REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bilety dla pracowników jako narzędzie pracy

Katarzyna Goteć

REKLAMA

Pracownicy gminy, realizując zadania służbowe, poruszają się komunikacją miejską. Czy należy pobrać podatek dochodowy od wartości zakupionych przez gminę imiennych, miesięcznych biletów dla pracowników?

REKLAMA

REKLAMA

Zakupienie pracownikom imiennych biletów komunikacji miejskiej będzie co do zasady świadczeniem podlegającym opodatkowaniu. Według organów skarbowych istnieje możliwość potraktowania takiego świadczenia nie jako korzyści dla pracownika, lecz jako narzędzia pracy, niepowodującego żadnego przysporzenia dla pracownika. Muszą jednak zostać spełnione dodatkowe warunki (np. pobieranie biletów po przyjściu do pracy i ich zdawanie do depozytu po zakończeniu dnia pracy). Innym rozwiązaniem może być wydawanie pracownikom jednorazowych biletów w liczbie odpowiadającej ilości (lub czasowi) służbowych przejazdów.

W prawie podatkowym także tzw. „nieodpłatne świadczenia” mogą powodować opodatkowanie. Są one definiowane bardzo szeroko – jako wszelkie zjawiska i zdarzenia, których konsekwencją są nieodpłatne przysporzenia w majątku pracownika, mające konkretny wymiar finansowy.

ZAPAMIĘTAJ!

REKLAMA

Nieodpłatnym świadczeniem będzie każde przesunięcie majątkowe, stanowiące przysporzenie po stronie przyjmującego świadczenie pracownika – kosztem majątku pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości z kwalifikacją przekazywania różnych korzyści na rzecz pracowników wynikają ze specyficznej konstrukcji art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Przepis ten stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty – niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona – a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Należy pamiętać, że wymienione rodzaje świadczeń ze stosunku pracy są jedynie przykładami. Wartość pieniężną tzw. innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2–2b updof. Natomiast wartość pieniężną „innych nieodpłatnych świadczeń” ustala się – jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu (zob. art. 11 ust. 2a pkt 2 updof).

Wydanie pracownikowi imiennego biletu (np. miesięcznego) będzie co do zasady wypełniało dyspozycję art. 12 updof, gdyż ze specyfiki takiego biletu wynika, że jest on ważny przez określony czas – bez względu na porę dnia. Pracownik może z niego korzystać również po zakończeniu pracy – do celów prywatnych. Będzie zatem osiągał korzyść. Czynnik „korzyści” zostanie natomiast wyeliminowany, jeśli pracownikowi uniemożliwi się korzystanie z biletu do celów prywatnych poza godzinami pracy. Wówczas bilet nabierze wyłącznie charakteru „narzędzia pracy”.

Organy podatkowe potwierdzają prawidłowość nieobciążania podatkiem pracowników otrzymujących od pracodawców bilety na cele wyłącznie służbowe. W interpretacji z 28 marca 2011 r. (nr IPPB4/415--11/11-4/JS) dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odpowiedział na pytanie, czy wartość zakupionych imiennych biletów dla pracowników, którzy będą korzystać z biletówtylko w czasie wykonywania zadań służbowych, należy zaliczyć do przychodu ze stosunku pracy i naliczyć oraz odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Organ skarbowy odniósł się do sytuacji, gdy:

1) bilety zostaną zakupione tylko dla pracowników, których charakter wykonywania obowiązków służbowych wiąże się z codziennym przemieszczaniem z miejsca pracy do miejsca wykonywania przez nich czynności służbowych,

2) imienne bilety zakupione zostaną na przejazdy transportem komunikacji miejskiej (tramwaj lub autobus) najbliższe miejscu wykonywania obowiązków służbowych,

3) imienne bilety będą wydawane pracownikowi każdorazowo przed wyjściem w teren, a po powrocie oddawane do depozytu. Przyjęcie takiego rozwiązania uniemożliwi korzystanie z imiennego biletu pracownikowi w celach prywatnych – związane będzie zatem tylko z wykonywaniem obowiązków służbowych.

INTERPRETACJA

Wnioskodawca zamierza, ze względu na brak możliwości zapewnienia transportu wszystkim pracownikom, którzy świadczą pracę w terenie, zakupić imienne bilety miesięczne komunikacji miejskiej (tramwaj lub autobus) najbliższe miejscu wykonywania obowiązków służbowych. Jeżeli zatem wnioskodawca nie dysponuje środkiem transportu, a pracownicy otrzymają od pracodawcy do wykonywania obowiązków imienne bilety komunikacji miejskiej, nie można mówić o realnym przysporzeniu majątkowym po ich stronie. Nie odnoszą oni bowiem żadnej korzyści finansowej z faktu, że pracodawca wręcza im bilety na przejazdy komunikacją publiczną w godzinach pracy, celem wykonywania przez tych pracowników obowiązków służbowych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania przytoczone wyżej zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 112 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W opisanej we wniosku sytuacji nie mamy do czynienia ze zwrotem pracownikom kosztów dojazdu, bowiem to sam pracodawca zamierza wykupić bilety stanowiące narzędzie pracy niezbędne do jej świadczenia, a bilety udostępnione pracownikom przez pracodawcę służyć będą wyłącznie jako środek niezbędny do wykonywania pracy na czas jej wykonywania, nie zaś do celów prywatnych. Poza tym, jak wynika z wniosku, pracodawca pozbawi pracownika możliwości korzystania z zakupionych biletów do celów prywatnych poprzez wydawanie ich tylko na czas wykonywania pracy. Tym samym nie powstanie w ogóle przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych – nie zaistnieje zatem konieczność odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 marca 2011 r., nr IPPB4/415-11/11-4/JS

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 102, poz. 585)

Polecamy serwis: INFORRB: VAT

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA