REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring w miejscu pracy - legalność i zastosowanie

Marta Golan
Monitoring w miejscu pracy/ Fot. Fotolia
Monitoring w miejscu pracy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Monitoring w miejscu pracy jest legalny, jednakże pracodawca powinien poinformować o tym pracowników. Ponadto, brak jest uregulowań prawnych dotyczących tej kwestii.

Monitoring – różne formy i zastosowanie

W obecnym stanie prawnym brak jest regulacji dotyczących monitorowania pracowników w miejscu pracy. Monitoring może przybrać różne formy np. poprzez podsłuch, sprawdzanie wykazu połączeń telefonicznych, kontrola  poczty elektronicznej, monitorowanie za pomocą kamer. W myśl Kodeksu pracy pracownik obowiązany jest dbać o dobro zakładu pracy i chronić jego mienie. Natomiast  pracodawca ponosi ryzyko prowadzenia własnej działalności, a także ponosi odpowiedzialność w razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej. Często pracodawcy chcąc uniknąć np. kradzieży, wejścia osób nieuprawnionych oraz w celu kontroli wykonywanych obowiązków przez pracowników, decydują się na zainstalowanie monitoringu. Decyzja o zastosowaniu monitorowania pracowników jest autonomiczną decyzją pracodawcy, jednakże dla jej legalności, pracodawca powinien poinformować o tym pracownika. Zasady zastosowania kamer mogą wynikać z regulaminu pracy i powinny być udostępnione dla wiadomości pracowników np. poprzez zamieszczenie takiej informacji na tablicy ogłoszeń.

REKLAMA

Zobacz również: Utrata zaufania jako podstawa odwołania dyrektora szkoły

Monitoring a poszanowanie dóbr osobistych

W myśl przepisów prawa pracy pracodawca ma obowiązek poszanowania godności i innych dóbr pracownika. Jednocześnie Konstytucja RP stanowi, iż jednym z głównych dóbr osobistych podlegających ochronie jest prawo do prywatności. Pracodawca wprowadzając monitoring w miejscu pracy winien zatem poczynić wszelkie kroki, aby zagwarantować pracownikom prawo do prywatności, jak najmniej ingerować w tę sferę pracownika, a środki zastosowane przez pracodawcę powinny być proporcjonalne do celów, jakim mają służyć. W szczególności nieznajdującym uzasadnienia jest zainstalowanie kamer np. w szatniach, toaletach czy palarniach.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

Monitoring jako dowód w sądzie

W sądach często pracodawcy wykorzystują monitoring jako dowód w sprawie np. w celu wykrycia sprawcy kradzieży. Przypomnieć należy, iż do podstawowych obowiązków pracownika należy dbanie o dobro zakładu, a w przypadku ciężkiego naruszenia (np. kradzież) przez niego podstawowych obowiązków pracowniczych pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z jego winy. Pracodawca jednakże powinien używać takiego dowodu z ostrożnością, bowiem winien udowodnić, iż dowód ten jest niezbędny np. do wykrycia sprawcy kradzieży czy nieprzestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Z drugiej strony pracodawca może również narazić się na pozwy  ze strony pracowników o naruszenie dóbr osobistych. Decyzja o dopuszczeniu takiego dowodu w sprawie należy głównie do Przewodniczącego, jednakże praktyka pokazuje, że coraz częściej są to dowody uznawane jako wiarygodne, pozwalające wyjaśnić budzące wątpliwość zdarzenia. Dodatkowo często jest brak świadków w sprawie, a monitoring może posłużyć jako jedyne źródło do wydania wiarygodnego orzeczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy w INFORRB

Czy pracodawca ma obowiązek zwolnić od pracy pracownika w celu oddania krwi

W jakiej sytuacji zleceniobiorca musi wykonać badania profilaktyczne

Jakie mogą wystąpić nieprawidłowości w zakresie wypłacania dodatkowych nagród pracownikom samorządowym

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA