REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sygnalista w Polsce już od 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sygnalista w Polsce już od 1 stycznia 2018 r./ fot. Shutterstock
Sygnalista w Polsce już od 1 stycznia 2018 r./ fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W projekcie ustawy o jawności życia publicznego przewidziano wprowadzenie nieznanej dotychczas polskiemu porządkowi prawnemu instytucji sygnalisty, regulując zasady i środki jego ochrony.

Dnia 23 października 2017 r. zaprezentowano projekt ustawy o jawności życia publicznego, którego głównym celem jest – jak przynajmniej w tym zakresie wskazują projektodawcy – wzmocnienie transparentności polskiego państwa. Projekt zakłada nie tylko zastąpienie trzech ustaw dotychczas regulujących problematykę jawności (tj. ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa), ale również liczne zmiany w 39 innych ustawach (zobacz więcej w artykule „Projekt ustawy o jawności życia publicznego, czyli transparentność w nowym wydaniu”). Dnia 6 listopada 2017 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zorganizowano konferencję podsumowującą pierwszy etap procesu konsultacji publicznych, której efektem było przedłożenie drugiej wersji projektu ustawy (projekt z dnia 13 listopada 2017 r.). Druga tura konsultacji społecznych odbyła się dnia 27 listopada 2017 r., kiedy to omówiony został zaktualizowany projekt ustawy. Efektem tych konsultacji ma być przedłożenie w przeciągu najbliższych dni kolejnej wersji projektu ustawy, uwzględniającej częściowo uwagi przedstawione podczas drugiego z ww. spotkań.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z istotniejszych nowości, która pojawiła się w treści projektu ustawy o jawności życia publicznego jest instytucja sygnalisty. Projektodawcy proponują wprowadzenie przepisów regulujących zasady i środki ochrony takich podmiotów. Sygnalistami w rozumieniu przedłożonego projektu ustawy są osoby, których współpraca z wymiarem sprawiedliwości polegająca na zgłoszeniu informacji o możliwości popełnienia przestępstwa, czy to przez jego pracodawcę, czy inny podmiot, z którym sygnalista związany jest jakimkolwiek stosunkiem umownym, może niekorzystnie wpłynąć na jego sytuację życiową, zawodową lub materialną. W uzasadnieniu do pierwotnej wersji projektu ustawy (brak nowego uzasadnienia do drugiej wersji projektu) wskazano, że „dzięki tym propozycjom osoby wspierające działania antykorupcyjne w Polsce będą należycie chronione przez państwo, co przyczyni się do większej skuteczności w walce z patologiami korupcyjnymi”.

Zobacz: Procedury podatkowe

Projektodawcy zakładają, że ochrona prawna sygnalisty związana będzie z faktem nadania przez prokuratora statusu sygnalisty osobie, której współpraca z wymiarem sprawiedliwości polegająca na zgłoszeniu wiarygodnych informacji o możliwości popełnienia przestępstw przez podmiot, z którym związana jest umową o pracę lub innym stosunkiem umownym, może niekorzystnie wpłynąć na jej sytuację życiową, zawodową lub materialną. Istotne w tym zakresie tym samym będzie to, że informacje, które sygnalista zgłosi organom ścigania muszą być wiarygodne i bezpośrednio dotyczyć podejrzenia popełnienia przestępstwa określonego w jednym następujących przepisów Kodeksu karnego:

  1. art. 228 – sprzedajność pełniącego funkcję publiczną);
  2. art. 229 – przekupstwo;
  3. art. 230 – płatna protekcja bierna;
  4. art. 230a – płatna protekcja czynna;
  5. art. 231 § 2 – nadużycie uprawnień przez  funkcjonariusza w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej;
  6. art. 250a – łapownictwo wyborcze;
  7. art. 258 – udział w zorganizowanej grupie przestępczej;
  8. art. 277a – fałszowanie faktur ze znaczną kwotą należności;
  9. art. 286 – oszustwo;
  10. art. 296 – wyrządzenie szkody w obrocie gospodarczym;
  11. art. 296a – łapownictwo na stanowisku kierowniczym;
  12.  art. 297 – oszustwo kredytowe;
  13. art. 299 – pranie brudnych pieniędzy;
  14. art. 300 – udaremnienie lub uszczuplenie zaspokojenia wierzyciela;
  15. art. 301 – pokrzywdzenie wierzyciela;
  16. art. 303 – niwelowanie dokumentacji działalności gospodarczej;
  17. art. 305 – zakłócenie przetargu publicznego;
  18. art. 311 – rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w obrocie papierów wartościowych.

W projekcie ustawy proponuje się, aby status sygnalisty mógł zostać nadany pracownikowi, osobie fizycznej, która wykonuje zawód we własnym imieniu lub prowadzi działalność gospodarczą w ramach wykonywania zawodu, jak i przedsiębiorcy. W ramach przewidzianej projektowanymi rozwiązaniami ochrony sygnaliście przysługiwać miałby od Skarbu Państwa zwrot kosztów zastępstwa procesowego w związku z poniesieniem przez niego negatywnych skutków dokonanego zgłoszenia wiarygodnych informacji. Jednocześnie, w przypadku skazania sprawcy na jedno z ww. przestępstw, sąd będzie miał możliwość orzeczenia na rzecz sygnalisty lub na rzecz prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa nawiązki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsza z punktu widzenia analizowanych projektowanych rozwiązań prawnych przewidzianych ustawą o jawności życia publicznego ma jednak być ochrona sygnalisty zarówno przed zwolnieniem z pracy, jak i przed zmianą warunków stosunku umownego. Pracodawca chcący zwolnić pracownika, któremu nadano status sygnalisty, będzie zobowiązany do uzyskania uprzedniej zgody prokuratora. W przypadku braku takiej zgody, pracodawca będzie miał obowiązek wypłacenia odszkodowania zwalnianemu pracownikowi. Ważne przy tym jest również to, że wspomniana zgoda wymagana będzie nie tylko przy rozwiązaniu umowy o pracę ale również przy zmianie warunków umowy o pracę na mniej korzystne niż dotychczasowe. Zgoda prokuratora będzie także wymagana przy zmianie stosunków umownych innych niż umowa o pracę.

Kolejną istotną rzeczą z punktu widzenia projektowanych rozwiązań dotyczących instytucji sygnalisty jest również zawarta w projekcie ustawy propozycja, aby przedstawiona w niniejszym artykule ochrona sygnalisty przed zwolnieniem z pracy, czy niekorzystną zmianą innych zawartych umów trwała nie tylko w czasie przyznania statusu sygnalisty, ale również przez rok od daty umorzenia postępowania albo zakończenia postępowania karnego wszczętego przeciwko sprawcy przestępstwa prawomocnym orzeczeniem.

Projektowana ustawa – zgodnie z treścią aktualnego projektu – ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2018 r., za wyjątkiem przepisów zobowiązujących do wdrożenia wewnętrznych procedur antykorupcyjnych. Na przygotowanie się do tych obowiązków podmioty zobowiązane mają mieć 6 miesięcy od wejście w życie ustawy. Czas pokaże, czy kolejna wersja projektu w dalszym ciągu utrzymywać będzie tak szybki termin wejścia projektowanych nowych rozwiązań, czy termin ten zostanie przesunięty.

Mateusz Karciarz

prawnik, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA