REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane na fakturach po centralizacji rozliczeń VAT

Dane na fakturach po centralizacji rozliczeń VAT./ fot. Fotolia
Dane na fakturach po centralizacji rozliczeń VAT./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę poza NIP-em mogą znajdować się dodatkowe dane jednostki. Jako, że jednostki oraz zakłady budżetowe nie są już podatnikami odrębnymi od gminy, faktury dotyczące dostaw towarów lub usług, mogą być wystawiane jedynie na jej rzecz.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 20 października 2016 r. (zn. 2461-IBPP1.4512.592.2016.1.KJ) rozstrzygnął kwestię danych, które powinny znajdować się na fakturach dokumentujących sprzedaż oraz zakupy gminy w scentralizowanym modelu rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT). Organ podatkowy potwierdził prawidłowość faktur wystawionych i otrzymanych na rzecz jednostek i zakładów budżetowych, które wskazują odpowiednio jako sprzedawcę i nabywcę gminę i jej numer identyfikacji podatkowej, ale jednocześnie zawierają nazwę i adres właściwej jednostki.

REKLAMA

Stanowisko gminy

We wniosku o interpretację gmina wskazała, że zamierza przeprowadzić centralizację rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r. W związku z tym, że jednostki i zakłady budżetowe nie będą już stanowiły podatników odrębnych od gminy, zmianie ulegnie sposób przepływu dokumentów, w tym faktur VAT. W konsekwencji, od 1 stycznia 2017 r. sprzedawcą i nabywcą dla gminnych jednostek budżetowych i zakładu budżetowego będzie gmina. Faktury wystawione przez jednostki budżetowe i zakład budżetowy będą zawierały następujące dane płatnika:

● nazwa gminy,

● nazwa jednostki (np. Szkoła Podstawowa, MOPS itd.),

● adres jednostki,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● NIP gminy.

REKLAMA

Gmina zapytała, czy prawidłowo będzie definiowała sprzedawcę i nabywcę dla jednostek budżetowych i zakładu budżetowego gminy i czy prawidłowo będzie, by faktury wystawione i otrzymywane na rzecz tych jednostek i zakładu budżetowego zawierały wymienione dane płatnika.

Zdaniem wnioskodawcy, wymienione dane prezentowane na fakturach wystawianych po centralizacji będą prawidłowe, pomimo braku wskazania adresu gminy. Gmina uzasadniła swoje stanowisko analogią do faktur wystawianych przez oddziały osoby prawnej i powołała interpretacje indywidualne potwierdzające taką praktykę.

Stanowisko organu podatkowego

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się ze stanowiskiem gminy i potwierdził, że faktury zawierające elementy wymienione przez gminę będą spełniały wszystkie wymogi określone w przepisach. Zgodnie bowiem z przepisami o VAT, faktury dokumentujące sprzedaż oraz nabycie towarów i usług powinny wskazywać m.in.:

1) imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy towarów lub usług,

2) ich adresy oraz

3) identyfikatory podatkowe.

Jednak, jak podkreślił organ, nie ma przeszkód, aby na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę umieszczane były dodatkowo dane jednostki. Z tym zastrzeżeniem, żeby dane jednostki nie zostały umieszczone na fakturze zamiast danych gminy. Oznacza to, że faktury dotyczące dostaw towarów lub usług na rzecz gminy powinny zostać wystawione tylko na nią jako jednostkę samorządu terytorialnego z uwidocznionym jej numerem NIP i jej nazwą. Przy czym na fakturze będą mogły być zamieszczane dodatkowe informacje w postaci nazwy konkretnej jednostki organizacyjnej (np. szkoły), której będą dotyczyły rozliczenia, tak aby jednoznacznie można było dokonać jej przyporządkowania księgowego. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w odniesieniu do faktur wystawianych przez gminę z tytułu świadczonych przez nią usług lub dostarczanych przez nią towarów.

Stanowisko organu podatkowego przedstawione w interpretacji z 20 października 2016 r. jest słuszne. Podatnikiem dla celów VAT po centralizacji będzie tylko gmina i to jej dane powinny widnieć na fakturach. Istnieją dwa możliwe sposoby przedstawiania danych na fakturach sprzedaży i zakupu, które dotyczą jednostek organizacyjnych gminy po centralizacji, gdy przestaną one posiadać status odrębnego od gminy podatnika VAT.

Pierwszy polega na wpisaniu odrębnie jako sprzedawcy (nabywcy) wszystkich danych gminy, z jej adresem i numerem NIP, a dodatkowo jako wystawcy (odbiorcy) faktury danych jednostki organizacyjnej – jej nazwy i adresu. Nie zawsze jednak systemy fakturowe umożliwiają wpisanie danych wystawcy i odbiorcy faktury. Dlatego drugim, dużo prostszym rozwiązaniem jest umieszczenie na fakturze tylko w polu sprzedawca/nabywca wymaganych danych gminy jako podatnika (nazwa i NIP gminy) oraz danych jednostki budżetowej/zakładu budżetowego jako miejsca prowadzenia działalności gminy – nazwy jednostki i jej adresu, pozwalających na odpowiednie ujęcie faktur dla celów rachunkowych. Taka metoda od wielu lat funkcjonuje w przypadku faktur wystawianych i otrzymywanych przez oddziały osoby prawnej, które od akcesji Polski do Unii Europejskiej nie stanowią odrębnych podatników VAT od spółki macierzystej.

Podatnikiem dla celów VAT po centralizacji będzie tylko gmina i to jej dane powinny widnieć na fakturach.

JANINA FORNALIK

doradca podatkowy, starszy menedżer w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA