REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?

Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?

Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?

Tak, można zatrudnić pracownika na stanowisku głównego księgowego bez przeprowadzania konkursu. Można tak postąpić tylko w przypadkach ściśle określonych prawem.

REKLAMA

Stanowisko głównego księgowego w samorządowej jednostce budżetowej zalicza się do kierowniczych stanowisk urzędniczych. Tak wskazuje rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Podstawową zasadą zatrudniania na tym stanowisku jest otwarty i konkursowy nabór. Od tej zasady są trzy wyjątki (art. 11-15, art. 20 i art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych).

Awans wewnętrzny na głównego księgowego

Na stanowisko głównego księgowego może zostać awansowany pracownik jednostki zajmujący w tej jednostce inne stanowisko urzędnicze (w tym kierownicze stanowisko urzędnicze). Ale musi mieć kwalifikacje wymagane na tym stanowisku.

Takie zatrudnienie następuje na mocy porozumienia stron. Pracodawca proponuje pracownikowi przeniesienie z dotychczasowego stanowiska na stanowisko głównego księgowego. Jeśli pracownik przyjmie tę propozycję, awansuje na to stanowisko w terminie i na zasadach ustalonych w porozumieniu zmieniającym.

Przeniesienie na stanowisko głównego księgowego na mocy ustawy

Pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą przenieść do pracy w innej samorządowej jednostce budżetowej, wymienionej w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie przeniesienie następuje w drodze porozumienia pracodawców.

Przykład

Na mocy porozumienia pracodawców można przenieść pracownika z samorządowej jednostki budżetowej do:

  • innej samorządowej jednostki budżetowej,

  • samorządowego zakładu budżetowego,

  • urzędu gminy (miasta, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego),

  • biura związku JST.

Przeniesienie może odbywać się między jednostkami organizacyjnymi jednej JST lub różnych JST. Na przykład może się odbywać między jednostkami budżetowymi jednej gminy, różnych gmin, gminy i powiatu, powiatu i województwa. Może też odbywać się między jednostkami organizacyjnymi mającymi siedziby w jednej miejscowości albo w różnych miejscowościach.

Z inicjatywą przeniesienia może wystąpić:

  • pracownik - wtedy dotychczasowy pracodawca nie musi się na to zgodzić,
  • pracodawca, który chce zatrudnić danego pracownika - wtedy zarówno dotychczasowy pracodawca, jak i pracownik muszą wyrazić zgodę na przeniesienie.

Do przeniesienia dochodzi na mocy porozumienia pracodawców. Stosunek pracy pracownika nie wygasa. Zmienia on tylko zakład pracy. Może też zmienić stanowisko (np. zastępca głównego księgowego może zostać przeniesiony do innej jednostki na stanowisko głównego księgowego).

Zatrudnienie na zastępstwo za głównego księgowego

W każdym czasie bez przeprowadzania wolnego naboru można zatrudnić pracownika na zastępstwo za głównego księgowego. Stosunek pracy na zastępstwo nawiązuje się na czas usprawiedliwionej nieobecności zastępowanego pracownika, spowodowanej m.in. chorobą, urlopem macierzyńskim (tacierzyńskim), urlopem wychowawczym, urlopem bezpłatnym. Rodzaj pracy zastępcy musi odpowiadać rodzajowi pracy zastępowanego pracownika. Natomiast warunki pracy i płacy mogą być odmienne. W szczególności w umowie o pracę na czas zastępstwa można ustalić:

Stosunek pracy na zastępstwo wygasa automatycznie z chwilą powrotu do pracy zastępowanego pracownika lub wygaśnięcia jego stosunku pracy. Jeśli osoba zatrudniona na zastępstwo chce być zatrudniona na tym stanowisku po wygaśnięciu stosunku pracy osoby zastępowanej, to musi wziąć udział w wolnym i konkursowym naborze na to stanowisko.

Autor: Izabela Motowilczuk, były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawy prawne:

  • art. 11-15, art. 20, art. 22 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1834)
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1723)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

REKLAMA

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

REKLAMA