REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wiatrak, upał, praca, temperatura, biuro
Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?
Monika Wisniewska Amaviael
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Projekt wprowadzający maksymalne temperatury w miejscu pracy w dalszym ciągu jest na etapie opiniowania i uzgodnień. W ocenie projektodawców, projektowane zmiany przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa pracowników w okresie wzmożonych upałów. Projekt powstaje w porozumieniu z resortem zdrowia.

REKLAMA

REKLAMA

Temperatury w miejscu pracy. Obowiązujące dziś przepisy nie chronią przed upałem

Obecnie obowiązujące przepisy odnoszą się tylko do minimalnych temperatur w miejscu pracy i brakuje przepisów odnoszących się do maksymalnych temperatur w miejscu pracy. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy reguluje kwestię minimalnej dopuszczalnej temperatury w pracy. Stanowi o tym art. 30 powyższego rozporządzenia. Minimalna temperatura w miejscu pracy, w przypadki lekkich prac fizycznych oraz w przypadku pracy biurowej nie może być niższa niż 18 °C. W pozostałych przypadkach nie może być niższa niż 14 °C.

Polecamy: BHP w firmie. Obowiązki pracodawców

Nowe rozporządzenie od 2027 roku. Maksymalne temperatury w miejscu pracy

Projekt z 27 czerwca 2025 r. wprowadza m.in. maksymalne temperatury w pomieszczeniach pracy, które zgodnie z projektem, będą mogły wynosić maksymalnie 35 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W przypadku pracy na otwartej przestrzeni, pracodawca będzie musiał zadbać o ty, by prace fizyczne wiążące się z dużym wysiłkiem i skutkujące dziennym wydatkiem energetycznym przekraczającym 1500 kcal u mężczyzn i 1000 kcal u kobiet, odbywały się w temperaturze nie wyższej niż 32°C. Wyjątkiem będą sytuacje, w których ograniczenia technologiczne uniemożliwiają spełnienie tego warunku.

W sytuacji, gdy temperatura, z uwagi na warunki atmosferyczne, będzie przekraczać powyższy próg, prace w pomieszczeniach oraz na otwartej przestrzeni nie będą mogły być w tym czasie wykonywane. To samo tyczy się sytuacji, w której przekroczone zostaną wyżej wskazane progi wydatku energetycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, gdy temperatura w pomieszczeniu pracy z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 28 °C, a przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet – 25 °C, pracodawcy będą zobowiązani podjęć następujące działania:

  • Zapewnić odpowiednie rozwiązania techniczne, które przyczynią się do obniżenia temperatury, chyba że względy technologiczne na to nie pozwolą (uzależnione od warunków i specyfiki pracy).
  • W momencie, gdy obniżenie temperatury nie jest możliwe, pracodawca będzie zobowiązany do zastosowania odpowiednich rozwiązań organizacyjnych, które będą minimalizowały wpływ temperatury na zdrowie pracowników (uzależnione od warunków i specyfiki pracy).

A jeżeli chodzi o prace wykonywane na otwartej przestrzeni, to w przypadku, gdy temperatura, z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 25 °C, pracodawca będzie zobowiązany zastosować odpowiednie rozwiązania organizacyjne minimalizujące wpływ temperatury na zdrowie pracowników. Rozwiązania te także są uzależnione od warunków i specyfiki pracy.

Wyżej wymienione rozwiązania organizacyjne powinny być ustalone po konsultacji pracodawcy z pracownikami w ramach komisji bhp, a w przypadku, gdy komisja bhp nie została powołana, powinny być ustalone w trybie art. 23711a ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, oraz po zasięgnięciu opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. O przyjętych rozwiązaniach organizacyjnych pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników.

Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Kto nie będzie objęty nowymi przepisami? Lista wyjątków

W projektowanym rozporządzeniu znajduje się także katalog wyjątków, do których nie mają zastosowania powyższe regulacje:

  • prac wymienionych w art. 15110 pkt 1–2, 5–8 oraz 9 lit. c-h ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy,
  • pracowników instytucji, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
  • funkcjonariuszy w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
  • żołnierzy w rozumieniu ustawy o obronie Ojczyzny.

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Za projekt odpowiedzialne jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Projektowane rozporządzenie zakłada wejście w życie przepisów 1 stycznia 2027 r.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

Czy ośrodek sportu płaci podatek od nieruchomości, z których korzysta w ramach trwałego zarządu?

Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.

REKLAMA

Jak gmina kwalifikuje wpłaty przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej?

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło Ministerstwo Finansów. Jest to reakcja na interpelację nr 11804 Pani Poseł Mirosławy Stachowiak-Różeckiej w sprawie zasad kwalifikowania wpłat wnoszonych przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej.

MRPiPS: Powołanie Rzecznika Praw Pracownika wzmocni pozycję osób zatrudnionych

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce powołania Rzecznika Praw Pracownika. Rzecznik ma być niezależną instytucją, która wesprze pracowników m.in. poprzez pomoc prawną.

Pracownik w samorządzie bez dofinansowania z PFRON

Jednostki samorządu terytorialnego nie otrzymują dofinansowania wynagrodzenia pracownika z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Z informacji przekazanych przez resort rodziny wynika, iż przepisy te się nie zmienią ze względu zakaz podwójnego finansowania.

Jakie dane na fakturze po centralizacji rozliczeń VAT?

Obecnie jednostki budżetowe nie dokonują samodzielnie rozliczenia VAT. Czy w związku z tym na fakturze powinny znaleźć się tylko dane gminy jako nabywcy, czy dane jednostki budżetowej, na rzecz której wykonano usługę?

REKLAMA

Od 30.09 do 1.10. VI Kongres Biur Rachunkowych MKBR

Dnia 30 września 2025 r. redaktor naczelna czasopisma „Rachunkowość Budżetowa” weźmie udział w panelu dyskusyjnym organizowanym podczas VI Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych. Tematem panelu dyskusyjnego będzie: Czy media branżowe mają wpływ na decyzje ustawodawcze?

Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

REKLAMA