REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podatek rolny - zwolnienia 2018 r./ fot. Fotolia
Podatek rolny - zwolnienia 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wśród podatników podatku rolnego ustawodawca wymienia m.in. posiadacza zależnego (dzierżawcę) użytków rolnych. Nie każdy jednak dzierżawca będzie obowiązany uiszczać podatek rolny. Podatnikiem będzie tylko ten, który wszedł w posiadanie zależne użytków rolnych we właściwym trybie.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku rolnym (art. 3 ust. 3), jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent strukturalnych, podatnikiem podatku rolnego jest dzierżawca.

REKLAMA

W praktyce powstały wątpliwości czy wskazana w ustawie o ubezpieczeniu społecznym (art. 38) umowa dzierżawy stanowiąca podstawę objęcia dzierżawcy ubezpieczeniem społecznym (KRUS) pozostaje umową o której mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o podatku rolnym.

INFORAKADEMIA poleca: POBÓR PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH

REKLAMA

Warto wskazać w tym miejscu, że wątpliwości w zakresie zainicjowania przejścia obowiązku podatkowego nie budzi ocena umowy dzierżawy, o której mowa w art. 28 ust. 4 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wskazana tam umowa dotyczy tzw. dzierżawy za rentę lub emeryturę. Aby uznać umowę dzierżawy za spełniającą wymogi wskazane w art. 28 ust. 4 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (a więc także i art. 3 ust. 3 ustawy o podatku rolnym) musi ona spełniać określone warunki: wydzierżawiającym musi być emeryt lub rencista (który zaprzestał produkcji rolnej), zawarta musi być w formie pisemnej, na co najmniej 10 lat i zgłoszona musi być do ewidencji gruntów i budynków, osobie, która: nie jest: małżonkiem emeryta lub rencisty; jego zstępnym lub pasierbem; osobą pozostającą z emerytem lub rencistą we wspólnym gospodarstwie domowym; małżonkiem zstępnego lub pasierba, a także małżonkiem osoby pozostającej z emerytem lub rencistą we wspólnym gospodarstwie domowym. Istotne pozostaje to, że wszystkie z wymienionych powyżej elementów muszą być spełnione łącznie aby doszło do przejścia obowiązku podatkowego z właściciela na dzierżawcę.

Jeżeli idzie natomiast o umowę dzierżawy stanowiącą podstawę do ubezpieczenia KRUS, nie jest ona obwarowana szczególnymi warunkami. Aby umowa została uznana za zawartą w świetle art. 38 powinna spełniać wyłącznie dwa wymogi: musi zostać zarejestrowana w ewidencji gruntów i budynków; na jej podstawie dzierżawca obowiązany jest prowadzić działalność rolniczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Sprawozdawczość

Wobec istotnych różnic w wymogach dotyczących obu umów zrodziły się wątpliwości czy przejście obowiązku podatkowego nastąpić może również na podstawie umowy o której mowa w art. 38 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. 

Wskazać trzeba w tym miejscu, że mimo pewnych odmienności oba tryby umów wypełniają postanowienia art. 3 ust 3 ustawy o podatku rolnym. Nie ma w tym zakresie wątpliwości, że obie umowy są innym rodzajem umów (nie są ze sobą tożsame) oraz, że obie są zawarte stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Brak jest zatem w tym zakresie jakichkolwiek prawnych argumentów, aby twierdzić że przewidziana w art. 38 umowa dzierżawy nie przenosi obowiązku podatkowego z właściciela na dzierżawcę. Przyjęcie stanowiska zgodnie z którym obie umowy, o ile tylko zawarte są w myśl przepisów o ubezpieczeniu społecznym, przenoszą obowiązek podatkowy na dzierżawcę, uzasadnione jest z punktu widzenia założeń ustawodawcy. W przypadku gruntów wydzierżawianych rolnikom chcącym posiadać tytuł do ubezpieczenia KRUS ustawodawca dąży do opodatkowania podmiotów, które faktycznie będą władać gruntami i będą z nich pobierać pożytki. Tak samo dzieje się w przypadku gruntów gospodarstw rolnych wydzierżawianych w związku z przejściem na emeryturę czy rentę. W ten właśnie sposób ustawodawca zdaje się uwzględniać ekonomiczną zdolność podmiotu do zapłaty podatku. Pogląd taki prezentowany jest również w piśmiennictwie (zob. B. Pahl, Umowa dzierżawy gruntów rolnych, a obowiązek podatkowy  podatku rolnym, PPLiFS, 06/2015 s. 16) oraz w orzecznictwie (WSA w Warszawie z dnia 10.09.2009 r., III SA/Wa 562/09).

Paweł Grzybowski

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA