REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Komu można wypłacić świadczenie urlopowe?
Komu można wypłacić świadczenie urlopowe?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nieuprawnione przyznanie świadczenia urlopowego pracownikom administracji i obsługi szkoły

REKLAMA

REKLAMA

Przykład

Nieprawidłowość: W regulaminie korzystania z ZFŚS szkoły zapisano, że pracownikom szkoły niebędącym nauczycielami (w szczególności pracownikom administracji i obsługi) przysługuje świadczenie urlopowe wypłacane na zasadach określonych dla nauczycieli.

Prawidłowe postępowanie

Świadczenie urlopowe z art. 53 ust. 1a Karty Nauczyciela przysługuje wyłącznie pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej.

Ważne

Świadczenia urlopowego nie należy wypłacać pracownikom administracji i obsługi szkoły – ta grupa może otrzymywać świadczenia socjalne z ZFŚS, na zasadach określonych w ustawie o ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczenie urlopowe dla nauczyciela

Świadczenie urlopowe należne na podstawie Karty Nauczyciela:

• przysługuje nauczycielom czynnym zawodowo,

• nie przysługuje nauczycielowi na emeryturze lub rencie, który nie świadczy pracy,

• wypłaca się z odpisu na ZFŚS dla nauczycieli, w terminie do 31 sierpnia każdego roku (wysokość tego świadczenia w 2025 r. wynosi 2723,40 zł, czyli tyle, ile odpis podstawowy na ZFŚS dla pracowników niebędących nauczycielami),

• nie podlega uznaniowości – jego wypłata jest obligatoryjna,

• nie zależy od sytuacji życiowej ani od faktycznego wykorzystania urlopu,

• przysługuje za rok szkolny, nie kalendarzowy,

• ma charakter roszczeniowy, co oznacza, że jeśli pracodawca nie wypłaci go w określonej wysokości w terminie ustawowym, nauczyciel może domagać się jego zapłaty przed sądem pracy.

Jednostki budżetowe (szkoły publiczne) tworzą obowiązkowo ZFŚS na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o ZFŚS. Oznacza to, że nie mogą wypłacać pracownikom niepedagogicznym (pracownikom administracji i obsługi szkoły) świadczenia urlopowego z art. 3 ust. 4–6 ustawy o ZFŚS. Wyklucza to art. 3 ust. 3, który pozwala na wypłatę świadczenia urlopowego tylko pracodawcom, którzy nie muszą obowiązkowo tworzyć ZFŚS, i tylko w sytuacji, gdy zrezygnują z tworzenia tego funduszu oraz postanowią, że będą wypłacać świadczenie urlopowe (np. prywatne firmy).

Ważne

Kierownik szkoły nie ma kompetencji do tego, aby na pracowników niepedagogicznych (pracowników administracji i obsługi szkoły) rozciągać stosowanie art. 53 ust. 1a Karty Nauczyciela. Przepis ten dotyczy wyłącznie nauczycieli i nie może być rozszerzany na inne grupy zawodowe.

Jak usunąć nieprawidłowość?

Aby usunąć nieprawidłowość, kierownik jednostki musi niezwłocznie usunąć z regulaminu korzystania z ZFŚS niedozwolony zapis.

Do ewentualnego zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń stosuje się przepisy tytułu V – „Bezpodstawne wzbogacenie” ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.). W konsekwencji oznacza to, że pracownicy mogą uchylić się od spełnienia roszczenia o zwrot otrzymanych bez podstawy prawnej wypłat, powołując się na art. 409 k.c., zgodnie z którym obowiązek zwrotu wygasa, jeżeli otrzymane świadczenia zostały już wydatkowane na cele prywatne, a pracownicy nie mieli świadomości, że otrzymali je nienależnie.

Odpowiedzialność kierownika szkoły

Kierownik szkoły może ponieść odpowiedzialność za wydatkowanie środków publicznych z ZFŚS bez podstawy prawnej, na podstawie:

art. 12a ustawy o ZFŚS – według którego ten, kto podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy, podlega karze grzywny orzekanej w trybie postępowania o wykroczenia na podstawie wniosku złożonego przez właściwy organ PIP,

art. 11 ust. 1 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych – według którego za wydatkowanie środków publicznych niezgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków grozi kara za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Zgodnie z zasadą niezależności postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych w razie zbiegu postępowań o ukaranie w różnych trybach, postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych zawiesza się do czasu rozstrzygnięcia postępowania o wykroczenie – do czasu jego zakończenia. Jeśli postępowanie o wykroczenie zakończy się prawomocnym skazaniem, wszczęte postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlega umorzeniu. W innych przypadkach po zakończeniu postępowania o wykroczenie postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych odwiesza się i orzeka w sprawie niezależnie od wyników postępowania o wykroczenia (art. 25 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych).

INFORLEX

Szczegółowe informacje znajdziesz w INFORLEX.PL »»»

Kompleksowa baza wiedzy dla księgowych, kadrowych i biur rachunkowych.

Autor: Izabela Motowilczuk
były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

REKLAMA

Czy ośrodek sportu płaci podatek od nieruchomości, z których korzysta w ramach trwałego zarządu?

Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.

Jak gmina kwalifikuje wpłaty przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej?

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło Ministerstwo Finansów. Jest to reakcja na interpelację nr 11804 Pani Poseł Mirosławy Stachowiak-Różeckiej w sprawie zasad kwalifikowania wpłat wnoszonych przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej.

MRPiPS: Powołanie Rzecznika Praw Pracownika wzmocni pozycję osób zatrudnionych

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce powołania Rzecznika Praw Pracownika. Rzecznik ma być niezależną instytucją, która wesprze pracowników m.in. poprzez pomoc prawną.

Pracownik w samorządzie bez dofinansowania z PFRON

Jednostki samorządu terytorialnego nie otrzymują dofinansowania wynagrodzenia pracownika z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Z informacji przekazanych przez resort rodziny wynika, iż przepisy te się nie zmienią ze względu zakaz podwójnego finansowania.

REKLAMA

Jakie dane na fakturze po centralizacji rozliczeń VAT?

Obecnie jednostki budżetowe nie dokonują samodzielnie rozliczenia VAT. Czy w związku z tym na fakturze powinny znaleźć się tylko dane gminy jako nabywcy, czy dane jednostki budżetowej, na rzecz której wykonano usługę?

Od 30.09 do 1.10. VI Kongres Biur Rachunkowych MKBR

Dnia 30 września 2025 r. redaktor naczelna czasopisma „Rachunkowość Budżetowa” weźmie udział w panelu dyskusyjnym organizowanym podczas VI Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych. Tematem panelu dyskusyjnego będzie: Czy media branżowe mają wpływ na decyzje ustawodawcze?

REKLAMA