REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki komunalne – kontrakty menedżerskie zamiast umów o pracę

Spółki komunalne – kontrakty menedżerskie zamiast umów o pracę /fot. Fotolia
Spółki komunalne – kontrakty menedżerskie zamiast umów o pracę /fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność zastąpienia umów o pracę członków zarządów spółek komunalnych kontraktami menedżerskimi jest najbardziej kontrowersyjnym rozwiązaniem wprowadzonym przez nową ustawę kominową. Obowiązek ten będzie problematyczny zwłaszcza w odniesieniu do osób objętych szczególną ochroną przed wypowiedzeniem.

9 września br. weszła w życie ustawa z 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (dalej: nowa ustawa kominowa), której postanowienia objęły również spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Jej zapisy przenoszą punkt ciężkości w tym zakresie na organy spółek, a w szczególności zgromadzenia wspólników (walne zgromadzenia), zobowiązując je do podjęcia uchwał dotyczących kształtowania zasad wynagradzania członków zarządów. Wymagane ustawą uchwały mają w sposób wyczerpujący regulować sprawę otrzymywanego przez członków zarządu wynagrodzenia z tytułu sprawowanej funkcji. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest wprowadzenie wymogu zamieszczania w uchwale zapisu, że z członkiem organu zarządzającego spółka zawiera umowę o świadczenie usług zarządzania na czas pełnienia funkcji, z obowiązkiem świadczenia osobistego takiego członka, bez względu na to, czy działa on w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Zobacz serwis: Kadry i płace

Ustawodawca zawarł w nowej ustawie kominowej dwa przepisy przejściowe. Po pierwsze, do umów o świadczenie usług w zakresie zarządzania spółką oraz o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku będącego podstawą pełnienia funkcji w organie zarządzającym spółki zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Po drugie, podmioty wykonujące prawa udziałowe zobowiązano do podjęcia działania mającego na celu ukształtowanie i stosowanie w spółce zasad wynagradzania członków organu określonych nową ustawą kominową, najpóźniej do dnia zwyczajnego walnego zgromadzenia, którego przedmiotem będzie rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za rok obrotowy rozpoczynający się w 2016 roku. Poza przytoczonymi rozwiązaniami brak dalszych regulacji, zwłaszcza odnośnie obowiązywania innych, dotychczas stosowanych podstaw „zatrudnienia” członków zarządów.

Zobacz serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Próbując rozwikłać ten problem należy zacząć od podkreślenia, że podstawowe znaczenie dla wprowadzenia obligatoryjności zawierania kontraktów menedżerskich ma wspomniana już uchwała właściwego organu, gdyż to w niej musi zostać zapisany taki obowiązek. Dopóki nie będzie uchwały, trudno mówić, że przepis ustawy ustalający treść projektu uchwały, może być bezpośrednio stosowany. Gdy uchwała ze wspomnianym zapisem się pojawi, może dotyczyć różnych stanów faktycznych. Z pewnością obowiązek zawarcia wyłącznie kontraktu będzie dotyczył:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) osób, które zostają powołane do zarządu już po wejściu w życie uchwały, a których przed powołaniem nie łączył ze spółką żaden stosunek prawny,

2) osób, które zostają powołane do zarządu już po wejściu w życie uchwały, a których przed powołaniem łączył ze spółką inny stosunek prawny, np. umowa o pracę.

W tym drugim przypadku, aby pełnić funkcję członka zarządu, konieczne będzie rozwiązanie dotychczasowego stosunku ze spółką lub znalezienie takiej formuły prawnej, które pozwoli go niejako „zamrozić” na czas pełnienia funkcji w zarządzie (np. poprzez urlop bezpłatny).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Spółki komunalne – kontrakty menedżerskie zamiast umów o pracę

W artykule wyjaśniono prawną sytuację już istniejących umów o pracę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA