REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek rolny - zwolnienia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek rolny - zwolnienia 2018 r./ fot. Fotolia
Podatek rolny - zwolnienia 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wśród podatników podatku rolnego ustawodawca wymienia m.in. posiadacza zależnego (dzierżawcę) użytków rolnych. Nie każdy jednak dzierżawca będzie obowiązany uiszczać podatek rolny. Podatnikiem będzie tylko ten, który wszedł w posiadanie zależne użytków rolnych we właściwym trybie.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku rolnym (art. 3 ust. 3), jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent strukturalnych, podatnikiem podatku rolnego jest dzierżawca.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce powstały wątpliwości czy wskazana w ustawie o ubezpieczeniu społecznym (art. 38) umowa dzierżawy stanowiąca podstawę objęcia dzierżawcy ubezpieczeniem społecznym (KRUS) pozostaje umową o której mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o podatku rolnym.

INFORAKADEMIA poleca: POBÓR PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH

Warto wskazać w tym miejscu, że wątpliwości w zakresie zainicjowania przejścia obowiązku podatkowego nie budzi ocena umowy dzierżawy, o której mowa w art. 28 ust. 4 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wskazana tam umowa dotyczy tzw. dzierżawy za rentę lub emeryturę. Aby uznać umowę dzierżawy za spełniającą wymogi wskazane w art. 28 ust. 4 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (a więc także i art. 3 ust. 3 ustawy o podatku rolnym) musi ona spełniać określone warunki: wydzierżawiającym musi być emeryt lub rencista (który zaprzestał produkcji rolnej), zawarta musi być w formie pisemnej, na co najmniej 10 lat i zgłoszona musi być do ewidencji gruntów i budynków, osobie, która: nie jest: małżonkiem emeryta lub rencisty; jego zstępnym lub pasierbem; osobą pozostającą z emerytem lub rencistą we wspólnym gospodarstwie domowym; małżonkiem zstępnego lub pasierba, a także małżonkiem osoby pozostającej z emerytem lub rencistą we wspólnym gospodarstwie domowym. Istotne pozostaje to, że wszystkie z wymienionych powyżej elementów muszą być spełnione łącznie aby doszło do przejścia obowiązku podatkowego z właściciela na dzierżawcę.

Jeżeli idzie natomiast o umowę dzierżawy stanowiącą podstawę do ubezpieczenia KRUS, nie jest ona obwarowana szczególnymi warunkami. Aby umowa została uznana za zawartą w świetle art. 38 powinna spełniać wyłącznie dwa wymogi: musi zostać zarejestrowana w ewidencji gruntów i budynków; na jej podstawie dzierżawca obowiązany jest prowadzić działalność rolniczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Sprawozdawczość

Wobec istotnych różnic w wymogach dotyczących obu umów zrodziły się wątpliwości czy przejście obowiązku podatkowego nastąpić może również na podstawie umowy o której mowa w art. 38 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. 

Wskazać trzeba w tym miejscu, że mimo pewnych odmienności oba tryby umów wypełniają postanowienia art. 3 ust 3 ustawy o podatku rolnym. Nie ma w tym zakresie wątpliwości, że obie umowy są innym rodzajem umów (nie są ze sobą tożsame) oraz, że obie są zawarte stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Brak jest zatem w tym zakresie jakichkolwiek prawnych argumentów, aby twierdzić że przewidziana w art. 38 umowa dzierżawy nie przenosi obowiązku podatkowego z właściciela na dzierżawcę. Przyjęcie stanowiska zgodnie z którym obie umowy, o ile tylko zawarte są w myśl przepisów o ubezpieczeniu społecznym, przenoszą obowiązek podatkowy na dzierżawcę, uzasadnione jest z punktu widzenia założeń ustawodawcy. W przypadku gruntów wydzierżawianych rolnikom chcącym posiadać tytuł do ubezpieczenia KRUS ustawodawca dąży do opodatkowania podmiotów, które faktycznie będą władać gruntami i będą z nich pobierać pożytki. Tak samo dzieje się w przypadku gruntów gospodarstw rolnych wydzierżawianych w związku z przejściem na emeryturę czy rentę. W ten właśnie sposób ustawodawca zdaje się uwzględniać ekonomiczną zdolność podmiotu do zapłaty podatku. Pogląd taki prezentowany jest również w piśmiennictwie (zob. B. Pahl, Umowa dzierżawy gruntów rolnych, a obowiązek podatkowy  podatku rolnym, PPLiFS, 06/2015 s. 16) oraz w orzecznictwie (WSA w Warszawie z dnia 10.09.2009 r., III SA/Wa 562/09).

Paweł Grzybowski

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA