REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienione zasady naliczania opłat za odpady komunalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Górski
Zmienione zasady naliczania opłat za odpady komunalne. /Fot. Fotolia
Zmienione zasady naliczania opłat za odpady komunalne. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samorządom udało się doprowadzić do zmiany zasad naliczania opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Nowelizacja przepisów w tej sprawie przewiduje także inne zmiany, które powinny ułatwić gminom wprowadzenie nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

REKLAMA

 Zmiany zasad naliczania opłat za odbiór odpadów komunalnych przewiduje ustawa z 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa zmieniająca). Zgodnie z ustawą zmieniającą, gminy będą mieć możliwość łączenia różnych metod ustalania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na swoim obszarze (np. w odniesieniu do nieruchomości zaopatrzonych w wodociąg naliczenie nastąpi na podstawie ilości zużywanej wody, a dla pozostałych posesji na podstawie liczby zamieszkujących je osób). Według dodanego art. 6j ust. 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), rada gminy może też teraz zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców nieruchomości, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy.

REKLAMA

Choć przyjęte rozwiązanie jest bardziej elastyczne dla gmin, to samorządy, które będą chciały różnicować opłaty na swoim terenie, mogą się spotkać z zarzutami nierównego traktowania mieszkańców. Z przyznanego samorządom narzędzia trzeba więc korzystać ostrożnie.

Rada gminy, określając warunki opłat dla mieszkańców, może również różnicować stawki opłat, wprowadzać zwolnienia przedmiotowe, ustanawiać dopłaty dla właścicieli nieruchomości zamieszkanych spełniających ustalone przez nią kryteria lub określić szczegółowo zasady ustalania tych opłat.

Pozostałe zmiany

W zmienionym art. 6l u.c.p.g. znalazł się natomiast zapis o możliwości zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso (wymagana jest w tym przypadku stosowna uchwała organu stanowiącego gminy). Brak takiej możliwości w poprzedniej wersji u.c.p.g. uniemożliwiał pobór opłat za odpady przez inkasentów. Równocześnie w wielu gminach, zwłaszcza wiejskich, powierza się np. sołtysom pobór podatków i opłat w drodze inkasa. Stąd uzupełnienie możliwości poboru opłaty śmieciowej przez inkasentów trzeba uznać za dobre posunięcie.

Opłatę za odbiór odpadów komunalnych będzie można pobierać w drodze inkasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dobie powszechności internetu za pożądane trzeba także uznać umożliwienie składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Gmina lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego urzędu gminy musi więc potwierdzać, w formie dokumentu elektronicznego, złożenie deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W tym celu rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ułatwienia składania deklaracji, powinna określić w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego:

  1. wzór takiej deklaracji składanej przez właścicieli nieruchomości, obejmujący objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego (uchwała zawiera także informację o terminach i miejscu składania deklaracji),
  2. warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej (przede wszystkim ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi oraz sposób ich przesyłania, jak też rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone).

Dzięki zmianie dokonanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 u.c.p.g. do obowiązków właścicieli nieruchomości będzie należało wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy podjętej na podstawie zmienionego art. 6r ust. 3 u.c.p.g. obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę. Równocześnie gminie umożliwiono pokrywanie kosztów wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów oraz kosztów utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym (dodany ustawą zmieniającą art. 6r ust. 2a u.c.p.g.).

Możliwość zapewniania przez gminę pojemników w ramach opłaty śmieciowej jest usankcjonowaniem dotychczasowej dość powszechnej praktyki firm trudniących się odbieraniem odpadów z nieruchomości. Uprzedni brak możności zapewnienia pojemników mógłby być odbierany przez mieszkańców jako utrudnienie, ponieważ musieliby zaopatrywać się w pojemniki sami.

Kontrowersyjnym przepisem jest dodany ustawą zmieniającą art. 6qa u.c.p.g. Zgodnie z nim, wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, z wyjątkiem egzekucji z nieruchomości, w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Natomiast w przypadku większości gmin w zakresie należności pieniężnych, w tym z tytułu podatków i opłat, dla których organ gminy jest właściwy do ich ustalenia lub określania i pobierania, organem egzekucyjnym jest naczelnik urzędu skarbowego. Oznacza to, że organ gminy wystawia tytuł wykonawczy, zaś w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego uczestniczy jako wierzyciel. Przy opłatach za odpady będzie więc inaczej.

Wprowadzenie tego rozwiązania ma w założeniu zwiększyć skuteczność egzekucji. Jednak skutek może być odwrotny. Mniejsze gminy bowiem nie prowadzą same czynności egzekucyjnych podatków i opłat, nie mają bowiem wyspecjalizowanej kadry, a egzekucja jest prowadzona przez naczelnika urzędu skarbowego. Zatrudnienie zaś w urzędzie gminy dodatkowej osoby do prowadzenia postępowań egzekucyjnych dotyczących wyłącznie opłaty śmieciowej zrodzi dodatkowe koszty, co wpłynie na stawki opłaty za gospodarowanie odpadami ponoszonej przez mieszkańców.

Pojemniki na odpady komunalne będzie mogła dostarczać gmina.

Ustawa zmieniająca doprecyzowała też kwestię opłat śmieciowych w sytuacji, gdy zadania realizuje związek międzygminny. Mianowicie, w przypadku przejęcia przez związek międzygminny zadań gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowią dochód związku międzygminnego w całości lub w części odpowiednio do zakresu przejętych zadań. W takim przypadku organem egzekucyjnym zostanie zarząd związku międzygminnego. Uściślenie kompetencji związku międzygminnego należy ocenić pozytywnie.

Konsekwencje zmian

Wiele gmin podjęło wymagane uchwały z zakresu gospodarki odpadami do 31 grudnia 2012 r. Jednak ustawa zmieniająca, choćby przez ustalenie wzoru e-deklaracji, powoduje konieczność dokonania zmian w przyjętych aktach prawa miejscowego. Co jednak ważne, do momentu, w którym gminy te zdecydują się na wprowadzenie zmian, uchwały już podjęte na podstawie art. 6k ust. 1 oraz art. 6n ust. 1 u.c.p.g. zachowują moc do dnia wejścia w życie uchwał podjętych na podstawie znowelizowanych przepisów tych dwu artykułów.

Należy również podkreślić, że ustawodawca zrezygnował z możliwości przedłużenia w ustawie zmieniającej terminów na podejmowanie obowiązkowych uchwał w zakresie gospodarki odpadami. Dlatego gminy, które działały opieszale w tej materii, powinny jak najszybciej podjąć stosowne uchwały, nie dopuszczając do wprowadzenia na ich terenie przymusowych rozwiązań w drodze zarządzenia zastępczego wojewody.

Ustawa zmieniająca wejdzie w życie po 14 dniach od publikacji w Dzienniku Ustaw.

 Podstawa prawne:

  • Ustawa z 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – czeka na podpis Prezydenta RP
  • Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 391; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 21)
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: TMS Brokers

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA