Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa formuła sprawozdań OPP

Fundusz PAFPIO
1%/ Fot. Fotolia
1%/ Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia
"W nowej formule sprawozdań dla podmiotów mikro, czy prowadzi się sklep, czy organizację charytatywną, sposób sprawozdawczości jest dokładnie taki sam! Niestety dla organizacji to jest zbyt ogólne, a zniesiono konieczność przygotowywania informacji dodatkowej, gdzie np. pokazywano by strukturę przychodów i kosztów" - mówi Dorota Pieńkowska, szefowa Funduszu PAFPIO.

OPP, 1%, NGO. Odnaleźć się w gąszczu

Zmienia się sposób sprawozdawczości OPP. Jak przyznają specjaliści, będzie on jeszcze mniej transparentny, a dla przeciętnego zjadacza chleba niezrozumiały. Wywiad z Dorotą Pieńkowską, która jako szefowa Funduszu PAFPIO każdego miesiąca czyta wiele sprawozdań organizacji zbierających 1 proc. podatku.

Wraz z grupą  5 osób robię coś fajnego dla swojego osiedla – promujemy prowadzenie ogródków, wolontaryjnie zbieramy odpady, organizujemy akcje dla lokalnego przedszkola. Czy możemy zostać OPP?

Nie tak szybko – śmieje się Dorota Pieńkowska, szefowa Funduszu PAFPIO wspierającego trzeci sektor. – Po pierwsze, musicie najpierw podziałać 2 lata. Dopiero wtedy możecie wystąpić z wnioskiem do KRS o bycie taką organizacją. Jeśli spełniacie wymogi ustawy o działalności pożytku publicznego, możecie zostać wpisani na listę OPP.

Zobacz również: 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego - czy warto?

Działamy 2 lata, spełniliśmy wszystkie warunki, zostajemy OPP. Czy od razu możemy zbierać 1 proc. z podatku?

Tak, już od kolejnego roku organizacja może zbierać 1 proc. (pod warunkiem, że zdąży się zarejestrować do 30 listopada. Lista jest publikowana 15 grudnia i obejmuje właśnie OPP zarejestrowane do tej daty.

Ponieważ zbieramy 1 proc., na pewno musimy się bardzo dokładnie rozliczać z każdej otrzymanej złotówki. Czy to prawda?

Tego nakazywałaby przede wszystkim etyka.

A prawo?

Też. Jest ono nawet bardziej restrykcyjne, niż np. to dotyczące reszty organizacji. Departament Pożytku Publicznego, który nadzoruje OPP, poprzeczkę stawia dość wysoko. OPP muszą się sprawozdawać ze swoich działań, i nie chodzi tu tylko o te finansowane z 1 proc., lecz o wszystkie.

Departament departamentem, ale czy ja, zwykły podatnik, jestem w stanie zrozumieć sprawozdania i – dzięki temu – rzetelnie wybrać, kogo wspomóc?

No właśnie, tu dochodzimy do pewnego problemu. Przeciętny zjadacz chleba nie ma świadomości, gdzie i czego należy szukać. Ale organizacje muszą udostępnić swoje sprawozdania do publicznej wiadomości. W dzisiejszych czasach kanałem jest zazwyczaj strona www, więc znalezienie odpowiedniej informacji nie stanowi większego problemu.

Jak ocenia pani te sprawozdania?

Tak naprawdę dokładność i jakość sprawozdawczości leży w dużej mierze w gestii zarządu danej organizacji. To, co powinniśmy pokazać, to m.in. struktura przychodów: na co zebraliśmy ile procent.  Polskie NGO-sy generalnie wykonują dobrą robotę i rzetelnie się rozliczają ze swoich przychodów. Co ciekawe, stopień szczegółowości sprawozdań zależy często od drobiazgowości księgowej.

Czy wielkim organizacjom nie jest w takim razie łatwiej?

Nie, bo księgowość zawsze może być transparentna. Znacznie ważniejsza jest świadomość organizacji i to, czy zarząd widzi sens w pełnym odkrywaniu kart. Jeśli szefowie nie wymagają choć trochę więcej, niż jednostki nadzorujące, to najczęściej księgowa zrobi tylko tyle, żeby zgodnie z prawem nie można się było przyczepić. A warto robić więcej i pokazywać, jak zdobywamy fundusze, co robimy, na co wydajemy. Według mnie im więcej pieniędzy pochodzi z zewnątrz, tym większy jest obowiązek zamieszczania wyczerpujących informacji. Źle się złożyło, bo od tego roku przepisy dotyczące sprawozdawczości jeszcze bardziej zaciemniają obraz.

Zacznijmy od tego, jak było do tej pory.

Trudno powiedzieć, że było idealnie. Pamiętajmy, że struktura finansów organizacji jest w pewnym sensie bardziej złożona, niż np. w firmie. Takiego „bardziej złożonego” przedstawiania finansów wymagają zresztą sami grantodawcy. W przypadku firmy wszystko jest znacznie prostsze. Są przychody ze sprzedaży, koszty sprzedaży, koszty zarządu.

W organizacji nie można do jednego worka wrzucić wszystkich przychodów. Trudno wtedy określić, z jakich środków dana organizacja się finansuje – przynajmniej na pierwszy rzut oka. Dlatego do tej pory NGO-sy miały odrębny wzorzec sprawozdania, który wyodrębniał np. składki brutto (co jest specyfiką stowarzyszeń).

Jak będzie teraz?

W nowej formule sprawozdań dla podmiotów mikro, czy prowadzi się sklep, czy organizację charytatywną, sposób sprawozdawczości jest dokładnie taki sam! Niestety dla organizacji to jest zbyt ogólne, a zniesiono konieczność przygotowywania informacji dodatkowej, gdzie np. pokazywano by strukturę przychodów i kosztów.

Od 12 lat jako szefowa Funduszu doradza pani organizacjom, potrzebującym wsparcia finansowego. Nie podając żadnych nazw, jakie generalnie są wśród NGO-sów trendy? Chcą być transparentni, czy króluje raczej podejście „robimy dobre rzeczy, ale nie wszystko musimy pokazywać i eksponować”?

Wciąż jest różnie. Czytam dużo sprawozdań bardzo dobrych. Prezesi fundacji i stowarzyszeń coraz częściej mają odpowiedzialne podejście. „Nie mamy nic do ukrycia, pokazujemy całe spektrum naszych działań w aspekcie finansowanym. Zobaczcie, mamy granty, sponsorów, własne, zarobione środki, 1 proc. z podatku” – taki przekaz bije z ich sprawozdań. I dobrze, bo rzetelne sprawozdanie jest przecież okazją do pochwalenia się, jak działają!

Wiele organizacji wciąż traktuje jednak sprawozdawczość finansową po macoszemu. „My odpowiadamy za działanie, dział księgowości niech robi swoje. I niech nie porywa się na nie wiadomo co, ma robić tylko to, co nakazuje prawo” – zdają się mówić szefowie tych organizacji. To błąd, również jeśli chodzi o wizerunek danej organizacji.

Czy organizacje zdają sobie sprawę, że nawet najmniejszymi machlojkami uderzają w cały sektor?

Co jakiś czas uderzają nas spektakularne informacje o zaniedbaniach czy wręcz nieuczciwości. Są one oczywiście odpowiednio eksponowane przez media. Mimo wszystko to margines sektora NGO, który jest bardzo uczciwy, nawet jeśli nie ma tu pełnej transparentności! Po prostu nie przywiązuje się do sprawozdawczości dokładnej wagi. Dobrze by było to zmieniać.

Na co należy zwracać uwagę przy wyborze OPP, na którą przekażemy 1 proc.?

Mnie się marzy, aby podatnicy byli coraz bardziej świadomi, żeby widzieli, co robiła organizacja. Niestety często tylko podążają za bilbordami. A dobrze by było trochę przyjrzeć się liczbom. Oczywiście bilans i rachunek wyników jest ciężki do zrozumienia, dlatego świetnie, gdy organizacje prezentują wszystko w sposób opisowy i zrozumiały.

Czy Państwo ma jeszcze jakieś instrumenty, żeby zachęcać do większej jawności finansowej NGO?

Ma instrumenty do weryfikacji sprawozdawczości, która jest już dostarczana. Czytam mnóstwo sprawozdań i czasem mam wątpliwości, czy aby na pewno są one weryfikowane przez odpowiednie instytucje. Wracamy do punktu wyjścia – transparentność i dobra kontrola nad organizacjami jest konieczna, bo rzutuje na zaufaniu dla całego III sektora i tworzy społeczeństwo obywatelskie.

Nie potrzeba zatem kolejnych narzędzi – wystarczy lepsza weryfikacja tego, co już jest.

Fundusz PAFPIO (Polsko-Amerykański Fundusz Pożyczkowy Inicjatyw Obywatelskich) od 15 lat wspiera organizacje pozarządowe w realizacji inicjatyw, które wprowadzają pozytywne zmiany w społeczeństwie. Poprzez udzielanie pożyczek dla NGO Fundusz PAFPIO świadczy pomoc w zabezpieczeniu płynności finansowej, koniecznej dla sprawnej realizacji działań statutowych, oraz oferuje profesjonalne doradztwo i szkolenia z zakresu zarządzania i finansowania organizacji.

Fundusz PAFPIO współorganizuje również projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, podnosząc kompetencje trzeciego sektora w Polsce. Został powołany w 1999 roku przez Polsko-Amerykański Fundusz Przedsiębiorczości w celu wspierania młodej polskiej demokracji i gospodarki rynkowej. Obecnie należy do Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, wspierającej rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.

www.pafpio.pl

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź >>
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Tylko teraz
349,00 zł
614,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    28 lis 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022 - minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował po posiedzeniu Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, że osiągnięto porozumienie. Od kiedy i o ile wzrosną wynagrodzenia medyków?
    Wizja lokalna w terenie
    Wizja lokalna, uregulowana w ustawie ‒ Prawo zamówień publicznych, jest szczególnym narzędziem, z którego zamawiający może skorzystać, określając warunki udziału w postępowaniu. Próżno szukać definicji legalnej tego pojęcia albo wyraźnych wymogów określonych przez ustawodawcę w tym zakresie. Jednak niezastosowanie się przez wykonawcę do wytycznych określonych w specyfikacji warunków zamówienia w tym względzie może skutkować odrzuceniem oferty, co rodzi konkretne konsekwencje w sferze proceduralnej.
    Klasyfikacja budżetowa wykonania instalacji fotowoltaiki

    Jaki paragraf klasyfikacji budżetowej będzie właściwy dla wydatków związanych ze sporządzeniem kosztorysu szacunkowego na wykonanie instalacji CO i fotowoltaiki (kwota 5500 zł)?

    Jak rozliczyć VAT od usług pośrednictwa sprzedaży zestawów fotowoltaicznych
    Jaką stawką ryczałtu opodatkować usługi wywozu odpadów przez firmę budowlaną – interpretacja MF

    Przychody z tytułu obciążania klientów opłatami za wywóz odpadów budowlanych stanowiącymi element kompleksowej usługi budowlanej należy opodatkować ryczałtem w wysokości 5,5%. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

    Służba cywilna - uelastycznienie naboru i czasu pracy
    Projekt nowelizacji ustawy o służbie cywilnej zakłada m.in. uelastycznienie procesu naboru do służby cywilnej i zmiany w czasie pracy.
    Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób
    Wynagrodzenie rachmistrzów nie jest proste do rozliczenia. Urzędy statystyczne mają problemy z liczbą osób spisanych przez poszczególnych rachmistrzów. Rachmistrzowie stają się również ofiarami oszustw.