Kategorie

Dyrektor izby i naczelnik urzędu skarbowego wybierani w trzyetapowym konkursie

Leszek Jaworski
Leszek Jaworski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Rozmowa / Fot. Fotolia
Kandydat na dyrektora izby lub naczelnika urzędu skarbowego zostanie wybrany w trzyetapowym konkursie. Część pisemna składa się z dwóch faz: sprawdzianu wiedzy zawodowej oraz oceny umiejętności kierowniczych. Ostatni etap to rozmowa kwalifikacyjna. Jej celem jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata.

Dyrektora skarbówki wybiera minister finansów

W konkursie na szefa jednostki administracji podatkowej sprawdzane będą wiedza oraz umiejętności. Predyspozycje do kierowania i zarządzania pracownikami zweryfikuje pisemny test kompetencyjny

Kandydat na dyrektora izby lub naczelnika urzędu skarbowego zostanie wybrany w trzyetapowym konkursie. Część pisemna składa się z dwóch faz: sprawdzianu wiedzy zawodowej oraz oceny umiejętności kierowniczych. Ostatni etap to rozmowa kwalifikacyjna. Jej celem jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata. Tak wynika z rozporządzenia ministra finansów z 30 marca 2015 r. w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. poz. 523). Akt ten wszedł w życie 28 kwietnia 2015 r.

Zobacz również: Jakie uprawnienia przysługują zatrudnionemu za pracę w nadgodzinach?

Skład komisji

Reklama

Konkurs przeprowadza komisja, która składa się z pięciu członków. Wybiera ich minister finansów. Są to przedstawiciele komórek organizacyjnych ministerstwa. W przypadku konkursu na stanowisko naczelnika szef resortu może powołać w skład komisji dyrektora albo wicedyrektora izby skarbowej.

Członkiem tego gremium nie może być osoba, która jest małżonkiem kandydata lub jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie albo pozostaje z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.

Jeżeli okoliczności te zostaną ujawnione po powołaniu komisji, niezbędna jest zmiana w jej składzie. A czynności dokonane przed powołaniem nowego składu są nieważne. Spośród członków komisji minister powołuje jej przewodniczącego.

Informacja dla chętnych

Konkurs musi być ogłoszony niezwłocznie po tym, jak nastąpi wakat. Ogłoszenie zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie ministerstwa oraz jednostki, w której ma być obsadzone stanowisko. W jego treści muszą się znaleźć informacje dotyczące:

  • stanowiska, na które jest przeprowadzany konkurs,
  • wymagań, jakie powinien spełnić kandydat,
  • potrzebnych dokumentów oraz terminu i sposobu ich składania.

Ogłoszenie powinno określać wzór zgłoszenia do konkursu oraz oświadczenia o posiadaniu wyłącznie obywatelstwa polskiego. Wymagane dokumenty lub ich kopie kandydat przesyła za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP. W ten sam sposób odbywa się z nim korespondencja.

Spełnienie wymagań

W konkursie może wziąć udział osoba, która spełnia warunki określone w ustawie z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 121, poz. 1267 ze zm.) oraz złożyła komplet dokumentów lub ich kopie w terminie i w sposób określony w ogłoszeniu. Zgodnie z art. 5 ust. 5a tej ustawy dobór kandydatów na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego jest dokonywany w drodze konkursu spośród pracowników urzędów i organów podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, którzy posiadają wyłącznie obywatelstwo polskie, wyższe wykształcenie magisterskie prawnicze, ekonomiczne lub inne uzupełnione studiami podyplomowymi prawniczymi lub ekonomicznymi oraz co najmniej czteroletni staż pracy w tych urzędach i organach.

Część pisemna konkursu składa się z dwóch etapów:

1) sprawdzianu wiedzy zawodowej,

2) oceny umiejętności kierowniczych.

Część ustna składa się z jednego etapu obejmującego rozmowę kwalifikacyjną. Dzięki niej możliwa jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata. Po każdym etapie konkursu komisja ustala wynik kandydata i niezwłocznie go o tym zawiadamia. Gdy rezultat jest pozytywny, trzeba go poinformować o terminie i miejscu przeprowadzenia kolejnego etapu. Kandydat musi być poinformowany siedem dni przed terminem następnej fazy rekrutacji.

Zobacz również: Dni wolne od pracy 2015

Co w treści

Sprawdzian wiedzy zawodowej obejmuje:

● test wiedzy zawodowej składający się z zestawu 50 pytań jednokrotnego wyboru z zakresu prawa konstytucyjnego, materialnego i proceduralnego prawa podatkowego, prawa Unii Europejskiej, prawa administracyjnego, prawa cywilnego i handlowego, egzekucji administracyjnej, prawa karnego skarbowego, prawa zamówień publicznych, prawa pracy, rachunkowości, finansów publicznych, służby cywilnej, organizacji i zarządzania w administracji podatkowej oraz z zakresu aktualnych zagadnień społeczno-gospodarczych;

● dwa zadania problemowe z zakresu prawa podatkowego.

Reklama

Test przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu i w warunkach umożliwiających kandydatom samodzielną pracę. Do pomieszczenia nie można wnosić żadnych materiałów pomocniczych. Przed wejściem na salę sprawdza się dowód tożsamości kandydata, który własnoręcznym podpisem potwierdza na liście obecności przystąpienie do tego etapu konkursu.

Przed rozpoczęciem sprawdzianu wiedzy zawodowej komisja informuje kandydatów o zasadach jego przeprowadzenia, czasie trwania oraz o sposobie oceny, a także o sposobie i terminie powiadomienia kandydatów o wynikach tego etapu konkursu. Uczestnik otrzymuje kopertę z indywidualnym kodem, arkusze testu wiedzy zawodowej oraz zadań problemowych, opatrzone pieczęcią Ministerstwa Finansów.

WAŻNE

Kandydat może złożyć odwołanie od wyniku konkursu do ministra finansów w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania zawiadomienia o wyniku konkursu

Ta część konkursu nie może trwać dłużej niż dwie godziny. Warunkiem zakwalifikowania się do kolejnego etapu konkursu jest uzyskanie ze sprawdzianu wiedzy zawodowej co najmniej 45 punktów. Umiejętności kierownicze są badane za pomocą pisemnego testu kompetencyjnego. Ostatnim etapem jest rozmowa kwalifikacyjna. Obejmuje ona ustne odpowiedzi na pięć indywidualnych pytań.

Ogłoszenie wyników

Konkurs uważa się za rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z kandydatów otrzymał wynik pozytywny ze wszystkich etapów konkursu. O kolejności zajętego miejsca decyduje suma punktów uzyskanych przez kandydata ze sprawdzianu wiedzy zawodowej i rozmowy kwalifikacyjnej. Przewodniczący komisji zawiadamia uczestników rekrutacji o wynikach konkursu w terminie siedmiu dni od dnia jego zakończenia. W ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania tego zawiadomienia kandydat ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby. Listę zawierającą imiona i nazwiska kandydatów z uwzględnieniem kolejności miejsca zajętego w konkursie lub informację o nierozstrzygnięciu konkursu komisja przedstawia niezwłocznie ministrowi finansów.

Informację o osobie powołanej na stanowisko w wyniku przeprowadzonego konkursu zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie na stronie Ministerstwa Finansów oraz jednostki, w której ma być obsadzone stanowisko. ©?

Niezbędne dokumenty

Kandydat przystępujący do konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej albo naczelnika urzędu musi złożyć:

  • zgłoszenie do konkursu,
  • zaświadczenie o aktualnej pracy w urzędzie lub organie podległym ministrowi finansów, które zawiera datę zatrudnienia,
  • oświadczenie o posiadaniu wyłącznie obywatelstwa polskiego,
  • odpisy dokumentów określających poziom i kierunek wykształcenia lub ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie,
  • odpisy świadectw pracy lub ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie.

Co się zmieniło

Tak było

Tak jest

Rozporządzenie ministra finansów z 14 lipca 2008 r. w sprawie trybu powołania komisji i przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2008 r. nr 133, poz. 844).

Rozporządzenie ministra finansów z 30 marca 2015 r. w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 523).

Członkiem komisji konkursowej mógł być wyłącznie dyrektor lub wicedyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów.

Brak jest zastrzeżenia, że przedstawicielem komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów w komisji konkursowej mogą być tylko osoby nią kierujące.

Nie przewidziano.

Kandydat przesyła dokumenty (lub ich kopie) oraz koresponduje z komisją za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP.

Kandydat musiał złożyć oświadczenie o niekaraniu zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi oraz pisemną zgodę na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.

Brak takiego wymogu.

Gdy do zgłoszenia nie zostały dołączone wszystkie dokumenty, komisja wzywała do uzupełnienia braków w terminie siedmiu dni od doręczenia wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje odmowę dopuszczenia do udziału w konkursie.

Do konkursu jest dopuszczany kandydat, który złożył komplet dokumentów lub ich kopii w terminie określonym i w sposób określony w ogłoszeniu o konkursie. Komisja nie ma obowiązku wysyłania wezwania.

Komisja, na podstawie złożonych przez uczestnika konkursu dokumentów, podejmowała uchwałę o dopuszczeniu albo odmowie dopuszczenia do udziału w konkursie.

Przewodniczący komisji niezwłocznie zawiadamia kandydata o dopuszczeniu do udziału w konkursie albo o odmowie dopuszczenia do udziału w konkursie, podając przyczynę odmowy.

Ocena umiejętności kierowniczych dokonywana była na podstawie wypowiedzi ustnych uczestnika konkursu w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej z członkami komisji.

Umiejętności kierownicze są badane za pomocą pisemnego testu kompetencyjnego.

Predyspozycje i zdolności ogólne oraz umiejętności kierownicze były oceniane w skali od 0 do 30 punktów.

Wynik testu kompetencyjnego stanowi informacja o posiadaniu lub nieposiadaniu przez kandydata umiejętności kierowniczych.

Brak szczegółowej regulacji.

Rozmowa kwalifikacyjna obejmuje ustne odpowiedzi na 5 indywidualnych pytań.

Konkurs był rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z uczestników uzyskał łącznie z obu części konkursu co najmniej 68 punktów.

Konkurs uważa się za rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z kandydatów otrzymał wynik pozytywny na wszystkich etapach konkursu.

Jeżeli konkurs nie wyłonił przynajmniej jednego kandydata na stanowisko, na które przeprowadzany był konkurs, minister finansów ponownie ogłaszał konkurs w terminie 30 dni od zakończenia poprzedniego konkursu.

Jeżeli konkurs nie zostanie rozstrzygnięty lub zostanie unieważniony, minister finansów

ogłasza kolejny konkurs, niezwłocznie po otrzymaniu informacji o wynikach rekrutacji albo unieważnieniu konkursu.

Nie przewidziano takiego uprawnienia.

Kandydat ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby w terminie trzech miesięcy od otrzymania zawiadomienia.

Leszek Jaworski

dgp@infor.pl

Polecamy serwis: Kadry i płace

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?