REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Komu można wypłacić świadczenie urlopowe?
Komu można wypłacić świadczenie urlopowe?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nieuprawnione przyznanie świadczenia urlopowego pracownikom administracji i obsługi szkoły

REKLAMA

Przykład

Nieprawidłowość: W regulaminie korzystania z ZFŚS szkoły zapisano, że pracownikom szkoły niebędącym nauczycielami (w szczególności pracownikom administracji i obsługi) przysługuje świadczenie urlopowe wypłacane na zasadach określonych dla nauczycieli.

Prawidłowe postępowanie

Świadczenie urlopowe z art. 53 ust. 1a Karty Nauczyciela przysługuje wyłącznie pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej.

Ważne

Świadczenia urlopowego nie należy wypłacać pracownikom administracji i obsługi szkoły – ta grupa może otrzymywać świadczenia socjalne z ZFŚS, na zasadach określonych w ustawie o ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczenie urlopowe dla nauczyciela

Świadczenie urlopowe należne na podstawie Karty Nauczyciela:

• przysługuje nauczycielom czynnym zawodowo,

• nie przysługuje nauczycielowi na emeryturze lub rencie, który nie świadczy pracy,

• wypłaca się z odpisu na ZFŚS dla nauczycieli, w terminie do 31 sierpnia każdego roku (wysokość tego świadczenia w 2025 r. wynosi 2723,40 zł, czyli tyle, ile odpis podstawowy na ZFŚS dla pracowników niebędących nauczycielami),

• nie podlega uznaniowości – jego wypłata jest obligatoryjna,

• nie zależy od sytuacji życiowej ani od faktycznego wykorzystania urlopu,

• przysługuje za rok szkolny, nie kalendarzowy,

• ma charakter roszczeniowy, co oznacza, że jeśli pracodawca nie wypłaci go w określonej wysokości w terminie ustawowym, nauczyciel może domagać się jego zapłaty przed sądem pracy.

Jednostki budżetowe (szkoły publiczne) tworzą obowiązkowo ZFŚS na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o ZFŚS. Oznacza to, że nie mogą wypłacać pracownikom niepedagogicznym (pracownikom administracji i obsługi szkoły) świadczenia urlopowego z art. 3 ust. 4–6 ustawy o ZFŚS. Wyklucza to art. 3 ust. 3, który pozwala na wypłatę świadczenia urlopowego tylko pracodawcom, którzy nie muszą obowiązkowo tworzyć ZFŚS, i tylko w sytuacji, gdy zrezygnują z tworzenia tego funduszu oraz postanowią, że będą wypłacać świadczenie urlopowe (np. prywatne firmy).

Ważne

Kierownik szkoły nie ma kompetencji do tego, aby na pracowników niepedagogicznych (pracowników administracji i obsługi szkoły) rozciągać stosowanie art. 53 ust. 1a Karty Nauczyciela. Przepis ten dotyczy wyłącznie nauczycieli i nie może być rozszerzany na inne grupy zawodowe.

Jak usunąć nieprawidłowość?

Aby usunąć nieprawidłowość, kierownik jednostki musi niezwłocznie usunąć z regulaminu korzystania z ZFŚS niedozwolony zapis.

Do ewentualnego zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń stosuje się przepisy tytułu V – „Bezpodstawne wzbogacenie” ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.). W konsekwencji oznacza to, że pracownicy mogą uchylić się od spełnienia roszczenia o zwrot otrzymanych bez podstawy prawnej wypłat, powołując się na art. 409 k.c., zgodnie z którym obowiązek zwrotu wygasa, jeżeli otrzymane świadczenia zostały już wydatkowane na cele prywatne, a pracownicy nie mieli świadomości, że otrzymali je nienależnie.

Odpowiedzialność kierownika szkoły

Kierownik szkoły może ponieść odpowiedzialność za wydatkowanie środków publicznych z ZFŚS bez podstawy prawnej, na podstawie:

art. 12a ustawy o ZFŚS – według którego ten, kto podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy, podlega karze grzywny orzekanej w trybie postępowania o wykroczenia na podstawie wniosku złożonego przez właściwy organ PIP,

REKLAMA

art. 11 ust. 1 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych – według którego za wydatkowanie środków publicznych niezgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków grozi kara za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Zgodnie z zasadą niezależności postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych w razie zbiegu postępowań o ukaranie w różnych trybach, postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych zawiesza się do czasu rozstrzygnięcia postępowania o wykroczenie – do czasu jego zakończenia. Jeśli postępowanie o wykroczenie zakończy się prawomocnym skazaniem, wszczęte postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlega umorzeniu. W innych przypadkach po zakończeniu postępowania o wykroczenie postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych odwiesza się i orzeka w sprawie niezależnie od wyników postępowania o wykroczenia (art. 25 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych).

INFORLEX

Szczegółowe informacje znajdziesz w INFORLEX.PL »»»

Kompleksowa baza wiedzy dla księgowych, kadrowych i biur rachunkowych.

Autor: Izabela Motowilczuk
były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA