REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakład pracy chronionej - podatek od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
Zakład pracy chronionej a podatek od nieruchomości/ Fot. Fotolia
Zakład pracy chronionej a podatek od nieruchomości/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakład pracy chronionej korzysta ze zwolnienia z podatku od nieruchomości? W jakim zakresie?

Zwolnienie z podatku od nieruchomości dla zakładu pracy chronionej

Status zakładu pracy chronionej można otrzymać wtedy, gdy zatrudnia się osoby niepełnosprawne. Należy spełnić dodatkowe warunki — trzeba np. prowadzić działalność gospodarczą przez przynajmniej 12 miesięcy. Czy po uzyskaniu takiego statusu można liczyć na zwolnienie z podatku od nieruchomości?

REKLAMA

REKLAMA

Poza prowadzeniem firmy przez minimum rok przedsiębiorca zainteresowany statusem zakładu pracy chronionej musi zatrudniać minimum 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Poza tym powinien przez przynajmniej 6 miesięcy przed złożeniem wniosku osiągać ustawowe wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Pierwszy wskaźnik to 50% osób niepełnosprawnych, w tym minimum 20% osób o znacznej lub umiarkowanej niepełnosprawności. Status zakładu pracy chronionej otrzyma też firma, której 30% załogi to niepełnosprawni — niewidomi, psychicznie chorzy, upośledzeni umysłowo o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Polecamy serwis: Podatki

Pracodawca musi we własnym zakresie przystosować zakład do potrzeb niepełnosprawnych — stworzyć właściwe warunki przy stanowiskach pracy, zbudować pomieszczenia sanitarne, zagwarantować dostępność ciągów komunikacyjnych. Konieczne jest zapewnienie opieki medycznej i usług rehabilitacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łukasz Szatkowski, ekspert Inventage Polska, wyjaśnia:

    Właściciel zakładu pracy chronionej może liczyć na różnego rodzaju ulgi podatkowe. Jest np. zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych (ale tylko tych ściśle związanych z prowadzeniem ZPCh) oraz z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie płaci też podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

W tym ostatnim przypadku nie wystarczy jednak uznanie przez wojewodę firmy za zakład pracy chronionej. Konieczne jest spełnienie dodatkowego warunku zawartego w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa mówi o tym, że zakład pracy musi zatrudniać co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych czy upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Wskaźnik 50% niezależny od stopnia niepełnosprawności to więc za mało.

Łukasz Szatkowski dodaje:

    Środki uzyskane ze zwolnień z tytułu podatku dochodowego są w 60% przekazywane do zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Reszta trafia do PFRON-u. W przypadku oszczędności z tytułu podatku od nieruchomości i pokrewnych opłat 90% trafia do funduszu zakładowego, a 10% do PFRON-u.

Ekspert podkreśla też:

    Ze zwolnienia z podatku od nieruchomości korzystają jedynie nieruchomości zajęte na prowadzenie przedsiębiorstwa. Części pomieszczeń lub gruntów zajęte przez inne niż ZPCh podmioty, nie są objęte zwolnieniem z podatku od nieruchomości. Przykładem takiej sytuacji jest dzierżawa przez ZPCh części swojego mienia innym, niezależnym podmiotom.

Łukasz Szatkowski, menedżer działu podatków w Inventage Polska

Zobacz również w INFORRB: Odliczenie zaległości w podatku od nieruchomości od ceny nabycia nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA