REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane na fakturach po centralizacji rozliczeń VAT

Dane na fakturach po centralizacji rozliczeń VAT./ fot. Fotolia
Dane na fakturach po centralizacji rozliczeń VAT./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę poza NIP-em mogą znajdować się dodatkowe dane jednostki. Jako, że jednostki oraz zakłady budżetowe nie są już podatnikami odrębnymi od gminy, faktury dotyczące dostaw towarów lub usług, mogą być wystawiane jedynie na jej rzecz.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 20 października 2016 r. (zn. 2461-IBPP1.4512.592.2016.1.KJ) rozstrzygnął kwestię danych, które powinny znajdować się na fakturach dokumentujących sprzedaż oraz zakupy gminy w scentralizowanym modelu rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT). Organ podatkowy potwierdził prawidłowość faktur wystawionych i otrzymanych na rzecz jednostek i zakładów budżetowych, które wskazują odpowiednio jako sprzedawcę i nabywcę gminę i jej numer identyfikacji podatkowej, ale jednocześnie zawierają nazwę i adres właściwej jednostki.

REKLAMA

Stanowisko gminy

We wniosku o interpretację gmina wskazała, że zamierza przeprowadzić centralizację rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r. W związku z tym, że jednostki i zakłady budżetowe nie będą już stanowiły podatników odrębnych od gminy, zmianie ulegnie sposób przepływu dokumentów, w tym faktur VAT. W konsekwencji, od 1 stycznia 2017 r. sprzedawcą i nabywcą dla gminnych jednostek budżetowych i zakładu budżetowego będzie gmina. Faktury wystawione przez jednostki budżetowe i zakład budżetowy będą zawierały następujące dane płatnika:

● nazwa gminy,

● nazwa jednostki (np. Szkoła Podstawowa, MOPS itd.),

● adres jednostki,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● NIP gminy.

REKLAMA

Gmina zapytała, czy prawidłowo będzie definiowała sprzedawcę i nabywcę dla jednostek budżetowych i zakładu budżetowego gminy i czy prawidłowo będzie, by faktury wystawione i otrzymywane na rzecz tych jednostek i zakładu budżetowego zawierały wymienione dane płatnika.

Zdaniem wnioskodawcy, wymienione dane prezentowane na fakturach wystawianych po centralizacji będą prawidłowe, pomimo braku wskazania adresu gminy. Gmina uzasadniła swoje stanowisko analogią do faktur wystawianych przez oddziały osoby prawnej i powołała interpretacje indywidualne potwierdzające taką praktykę.

Stanowisko organu podatkowego

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się ze stanowiskiem gminy i potwierdził, że faktury zawierające elementy wymienione przez gminę będą spełniały wszystkie wymogi określone w przepisach. Zgodnie bowiem z przepisami o VAT, faktury dokumentujące sprzedaż oraz nabycie towarów i usług powinny wskazywać m.in.:

1) imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy towarów lub usług,

2) ich adresy oraz

3) identyfikatory podatkowe.

Jednak, jak podkreślił organ, nie ma przeszkód, aby na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę umieszczane były dodatkowo dane jednostki. Z tym zastrzeżeniem, żeby dane jednostki nie zostały umieszczone na fakturze zamiast danych gminy. Oznacza to, że faktury dotyczące dostaw towarów lub usług na rzecz gminy powinny zostać wystawione tylko na nią jako jednostkę samorządu terytorialnego z uwidocznionym jej numerem NIP i jej nazwą. Przy czym na fakturze będą mogły być zamieszczane dodatkowe informacje w postaci nazwy konkretnej jednostki organizacyjnej (np. szkoły), której będą dotyczyły rozliczenia, tak aby jednoznacznie można było dokonać jej przyporządkowania księgowego. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w odniesieniu do faktur wystawianych przez gminę z tytułu świadczonych przez nią usług lub dostarczanych przez nią towarów.

Stanowisko organu podatkowego przedstawione w interpretacji z 20 października 2016 r. jest słuszne. Podatnikiem dla celów VAT po centralizacji będzie tylko gmina i to jej dane powinny widnieć na fakturach. Istnieją dwa możliwe sposoby przedstawiania danych na fakturach sprzedaży i zakupu, które dotyczą jednostek organizacyjnych gminy po centralizacji, gdy przestaną one posiadać status odrębnego od gminy podatnika VAT.

Pierwszy polega na wpisaniu odrębnie jako sprzedawcy (nabywcy) wszystkich danych gminy, z jej adresem i numerem NIP, a dodatkowo jako wystawcy (odbiorcy) faktury danych jednostki organizacyjnej – jej nazwy i adresu. Nie zawsze jednak systemy fakturowe umożliwiają wpisanie danych wystawcy i odbiorcy faktury. Dlatego drugim, dużo prostszym rozwiązaniem jest umieszczenie na fakturze tylko w polu sprzedawca/nabywca wymaganych danych gminy jako podatnika (nazwa i NIP gminy) oraz danych jednostki budżetowej/zakładu budżetowego jako miejsca prowadzenia działalności gminy – nazwy jednostki i jej adresu, pozwalających na odpowiednie ujęcie faktur dla celów rachunkowych. Taka metoda od wielu lat funkcjonuje w przypadku faktur wystawianych i otrzymywanych przez oddziały osoby prawnej, które od akcesji Polski do Unii Europejskiej nie stanowią odrębnych podatników VAT od spółki macierzystej.

Podatnikiem dla celów VAT po centralizacji będzie tylko gmina i to jej dane powinny widnieć na fakturach.

JANINA FORNALIK

doradca podatkowy, starszy menedżer w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA