REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniejsze wymagania wobec funkcjonariuszy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Radwan
Artur Radwan

REKLAMA

REKLAMA

Kandydat do pracy w policji nie musi mieć wiedzy ogólnej, by przejść do kolejnego etapu rekrutacji. O przyjęcie do korpusu oficerów w wojsku będą mogły się ubiegać osoby po studiach licencjackich. Mimo obniżenia wymagań policja nadal poszukuje osób do pracy.

Najniższe bezrobocie od 17 lat i szybki wzrost wynagrodzeń nie jest dobrym okresem do poszukiwania kandydatów do pracy w wojsku i policji. Służby te nie mogą zaproponować przyszłym funkcjonariuszom wysokich zarobków. Młody stażem policjant może liczyć zaledwie na 1564 zł brutto, a szeregowy zawodowy na 2, 2 tys. zł brutto. Dlatego wymagania wobec kandydatów do pracy w tych służbach mundurowych zostały obniżone.

REKLAMA

REKLAMA

- Pod względem wynagrodzeń policja nie jest atrakcyjnym pracodawcą na rynku pracy - mówi mł. insp. Piotr Bogdalski, zastępca komendanta - prorektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Według niego, policja przegrywa również konkurencję z wojskiem, gdzie płace są większe, a przyjmowany jest prawie każdy.

Zdaniem ekspertów niskie płace i obniżanie wymagań wobec kandydatów do służb mundurowych może przyczynić się do obniżenia jakości tych służb. Działania te mogą mieć negatywny skutek przy tworzeniu profesjonalnej armii i elitarnych oddziałów policji.

Niskie wymagania

Przygotowany w Ministerstwie Obrony Narodowej projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie żołnierzy zawodowych zakłada m. in., że do korpusu oficerów będą mogły się ubiegać osoby, które ukończyły studia licencjackie lub uzyskają tytuł inżyniera. Obecnie mogą to być wyłącznie osoby z tytułem magistra. Natomiast do korpusu podoficerów będzie mogła należeć osoba, które ukończyła szkołę średnią, ale np. nie zdała matury. Ponadto w wojsku ma powstać Korpus Szeregowych Zawodowych, do którego mogą wstępować osoby, które ukończyły zaledwie gimnazjum.

- Jestem przeciwny obniżaniu wymagań dotyczących poziomu wykształcenia oficerów i podoficerów - mówi gen. Stanisław Koziej, były wiceminister obrony narodowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem, żołnierze ci biorą udział w różnego rodzaju misjach wojskowych, gdzie muszą się wykazywać, poza umiejętnościami z zakresu działań bojowych, wszechstronną wiedzą. W stosunku do tej grupy żołnierzy wymagania powinny być utrzymane na dotychczasowym poziomie.

Zdaniem gen. Adama Rębacza, prezesa Związku Byłych Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy WP, propozycja resortu obrony dotycząca obniżenia wymagań wobec osób, które chcą rozpocząć służbę zawodową w korpusie oficerów, może sprawić, że będą oni mieli trudności z uzyskaniem awansu. Dodaje, że dowódcą samodzielnego batalionu powinien być oficer z wyższym wykształceniem magisterskim.

Z tymi argumentami nie zgadza się płk Tomasz Polak z resortu obrony narodowej. Według niego, osoby posiadające licencjat lub tytuł inżyniera mają wystarczające przygotowanie, by znaleźć się w korpusie oficerów.

Od kandydata do policji wymagane jest wykształcenie średnie, ale nie jest już konieczne zdanie matury. Wymagania wobec kandydatów do służby policja obniżyła już w 2007 roku. Mniej restrykcyjne rozwiązania przy naborze wprowadzono w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z 30 sierpnia 2007 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w policji (Dz.U. nr 170, poz. 1202). Przed jego wejściem w życie kandydat do pracy w policji musiał uzyskać minimum 25 z 40 punktów testu wiedzy, aby zaliczyć pierwszy etap i przejść do kolejnego etapu rekrutacji. Obecnie kandydat może z testu wiedzy nie zdobyć żadnego punktu i przejść do kolejnego etapu, polegającego na ocenie sprawności fizycznej. Jeśli nie uzyska pozytywnej oceny ze sprawności fizycznej, nadal będzie miał szansę na pracę w policji. Musi tylko ponownie przystąpić do testu sprawnościowego.

Wpływ skali bezrobocia

Bezpośredni wpływ na obniżanie wymagań przez resort obrony i spraw wewnętrznych w stosunku do kandydatów do służby ma spadek bezrobocia (obecnie do 9,4 proc.). Do 2010 roku armia musi zwiększyć liczbę żołnierzy zawodowych do 42 tys. Policja mimo obniżonych wymagań nadal poszukuje ponad 4,6 tys. funkcjonariuszy.

- Obniżenie wymagań przy przyjmowaniu do policji jest niewątpliwie następstwem niskiego bezrobocia - wyjaśnia mł. insp. Piotr Bogdalski.

Przekonuje, że policja nadal potrzebuje ludzi do pracy, ale wciąż brakuje osób, które spełniałyby kryteria przyjęcia.

- Jakość osób przyjmowanych obecnie do policji jest niska - wyjaśnia Jarosław Dzwoniarek, były naczelnik działu kryminalnego w Katowicach. Jego zdaniem, osoby te mają bardzo często słabe predyspozycje intelektualnie i fizycznie.

Tak samo uważa Sławomir Ast, były oficer Centralnego Biura Śledczego. Według niego osoby, które zostają policjantami, bardzo często nie potrafią wykonywać podstawowych czynności służbowych związanych z rutynowym patrolem. Mają również problemy z właściwym stosowaniem przepisów prawa podczas wykonywania tych czynności.

Nie zgadza się z tym podinspektor Anna Galant, rzecznik prasowy Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Według niej po obniżeniu kryteriów naboru nie ma znacznej różnicy, jeśli chodzi o sprawność intelektualną przyszłych policjantów.

Uzdrowienie systemu

Sama kampania reklamowa może nie wystarczyć, aby pozyskać dobrze wykształconych i sprawnych fizycznie kandydatów do służb mundurowych.

Według mł. insp. Piotra Bogdalskiego, policja nie musiałaby obniżać wymagań, gdyby oferowane płace były atrakcyjne.

Również gen. Stanisław Koziej uważa, że wojsko powinno stworzyć takie warunki, aby nie musiało przyjmować wszystkich kandydatów, ale tylko najlepszych.

Jego zdaniem, rząd powinien zweryfikować plany związane z profesjonalizacją armii i zmniejszyć liczbę żołnierzy zawodowych. Konsekwencją tego byłaby podwyżka płac dla osób wstępujących do wojska. W przeciwnym razie profesjonalna armia będzie profesjonalną tylko z nazwy.

 

 

 

75,9 tys. liczba żołnierzy zawodowych w czynnej służbie wojskowej

103,3 tys. funkcjonariuszy pracuje w policji

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA