REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektor izby i naczelnik urzędu skarbowego wybierani w trzyetapowym konkursie

Leszek Jaworski
Leszek Jaworski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Rozmowa / Fot. Fotolia
Rozmowa / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kandydat na dyrektora izby lub naczelnika urzędu skarbowego zostanie wybrany w trzyetapowym konkursie. Część pisemna składa się z dwóch faz: sprawdzianu wiedzy zawodowej oraz oceny umiejętności kierowniczych. Ostatni etap to rozmowa kwalifikacyjna. Jej celem jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata.

Dyrektora skarbówki wybiera minister finansów

W konkursie na szefa jednostki administracji podatkowej sprawdzane będą wiedza oraz umiejętności. Predyspozycje do kierowania i zarządzania pracownikami zweryfikuje pisemny test kompetencyjny

REKLAMA

Kandydat na dyrektora izby lub naczelnika urzędu skarbowego zostanie wybrany w trzyetapowym konkursie. Część pisemna składa się z dwóch faz: sprawdzianu wiedzy zawodowej oraz oceny umiejętności kierowniczych. Ostatni etap to rozmowa kwalifikacyjna. Jej celem jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata. Tak wynika z rozporządzenia ministra finansów z 30 marca 2015 r. w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. poz. 523). Akt ten wszedł w życie 28 kwietnia 2015 r.

Zobacz również: Jakie uprawnienia przysługują zatrudnionemu za pracę w nadgodzinach?

Skład komisji

REKLAMA

Konkurs przeprowadza komisja, która składa się z pięciu członków. Wybiera ich minister finansów. Są to przedstawiciele komórek organizacyjnych ministerstwa. W przypadku konkursu na stanowisko naczelnika szef resortu może powołać w skład komisji dyrektora albo wicedyrektora izby skarbowej.

Członkiem tego gremium nie może być osoba, która jest małżonkiem kandydata lub jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie albo pozostaje z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli okoliczności te zostaną ujawnione po powołaniu komisji, niezbędna jest zmiana w jej składzie. A czynności dokonane przed powołaniem nowego składu są nieważne. Spośród członków komisji minister powołuje jej przewodniczącego.

Informacja dla chętnych

Konkurs musi być ogłoszony niezwłocznie po tym, jak nastąpi wakat. Ogłoszenie zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie ministerstwa oraz jednostki, w której ma być obsadzone stanowisko. W jego treści muszą się znaleźć informacje dotyczące:

  • stanowiska, na które jest przeprowadzany konkurs,
  • wymagań, jakie powinien spełnić kandydat,
  • potrzebnych dokumentów oraz terminu i sposobu ich składania.

Ogłoszenie powinno określać wzór zgłoszenia do konkursu oraz oświadczenia o posiadaniu wyłącznie obywatelstwa polskiego. Wymagane dokumenty lub ich kopie kandydat przesyła za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP. W ten sam sposób odbywa się z nim korespondencja.

Spełnienie wymagań

W konkursie może wziąć udział osoba, która spełnia warunki określone w ustawie z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 121, poz. 1267 ze zm.) oraz złożyła komplet dokumentów lub ich kopie w terminie i w sposób określony w ogłoszeniu. Zgodnie z art. 5 ust. 5a tej ustawy dobór kandydatów na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego jest dokonywany w drodze konkursu spośród pracowników urzędów i organów podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, którzy posiadają wyłącznie obywatelstwo polskie, wyższe wykształcenie magisterskie prawnicze, ekonomiczne lub inne uzupełnione studiami podyplomowymi prawniczymi lub ekonomicznymi oraz co najmniej czteroletni staż pracy w tych urzędach i organach.

Część pisemna konkursu składa się z dwóch etapów:

1) sprawdzianu wiedzy zawodowej,

2) oceny umiejętności kierowniczych.

Część ustna składa się z jednego etapu obejmującego rozmowę kwalifikacyjną. Dzięki niej możliwa jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata. Po każdym etapie konkursu komisja ustala wynik kandydata i niezwłocznie go o tym zawiadamia. Gdy rezultat jest pozytywny, trzeba go poinformować o terminie i miejscu przeprowadzenia kolejnego etapu. Kandydat musi być poinformowany siedem dni przed terminem następnej fazy rekrutacji.

Zobacz również: Dni wolne od pracy 2015

Co w treści

Sprawdzian wiedzy zawodowej obejmuje:

● test wiedzy zawodowej składający się z zestawu 50 pytań jednokrotnego wyboru z zakresu prawa konstytucyjnego, materialnego i proceduralnego prawa podatkowego, prawa Unii Europejskiej, prawa administracyjnego, prawa cywilnego i handlowego, egzekucji administracyjnej, prawa karnego skarbowego, prawa zamówień publicznych, prawa pracy, rachunkowości, finansów publicznych, służby cywilnej, organizacji i zarządzania w administracji podatkowej oraz z zakresu aktualnych zagadnień społeczno-gospodarczych;

● dwa zadania problemowe z zakresu prawa podatkowego.

Test przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu i w warunkach umożliwiających kandydatom samodzielną pracę. Do pomieszczenia nie można wnosić żadnych materiałów pomocniczych. Przed wejściem na salę sprawdza się dowód tożsamości kandydata, który własnoręcznym podpisem potwierdza na liście obecności przystąpienie do tego etapu konkursu.

Przed rozpoczęciem sprawdzianu wiedzy zawodowej komisja informuje kandydatów o zasadach jego przeprowadzenia, czasie trwania oraz o sposobie oceny, a także o sposobie i terminie powiadomienia kandydatów o wynikach tego etapu konkursu. Uczestnik otrzymuje kopertę z indywidualnym kodem, arkusze testu wiedzy zawodowej oraz zadań problemowych, opatrzone pieczęcią Ministerstwa Finansów.

WAŻNE

Kandydat może złożyć odwołanie od wyniku konkursu do ministra finansów w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania zawiadomienia o wyniku konkursu

Ta część konkursu nie może trwać dłużej niż dwie godziny. Warunkiem zakwalifikowania się do kolejnego etapu konkursu jest uzyskanie ze sprawdzianu wiedzy zawodowej co najmniej 45 punktów. Umiejętności kierownicze są badane za pomocą pisemnego testu kompetencyjnego. Ostatnim etapem jest rozmowa kwalifikacyjna. Obejmuje ona ustne odpowiedzi na pięć indywidualnych pytań.

Ogłoszenie wyników

Konkurs uważa się za rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z kandydatów otrzymał wynik pozytywny ze wszystkich etapów konkursu. O kolejności zajętego miejsca decyduje suma punktów uzyskanych przez kandydata ze sprawdzianu wiedzy zawodowej i rozmowy kwalifikacyjnej. Przewodniczący komisji zawiadamia uczestników rekrutacji o wynikach konkursu w terminie siedmiu dni od dnia jego zakończenia. W ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania tego zawiadomienia kandydat ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby. Listę zawierającą imiona i nazwiska kandydatów z uwzględnieniem kolejności miejsca zajętego w konkursie lub informację o nierozstrzygnięciu konkursu komisja przedstawia niezwłocznie ministrowi finansów.

Informację o osobie powołanej na stanowisko w wyniku przeprowadzonego konkursu zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie na stronie Ministerstwa Finansów oraz jednostki, w której ma być obsadzone stanowisko. ©?

Niezbędne dokumenty

Kandydat przystępujący do konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej albo naczelnika urzędu musi złożyć:

  • zgłoszenie do konkursu,
  • zaświadczenie o aktualnej pracy w urzędzie lub organie podległym ministrowi finansów, które zawiera datę zatrudnienia,
  • oświadczenie o posiadaniu wyłącznie obywatelstwa polskiego,
  • odpisy dokumentów określających poziom i kierunek wykształcenia lub ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie,
  • odpisy świadectw pracy lub ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie.

Co się zmieniło

Tak było

Tak jest

Rozporządzenie ministra finansów z 14 lipca 2008 r. w sprawie trybu powołania komisji i przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2008 r. nr 133, poz. 844).

Rozporządzenie ministra finansów z 30 marca 2015 r. w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 523).

Członkiem komisji konkursowej mógł być wyłącznie dyrektor lub wicedyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów.

Brak jest zastrzeżenia, że przedstawicielem komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów w komisji konkursowej mogą być tylko osoby nią kierujące.

Nie przewidziano.

Kandydat przesyła dokumenty (lub ich kopie) oraz koresponduje z komisją za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP.

Kandydat musiał złożyć oświadczenie o niekaraniu zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi oraz pisemną zgodę na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.

Brak takiego wymogu.

Gdy do zgłoszenia nie zostały dołączone wszystkie dokumenty, komisja wzywała do uzupełnienia braków w terminie siedmiu dni od doręczenia wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje odmowę dopuszczenia do udziału w konkursie.

Do konkursu jest dopuszczany kandydat, który złożył komplet dokumentów lub ich kopii w terminie określonym i w sposób określony w ogłoszeniu o konkursie. Komisja nie ma obowiązku wysyłania wezwania.

Komisja, na podstawie złożonych przez uczestnika konkursu dokumentów, podejmowała uchwałę o dopuszczeniu albo odmowie dopuszczenia do udziału w konkursie.

Przewodniczący komisji niezwłocznie zawiadamia kandydata o dopuszczeniu do udziału w konkursie albo o odmowie dopuszczenia do udziału w konkursie, podając przyczynę odmowy.

Ocena umiejętności kierowniczych dokonywana była na podstawie wypowiedzi ustnych uczestnika konkursu w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej z członkami komisji.

Umiejętności kierownicze są badane za pomocą pisemnego testu kompetencyjnego.

Predyspozycje i zdolności ogólne oraz umiejętności kierownicze były oceniane w skali od 0 do 30 punktów.

Wynik testu kompetencyjnego stanowi informacja o posiadaniu lub nieposiadaniu przez kandydata umiejętności kierowniczych.

Brak szczegółowej regulacji.

Rozmowa kwalifikacyjna obejmuje ustne odpowiedzi na 5 indywidualnych pytań.

Konkurs był rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z uczestników uzyskał łącznie z obu części konkursu co najmniej 68 punktów.

Konkurs uważa się za rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z kandydatów otrzymał wynik pozytywny na wszystkich etapach konkursu.

Jeżeli konkurs nie wyłonił przynajmniej jednego kandydata na stanowisko, na które przeprowadzany był konkurs, minister finansów ponownie ogłaszał konkurs w terminie 30 dni od zakończenia poprzedniego konkursu.

Jeżeli konkurs nie zostanie rozstrzygnięty lub zostanie unieważniony, minister finansów

ogłasza kolejny konkurs, niezwłocznie po otrzymaniu informacji o wynikach rekrutacji albo unieważnieniu konkursu.

Nie przewidziano takiego uprawnienia.

Kandydat ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby w terminie trzech miesięcy od otrzymania zawiadomienia.

Leszek Jaworski

dgp@infor.pl

Polecamy serwis: Kadry i płace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uzupełniający urlop macierzyński. Czy pracodawca może go odrzucić? Kiedy wniosek?

19 marca 2025 r. zaczną obowiązywać przepisy wprowadzające uzupełniający urlop macierzyński. Od czego zależy długość tego urlopu? Kiedy należy złożyć wniosek o uzupełniający urlop macierzyński? Czy pracodawca może go odrzucić?

Odprawa pośmiertna 2025 r. Ile wynosi? Komu przysługuje?

Kodeks pracy określa m.in. zasady dotyczące nabycia odprawy pośmiertnej po pracowniku. Chodzi o sytuację, w której pracownik m.in. w czasie trwania stosunku pracy umiera. Kto może otrzymać odprawę pośmiertną po pracowniku? Ile wynosi?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? W jakich przypadkach pracodawca będzie mógł rozwiązać umowę o pracę z winy pracownika, a w jakich bez winy pracownika? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Wnioski do 17 marca 2025 r.

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Ruszyła II edycja konkursu dla gmin. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznaczy blisko 100 mln zł z Unii Europejskiej na Społeczne Agencje Najmu Wnioski do 17 marca 2025 r. Kto może wystąpić o dofinansowanie? Ile wynosi dofinansowanie?

REKLAMA

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem. Resort rodziny 31 stycznia opublikował wyniki VI tury naboru ciągłego w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029. Zgodnie z danymi resortu rodziny, poziom użłobkowienia w Polsce wynosi już 40,11 proc. Pod koniec 2023 r. wynosił 36 proc.

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kiedy pracownik powinien poinformować pracodawcę o taki zwolnieniu? Czy dni przeznaczone na zwolnienie z powodu działania siły wyższej przechodzą na kolejny rok?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. 31 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów, które wprowadza m.in. nowe wzory sporządzania sprawozdań przez JST. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Amortyzacja środków trwałych

Czym są środki trwałe? Czym jest amortyzacja? Co jest wartością początkową środka trwałego? Co należy uwzględnić przy amortyzacji środka trwałego? Jakie wyróżniamy metody amortyzacji środków trwałych?

REKLAMA

Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

REKLAMA