Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa formuła sprawozdań OPP

Fundusz PAFPIO
1%/ Fot. Fotolia
1%/ Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia
"W nowej formule sprawozdań dla podmiotów mikro, czy prowadzi się sklep, czy organizację charytatywną, sposób sprawozdawczości jest dokładnie taki sam! Niestety dla organizacji to jest zbyt ogólne, a zniesiono konieczność przygotowywania informacji dodatkowej, gdzie np. pokazywano by strukturę przychodów i kosztów" - mówi Dorota Pieńkowska, szefowa Funduszu PAFPIO.

OPP, 1%, NGO. Odnaleźć się w gąszczu

Zmienia się sposób sprawozdawczości OPP. Jak przyznają specjaliści, będzie on jeszcze mniej transparentny, a dla przeciętnego zjadacza chleba niezrozumiały. Wywiad z Dorotą Pieńkowską, która jako szefowa Funduszu PAFPIO każdego miesiąca czyta wiele sprawozdań organizacji zbierających 1 proc. podatku.

Wraz z grupą  5 osób robię coś fajnego dla swojego osiedla – promujemy prowadzenie ogródków, wolontaryjnie zbieramy odpady, organizujemy akcje dla lokalnego przedszkola. Czy możemy zostać OPP?

Nie tak szybko – śmieje się Dorota Pieńkowska, szefowa Funduszu PAFPIO wspierającego trzeci sektor. – Po pierwsze, musicie najpierw podziałać 2 lata. Dopiero wtedy możecie wystąpić z wnioskiem do KRS o bycie taką organizacją. Jeśli spełniacie wymogi ustawy o działalności pożytku publicznego, możecie zostać wpisani na listę OPP.

Zobacz również: 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego - czy warto?

Działamy 2 lata, spełniliśmy wszystkie warunki, zostajemy OPP. Czy od razu możemy zbierać 1 proc. z podatku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak, już od kolejnego roku organizacja może zbierać 1 proc. (pod warunkiem, że zdąży się zarejestrować do 30 listopada. Lista jest publikowana 15 grudnia i obejmuje właśnie OPP zarejestrowane do tej daty.

Ponieważ zbieramy 1 proc., na pewno musimy się bardzo dokładnie rozliczać z każdej otrzymanej złotówki. Czy to prawda?

Tego nakazywałaby przede wszystkim etyka.

A prawo?

Też. Jest ono nawet bardziej restrykcyjne, niż np. to dotyczące reszty organizacji. Departament Pożytku Publicznego, który nadzoruje OPP, poprzeczkę stawia dość wysoko. OPP muszą się sprawozdawać ze swoich działań, i nie chodzi tu tylko o te finansowane z 1 proc., lecz o wszystkie.

Departament departamentem, ale czy ja, zwykły podatnik, jestem w stanie zrozumieć sprawozdania i – dzięki temu – rzetelnie wybrać, kogo wspomóc?

No właśnie, tu dochodzimy do pewnego problemu. Przeciętny zjadacz chleba nie ma świadomości, gdzie i czego należy szukać. Ale organizacje muszą udostępnić swoje sprawozdania do publicznej wiadomości. W dzisiejszych czasach kanałem jest zazwyczaj strona www, więc znalezienie odpowiedniej informacji nie stanowi większego problemu.

Jak ocenia pani te sprawozdania?

Tak naprawdę dokładność i jakość sprawozdawczości leży w dużej mierze w gestii zarządu danej organizacji. To, co powinniśmy pokazać, to m.in. struktura przychodów: na co zebraliśmy ile procent.  Polskie NGO-sy generalnie wykonują dobrą robotę i rzetelnie się rozliczają ze swoich przychodów. Co ciekawe, stopień szczegółowości sprawozdań zależy często od drobiazgowości księgowej.

Czy wielkim organizacjom nie jest w takim razie łatwiej?

Nie, bo księgowość zawsze może być transparentna. Znacznie ważniejsza jest świadomość organizacji i to, czy zarząd widzi sens w pełnym odkrywaniu kart. Jeśli szefowie nie wymagają choć trochę więcej, niż jednostki nadzorujące, to najczęściej księgowa zrobi tylko tyle, żeby zgodnie z prawem nie można się było przyczepić. A warto robić więcej i pokazywać, jak zdobywamy fundusze, co robimy, na co wydajemy. Według mnie im więcej pieniędzy pochodzi z zewnątrz, tym większy jest obowiązek zamieszczania wyczerpujących informacji. Źle się złożyło, bo od tego roku przepisy dotyczące sprawozdawczości jeszcze bardziej zaciemniają obraz.

Zacznijmy od tego, jak było do tej pory.

Trudno powiedzieć, że było idealnie. Pamiętajmy, że struktura finansów organizacji jest w pewnym sensie bardziej złożona, niż np. w firmie. Takiego „bardziej złożonego” przedstawiania finansów wymagają zresztą sami grantodawcy. W przypadku firmy wszystko jest znacznie prostsze. Są przychody ze sprzedaży, koszty sprzedaży, koszty zarządu.

W organizacji nie można do jednego worka wrzucić wszystkich przychodów. Trudno wtedy określić, z jakich środków dana organizacja się finansuje – przynajmniej na pierwszy rzut oka. Dlatego do tej pory NGO-sy miały odrębny wzorzec sprawozdania, który wyodrębniał np. składki brutto (co jest specyfiką stowarzyszeń).

Jak będzie teraz?

W nowej formule sprawozdań dla podmiotów mikro, czy prowadzi się sklep, czy organizację charytatywną, sposób sprawozdawczości jest dokładnie taki sam! Niestety dla organizacji to jest zbyt ogólne, a zniesiono konieczność przygotowywania informacji dodatkowej, gdzie np. pokazywano by strukturę przychodów i kosztów.

Od 12 lat jako szefowa Funduszu doradza pani organizacjom, potrzebującym wsparcia finansowego. Nie podając żadnych nazw, jakie generalnie są wśród NGO-sów trendy? Chcą być transparentni, czy króluje raczej podejście „robimy dobre rzeczy, ale nie wszystko musimy pokazywać i eksponować”?

Wciąż jest różnie. Czytam dużo sprawozdań bardzo dobrych. Prezesi fundacji i stowarzyszeń coraz częściej mają odpowiedzialne podejście. „Nie mamy nic do ukrycia, pokazujemy całe spektrum naszych działań w aspekcie finansowanym. Zobaczcie, mamy granty, sponsorów, własne, zarobione środki, 1 proc. z podatku” – taki przekaz bije z ich sprawozdań. I dobrze, bo rzetelne sprawozdanie jest przecież okazją do pochwalenia się, jak działają!

Wiele organizacji wciąż traktuje jednak sprawozdawczość finansową po macoszemu. „My odpowiadamy za działanie, dział księgowości niech robi swoje. I niech nie porywa się na nie wiadomo co, ma robić tylko to, co nakazuje prawo” – zdają się mówić szefowie tych organizacji. To błąd, również jeśli chodzi o wizerunek danej organizacji.

Czy organizacje zdają sobie sprawę, że nawet najmniejszymi machlojkami uderzają w cały sektor?

Co jakiś czas uderzają nas spektakularne informacje o zaniedbaniach czy wręcz nieuczciwości. Są one oczywiście odpowiednio eksponowane przez media. Mimo wszystko to margines sektora NGO, który jest bardzo uczciwy, nawet jeśli nie ma tu pełnej transparentności! Po prostu nie przywiązuje się do sprawozdawczości dokładnej wagi. Dobrze by było to zmieniać.

Na co należy zwracać uwagę przy wyborze OPP, na którą przekażemy 1 proc.?

Mnie się marzy, aby podatnicy byli coraz bardziej świadomi, żeby widzieli, co robiła organizacja. Niestety często tylko podążają za bilbordami. A dobrze by było trochę przyjrzeć się liczbom. Oczywiście bilans i rachunek wyników jest ciężki do zrozumienia, dlatego świetnie, gdy organizacje prezentują wszystko w sposób opisowy i zrozumiały.

Czy Państwo ma jeszcze jakieś instrumenty, żeby zachęcać do większej jawności finansowej NGO?

Ma instrumenty do weryfikacji sprawozdawczości, która jest już dostarczana. Czytam mnóstwo sprawozdań i czasem mam wątpliwości, czy aby na pewno są one weryfikowane przez odpowiednie instytucje. Wracamy do punktu wyjścia – transparentność i dobra kontrola nad organizacjami jest konieczna, bo rzutuje na zaufaniu dla całego III sektora i tworzy społeczeństwo obywatelskie.

Nie potrzeba zatem kolejnych narzędzi – wystarczy lepsza weryfikacja tego, co już jest.

Fundusz PAFPIO (Polsko-Amerykański Fundusz Pożyczkowy Inicjatyw Obywatelskich) od 15 lat wspiera organizacje pozarządowe w realizacji inicjatyw, które wprowadzają pozytywne zmiany w społeczeństwie. Poprzez udzielanie pożyczek dla NGO Fundusz PAFPIO świadczy pomoc w zabezpieczeniu płynności finansowej, koniecznej dla sprawnej realizacji działań statutowych, oraz oferuje profesjonalne doradztwo i szkolenia z zakresu zarządzania i finansowania organizacji.

Fundusz PAFPIO współorganizuje również projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, podnosząc kompetencje trzeciego sektora w Polsce. Został powołany w 1999 roku przez Polsko-Amerykański Fundusz Przedsiębiorczości w celu wspierania młodej polskiej demokracji i gospodarki rynkowej. Obecnie należy do Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, wspierającej rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.

www.pafpio.pl

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownicy samorządowi: Nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna [rozporządzenie od 1 lipca 2023 r.]

    Zmiany dla pracowników samorządowych: nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna. Wprowadzi je zmienione rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2023 r.

    Rząd daje 3300 zł brutto wynagrodzenia dla pracowników samorządowych. Jest to mniej od minimalnego wynagrodzenia. Dopłacić mają samorządy

    Od 1 lipca 2023 r. rząd proponuje kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 3300 zł, aby wysokość tej kwoty była zbliżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W pozostałych kategoriach zaszeregowania, kwoty zostały ustalone tak, aby wzrastały proporcjonalnie między kategoriami.

    Będzie nowy wzór świadectwa pracy [nowelizacja kodeksu pracy]

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie trzeba będzie uwzględniać informacje o wykorzystaniu nowych rodzajów urlopów i zwolnień wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy.

    Uzgodnienia i opinie do projektu planu miejscowego

    Ważnym elementem prowadzącym do przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest wyrażenie stanowiska wobec projektu planu przez organy wyspecjalizowane w określonych dziedzinach, które powinny zostać uwzględnione przy realizacji polityki przestrzennej gminy. Takie stanowisko przybiera postać uzgodnień lub opinii.

    Jak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody

    Jedną z form ochrony samodzielności samorządu terytorialnego jest możliwość zakwestionowania (przez uprawniony organ) rozstrzygnięcia nadzorczego wydanego przez wojewodę lub przez regionalną izbę obrachunkową. 

    Czy dotacja oświatowa dla placówek niesamorządowych to świadczenie jednorazowe?

    W praktyce pokutuje pogląd, że dotacja oświatowa - wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego dla placówki niepublicznej działającej na jej terenie - ma charakter świadczenia jednorazowego. 

    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.