REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakład pracy chronionej - podatek od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
Zakład pracy chronionej a podatek od nieruchomości/ Fot. Fotolia
Zakład pracy chronionej a podatek od nieruchomości/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakład pracy chronionej korzysta ze zwolnienia z podatku od nieruchomości? W jakim zakresie?

Zwolnienie z podatku od nieruchomości dla zakładu pracy chronionej

Status zakładu pracy chronionej można otrzymać wtedy, gdy zatrudnia się osoby niepełnosprawne. Należy spełnić dodatkowe warunki — trzeba np. prowadzić działalność gospodarczą przez przynajmniej 12 miesięcy. Czy po uzyskaniu takiego statusu można liczyć na zwolnienie z podatku od nieruchomości?

REKLAMA

REKLAMA

Poza prowadzeniem firmy przez minimum rok przedsiębiorca zainteresowany statusem zakładu pracy chronionej musi zatrudniać minimum 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Poza tym powinien przez przynajmniej 6 miesięcy przed złożeniem wniosku osiągać ustawowe wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Pierwszy wskaźnik to 50% osób niepełnosprawnych, w tym minimum 20% osób o znacznej lub umiarkowanej niepełnosprawności. Status zakładu pracy chronionej otrzyma też firma, której 30% załogi to niepełnosprawni — niewidomi, psychicznie chorzy, upośledzeni umysłowo o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Polecamy serwis: Podatki

REKLAMA

Pracodawca musi we własnym zakresie przystosować zakład do potrzeb niepełnosprawnych — stworzyć właściwe warunki przy stanowiskach pracy, zbudować pomieszczenia sanitarne, zagwarantować dostępność ciągów komunikacyjnych. Konieczne jest zapewnienie opieki medycznej i usług rehabilitacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łukasz Szatkowski, ekspert Inventage Polska, wyjaśnia:

    Właściciel zakładu pracy chronionej może liczyć na różnego rodzaju ulgi podatkowe. Jest np. zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych (ale tylko tych ściśle związanych z prowadzeniem ZPCh) oraz z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie płaci też podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

W tym ostatnim przypadku nie wystarczy jednak uznanie przez wojewodę firmy za zakład pracy chronionej. Konieczne jest spełnienie dodatkowego warunku zawartego w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa mówi o tym, że zakład pracy musi zatrudniać co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych czy upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Wskaźnik 50% niezależny od stopnia niepełnosprawności to więc za mało.

Łukasz Szatkowski dodaje:

    Środki uzyskane ze zwolnień z tytułu podatku dochodowego są w 60% przekazywane do zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Reszta trafia do PFRON-u. W przypadku oszczędności z tytułu podatku od nieruchomości i pokrewnych opłat 90% trafia do funduszu zakładowego, a 10% do PFRON-u.

Ekspert podkreśla też:

    Ze zwolnienia z podatku od nieruchomości korzystają jedynie nieruchomości zajęte na prowadzenie przedsiębiorstwa. Części pomieszczeń lub gruntów zajęte przez inne niż ZPCh podmioty, nie są objęte zwolnieniem z podatku od nieruchomości. Przykładem takiej sytuacji jest dzierżawa przez ZPCh części swojego mienia innym, niezależnym podmiotom.

Łukasz Szatkowski, menedżer działu podatków w Inventage Polska

Zobacz również w INFORRB: Odliczenie zaległości w podatku od nieruchomości od ceny nabycia nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA