REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wiatrak, upał, praca, temperatura, biuro
Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?
Monika Wisniewska Amaviael
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Projekt wprowadzający maksymalne temperatury w miejscu pracy w dalszym ciągu jest na etapie opiniowania i uzgodnień. W ocenie projektodawców, projektowane zmiany przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa pracowników w okresie wzmożonych upałów. Projekt powstaje w porozumieniu z resortem zdrowia.

REKLAMA

Temperatury w miejscu pracy. Obowiązujące dziś przepisy nie chronią przed upałem

Obecnie obowiązujące przepisy odnoszą się tylko do minimalnych temperatur w miejscu pracy i brakuje przepisów odnoszących się do maksymalnych temperatur w miejscu pracy. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy reguluje kwestię minimalnej dopuszczalnej temperatury w pracy. Stanowi o tym art. 30 powyższego rozporządzenia. Minimalna temperatura w miejscu pracy, w przypadki lekkich prac fizycznych oraz w przypadku pracy biurowej nie może być niższa niż 18 °C. W pozostałych przypadkach nie może być niższa niż 14 °C.

Polecamy: BHP w firmie. Obowiązki pracodawców

Nowe rozporządzenie od 2027 roku. Maksymalne temperatury w miejscu pracy

REKLAMA

Projekt z 27 czerwca 2025 r. wprowadza m.in. maksymalne temperatury w pomieszczeniach pracy, które zgodnie z projektem, będą mogły wynosić maksymalnie 35 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W przypadku pracy na otwartej przestrzeni, pracodawca będzie musiał zadbać o ty, by prace fizyczne wiążące się z dużym wysiłkiem i skutkujące dziennym wydatkiem energetycznym przekraczającym 1500 kcal u mężczyzn i 1000 kcal u kobiet, odbywały się w temperaturze nie wyższej niż 32°C. Wyjątkiem będą sytuacje, w których ograniczenia technologiczne uniemożliwiają spełnienie tego warunku.

W sytuacji, gdy temperatura, z uwagi na warunki atmosferyczne, będzie przekraczać powyższy próg, prace w pomieszczeniach oraz na otwartej przestrzeni nie będą mogły być w tym czasie wykonywane. To samo tyczy się sytuacji, w której przekroczone zostaną wyżej wskazane progi wydatku energetycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, gdy temperatura w pomieszczeniu pracy z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 28 °C, a przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet – 25 °C, pracodawcy będą zobowiązani podjęć następujące działania:

  • Zapewnić odpowiednie rozwiązania techniczne, które przyczynią się do obniżenia temperatury, chyba że względy technologiczne na to nie pozwolą (uzależnione od warunków i specyfiki pracy).
  • W momencie, gdy obniżenie temperatury nie jest możliwe, pracodawca będzie zobowiązany do zastosowania odpowiednich rozwiązań organizacyjnych, które będą minimalizowały wpływ temperatury na zdrowie pracowników (uzależnione od warunków i specyfiki pracy).

A jeżeli chodzi o prace wykonywane na otwartej przestrzeni, to w przypadku, gdy temperatura, z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 25 °C, pracodawca będzie zobowiązany zastosować odpowiednie rozwiązania organizacyjne minimalizujące wpływ temperatury na zdrowie pracowników. Rozwiązania te także są uzależnione od warunków i specyfiki pracy.

Wyżej wymienione rozwiązania organizacyjne powinny być ustalone po konsultacji pracodawcy z pracownikami w ramach komisji bhp, a w przypadku, gdy komisja bhp nie została powołana, powinny być ustalone w trybie art. 23711a ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, oraz po zasięgnięciu opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. O przyjętych rozwiązaniach organizacyjnych pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników.

Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Kto nie będzie objęty nowymi przepisami? Lista wyjątków

W projektowanym rozporządzeniu znajduje się także katalog wyjątków, do których nie mają zastosowania powyższe regulacje:

  • prac wymienionych w art. 15110 pkt 1–2, 5–8 oraz 9 lit. c-h ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy,
  • pracowników instytucji, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
  • funkcjonariuszy w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
  • żołnierzy w rozumieniu ustawy o obronie Ojczyzny.

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Za projekt odpowiedzialne jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Projektowane rozporządzenie zakłada wejście w życie przepisów 1 stycznia 2027 r.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA