REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawarcie umowy o pracę 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pracownik administracji samorządowej, z wykształcenia administratywista. Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w prawie pracy, które stało się jej pasją. Stale podnosi swoje kwalifikacje. Na co dzień zajmuje się m.in. rozliczaniem delegacji służbowych.
Zawarcie umowy o pracę 2018 r./ fot. Shutterstock
Zawarcie umowy o pracę 2018 r./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków pracy i płacy wymaga zgodnego oświadczenia woli dwóch stron: pracodawcy i pracownika. Co do zasady umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie (jeśli umowa została zawarta ustnie najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy pracodawca powinien potwierdzić na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków).

Treść umowy o pracę powinna wyraźnie określać:

REKLAMA

1) strony umowy

Stronami umowy o pracę jest pracodawca i pracownik.

Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników (art. 3 Kodeksu Pracy).

W imieniu pracodawcy będącego jednostką organizacyjną umowę zawiera upoważniona przez niego osoba, natomiast pracodawca będący osoba fizyczną działa osobiście, we własnym imieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (art. 2 Kodeksu Pracy).

2) rodzaj umowy

Rozróżniamy umowę na okres próbny, umowę na czas określony (w tym umowa w celu zastępstwa nieobecnego pracownika), umowę na czas nieokreślony.

Jeśli w umowie o pracę nie został określony rodzaj umowy przyjmuje się, że jest to umowa na czas nieokreślony.

3) data zawarcia umowy

Umowa o pracę może być zawarta wcześniej niż rozpoczęcie świadczenia pracy.

Zobacz: Urlopy

Przepisy Kodeksu Pracy nie zakazują zawarcia umowy w dni ustawowo wolne, w związku z tym stosunek pracy może być nawiązany od dnia, który jest dniem wolnym od pracy. W umowie określamy termin rozpoczęcia pracy oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:

4) rodzaj pracy

Rodzaj pracy jest bardzo ważnym punktem umowy o pracę. Strony stosunku pracy umawiają się co do zadań i obowiązków jakie będą świadczone na rzecz pracodawcy (obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy uzgodnionego rodzaju). W tym miejscu wskazujemy również stanowisko, funkcję lub wykonywany zawód.

Dobrą praktyką jest ustalenia zadań i obowiązków na piśmie, m.in. w celach dowodowych oraz w razie konieczności egzekwowania wywiązywania się pracownika z powierzonych zadań.

Swoboda stron w zakresie ustalania rodzaju pracy ograniczona jest przepisami dotyczącymi pracy młodocianych, kobiet w ciąży oraz przepisami BHP.

5) miejsce wykonywania pracy

Miejscem wykonywania pracy może być stały punkt (np. siedziba pracodawcy) bądź pewien obszar (np. obszar całego kraju, kilku województw lub jednego województwa). Nie można wpisać w umowie np. obszaru całego kraju jeśli pracownik faktycznie porusza się tylko po jednym województwie.

6) termin rozpoczęcia pracy

Zgodnie z przepisem art. 26 Kodeksu Pracy jeżeli w umowie nie określono terminu rozpoczęcia pracy to stosunek nawiązuje się w dniu zawarcia umowy o pracę.

7) wynagrodzenie

Wynagrodzenie powinno odpowiadać rodzajowi pracy oraz powinno być określone w sposób jasny, precyzyjny, nie budzący wątpliwości.

REKLAMA

Kodeks Pracy posługuje się terminem „wynagrodzenie za pracę”. Nie precyzuje czy na umowie o pracę powinna znaleźć się kwota brutto czy netto. Analizując przepisy płacowe należy wnioskować, że w umowie o pracę powinna zostać określona kwota brutto.

Zgodnie z przepisem art. 10. § 2 Kodeksu Pracy państwo określa minimalną wysokość wynagrodzenia za pracę. Pracodawca nie może ustalić wynagrodzenie za cały etat na niższym poziomie niż minimalne wynagrodzenie za prace w danym roku kalendarzowym. W 2018 r. kwota to wyniesie 2100 zł brutto.

Jeśli mamy pracownika, który zarabia minimalne wynagrodzenie warto w umowie o pracę zawrzeć zapis słowny a nie kwotowy (w takim wypadku nie będzie co roku konieczności robienia aneksu do umowy ze zmianą podstawy wynagrodzenia). Należy jednak pamiętać o zmianie podstawy do odliczania danin publicznoprawnych (np. ZUS).

8) wymiar czasu pracy

W umowie określamy czy pracownik zatrudniony jest w pełnym wymiarze czasu pracy (cały etat) czy niepełnym (np. ¼ etatu). Jeżeli taki zapis nie znajdzie się w umowie o pracę przyjmuje się, że pracownik świadczy pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.

Powyższy katalog jest katalogiem otwartym („w szczególności”), ponieważ zgodnie z zasadą swobody zawierania umów strony umowy (pracodawca i pracownik) mogą umieścić w niej inne postanowienia. Nie można natomiast w umowie o prace zamieszczać klauzuli dotyczącej zakazu konkurencji. Zgodnie z przepisem  art. 1011 §1 Kodeksu Pracy zakaz konkurencji powinien być przedmiotem odrębnej umowy.

Umowa o pracę powinna być sporządzona co najmniej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach dla każdej ze stron (jeden egzemplarz otrzymuje pracownik, drugi jest wpinany do części B akt osobowych pracownika).

Każda zmiana warunków umowy o pracę wymaga formy pisemnej.

W przypadku niedopełnienia przez pracodawcę pisemnego obowiązku potwierdzenia zawarcia umowy o pracę pracodawca dopuszcza się wykroczenia i podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA