Opłata za przedszkole musi być właściwie uzasadniona
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Usługi oferowane przez przedszkola publiczne w zakresie wykraczającym poza bezpłatne świadczenia nie mają charakteru komercyjnego, zatem opłaty z tego tytułu nie mogą być kształtowane w sposób dowolny. Potrzeba wykazania w uchwale zależności wysokości tej opłaty od ilości i jakości oferowanego świadczenia wynika również z konieczności uniknięcia przypadków partycypowania rodziców w kosztach działania przedszkola, do których ponoszenia zobligowany jest, na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy 7 września 1991 r. o systemie oświaty, organ gminy. Odpłatności podlega bowiem nie sam pobyt dziecka w przedszkolu publicznym, lecz oferowane przez tego rodzaju placówkę świadczenia, o których mowa w art. 14 ust. 5 pkt 1 ustawy o systemie oświaty.
REKLAMA
Przedmiotem opłat za opiekę w przedszkolu są konkretne, rzeczywiście realizowane świadczenia, a nie sama gotowość do ich spełnienia. Ustawodawca upoważnił organy gminy do ustalania opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole (nauczanie, wychowanie i opiekę), a nie za czas pobytu dziecka w przedszkolu. Sposób ustalenia opłat powinien być oparty na kalkulacji ekonomicznej, a argumentacja za nim przemawiająca stosownie uzasadniona.
sygn. akt III SA/Kr 121/11
REKLAMA
REKLAMA