REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od gminnych nieruchomości - ważne zmiany od 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Tyszka
ekspert ds. podatku od nieruchomości w CRIDO
 Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
podatki
podatki
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 23 lipca 2015 roku Sejm RP uchwalił przygotowaną przez Senat nowelizację przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku. Zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu przedmiotów zwolnionych o „grunty i budynki lub ich części, stanowiące własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów”.

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że dyskusja na temat wprowadzenia zwolnienia w podatku od nieruchomości dla nieruchomości należących do gmin jest dyskusją akademicką. Skoro podatek od nieruchomości stanowi w całości dochód gminy, więc jeśli musi ona opodatkować swoje nieruchomości, to ani na tym nie zarabia, ani nie traci. Przypomina to przekładanie pieniędzy z lewej kieszeni do prawej.

REKLAMA

Jednakże dotychczasowe brzmienie przepisów w zakresie opodatkowania gminnych nieruchomości wzbudzało wśród jednostek samorządu terytorialnego istotne i uzasadnione wątpliwości. W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12.01.1991 r. (dalej upol) ustawodawca w art. 2 ust. 3 pkt. 3 przewidział wyłączenie z opodatkowania jedynie nieruchomości lub ich części zajętych na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego. Jednak w zasobie gmin są też nieruchomości wykorzystywane na inne cele, lub też niewykorzystywane. Ustawodawca nie określił preferencji dla tego typu nieruchomości gminnych. Zastrzegł natomiast, że poszczególne Rady Gmin zgodnie z art. 7 ust. 3 upol mają możliwość uchwalenia innych zwolnień przedmiotowych niż określone w ustawie. W konsekwencji część gmin, gdzie takie uchwały nie zostały podjęte, uiszcza podatek od wszystkich posiadanych nieruchomości z wyjątkiem zajętych na swoje potrzeby. Inne natomiast korzystają ze zwolnienia swoich nieruchomości na mocy uchwał Rad Gmin. Są również gminy, które wbrew orzecznictwu nie uznają się za podatnika podatków lokalnych, co oznacza brak składania deklaracji podatkowych i odprowadzania podatku od swoich nieruchomości.

Zobacz również: Podatek od nieruchomości - od 2016 r. ograniczone możliwości zmniejszenia

Aby uporządkować ten stan w dniu 23 lipca 2015 roku Sejm RP uchwalił przygotowaną przez Senat nowelizację przepisów upol, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku. Wprowadzona zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu przedmiotów zwolnionych o „grunty i budynki lub ich części, stanowiące własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów”. Skutkiem wprowadzonej zmiany jest zniesienie obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości przez gminy samym sobie. Aby grunty, budynki lub ich części stanowiące własność gminy mogło objąć przedmiotowe zwolnienie, nieruchomości takie nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Ustawodawca zdecydował, że zwolnienie dotyczy jedynie nieruchomości gminnych, wyłączając inne jednostki sektora finansów publicznych w tym np. powiaty. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmie również samorządowych zakładów i samorządowych jednostek budżetowych, co wynika z chęci uniknięcia zarzutów co do nierównego traktowania podmiotów publicznych i prywatnych.

Zmiana ustawy dotyczy  zwolnienia a nie wyłączenia z opodatkowania. Gminy zgodnie z art. 6 ust 10 upol będą zobowiązane do składania deklaracji na podatek od nieruchomości ze wskazaniem kwoty podatku  z tytułu zwolnionych nieruchomości, ale bez konieczności jego zapłaty. Nieruchomości zajęte na potrzeby urzędów gmin nadal będą wyłączone z opodatkowania – ich nie będzie trzeba wykazywać w deklaracji. Składanie deklaracji będzie więc swego rodzaju raportowaniem danych o powierzchniach przedmiotów zwolnionych z opodatkowania. Gminy, które dotychczas nie składają deklaracji, będą musiały dokonać opracowania danych i corocznie je aktualizować. Będzie to pomocne do celów statystyczno-administracyjnych, bowiem na chwilę obecną administracja państwowa nie posiada takich danych w swojej ewidencji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wbrew uzasadnieniu nowelizacji ustawy wprowadzone zmiany mogą mieć wpływ zarówno na budżety gmin jak również na obciążenia budżetu Państwa. Obecnie dochody z tytułu opodatkowania własnych nieruchomości, pomimo, że nie wpływają na wzrost środków finansowych na kontach gmin, to są liczone i raportowane jako ich dochody. W konsekwencji oznacza to dla nich mniejsze subwencje Państwowe niż w przypadku gmin, które nie składają deklaracji podatkowych samym sobie. W takim aspekcie nowelizacja upol będzie wpływać na wzrost wysokości subwencji przekazywanej z budżetu Państwa. Drugim aspektem jest. zwiększenie kosztów administracji samorządowej w zakresie obsługi finansowo-księgowej, materiałów biurowych, eksploatacyjnych, energii oraz wynagrodzenia pracowników wśród tych gmin, które dotychczas nie składają deklaracji podatkowych.

Reasumując: nowelizacja ustawy uszczelni przepisy związane z opodatkowaniem nieruchomości gminnych. Ich opodatkowanie - owszem - stanie się jednolite, a wynikiem może być spadek dochodu z wpływów związanych z podatkiem od nieruchomości, co może mieć przełożenie na wysokość wypłacanych gminom subwencji. Nowy stan prawny będzie rodził konsekwencje w zakresie wyliczania części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin. Ich wysokość jest zależna m.in. od wysokości wpływów z tytułu podatku od nieruchomości. Jak wynika z informacji z Ministerstwa Finansów część gmin na chwilę obecną nie płaci podatku od nieruchomości.

Polecamy w INFORRB

Czy preproporcję należy stosować już w trakcie 2015 r.

Kto może dokonywać pomiaru powierzchni nieruchomości

Które jednostki pomocy społecznej mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

REKLAMA

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

REKLAMA