REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od gminnych nieruchomości - ważne zmiany od 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Tyszka
ekspert ds. podatku od nieruchomości w CRIDO
 Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
podatki
podatki
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 23 lipca 2015 roku Sejm RP uchwalił przygotowaną przez Senat nowelizację przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku. Zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu przedmiotów zwolnionych o „grunty i budynki lub ich części, stanowiące własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów”.

Wydawać by się mogło, że dyskusja na temat wprowadzenia zwolnienia w podatku od nieruchomości dla nieruchomości należących do gmin jest dyskusją akademicką. Skoro podatek od nieruchomości stanowi w całości dochód gminy, więc jeśli musi ona opodatkować swoje nieruchomości, to ani na tym nie zarabia, ani nie traci. Przypomina to przekładanie pieniędzy z lewej kieszeni do prawej.

REKLAMA

REKLAMA

Jednakże dotychczasowe brzmienie przepisów w zakresie opodatkowania gminnych nieruchomości wzbudzało wśród jednostek samorządu terytorialnego istotne i uzasadnione wątpliwości. W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12.01.1991 r. (dalej upol) ustawodawca w art. 2 ust. 3 pkt. 3 przewidział wyłączenie z opodatkowania jedynie nieruchomości lub ich części zajętych na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego. Jednak w zasobie gmin są też nieruchomości wykorzystywane na inne cele, lub też niewykorzystywane. Ustawodawca nie określił preferencji dla tego typu nieruchomości gminnych. Zastrzegł natomiast, że poszczególne Rady Gmin zgodnie z art. 7 ust. 3 upol mają możliwość uchwalenia innych zwolnień przedmiotowych niż określone w ustawie. W konsekwencji część gmin, gdzie takie uchwały nie zostały podjęte, uiszcza podatek od wszystkich posiadanych nieruchomości z wyjątkiem zajętych na swoje potrzeby. Inne natomiast korzystają ze zwolnienia swoich nieruchomości na mocy uchwał Rad Gmin. Są również gminy, które wbrew orzecznictwu nie uznają się za podatnika podatków lokalnych, co oznacza brak składania deklaracji podatkowych i odprowadzania podatku od swoich nieruchomości.

Zobacz również: Podatek od nieruchomości - od 2016 r. ograniczone możliwości zmniejszenia

Aby uporządkować ten stan w dniu 23 lipca 2015 roku Sejm RP uchwalił przygotowaną przez Senat nowelizację przepisów upol, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku. Wprowadzona zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu przedmiotów zwolnionych o „grunty i budynki lub ich części, stanowiące własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów”. Skutkiem wprowadzonej zmiany jest zniesienie obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości przez gminy samym sobie. Aby grunty, budynki lub ich części stanowiące własność gminy mogło objąć przedmiotowe zwolnienie, nieruchomości takie nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Ustawodawca zdecydował, że zwolnienie dotyczy jedynie nieruchomości gminnych, wyłączając inne jednostki sektora finansów publicznych w tym np. powiaty. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmie również samorządowych zakładów i samorządowych jednostek budżetowych, co wynika z chęci uniknięcia zarzutów co do nierównego traktowania podmiotów publicznych i prywatnych.

Zmiana ustawy dotyczy  zwolnienia a nie wyłączenia z opodatkowania. Gminy zgodnie z art. 6 ust 10 upol będą zobowiązane do składania deklaracji na podatek od nieruchomości ze wskazaniem kwoty podatku  z tytułu zwolnionych nieruchomości, ale bez konieczności jego zapłaty. Nieruchomości zajęte na potrzeby urzędów gmin nadal będą wyłączone z opodatkowania – ich nie będzie trzeba wykazywać w deklaracji. Składanie deklaracji będzie więc swego rodzaju raportowaniem danych o powierzchniach przedmiotów zwolnionych z opodatkowania. Gminy, które dotychczas nie składają deklaracji, będą musiały dokonać opracowania danych i corocznie je aktualizować. Będzie to pomocne do celów statystyczno-administracyjnych, bowiem na chwilę obecną administracja państwowa nie posiada takich danych w swojej ewidencji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wbrew uzasadnieniu nowelizacji ustawy wprowadzone zmiany mogą mieć wpływ zarówno na budżety gmin jak również na obciążenia budżetu Państwa. Obecnie dochody z tytułu opodatkowania własnych nieruchomości, pomimo, że nie wpływają na wzrost środków finansowych na kontach gmin, to są liczone i raportowane jako ich dochody. W konsekwencji oznacza to dla nich mniejsze subwencje Państwowe niż w przypadku gmin, które nie składają deklaracji podatkowych samym sobie. W takim aspekcie nowelizacja upol będzie wpływać na wzrost wysokości subwencji przekazywanej z budżetu Państwa. Drugim aspektem jest. zwiększenie kosztów administracji samorządowej w zakresie obsługi finansowo-księgowej, materiałów biurowych, eksploatacyjnych, energii oraz wynagrodzenia pracowników wśród tych gmin, które dotychczas nie składają deklaracji podatkowych.

Reasumując: nowelizacja ustawy uszczelni przepisy związane z opodatkowaniem nieruchomości gminnych. Ich opodatkowanie - owszem - stanie się jednolite, a wynikiem może być spadek dochodu z wpływów związanych z podatkiem od nieruchomości, co może mieć przełożenie na wysokość wypłacanych gminom subwencji. Nowy stan prawny będzie rodził konsekwencje w zakresie wyliczania części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin. Ich wysokość jest zależna m.in. od wysokości wpływów z tytułu podatku od nieruchomości. Jak wynika z informacji z Ministerstwa Finansów część gmin na chwilę obecną nie płaci podatku od nieruchomości.

Polecamy w INFORRB

Czy preproporcję należy stosować już w trakcie 2015 r.

Kto może dokonywać pomiaru powierzchni nieruchomości

Które jednostki pomocy społecznej mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA