REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Komu można wypłacić świadczenie urlopowe?
Komu można wypłacić świadczenie urlopowe?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nieuprawnione przyznanie świadczenia urlopowego pracownikom administracji i obsługi szkoły

REKLAMA

REKLAMA

Przykład

Nieprawidłowość: W regulaminie korzystania z ZFŚS szkoły zapisano, że pracownikom szkoły niebędącym nauczycielami (w szczególności pracownikom administracji i obsługi) przysługuje świadczenie urlopowe wypłacane na zasadach określonych dla nauczycieli.

Prawidłowe postępowanie

Świadczenie urlopowe z art. 53 ust. 1a Karty Nauczyciela przysługuje wyłącznie pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej.

REKLAMA

Ważne

Świadczenia urlopowego nie należy wypłacać pracownikom administracji i obsługi szkoły – ta grupa może otrzymywać świadczenia socjalne z ZFŚS, na zasadach określonych w ustawie o ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczenie urlopowe dla nauczyciela

Świadczenie urlopowe należne na podstawie Karty Nauczyciela:

• przysługuje nauczycielom czynnym zawodowo,

• nie przysługuje nauczycielowi na emeryturze lub rencie, który nie świadczy pracy,

• wypłaca się z odpisu na ZFŚS dla nauczycieli, w terminie do 31 sierpnia każdego roku (wysokość tego świadczenia w 2025 r. wynosi 2723,40 zł, czyli tyle, ile odpis podstawowy na ZFŚS dla pracowników niebędących nauczycielami),

• nie podlega uznaniowości – jego wypłata jest obligatoryjna,

• nie zależy od sytuacji życiowej ani od faktycznego wykorzystania urlopu,

• przysługuje za rok szkolny, nie kalendarzowy,

• ma charakter roszczeniowy, co oznacza, że jeśli pracodawca nie wypłaci go w określonej wysokości w terminie ustawowym, nauczyciel może domagać się jego zapłaty przed sądem pracy.

Jednostki budżetowe (szkoły publiczne) tworzą obowiązkowo ZFŚS na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o ZFŚS. Oznacza to, że nie mogą wypłacać pracownikom niepedagogicznym (pracownikom administracji i obsługi szkoły) świadczenia urlopowego z art. 3 ust. 4–6 ustawy o ZFŚS. Wyklucza to art. 3 ust. 3, który pozwala na wypłatę świadczenia urlopowego tylko pracodawcom, którzy nie muszą obowiązkowo tworzyć ZFŚS, i tylko w sytuacji, gdy zrezygnują z tworzenia tego funduszu oraz postanowią, że będą wypłacać świadczenie urlopowe (np. prywatne firmy).

Ważne

Kierownik szkoły nie ma kompetencji do tego, aby na pracowników niepedagogicznych (pracowników administracji i obsługi szkoły) rozciągać stosowanie art. 53 ust. 1a Karty Nauczyciela. Przepis ten dotyczy wyłącznie nauczycieli i nie może być rozszerzany na inne grupy zawodowe.

Jak usunąć nieprawidłowość?

Aby usunąć nieprawidłowość, kierownik jednostki musi niezwłocznie usunąć z regulaminu korzystania z ZFŚS niedozwolony zapis.

Do ewentualnego zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń stosuje się przepisy tytułu V – „Bezpodstawne wzbogacenie” ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.). W konsekwencji oznacza to, że pracownicy mogą uchylić się od spełnienia roszczenia o zwrot otrzymanych bez podstawy prawnej wypłat, powołując się na art. 409 k.c., zgodnie z którym obowiązek zwrotu wygasa, jeżeli otrzymane świadczenia zostały już wydatkowane na cele prywatne, a pracownicy nie mieli świadomości, że otrzymali je nienależnie.

Odpowiedzialność kierownika szkoły

Kierownik szkoły może ponieść odpowiedzialność za wydatkowanie środków publicznych z ZFŚS bez podstawy prawnej, na podstawie:

art. 12a ustawy o ZFŚS – według którego ten, kto podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy, podlega karze grzywny orzekanej w trybie postępowania o wykroczenia na podstawie wniosku złożonego przez właściwy organ PIP,

art. 11 ust. 1 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych – według którego za wydatkowanie środków publicznych niezgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków grozi kara za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Zgodnie z zasadą niezależności postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych w razie zbiegu postępowań o ukaranie w różnych trybach, postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych zawiesza się do czasu rozstrzygnięcia postępowania o wykroczenie – do czasu jego zakończenia. Jeśli postępowanie o wykroczenie zakończy się prawomocnym skazaniem, wszczęte postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlega umorzeniu. W innych przypadkach po zakończeniu postępowania o wykroczenie postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych odwiesza się i orzeka w sprawie niezależnie od wyników postępowania o wykroczenia (art. 25 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych).

INFORLEX

Szczegółowe informacje znajdziesz w INFORLEX.PL »»»

Kompleksowa baza wiedzy dla księgowych, kadrowych i biur rachunkowych.

Autor: Izabela Motowilczuk
były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

REKLAMA

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA