Spółki komunalne – kontrakty menedżerskie zamiast umów o pracę
REKLAMA
REKLAMA
9 września br. weszła w życie ustawa z 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (dalej: nowa ustawa kominowa), której postanowienia objęły również spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Jej zapisy przenoszą punkt ciężkości w tym zakresie na organy spółek, a w szczególności zgromadzenia wspólników (walne zgromadzenia), zobowiązując je do podjęcia uchwał dotyczących kształtowania zasad wynagradzania członków zarządów. Wymagane ustawą uchwały mają w sposób wyczerpujący regulować sprawę otrzymywanego przez członków zarządu wynagrodzenia z tytułu sprawowanej funkcji. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest wprowadzenie wymogu zamieszczania w uchwale zapisu, że z członkiem organu zarządzającego spółka zawiera umowę o świadczenie usług zarządzania na czas pełnienia funkcji, z obowiązkiem świadczenia osobistego takiego członka, bez względu na to, czy działa on w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.
REKLAMA
Zobacz serwis: Kadry i płace
Ustawodawca zawarł w nowej ustawie kominowej dwa przepisy przejściowe. Po pierwsze, do umów o świadczenie usług w zakresie zarządzania spółką oraz o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku będącego podstawą pełnienia funkcji w organie zarządzającym spółki zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Po drugie, podmioty wykonujące prawa udziałowe zobowiązano do podjęcia działania mającego na celu ukształtowanie i stosowanie w spółce zasad wynagradzania członków organu określonych nową ustawą kominową, najpóźniej do dnia zwyczajnego walnego zgromadzenia, którego przedmiotem będzie rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za rok obrotowy rozpoczynający się w 2016 roku. Poza przytoczonymi rozwiązaniami brak dalszych regulacji, zwłaszcza odnośnie obowiązywania innych, dotychczas stosowanych podstaw „zatrudnienia” członków zarządów.
Zobacz serwis: Zatrudnianie i zwalnianie
Próbując rozwikłać ten problem należy zacząć od podkreślenia, że podstawowe znaczenie dla wprowadzenia obligatoryjności zawierania kontraktów menedżerskich ma wspomniana już uchwała właściwego organu, gdyż to w niej musi zostać zapisany taki obowiązek. Dopóki nie będzie uchwały, trudno mówić, że przepis ustawy ustalający treść projektu uchwały, może być bezpośrednio stosowany. Gdy uchwała ze wspomnianym zapisem się pojawi, może dotyczyć różnych stanów faktycznych. Z pewnością obowiązek zawarcia wyłącznie kontraktu będzie dotyczył:
1) osób, które zostają powołane do zarządu już po wejściu w życie uchwały, a których przed powołaniem nie łączył ze spółką żaden stosunek prawny,
2) osób, które zostają powołane do zarządu już po wejściu w życie uchwały, a których przed powołaniem łączył ze spółką inny stosunek prawny, np. umowa o pracę.
W tym drugim przypadku, aby pełnić funkcję członka zarządu, konieczne będzie rozwiązanie dotychczasowego stosunku ze spółką lub znalezienie takiej formuły prawnej, które pozwoli go niejako „zamrozić” na czas pełnienia funkcji w zarządzie (np. poprzez urlop bezpłatny).
Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Spółki komunalne – kontrakty menedżerskie zamiast umów o pracę
W artykule wyjaśniono prawną sytuację już istniejących umów o pracę.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.