REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie pracownicze bez podatku

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
Joanna Nowicka
Odszkodowanie pracownicze bez podatku.
Odszkodowanie pracownicze bez podatku.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Odszkodowania otrzymane przez pracownika od placówek oświatowych wolne są od podatku, jeżeli ich wysokość lu zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Odszkodowania, których wysokość bądź zasady ustalania wynikają wprost z przepisów prawa, przyznawane na podstawie ugody zawartej przed sądem, korzystają ze zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Odszkodowania wypłacane bez podatku

REKLAMA

Wolne od podatku są odszkodowania otrzymane przez pracownika od placówek oświatowych, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Przez pojęcie „odrębne ustawy” należy rozumieć m.in. k.p., ustawy branżowe (np. o pracownikach samorządowych, Karta Nauczyciela), jak również ustawę z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Takie uregulowanie oznacza, że ze zwolnienia podatkowego korzystają odszkodowania z tytułu m.in.:
- mobbingu i dyskryminacji w zatrudnieniu (art. 183a, 183d i art. 943 k.p.),
- nieuzasadnionego lub naruszającego przepisy o rozwiązywaniu umów wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony (art. 45 § 1 i 2 k.p.),
- wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na okres próbny – z naruszeniem przepisów o wypowiadaniu tych umów (art. 50 § 1 k.p.),
- wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy – z naruszeniem przepisów o wypowiadaniu tych umów (art. 50 § 3 k.p.),
- rozwiązania umowy o pracę przez pracownika bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia przez pracodawcę jego obowiązków (art. 56 w zw. z art. 60 k.p.),
- wygaśnięcia umowy o pracę w związku ze śmiercią pracodawcy (art. 632 § 2 k.p.),
- niewydania świadectwa pracy lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 § 2 k.p.),
-- utraty lub uszkodzenia w związku z wypadkiem przy pracy przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy; odszkodowanie nie obejmuje utraty lub uszkodzenia pojazdów samochodowych oraz wartości pieniężnych (art. 2371 § 2 k.p.). 

Zobacz również: Świadectwo pracy - roszczenia nauczyciela

Z ORZECZNICTWA

Przy interpretacji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 updof nie można poprzestać tylko na jego treści. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej wykładnia językowa przepisów krajowych już bowiem nie wystarcza. Konieczna jest ich interpretacja w świetle prawa wspólnotowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrok NSA z 31 lipca 2012 r., sygn. akt II FSK 2593/10

PRZYKŁAD

Podczas gdy nauczyciel przebywał na urlopie wypoczynkowym, pracodawca wypowiedział mu umowę o pracę na czas nieokreślony. Nauczyciel skierował sprawę do sądu pracy, który orzekł, że wypowiedzenie nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa pracy. Strony zawarły przed sądem ugodę o wypłatę odszkodowania w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia. Czy należy opodatkować i oskładkować taką wypłatę?

Nie, otrzymane odszkodowanie, mimo że stanowi dla nauczyciela przychód ze stosunku pracy, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g updof, ponieważ zostało wypłacone na podstawie ugody sądowej. Odszkodowanie takie nie podlega również oskładkowaniu, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe; dalej: rozporządzenie składkowe.

Z ORZECZNICTWA

Odszkodowania, których wysokość bądź zasady ustalania wynikają wprost z przepisów prawa, przyznawane na podstawie ugody zawartej przed sądem, korzystają ze zwolnienia podatkowego.

Wyrok WSA w Gliwicach z 3 lipca 2012 r., sygn. akt I SA/Gl 1113/11

Polecamy serwis: Oświata

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Oświatowy
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA