REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Złotówka za złotówkę" - dodatkowe obowiązki w gminach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michalina Topolewska
Michalina Topolewska
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
"Złotówka za złotówkę"/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego roku uzyskiwanie wyższych od kryterium dochodów nie oznacza już braku możliwości pobierania zasiłków na dzieci. Rodzic będzie miał do nich prawo, ale w niższej wysokości. Jest to możliwe dzięki wejściu w życie zasady złotówka za złotówkę. Gminy zwracają uwagę, że wprawdzie nowe przepisy są korzystne dla rodzin, ale powodują znaczne skomplikowanie całego systemu przyznawania świadczeń i konieczność przygotowywania obszerniejszych niż dotychczas decyzji.

Więcej pracy przy złotówce za złotówkę

Świadczenia dla rodzin będą obniżane o tyle, o ile przekroczony został próg dochodowy. Gmina musi im jednak szczegółowo wyjaśnić, jak została ustalona ich kwota

REKLAMA

Od nowego roku uzyskiwanie wyższych od kryterium dochodów nie oznacza już braku możliwości pobierania zasiłków na dzieci. Rodzic będzie miał do nich prawo, ale w niższej wysokości. Jest to możliwe dzięki wejściu w życie zasady złotówka za złotówkę. Gminy zwracają uwagę, że wprawdzie nowe przepisy są korzystne dla rodzin, ale powodują znaczne skomplikowanie całego systemu przyznawania świadczeń i konieczność przygotowywania obszerniejszych niż dotychczas decyzji.

Redakcja poleca: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Konieczne uzasadnienie

REKLAMA

Nowe regulacje związane z przyznawaniem świadczeń w przypadku, gdy rodzice osiągają dochody przewyższające kryterium, nazywane są w uproszczeniu zasadą złotówka za złotówkę. Sprowadzają się bowiem do tego, że wysokość wypłacanych zasiłków na dzieci i dodatków do nich jest obniżana o kwotę przekroczenia progu. To, w jaki sposób należy obliczyć ich wysokość, określa szczegółowo art. 5 ust. 3–3b ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 114 ze zm.).

Do zawartej w nich procedury postępowania dostosowane zostały programy informatyczne, na których pracują gminy. Dlatego to one po wprowadzeniu potrzebnych danych będą wyliczać kwotę świadczeń do wypłacenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Zrobiliśmy już aktualizację naszego systemu. Ale i tak będziemy mieli więcej dodatkowej pracy związanej z przyznawaniem zasiłków na podstawie tej zasady – wskazuje Sebastian Gajdzik, zastępca kierownika działu świadczeń rodzinnych Ośrodka Pomocy Społecznej w Chorzowie.

Wyjaśnia, że do tej pory w sytuacji, gdy decyzja w całości spełniała żądanie strony, czyli przyznawała jej świadczenia, można było na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego odstąpić od szczegółowego jej uzasadniania. Natomiast przy złotówce za złotówkę nie będzie to możliwe, bo rodzic składa wniosek o zasiłek, a nie jego obniżoną kwotę. W uzasadnieniu gmina będzie więc musiała pokazać, z czego wynika taka, a nie inna wysokość świadczeń oraz jak została wyliczona.

– Decyzja będzie liczyć nawet 3–4 strony, a wielu rodziców pewnie będzie miało trudności ze zrozumieniem jej treści – zauważa Natalia Siekierka, zastępca kierownika działu świadczeń rodzinnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wrocławiu.

Z kolei Magdalena Rynkiewicz-Stępień, zastępca dyrektora Miejskiego Centrum Świadczeń w Opolu, dodaje, że część z nich może też być zaskoczona tym, że jednorazowe świadczenia, takie jak dodatek na rozpoczęcie roku szkolnego, nie zostanie im wypłacone, tak jak pozostałym opiekunom w pełnej wysokości we wrześniu, ale będzie stanowić część wsparcia wypłacanego w każdym miesiącu.

Niejasne przepisy

Damian Napierała, zastępca dyrektora Poznańskiego Centrum Świadczeń, podkreśla, że nowe przepisy nie są jasne w odniesieniu do samorządów, które z własnych środków zdecydowały się podwyższyć kwoty któregoś z dodatków do zasiłku.

– W naszym przypadku dotyczy to świadczenia przysługującego rodzinom wielodzietnym, które jest o 100 zł wyższe od gwarantowanej kwoty, wynoszącej 90 zł. Początkowo myśleliśmy, że to zwiększenie nie będzie poddawane procedurze obniżania, ale zastanawia nas treść rozporządzenia w sprawie nowych druków sprawozdań. Wynika z nich, że gminy mają odrębnie wykazywać kwoty własnych świadczeń przyznanych na podstawie złotówki za złotówkę oraz bez jej udziału. Dlatego postanowiliśmy wystąpić o interpretację przepisów w tej sprawie do resortu pracy – informuje.

Inna kwestia, która budzi wątpliwości gmin, jest związana z ustaleniem świadczeń nienależnie pobranych. O ile w przypadku spełniania kryterium dochodowego kwoty zasiłków i dodatków dla każdego dziecka są ustalane oddzielnie (choć na jednej decyzji) – w związku z tym wiadomo, które z nich i w jakiej wysokości jest do zwrotu – to przy złotówce za złotówkę określana jest łączna kwota świadczeń na wszystkich potomków.

– Gdyby okazało się, że któraś z form pomocy była pobierana bezprawnie, trzeba będzie obliczać różnicę między ustaloną pierwotnie kwotą wsparcia a tą, którą faktycznie powinien otrzymywać rodzic, i żądać jej zwrotu – podnosi Natalia Siekierka.

Również zdaniem Magdaleny Rynkiewicz-Stępień nie będzie sensu rozbijać łącznej kwoty świadczeń, aby wyodrębniać to nienależne. Może się jednak okazać, że do takiego działania będą miały zastrzeżenia organy wyższej instancji, np. samorządowe kolegia odwoławcze.©?

infoRgrafika

Świadczenia dla rodzin

Michalina Topolewska

michalina.topolewska@infor.pl

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA