniższe bezrobocie od 17 lat i szybki wzrost wynagrodzeń nie jest dobrym okresem do poszukiwania kandydatów do pracy w wojsku i policji. Służby te nie mogą zaproponować przyszłym funkcjonariuszom wysokich zarobków. Młody stażem policjant może liczyć zaledwie na 1564 zł brutto, a szeregowy zawodowy na 2, 2 tys. zł brutto. Dlatego wymagania wobec kandydatów do pracy w tych służbach mundurowych zostały obniżone.

- Pod względem wynagrodzeń policja nie jest atrakcyjnym pracodawcą na rynku pracy - mówi mł. insp. Piotr Bogdalski, zastępca komendanta - prorektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Według niego, policja przegrywa również konkurencję z wojskiem, gdzie płace są większe, a przyjmowany jest prawie każdy.

Zdaniem ekspertów niskie płace i obniżanie wymagań wobec kandydatów do służb mundurowych może przyczynić się do obniżenia jakości tych służb. Działania te mogą mieć negatywny skutek przy tworzeniu profesjonalnej armii i elitarnych oddziałów policji.

Niskie wymagania

Przygotowany w Ministerstwie Obrony Narodowej projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie żołnierzy zawodowych zakłada m. in., że do korpusu oficerów będą mogły się ubiegać osoby, które ukończyły studia licencjackie lub uzyskają tytuł inżyniera. Obecnie mogą to być wyłącznie osoby z tytułem magistra. Natomiast do korpusu podoficerów będzie mogła należeć osoba, które ukończyła szkołę średnią, ale np. nie zdała matury. Ponadto w wojsku ma powstać Korpus Szeregowych Zawodowych, do którego mogą wstępować osoby, które ukończyły zaledwie gimnazjum.

- Jestem przeciwny obniżaniu wymagań dotyczących poziomu wykształcenia oficerów i podoficerów - mówi gen. Stanisław Koziej, były wiceminister obrony narodowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem, żołnierze ci biorą udział w różnego rodzaju misjach wojskowych, gdzie muszą się wykazywać, poza umiejętnościami z zakresu działań bojowych, wszechstronną wiedzą. W stosunku do tej grupy żołnierzy wymagania powinny być utrzymane na dotychczasowym poziomie.

Zdaniem gen. Adama Rębacza, prezesa Związku Byłych Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy WP, propozycja resortu obrony dotycząca obniżenia wymagań wobec osób, które chcą rozpocząć służbę zawodową w korpusie oficerów, może sprawić, że będą oni mieli trudności z uzyskaniem awansu. Dodaje, że dowódcą samodzielnego batalionu powinien być oficer z wyższym wykształceniem magisterskim.

Z tymi argumentami nie zgadza się płk Tomasz Polak z resortu obrony narodowej. Według niego, osoby posiadające licencjat lub tytuł inżyniera mają wystarczające przygotowanie, by znaleźć się w korpusie oficerów.

Od kandydata do policji wymagane jest wykształcenie średnie, ale nie jest już konieczne zdanie matury. Wymagania wobec kandydatów do służby policja obniżyła już w 2007 roku. Mniej restrykcyjne rozwiązania przy naborze wprowadzono w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z 30 sierpnia 2007 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w policji (Dz.U. nr 170, poz. 1202). Przed jego wejściem w życie kandydat do pracy w policji musiał uzyskać minimum 25 z 40 punktów testu wiedzy, aby zaliczyć pierwszy etap i przejść do kolejnego etapu rekrutacji. Obecnie kandydat może z testu wiedzy nie zdobyć żadnego punktu i przejść do kolejnego etapu, polegającego na ocenie sprawności fizycznej. Jeśli nie uzyska pozytywnej oceny ze sprawności fizycznej, nadal będzie miał szansę na pracę w policji. Musi tylko ponownie przystąpić do testu sprawnościowego.

Wpływ skali bezrobocia

Bezpośredni wpływ na obniżanie wymagań przez resort obrony i spraw wewnętrznych w stosunku do kandydatów do służby ma spadek bezrobocia (obecnie do 9,4 proc.). Do 2010 roku armia musi zwiększyć liczbę żołnierzy zawodowych do 42 tys. Policja mimo obniżonych wymagań nadal poszukuje ponad 4,6 tys. funkcjonariuszy.

- Obniżenie wymagań przy przyjmowaniu do policji jest niewątpliwie następstwem niskiego bezrobocia - wyjaśnia mł. insp. Piotr Bogdalski.

Przekonuje, że policja nadal potrzebuje ludzi do pracy, ale wciąż brakuje osób, które spełniałyby kryteria przyjęcia.

- Jakość osób przyjmowanych obecnie do policji jest niska - wyjaśnia Jarosław Dzwoniarek, były naczelnik działu kryminalnego w Katowicach. Jego zdaniem, osoby te mają bardzo często słabe predyspozycje intelektualnie i fizycznie.

Tak samo uważa Sławomir Ast, były oficer Centralnego Biura Śledczego. Według niego osoby, które zostają policjantami, bardzo często nie potrafią wykonywać podstawowych czynności służbowych związanych z rutynowym patrolem. Mają również problemy z właściwym stosowaniem przepisów prawa podczas wykonywania tych czynności.

Nie zgadza się z tym podinspektor Anna Galant, rzecznik prasowy Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Według niej po obniżeniu kryteriów naboru nie ma znacznej różnicy, jeśli chodzi o sprawność intelektualną przyszłych policjantów.

Uzdrowienie systemu

Sama kampania reklamowa może nie wystarczyć, aby pozyskać dobrze wykształconych i sprawnych fizycznie kandydatów do służb mundurowych.

Według mł. insp. Piotra Bogdalskiego, policja nie musiałaby obniżać wymagań, gdyby oferowane płace były atrakcyjne.

Również gen. Stanisław Koziej uważa, że wojsko powinno stworzyć takie warunki, aby nie musiało przyjmować wszystkich kandydatów, ale tylko najlepszych.

Jego zdaniem, rząd powinien zweryfikować plany związane z profesjonalizacją armii i zmniejszyć liczbę żołnierzy zawodowych. Konsekwencją tego byłaby podwyżka płac dla osób wstępujących do wojska. W przeciwnym razie profesjonalna armia będzie profesjonalną tylko z nazwy.

 

 

 

75,9 tys. liczba żołnierzy zawodowych w czynnej służbie wojskowej

103,3 tys. funkcjonariuszy pracuje w policji

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

 

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownicy samorządowi: Nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna [rozporządzenie od 1 lipca 2023 r.]

    Zmiany dla pracowników samorządowych: nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna. Wprowadzi je zmienione rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2023 r.

    Rząd daje 3300 zł brutto wynagrodzenia dla pracowników samorządowych. Jest to mniej od minimalnego wynagrodzenia. Dopłacić mają samorządy

    Od 1 lipca 2023 r. rząd proponuje kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 3300 zł, aby wysokość tej kwoty była zbliżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W pozostałych kategoriach zaszeregowania, kwoty zostały ustalone tak, aby wzrastały proporcjonalnie między kategoriami.

    Będzie nowy wzór świadectwa pracy [nowelizacja kodeksu pracy]

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie trzeba będzie uwzględniać informacje o wykorzystaniu nowych rodzajów urlopów i zwolnień wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy.

    Uzgodnienia i opinie do projektu planu miejscowego

    Ważnym elementem prowadzącym do przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest wyrażenie stanowiska wobec projektu planu przez organy wyspecjalizowane w określonych dziedzinach, które powinny zostać uwzględnione przy realizacji polityki przestrzennej gminy. Takie stanowisko przybiera postać uzgodnień lub opinii.

    Jak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody

    Jedną z form ochrony samodzielności samorządu terytorialnego jest możliwość zakwestionowania (przez uprawniony organ) rozstrzygnięcia nadzorczego wydanego przez wojewodę lub przez regionalną izbę obrachunkową. 

    Czy dotacja oświatowa dla placówek niesamorządowych to świadczenie jednorazowe?

    W praktyce pokutuje pogląd, że dotacja oświatowa - wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego dla placówki niepublicznej działającej na jej terenie - ma charakter świadczenia jednorazowego. 

    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.