Kategorie

Faktury

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy dom pomocy społecznej może wystawić duplikat faktury do faktury wystawionej w okresie przed obowiązywaniem nowego JPK, czy po 1 października należy wystawić po raz drugi fakturę pierwotną, a kontrahent musi dokonać korekty JPK? Czy pomyłka w NIP musi być korygowana fakturą i pociągnie za sobą konieczność korekty JPK?
Jednostka budżetowa powinna dokonać płatności na rzecz kontrahenta, z uwzględnieniem szczegółowych danych wynikających z orzeczenia sądowego, w tym w zakresie rodzaju odsetek. Taki sposób postępowania będzie miał uzasadnienie zarówno w sferze cywilnoprawnej odpowiedzialności za dług, jak i sferze publicznoprawnej odpowiedzialności za należyte gospodarowanie środkami publicznymi.
W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszła w życie – w zasadniczej części – ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Przepisy tej ustawy określają zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych.
Czy dochody budżetu państwa stanowi kwota aktualnego salda rozrachunków z kontrahentem na koniec roku?
Jesteśmy zakładem budżetowym. Otrzymaliśmy 2 listopada fakturę korygującą za prąd, która została wystawiona 14 października, a dotyczy faktury pierwotnej z datą sprzedaży 30 sierpnia. Powodem korekty jest błędny odczyt licznika. Jak należy rozliczyć VAT oraz CIT z tego tytułu? Czy należy zrobić korektę wstecz?
Projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym przyjęty przez Radę Ministrów. Co się zmieni? Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przedstawia korzyści płynące z elektronicznego fakturowania.
Na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę poza NIP-em mogą znajdować się dodatkowe dane jednostki. Jako, że jednostki oraz zakłady budżetowe nie są już podatnikami odrębnymi od gminy, faktury dotyczące dostaw towarów lub usług, mogą być wystawiane jedynie na jej rzecz.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. zaczynają obowiązywać przepisy dotyczące centralizacji rozliczeń VAT w sektorze publicznym. Czy w związku z tym, gmina, która będzie w przyszłym roku dokonywała odliczeń VAT od zakupów związanych wyłącznie z działalnością polegającą na dostawie wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, będzie musiała stosować przepisy o sposobie określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika) w odniesieniu do tych zakupów, czy też przepisy te nie będą miały zastosowania, bo zakupy te nie będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza gminy?
Ministerstwo Rozwoju planuje wprowadzenie e-faktur w zamówieniach publicznych na początku 2018 r. Zmiany podyktowane są koniecznością implementacji Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych.
Ja prawidłowo rozliczyć fakturę za wykonanie sesji fotograficznej z przeniesieniem autorskich praw majątkowych?
Rozliczana przeze mnie jednostka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. nadal możemy wystawiać rachunki?
Przyjęcie faktur przez dłużnika i ich zaksięgowanie, zdaniem części sądów, stanowić może potwierdzenie pewnego zdarzenia cywilnoprawnego – stworzenie domniemania dokonania czynności prawnych wynikających z treści faktur oraz zaistnienia obowiązku zapłaty za wykonaną umowę. Kłam temu twierdzeniu zadał jednak Sąd Najwyższy, który potwierdził, że faktura VAT jest dokumentem prywatnym, a nie urzędowym. Przepisy podatkowe także nie nadają fakturom VAT szczególnej mocy dowodowej.
Jednostka budżetowa zapłaciła wykonawcy usługi budowlanej 95% wartości faktury. Pozostałe 5% zostało zatrzymane jako kaucja gwarancyjna. Kwota ta zostanie wypłacona wykonawcy po upływie okresu gwarancji, jeżeli nie zostaną ujawnione usterki w wykonanych pracach. Czy w tej sytuacji można odliczyć całość podatku z otrzymanej faktury?
Miejski ośrodek pomocy społecznej wydaje decyzje dotyczące pokrycia kosztów utrzymania pensjonariusza w domu pomocy społecznej. Dotychczas MOPS dokonywał zwrotu kwot na podstawie wystawianych przez DPS not księgowych. Obecnie MOPS zażądał jednak wystawiania faktur. Czy słusznie?
W praktyce zachowania periodyzacji zdarzeń gospodarczych, w tym ich rejestracji, obserwuje się szereg nieprawidłowości. Jedną z nich jest ujmowanie w księgach rachunkowych zapisów odnośnie kosztów jednostki na podstawie wyciągów bankowych, mimo iż właściwym dowodem dowodem są faktury zewnętrzne.
Fakturą pro-forma nie jest dowodem księgowym. Po wejściu w życie od 1 stycznia 2013 r. zmian przepisów w zakresie fakturowania pojawiło się wiele wątpliwości, dotyczących skutków w podatku VAT wystawienia dokumentów określanych mianem faktur pro-forma.